Varning för halt bindmedel på vägarna

Rapportera saken till Maria Nordkvist, SMC, eller er lokala "Vägspanare" i V Götaland. Jan Rickardsson.

Det är väldigt viktigt att det framkommer, att vissa åtgärder på våra vägar, som är bra i ett syfte, kanske kan få katastrofala följder för oss på två hjul.

Ni som har fått erfarenheter av detta bindmedel. Samla fakta och skicka in.

Lycka till o kör så nätt i halkan!

Last edited:
Ja vafan det där verkar ju helt sjukt... Det kommer ju garanterat hända mc olyckor om det ska spridas det där miljöskiten på vägarna fram till mitten av april...

Gör man sånt här i övriga Sverige också? eller bara i Göteborg? Jävla idioti...

Av det jag läste verkade det bara vara i götet. Men å andra sidan var sidan därifrån och vet inte om dom direkt rapporterar från resten av sverige. Så länge miljön blir bättre gör det väll inget om folk kraschar! :va

Rapportera saken till Maria Nordkvist, SMC, eller er lokala "Vägspanare" i V Götaland. Jan Rickardsson.

Det är väldigt viktigt att det framkommer, att vissa åtgärder på våra vägar, som är bra i ett syfte, kanske kan få katastrofala följder för oss på två hjul.

Ni som har fått erfarenheter av detta bindmedel. Samla fakta och skicka in.

Lycka till o kör så nätt i halkan!

Ingen rapportering behövs till mig:hej. Bekymren är noterade men dessvärre besitter undertecknad ingen makt att åtgärda dessa.
Det bästa är, tror jag, att ni som upplever problemen kontaktar Trafikkontoret eller Trafikverket själva. Ju fler droppar på stenen ...

Har pratat med kundtjänsten på Trafikkontoret i Göteborg (031-150017). Där säger man att den information som gått ut i massmedia och på hemsidor räcker (finns också på SMC Västs hemsida). Skyltning sägs därmed inte behövas.
Fan vet!

Saltet magnesiumklorid sprids för att minska kringflygande damm under vårmånaderna. Samma effekt som att sommarsalta en grusväg m.a.o. Saltet binder kemiskt partiklarna till omgivande underlagsmaterial.
Åtgärden påstås minska risken och effekterna för luftvägsproblem.

Om detta utvecklar sig till en debatt om saltets vara eller inte vara kan det hända att allergiker och andra med luftvägsproblem har ett och annat att säga.

Skylta bör man dock göra enligt min uppfattning.

Jan Rickardsson
Sekreterare och vägspanare
SMC Väst

Ingen rapportering behövs till mig:hej. Bekymren är noterade men dessvärre besitter undertecknad ingen makt att åtgärda dessa.
Det bästa är, tror jag, att ni som upplever problemen kontaktar Trafikkontoret eller Trafikverket själva. Ju fler droppar på stenen ...

Har pratat med kundtjänsten på Trafikkontoret i Göteborg (031-150017). Där säger man att den information som gått ut i massmedia och på hemsidor räcker (finns också på SMC Västs hemsida). Skyltning sägs därmed inte behövas.
Fan vet!

Saltet magnesiumklorid sprids för att minska kringflygande damm under vårmånaderna. Samma effekt som att sommarsalta en grusväg m.a.o. Saltet binder kemiskt partiklarna till omgivande underlagsmaterial.
Åtgärden påstås minska risken och effekterna för luftvägsproblem.

Om detta utvecklar sig till en debatt om saltets vara eller inte vara kan det hända att allergiker och andra med luftvägsproblem har ett och annat att säga.

Skylta bör man dock göra enligt min uppfattning.

Jan Rickardsson
SMC Väst

Hej Jan,

Tack för att du kollat upp detta.

Ska ringa och beklaga mig över deras bristfälliga information kring detta. Fick ett rejält bakhjulssläpp och det var inget grus utan denna sörja.

förr om åren har dom skyltat att dammbindning pågår, i år har jag inte sett annat än våta vägar.
(kör genom tingstadstunnlen efter midnatt, dagligen)
Skylt hade varit bra.

Görs även på Essingeleden i Stockholm. I går vid 14-tiden såg jag att man hade varit ute... Om det var halt vet jag ej. Såg några hojar och hoppades att de hade uppmärksammat problemet.

Det var halt som fan vid vågmästarplatsen i Göteborg nu precis. Min trötta diesel spann loss. Hoppas inga tvåhjulingar går i backen! Det blir som ett slem på vägen :(

Ingen rapportering behövs till mig:hej.

Jan Rickardsson
SMC Väst

Okaj... Tänkte vi kunde få lite mer tryck på beslutsfattarna då vi agerar med SMC i ryggen o inte som ett gäng ilskna minoritetsutövare bland övriga trafikanter... :)

Vi kan ominte annat, bara stoppa det i minnet tills nästa gång det är på tapeten.

Jag håller klart med dig annars... Skylt skall upp om det finns risk för halka för NÅGON som vistas på vägen.

Det har provats att vattna med såpvatten för attbåde binda damm och underlätta vid sopning.
Fungerade utmärkt med en liten slatt såpa i vattentanken (blött vatten).
Övergavs dock eftersom många (som vanligt) tyckte att man skulle ta "lite extra" för att det skulle bli extra bra.
Då blev det halt på allvar.
Kan det vara någon lokal idiot som återupptagit projektet?

Dom försöker väl bli av med saltet ifrån vintern? Har dom för mycket kvar av "vinterpengarna" så får dom mindre bidrag till"sommarpengar". Så har det varit i många år. Ibland har dom sålt salt för att bli av med det för att få mer sommar pengar.

janric, såg en XJR 1300 som gått på näsan idag på Skånegatan i Göteborg. Han hade fått hjullåsning på den raka gatan och gått omkull. (Ev körde han på en framförvarande bil?) Klockan var 10 på förmiddagen, det var strålande sol och en temperatur på +10. Inget grus. Ingen diesel, vad vi kunde se.

Däremot var vägbanan "småfuktig" och jäkligt hal (andra gator var torra och fina). Jag testade med stöveln och kunde nästan åka skridskor på asfalten. (Ok, överdriver liite, men det var riktigt halt!) Det luktar m a o dammbindning lång väg...

Det känns inte rimligt att Gatukontoret skall sprida hal sörja så att motorcyklar kör omkull. Måste någon köra ihjäl sig innan de slutar med sådan dumheter?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...