Varför har så många gått på myten om twinnar och vrid?

Jo det är rätt.

Pratar man om effekt kan man alltid räkna med t.ex. 7% förlust oavsett var på växeln man ligger eftersom den totala effekten minskar med varvtal vilket också förlusterna gör.. Dock för att räkna på förlusterna i vridmoment måste du ta hänsyn till varvtalet, (7% förlust på maxvarv och linjärt ner till 0% vid 0 i varvtal).

Folk pratar bara om olika saker med samma terminologi, som vanligt alltså :tummenupp

Ja jag trodde att ngn inte insåg att 7% effektförlust även innebär att vridmomentkurvan i den punkten ligger 7% lägre.

Däremot så kan ju en hoj med stora roterande massor i förhållande till sin effekt, ge mindre effekt i en accelerationsbänk än en motor med mindre svängmassa men samma vevaxeleffekt och varvtalsområde. I synnerhet vid körning med låg utväxling. Det beror ju på att en motor med stor svängmassa och tunga hjul i förhållande till sin effekt, tex en original-HD. Får investera en större andel av sin effekt till att accelerera upp sig själv. Härav vill man ju ha så tung rulle som möjligt på accelerationsbänkar, för att minska detta fel. Samt även köra på högsta växeln. (om denna inte är en överväxel)

Last edited:
Greppar inte orginalinlägget alls. Även den mest inbitne ducatist, som jag själv, skulle kunna påstå vid sina sinnes fulla bruk att en 900SS har ett bredare register än en R1:a.

Jag har haft en 900SS i flera år och motorn är ju en luftkyld 2-ventils konstruktion som inte uppdaterats nämnvärt sedan 70-talet. Även om man jämför en "ur-retta" från -98 är det en hypermodern, vattenkyld monstermaskin i jämförelse.
Att jag personligen väljer 900:an alla dagar i veckan framför en japansk dussinhoj är ett personligt val, men att säga att italienaren är överlägsen prestandamässigt är bara tramsigt. 900:an är rejält trött om man jämför, allt annat är lögn.

Sen har det skrivits brilljanta inlägg om hur utväxlingen påverkar och mycket annat matnyttigt så inget behöver väl tilläggas där. Det är väl egentligen bara tycke och smak som avgör vad man väljer.

För mig är det rätt enkelt, jag provade först enstånka och den var rolig men effektsvag och vibrerade. Se'n provade jag radfyra och tyckte väl det var helt okej. Efter det provade jag Superduke och nu vill jag inte ha en radfyra för landsvägsbruk. Det må vara utväxling, bottenvrid eller nå'n helt psykisk känsla, men på en radfyra känns det som att det är ett filter mellan högerhanden och bakhjulet. Effekten kommer mjukt, tråkigt och gradvis tills den till slut, efter många om och men, kommer upp i sitt effektregister. När registret kommer är det skoj, om inte rakan hunnit ta slut. På Superduken behöver jag inte fundera så mycket, jag vrider och hojen hoppar iväg.
För mig vinner den direkta och brutala hästsparken över silkeslen toppeffekt med hästlängder. DÄRFÖR kör jag twin!

För mig är det rätt enkelt, jag provade först enstånka och den var rolig men effektsvag och vibrerade. Se'n provade jag radfyra och tyckte väl det var helt okej. Efter det provade jag Superduke och nu vill jag inte ha en radfyra för landsvägsbruk. Det må vara utväxling, bottenvrid eller nå'n helt psykisk känsla, men på en radfyra känns det som att det är ett filter mellan högerhanden och bakhjulet. Effekten kommer mjukt, tråkigt och gradvis tills den till slut, efter många om och men, kommer upp i sitt effektregister. När registret kommer är det skoj, om inte rakan hunnit ta slut. På Superduken behöver jag inte fundera så mycket, jag vrider och hojen hoppar iväg.
För mig vinner den direkta och brutala hästsparken över silkeslen toppeffekt med hästlängder. DÄRFÖR kör jag twin!

Jag håller med dig till fullo. Mitt förra inlägg var ett försök att förklara känsla med teori... Inte helt enkelt alla gånger :P.

Jag brukar säga att jag har effekten exakt där jag vill ha den, och jag kör ju också LC8. Vill inte ha något annat då den passar mig som handen i handsken =).

//Robert

Du behöver provköra en gammal radfyra med lite trim. :tummenupp

Jovisst, folk går med i sekter, onanerar med smärgelduk osv men att skriva så som du gör på ett renodlat mc-forum är att idiotförklara människor.
Människans sinnen påverkas i allra högsta grad av ljud. Detta gäller självklart även Sporthoj.coms medlemmar. Om du anser att detta är en dumförklaring så är det högst beklagansvärt.

Människans sinnen påverkas i allra högsta grad av ljud. Detta gäller självklart även Sporthoj.coms medlemmar. Om du anser att detta är en dumförklaring så är det högst beklagansvärt.

Ljud är viktigt, jag håller med.

Twinnen har en klar fördel mot jämförbar radfyra (enligt mig) och det är responsen när man vrider på ut ur kurvor, kontakten är mer direkt med vad som levereras än på en 4:a, sen kan ändå rad 4:an ha mer effekt eller vrid men det upplevs klart annorlunda. Stånka och twin är rätt lika i det avseendet. Körbarheten blir något bättre framförallt ut ur långsamma kurvor. I fart dock så tappar den klart i poäng till en ylande 4:a. Det är nog lika bra att ha en av varje... :yoparty

Ja, hur man upplever en hoj stämmer inte alltid överens med verkligheten. Twinnen känns kanske starkare på grund av det fetare ljudet, men det ändrar inte det faktum att radfyran drar hårdare, även utan nerväxling.

Fast skillnad är det.

Jag vet också att en R4 levererar mer kraft vid givna rpm OCH varvar mer (dvs: är en tekniskt bättre konstruktion).

MEN, vi kör inte rattlåsracing. Och känslan av hur effekten levereras påverkar vår körstil enormt vilket i sin tur påverkar den faktiskta effekten på bakhjulet i given situation.

Förklara hur jag kan köra ifrån eller köra jämnt med 1000cc R4or på rakorna med SuperDuken annars. Och jag är inte Rossi, alls. Att de seglar iväg när man börjar växla sig genom lådan är en sak, men ut ur kurvorna vinner jag oftast mark mot R4or om man bara är "ungefär" lika snabba i övrigt.

Det som är obegripligt i sporthojsträsket är dock att man samtidigt anser att tvåtaktare har sämre vrid. Detta stämmer ju inte alls, iaf inte om man jämför samma cc. Så vad gäller 2T kontra 4t används oftast inte det cc-relaterade tankesättet tycker jag mig ha märkt.

Det där gäller ju 99,9% av hela befolkningen tycker jag.

Uttalanden i stil med detta haglar över en hela dagarna om man tvingas snacka motor med kreti o pleti

"-Det är inget vrid i en 2taktare, jag hade en silverpil den var sjukt slö på lågvarv jämfört med den BSA 650 jag köpte sen bla bla........"

Sen du 100tummarn, jag vill nog påstå att även HD-folket är sjukt cc fixerade eller rättare sagt CUI fixerade.:7peta

Ja, faktiskt, skillnaden är natt och dag i hur man upplever hojarna. :) Har blivit lika besviken varje gång man provat radfyror.

Jag blir alltid lika besviken när jag provar twinnar, med något undantag. MEN: jag har inte provat 1098, 1198, eller SP2.
Jag tycker att KTM's 990 var så underhållande att jag skulle kunna tänka mig en som andra hoj, men den mattades av ganska fort (saknar toppeffekt). Kanske oväsentligt om man har den som andrahoj ..

Ducatis Multistrada 1200 var också ganska underhållande, med ganska bra drag i toppregistret också, och härligt twinmuller på lägre varv.

Jag drar slutsatsen att det är en smak och upplevelsesak ute på gatan. Vad som är bäst på bana ser man ju i MotoGP och WSBK.

Jag drar slutsatsen att det är en smak och upplevelsesak ute på gatan. Vad som är bäst på bana ser man ju i MotoGP och WSBK.

Exakt. Och på bana är toppeffekten viktig, det har väl Aprilian bevisat i WSBK, den går som ett troll och har dominerat så fort det är lite mer öppna banor.

För mig spelar toppeffekten mindre roll, jag föredrar en maskin som är lite brutal istället, och det är duccen. :tummenupp

Exakt. Och på bana är toppeffekten viktig, det har väl Aprilian bevisat i WSBK, den går som ett troll och har dominerat så fort det är lite mer öppna banor.

För mig spelar toppeffekten mindre roll, jag föredrar en maskin som är lite brutal istället, och det är duccen. :tummenupp

Jag gillar också brutal kraft. Jag tycker att FZ1:an blir ganska brutal om man växlar flitigt och håller den över 8500 RPM, men då tar tanken slut på typ 16 mil. Jag borde kanske prova en 1098 ändå för att se hur den känns.

Du borde prova en riktig sporttwin för annars är det inget lönt.

Jag säger inte att något är bättre än det andra, men om man inte har provat så förstår man inte skillnaden.

Jag gillar också brutal kraft. Jag tycker att FZ1:an blir ganska brutal om man växlar flitigt och håller den över 8500 RPM, men då tar tanken slut på typ 16 mil. Jag borde kanske prova en 1098 ändå för att se hur den känns.

Du kan ju få prova min fighter, där behövs det inte växlas flitigt :D

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...