Mick
CashMoneyBrotherhood
Efter sex år med twin och numera en radfyra så kan jag bara säga att twin suger getpung.
Trots detta vill jag någon gång i framtiden ha en skön rasslig Ducce i min ägo![]()
Du har ju haft en pungsugar twin..

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Efter sex år med twin och numera en radfyra så kan jag bara säga att twin suger getpung.
Trots detta vill jag någon gång i framtiden ha en skön rasslig Ducce i min ägo![]()
Vilket innebär att 848-duccen maxvrider 75 lbs-ft per liter slagvolym jämfört med Suzikin's 77.8 lbs-ft...
Storduccen vrider 77.6 lbs-ft per liter och RSV4an 76.8....
...om nu miniräknaren räknat rätt![]()
Varvvillighet är väl inget vidare slagkraftigt ord i marknadsföringen kanske...![]()
Självklart har 1098 ett högre vrid över större delen av registret. Du jämför trots allt 1100cc mot 1000cc. Detta ska dock inte förväxlas med att man behöver växla mer på radfyran.Från 5000-9500rpm har tvinnen ett hyggligt övertag i vrid.
![]()
Häri avslöjas karaktären för den som ser förstår sig på hur en sådan kurva ska härledas![]()
Förutom att det är effekten som ger accelerationen också...
Twinnen känns kanske starkare på grund av det fetare ljudet, .
Även om du tänker helt fel nu så kan du gärna förtydliga...Nej det är det inte.
Så du menar att karaktären och ljudet i ett fordon inte påverkar den upplevda prestandan? Tyvärr är människans hjärna ganska lättlurad...Aha, nu hajar jag. Du är bara imbecill.
Vilka klena vridkurvor ni har. En bra twinhoj ska ju passera 100 Nm under 2000 rpm. Annars tycker jag att det känns lite tomt i botten![]()
Jävlar vilket prestandamonster min Fiesta va isf, 100kmh kändes ungefär som mach 1,4Så du menar att karaktären och ljudet i ett fordon inte påverkar den upplevda prestandan? Tyvärr är människan ganska lättlurad...
Ett bra exempel på detta är att när exempelvis glidarsnubbar provkör en 600cc sporthoj så tycker de att man måste växla ner för att få något drag vid omkörningar när de på sina glidare bara vrider på rullen. I själva verket är det ytterst få glidare som hänger med en 600cc sporthoj på högsta växeln.
Våra hojar är ändå rätt patetiska.
Nya fordonet Patria som FMV bestämt sig för att köpa in har dessa siffror:
Engine
Power output 405 kW
Torque output 2080 Nm
Där snackar vi vrid![]()
En tumregel är att en motor med hyffsad effekt ger kring 100Nm/liter, så där är det ingen överraskning. Däremot så är det viss skillnad på vart vridet finns att tillgå.
Kort svar på trådrubriken;
Folk är korkade och förstår inte sambandet vridmoment/utväxling/effekt.
Och att de korkade gillar att snacka kanske är en delförklaring.
Självklart har 1098 ett högre vrid över större delen av registret. Du jämför trots allt 1100cc mot 1000cc. Detta ska dock inte förväxlas med att man behöver växla mer på radfyran.
Jämför istället en Ducati 999 mot en GSX-R 1000 och se om 999:an har ett övertag mellan 5000-9500rpm.
Engine
Power output 405 kW
Torque output 2080 Nm
Där snackar vi vrid![]()
Kort svar på trådrubriken;
Folk är korkade och förstår inte sambandet vridmoment/utväxling/effekt.
Och att de korkade gillar att snacka kanske är en delförklaring.
En tumregel är att en motor med hyffsad effekt ger kring 100Nm/liter, så där är det ingen överraskning. Däremot så är det viss skillnad på vart vridet finns att tillgå.
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |