Varför har så många gått på myten om twinnar och vrid?

Vilket innebär att 848-duccen maxvrider 75 lbs-ft per liter slagvolym jämfört med Suzikin's 77.8 lbs-ft...

Storduccen vrider 77.6 lbs-ft per liter och RSV4an 76.8....

...om nu miniräknaren räknat rätt:confused:

En tumregel är att en motor med hyffsad effekt ger kring 100Nm/liter, så där är det ingen överraskning. Däremot så är det viss skillnad på vart vridet finns att tillgå.

Varvvillighet är väl inget vidare slagkraftigt ord i marknadsföringen kanske... :hihi

När jag hade en Ducati så började rödvarvet på den på lägre rpm än på tjejens Honda, som var en bil:gnissla

Hojen ( som blev av med varvräknare ) kördes alldeles för ofta förbi rödvarv, och bilen kördes och växlades ofta alldeles för tidigt för att det skulle bli kul. Underligt ibland.

Från 5000-9500rpm har tvinnen ett hyggligt övertag i vrid.

torque_gsxr_1098.jpg

Häri avslöjas karaktären för den som ser förstår sig på hur en sådan kurva ska härledas :krama
Självklart har 1098 ett högre vrid över större delen av registret. Du jämför trots allt 1100cc mot 1000cc. Detta ska dock inte förväxlas med att man behöver växla mer på radfyran.

Jämför istället en Ducati 999 mot en GSX-R 1000 och se om 999:an har ett övertag mellan 5000-9500rpm.

Som folk tidigare nämnt vridmomentet i motorn är enbart intressant om man vet utväxlingen, för då vet man hur mycket kraft man har på bakhjulet.

Lägre utväxling ger mer acceleration och därför skulle man helst alltid åka runt på 1:ans växel hela tiden (men det går ju inte). En högvarvig motor kan växla upp till 2:an senare och på så sätt utnyttja den extra kraften man får genom att använda 1:an längre, jämfört med en som måste växla tidigare (lägre maxvarv).

Det är av den anledning det är helt ointressant att prata om vridmoment i en motor när man pratar acceleration på en given motorcykel. För det beror helt på utväxlingen som är satt av tillverkaren efter vilket varvtalsregister motorn har.

Man pratar då istället om effekt där den gynnade faktorn av högre maxvarv redan är inräknat i siffrorna. :tummenupp

Sedan kan en motorcykel ha ett stort användbart effektregister som gör att man kan använda varje växel bättre , men det har inget att göra med jämförelsen mellan "vrid" och effekt.

(Hoppas jag fick det rätt nu :näsblod)

Last edited:
Aha, nu hajar jag. Du är bara imbecill.
Så du menar att karaktären och ljudet i ett fordon inte påverkar den upplevda prestandan? Tyvärr är människans hjärna ganska lättlurad...

Ett bra exempel på detta är att när exempelvis glidarsnubbar provkör en 600cc sporthoj så tycker de att man måste växla ner för att få något drag vid omkörningar när de på sina glidare bara vrider på rullen. I själva verket är det ytterst få glidare som hänger med en 600cc sporthoj på högsta växeln.

Last edited:
Vilka klena vridkurvor ni har. En bra twinhoj ska ju passera 100 Nm under 2000 rpm. Annars tycker jag att det känns lite tomt i botten :D

Bifogat

• bänkningproservice100511.jpg
    bänkningproservice100511.jpg
    79.5 KB · Visningar: 383
Våra hojar är ändå rätt patetiska.
Nya fordonet Patria som FMV bestämt sig för att köpa in har dessa siffror:

Engine
Power output 405 kW
Torque output 2080 Nm

Där snackar vi vrid :yoparty

Vilka klena vridkurvor ni har. En bra twinhoj ska ju passera 100 Nm under 2000 rpm. Annars tycker jag att det känns lite tomt i botten :D

Jösses, det där måste kännas som en hästspark i bröskorgen, oavsett utväxling :brinnerup

Så du menar att karaktären och ljudet i ett fordon inte påverkar den upplevda prestandan? Tyvärr är människan ganska lättlurad...

Ett bra exempel på detta är att när exempelvis glidarsnubbar provkör en 600cc sporthoj så tycker de att man måste växla ner för att få något drag vid omkörningar när de på sina glidare bara vrider på rullen. I själva verket är det ytterst få glidare som hänger med en 600cc sporthoj på högsta växeln.
Jävlar vilket prestandamonster min Fiesta va isf, 100kmh kändes ungefär som mach 1,4 :hihi Om man nu har dödsångest i dom hastigheterna, jag har ju aldrig testat :va

En tumregel är att en motor med hyffsad effekt ger kring 100Nm/liter, så där är det ingen överraskning. Däremot så är det viss skillnad på vart vridet finns att tillgå.

Ursäkta ordmärkandet...:hej...men en hyffsat väldesignad (bensin-sugar-)motor med ambitioner maxvrider som du säger 100Nm/l ....men vid olika varvtal vilket ger effekten som ett brev på posten. Kortslagighet och mindre dö-kött i kolvar mm (läs en 4a jmfrt twin) gör att man kan varva mer vilket således ger mer effekt i en 4a för växelåddan att fördela till bakhjulet.... men det är ju elementärt min käre Watson...:mattias

Om man sen gillar att varva eller inte är ju en helt annan historia:machinegu

Kort svar på trådrubriken;
Folk är korkade och förstår inte sambandet vridmoment/utväxling/effekt.
Och att de korkade gillar att snacka kanske är en delförklaring.

Snarare vridmoment/varvtal/utväxling (då effekt är ett resultat av de två förstnämnda faktorerna) :D

Självklart har 1098 ett högre vrid över större delen av registret. Du jämför trots allt 1100cc mot 1000cc. Detta ska dock inte förväxlas med att man behöver växla mer på radfyran.

Jämför istället en Ducati 999 mot en GSX-R 1000 och se om 999:an har ett övertag mellan 5000-9500rpm.

Du har uppenbarligen inte förstått texten under bilden.

Räkna på faktorn för vridmomentsökningen per ökat varvtal.
DÅ ser du varför folk "upplever" twinnen som vridstarkare.
Alltså, titta på karaktäristiken och inte siffrorna. Jag fattar la för faan att 100cc är 100cc...

Om du på en minut slår i en spik med två slag eller fyra slag, vilka slag känns mest?
Hoppas du har förstått :krama

Eller för den delen, twinnar producerar motsvarande vrid men på hälften av förbränningarna. :brinnerup

Engine
Power output 405 kW
Torque output 2080 Nm

Där snackar vi vrid :yoparty

Löjligt, det gör mitt elverk på tomgång :yoparty

Last edited:
Kort svar på trådrubriken;
Folk är korkade och förstår inte sambandet vridmoment/utväxling/effekt.
Och att de korkade gillar att snacka kanske är en delförklaring.

Ja lite så är det nog. Sedan tror jag att "myten om twinnens vrid" från början inte är ngn myt. Jag tror att det från början uppstått utanför sporthojsträsket. Tex att 60 hk i en HD1340 upplevts björnstarkt jämfört med 60 hk i en 500cc radfyra. Dvs ett helt korrekt iakttagande som alla kan notera om man tex ska starta från stillstående med två pers på hojen.

Dvs att tex en motorcykeljournalist sagt att "jamen 100 twinhästar känns ju oändligt mycket starkare än 100 radfyrehästar" och liknande.
(Precis som de flesta båtägare vet att 130 dieselhästkrafter är mer värt än 130 bensinhästkrafter om man tex ska bogsera eller backa stopp på en tung båt snabbt.)

Sedan har detta massuppfittats i sporthojsträsket, där ju hojarna alltid rangordnas efter cc, eftersom de ofta är inspirerade av fabriksräcers och därmed indelas i kubikklasser för att tilltala målgruppen. Sporthojsfolk jämför alltid i cc, det är då resonemanget att twinnar är vridstarkare blir tossigt.

Det som är obegripligt i sporthojsträsket är dock att man samtidigt anser att tvåtaktare har sämre vrid. Detta stämmer ju inte alls, iaf inte om man jämför samma cc. Så vad gäller 2T kontra 4t används oftast inte det cc-relaterade tankesättet tycker jag mig ha märkt.

Last edited:

Min RD 350 gav ifrån sig 52 Nm vid 7000rpm senast den var uppe i bänk och snurrade, dvs 148 Nm/liter, och nu snackar vi Nm uppmätta på bakhjulet.
Det kan tänkas att det här inlägget inte hör hemma här, men RDn är ju en twin om inte annat :D

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti