Varför har så många gått på myten om twinnar och vrid?

Och nu några väl valda klyschor....

"Hästkrafter är toppfart, vridmoment är accerelation"

"Hästkrafterna avgör hur snabbt du träffar väggen, vridmomentet avgör hur långt du tar med dig väggen i kraschen"

Dock ganska sant.
Förutom att det är effekten som ger accelerationen också...

Rent praktiskt tycker jag min twin passar min körstil, åker gärna på mellanregister och en hög växel istället för att varva ur så fort tillfälle ges.

Kör jag på samma sätt med radfyrorna så är det inte alls samma bus. :) Visst kan man peta ned en pinne, men det blir inte samma flow för mig. :)

/J - älskar att donnan vill hissa framhjul i tid och otid :D
Är du säker på det? :tungan En GSX-R 1000 är faktiskt starkare på högsta växeln än din 1098 ända nedifrån 60km/h upp till 180km/h. Du behöver alltså inte peta ned en pinne för att få bättre drag i Suzukin än en 1098. Nedanstående siffror är från tyska Motorrad och visar acceleration på högsta växeln.

Ducati 1098
60 - 100 km/h 3,5 s
60 - 120 km/h - s
60 - 140 km/h 7,1 s
60 - 160 km/h - s
100 - 140 km/h 3,6 s
140 - 180 km/h 3,9 s

GSX-R 1000 -05
60 - 100 km/h 3,1 s
60 - 120 km/h - s
60 - 140 km/h 6,1 s
60 - 160 km/h - s
100 - 140 km/h 3,0 s
140 - 180 km/h 2,9 s

Rätta mej om jag har fel

Eftersom VRIDET är = effekten X 7024 (radianhastigheten)/varvtalet
så borde det ju kvitta om det är 1,2,3,4,5,6,7 cylindrar bara dom varvar lika mycket?

Är du säker på det? :tungan En GSX-R 1000 är faktiskt starkare på högsta växeln än din 1098 ända nedifrån 60km/h upp till 180km/h. Du behöver alltså inte peta ned en pinne för att få bättre drag i Suzukin än en 1098. Nedanstående siffror är från tyska Motorrad och visar acceleration på högsta växeln.

Ducati 1098
60 - 100 km/h 3,5 s
60 - 120 km/h - s
60 - 140 km/h 7,1 s
60 - 160 km/h - s
100 - 140 km/h 3,6 s
140 - 180 km/h 3,9 s

GSX-R 1000 -05
60 - 100 km/h 3,1 s
60 - 120 km/h - s
60 - 140 km/h 6,1 s
60 - 160 km/h - s
100 - 140 km/h 3,0 s
140 - 180 km/h 2,9 s

Ja, faktiskt, skillnaden är natt och dag i hur man upplever hojarna. :) Har blivit lika besviken varje gång man provat radfyror.

Ja, faktiskt, skillnaden är natt och dag i hur man upplever hojarna. :) Har blivit lika besviken varje gång man provat radfyror.
Ja, hur man upplever en hoj stämmer inte alltid överens med verkligheten. Twinnen känns kanske starkare på grund av det fetare ljudet, men det ändrar inte det faktum att radfyran drar hårdare, även utan nerväxling.

Kul tråd, är så sjukt trött på alla som skryter om sitt vrid i sina twinnar.

Likadant när man åker 2t, och alla försöker intala en att en 2t har mycket sämre vrid än en 4t.

Ducati 1098
60 - 100 km/h 3,5 s
60 - 120 km/h - s
60 - 140 km/h 7,1 s
60 - 160 km/h - s
100 - 140 km/h 3,6 s
140 - 180 km/h 3,9 s

GSX-R 1000 -05
60 - 100 km/h 3,1 s
60 - 120 km/h - s
60 - 140 km/h 6,1 s
60 - 160 km/h - s
100 - 140 km/h 3,0 s
140 - 180 km/h 2,9 s

Fy fanken, MEN statestik är ju som en bikini..den visar mycket men döljer det västentliga:D:D

Vet hur SGM kör och lite mer inspirerat än 6:ans växel kör han på krokvägar, med stortwin är ju sån hög växel att föredra i plus 150 eller så:tummenupp

Last edited:
Ja, hur man upplever en hoj stämmer inte alltid överens med verkligheten. Twinnen känns kanske starkare på grund av det fetare ljudet, men det ändrar inte det faktum att radfyran drar hårdare, även utan nerväxling.

Det där får du gärna utveckla.

Jag kör både 1098 och R1 och skillnaden är natt och dag som SGM skriver. På varvtiderna är det dock ingen skillnad för mig. I stort sett samma tider oavsett bana.
R1 har sjuk effekt men 1098 är brutalare. En graf eller siffra säger inte heller allt om hur effekten levereras..

Dock har varvstoppet åkt i lite fler gånger på duccen sen jag började blanda.. :D

edit: glömde ett c

Om jag jämför min 900SS med en GSX-R 750 av samma årsmodell så har min hoj kompet 9,5:1 mot Sukkans 11:1. Jämför jag hästkrafter har min 83hk vid 7500 mot 128 vid 12000. Torque är 81 vid 7000 mot 82 vid 10000 vilket förmodligen beror på mindre cylindervolym hos suzukin.

Men... I mina ögon är detta ointressant. Twinnen passar även min körstil bättre än vad radfyran gör. Jag gillar inte att varva, jag gillar ljudet när man envist tuggar sig upp från 3000 varv, jag gillar rasslet från kopplingen vid rödljusen och jag tycker skakandet och hoppandet har sin charm :)
Japanhojarna är säkert överlägsna det mesta när det gäller data på motorer, chassin, gud vet vad men jag kommer aldrig att utnyttja en sån hoj fullt ut. Jag är rätt nöjd med mina 81 pållar som inte skickar upp framhjulet i luften vid utgången av en rondell eller vid ett rödljus.

Så det är väl bara så enkelt att smaken är som röfven, kluven :D
Och det är väl en jäkla tur att inte alla tuffar omkring på kanariegula v-twinnar... vad fan skulle man debattera då?? :)

Nej, det är skillnad på hur hojen tar sig ur böj, det är natt/dag. Kan inte förklara varför, men det är mer brutalt bus i 1098:an.

Kortare register där allt skall hända kanske?

Så om jag säljer en hoj med 90hk och låter sista växeln vara jättelåg så kommer dom att redovisa siffor som säger att min moppe går snabbare 60-100 är en R1:a med 180hk?

Siffrorna är högst ovetenskapliga.

Twin bara känns mer kraftig, det finns alltid där. Momentkurvorna brukar ju vara oerhört jämn och fin för en twin.

"Forget what it feels like or what it looks like. What does the stopwatch say? That is the only thing that matters." // Brian Redman

Så om jag säljer en hoj med 90hk och låter sista växeln vara jättelåg så kommer dom att redovisa siffor som säger att min moppe går snabbare 60-100 är en R1:a med 180hk?

Siffrorna är högst ovetenskapliga.

Twin bara känns mer kraftig, det finns alltid där. Momentkurvorna brukar ju vara oerhört jämn och fin för en twin.
Visst, det är fullt möjligt att 1098:an är snabbare än GSX-R:en på alla andra växlar. :krama Tyckte mest det var kul att 1098 var slöare än en 1000cc radfyra på högsta växeln.

Last edited:
Jag vet, jag vet. Hojarna har inte samma cylindervolym, men det verkar vara svårt att hitta ett test där twin och rad-4a har lika stor cylindervolym.

61285Supersport-Torque.JPG

146_22+sportbike_peformance_dyno_charts+ducati_1098S_dyno.jpg

SBOTYTorque.jpg

Från 5000-9500rpm har tvinnen ett hyggligt övertag i vrid.

torque_gsxr_1098.jpg

Häri avslöjas karaktären för den som ser förstår sig på hur en sådan kurva ska härledas :krama

Sanningen är väl snarare att maximalt vridmoment uppnås när man har max fyllnadsgrad i cylindrarna.
Då ger en litermotor samma vridmoment oavsett konstellation.
Vid högre gashastigheter och väl avstämd motor, så kan man till och med "överfylla" cylindern lite.
Men det handlar inte om konstellationen.

En twin kan teoretiskt varva lika mycket som en fyra av samma storlek.
Om de har samma slaglängd.
Det blir en kortslagig twin.
Eller en långslagig fyra.
Därför väljer man gärna att göra en twin med effektregistret längre ner.
En fyra gör man högvarvig för att utnyttja fördelen med konstellationen.

På vägen vill jag ha så få cylindrar som möjligt (en cylinder skall vara på mellan 400 och 600 cc för att jag skall trivas).
På bana är det bara effekt som gäller - där skall det vara snurr på bitarna.

Men det är bara min åsikt.

Jag vet, jag vet. Hojarna har inte samma cylindervolym, men det verkar vara svårt att hitta ett test där twin och rad-4a har lika stor cylindervolym.

....

grafer

....

Vilket innebär att 848-duccen maxvrider 75 lbs-ft per liter slagvolym jämfört med Suzikin's 77.8 lbs-ft...

Storduccen vrider 77.6 lbs-ft per liter och RSV4an 76.8....

...om nu miniräknaren räknat rätt:confused:

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...