Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo det är rätt.
Pratar man om effekt kan man alltid räkna med t.ex. 7% förlust oavsett var på växeln man ligger eftersom den totala effekten minskar med varvtal vilket också förlusterna gör.. Dock för att räkna på förlusterna i vridmoment måste du ta hänsyn till varvtalet, (7% förlust på maxvarv och linjärt ner till 0% vid 0 i varvtal).
Folk pratar bara om olika saker med samma terminologi, som vanligt alltså![]()
Ja jag trodde att ngn inte insåg att 7% effektförlust även innebär att vridmomentkurvan i den punkten ligger 7% lägre.
Däremot så kan ju en hoj med stora roterande massor i förhållande till sin effekt, ge mindre effekt i en accelerationsbänk än en motor med mindre svängmassa men samma vevaxeleffekt och varvtalsområde. I synnerhet vid körning med låg utväxling. Det beror ju på att en motor med stor svängmassa och tunga hjul i förhållande till sin effekt, tex en original-HD. Får investera en större andel av sin effekt till att accelerera upp sig själv. Härav vill man ju ha så tung rulle som möjligt på accelerationsbänkar, för att minska detta fel. Samt även köra på högsta växeln. (om denna inte är en överväxel)
Last edited: