Min hypotes om TS ursprungliga fråga:
Myten om twinnar & vrid (om det nu är en myt det överlåter jag till gräddan av de tekniskt kunnande här på forumet) BOTTnar förmodligen i den otroliga sifferhysteri som inte bara finns bland oss hojfolk utan i nästan all motorkultur om man kan kalla det så. Se bara vad hojtillverkarna döper hojarna till, GSX-R 1000 tex. Majoriteten av modellerna har slagvolymen i modellnamnet och det gissar jag är en kvarleva från den tiden när motorerna hade en så uråldrig konstruktion att slagvolymen var snudd på den enda avgörande faktorn för prestandan. Tillverkarna verkar förstå att vi är sifferhysteriska eftersom de fortsätter döpa sina modeller med massa siffror 1098, 1000RR, 999, 954, R1, 675, 749, 1150, osv osv. Förmodligen är de rädda att grejerna säljer sämre med bara namn (och så är det kanske). Observera att det finns undantag såklart.
Att just vrid(moment) används som argument beror nog på en kombination av teoretiskt okunnande och som ett desperat försök att överbevisa en motoreffektsiffra. Det vet man ju själv när man tjafsar med folk att ska man övertyga någon så måste man lägga fram fakta och vem har inte hört klyschan "siffror ljuger inte"? Vridmoment har väl kanske blivit någon slags livlina när inte argumenten håller längre:
ex.
-Jag skulle lätt dra dig med min 150hk R1:a, din 900SS har ju bara 84hk
-Nja men det är ett helt överlägset vrid i min Ducce d är ju twin!
-Vrid?
-Vridmoment alltså typ kraft
-Aha...
osv osv ja ni vet.
Vidare angående upplevelsen så är jag övertygad om att det är mycket mentala grejer som spelar in. Alla personer är olika, har varit med om olika saker i livet och gillar olika saker (läs: hojar) och följaktligen kanske inte jag och du upplever samma hoj på samma sätt. Motorljud, vibrationer, väghållning, bromsar, sittställning osv allt bidrar med sitt lilla till att göra helheten. Att man får känslan av att det går snabbt av en hastighetsmätare, varvräknare, vindbrus, motorljud eller se tider på en laptimer spelar nog ingen roll så länge man är nöjd (eller missnöjd i kontrast).
ex.
En av de roligaste hojarna jag kört var en CBR400RR, säkert runt 60hk kanske men trots det kändes den som ett monster att köra bara för att den varvade hur mycket som helst.
För övrigt finns det mycket kul läsning om det här med hk vs. nm, (även jag är sifferskadad).
En kul jämförelse är denna (läs en bit ner om en S40 vs. F1 och byt ut dem mot R1 & 900ss). Och ja zatzy jag vet...
Ber om ursäkt för mkt bullshit men d var mitt strå till stacken...
Myten om twinnar & vrid (om det nu är en myt det överlåter jag till gräddan av de tekniskt kunnande här på forumet) BOTTnar förmodligen i den otroliga sifferhysteri som inte bara finns bland oss hojfolk utan i nästan all motorkultur om man kan kalla det så. Se bara vad hojtillverkarna döper hojarna till, GSX-R 1000 tex. Majoriteten av modellerna har slagvolymen i modellnamnet och det gissar jag är en kvarleva från den tiden när motorerna hade en så uråldrig konstruktion att slagvolymen var snudd på den enda avgörande faktorn för prestandan. Tillverkarna verkar förstå att vi är sifferhysteriska eftersom de fortsätter döpa sina modeller med massa siffror 1098, 1000RR, 999, 954, R1, 675, 749, 1150, osv osv. Förmodligen är de rädda att grejerna säljer sämre med bara namn (och så är det kanske). Observera att det finns undantag såklart.
Att just vrid(moment) används som argument beror nog på en kombination av teoretiskt okunnande och som ett desperat försök att överbevisa en motoreffektsiffra. Det vet man ju själv när man tjafsar med folk att ska man övertyga någon så måste man lägga fram fakta och vem har inte hört klyschan "siffror ljuger inte"? Vridmoment har väl kanske blivit någon slags livlina när inte argumenten håller längre:
ex.
-Jag skulle lätt dra dig med min 150hk R1:a, din 900SS har ju bara 84hk
-Nja men det är ett helt överlägset vrid i min Ducce d är ju twin!
-Vrid?
-Vridmoment alltså typ kraft
-Aha...
osv osv ja ni vet.
Vidare angående upplevelsen så är jag övertygad om att det är mycket mentala grejer som spelar in. Alla personer är olika, har varit med om olika saker i livet och gillar olika saker (läs: hojar) och följaktligen kanske inte jag och du upplever samma hoj på samma sätt. Motorljud, vibrationer, väghållning, bromsar, sittställning osv allt bidrar med sitt lilla till att göra helheten. Att man får känslan av att det går snabbt av en hastighetsmätare, varvräknare, vindbrus, motorljud eller se tider på en laptimer spelar nog ingen roll så länge man är nöjd (eller missnöjd i kontrast).
ex.
En av de roligaste hojarna jag kört var en CBR400RR, säkert runt 60hk kanske men trots det kändes den som ett monster att köra bara för att den varvade hur mycket som helst.
För övrigt finns det mycket kul läsning om det här med hk vs. nm, (även jag är sifferskadad).
En kul jämförelse är denna (läs en bit ner om en S40 vs. F1 och byt ut dem mot R1 & 900ss). Och ja zatzy jag vet...
Ber om ursäkt för mkt bullshit men d var mitt strå till stacken...