Varför har så många gått på myten om twinnar och vrid?

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki
Min hypotes om TS ursprungliga fråga:

Myten om twinnar & vrid (om det nu är en myt det överlåter jag till gräddan av de tekniskt kunnande här på forumet) BOTTnar :D förmodligen i den otroliga sifferhysteri som inte bara finns bland oss hojfolk utan i nästan all motorkultur om man kan kalla det så. Se bara vad hojtillverkarna döper hojarna till, GSX-R 1000 tex. Majoriteten av modellerna har slagvolymen i modellnamnet och det gissar jag är en kvarleva från den tiden när motorerna hade en så uråldrig konstruktion att slagvolymen var snudd på den enda avgörande faktorn för prestandan. Tillverkarna verkar förstå att vi är sifferhysteriska eftersom de fortsätter döpa sina modeller med massa siffror 1098, 1000RR, 999, 954, R1, 675, 749, 1150, osv osv. Förmodligen är de rädda att grejerna säljer sämre med bara namn (och så är det kanske). Observera att det finns undantag såklart.

Att just vrid(moment) används som argument beror nog på en kombination av teoretiskt okunnande och som ett desperat försök att överbevisa en motoreffektsiffra. Det vet man ju själv när man tjafsar med folk att ska man övertyga någon så måste man lägga fram fakta och vem har inte hört klyschan "siffror ljuger inte"? Vridmoment har väl kanske blivit någon slags livlina när inte argumenten håller längre:

ex.
-Jag skulle lätt dra dig med min 150hk R1:a, din 900SS har ju bara 84hk
-Nja men det är ett helt överlägset vrid i min Ducce d är ju twin!
-Vrid?
-Vridmoment alltså typ kraft
-Aha...
osv osv ja ni vet.

Vidare angående upplevelsen så är jag övertygad om att det är mycket mentala grejer som spelar in. Alla personer är olika, har varit med om olika saker i livet och gillar olika saker (läs: hojar) och följaktligen kanske inte jag och du upplever samma hoj på samma sätt. Motorljud, vibrationer, väghållning, bromsar, sittställning osv allt bidrar med sitt lilla till att göra helheten. Att man får känslan av att det går snabbt av en hastighetsmätare, varvräknare, vindbrus, motorljud eller se tider på en laptimer spelar nog ingen roll så länge man är nöjd (eller missnöjd i kontrast).

ex.
En av de roligaste hojarna jag kört var en CBR400RR, säkert runt 60hk kanske men trots det kändes den som ett monster att köra bara för att den varvade hur mycket som helst.


För övrigt finns det mycket kul läsning om det här med hk vs. nm, (även jag är sifferskadad).

En kul jämförelse är denna (läs en bit ner om en S40 vs. F1 och byt ut dem mot R1 & 900ss). Och ja zatzy jag vet...



Ber om ursäkt för mkt bullshit men d var mitt strå till stacken...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Efter många år med rap-fyra snusekubikare på bana och gata så skaffade jag en 00 RSV Mille-R twin.

Millen är kul att köra gata med då den matar på duktigt och tuggar lixom på bakdäcket mellan 5-8 k, men över 8 k händer inte mycket, detta gör iaf i mitt tycke att registret känns kort och det blir ett jeffla växlande.

Släpper man Millen under 3 K och drar på så känns det som motorn ska skaka loss ur ramen.

Men twinljudet är oslagbart *ståpälssmily*

Dock finns det dom som kan köra en twin jeffligt snabbt på bana.

Tjocka, gamla och talanglösa föredettingar trivs nog bäst på en stor radfyra som drar jämt genom hela registret, då kan man ligga och mysa på trean hela varvet runt banan.

/B.Kväm
 

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Jag gillar också brutal kraft. Jag tycker att FZ1:an blir ganska brutal om man växlar flitigt och håller den över 8500 RPM, men då tar tanken slut på typ 16 mil. Jag borde kanske prova en 1098 ändå för att se hur den känns.

Jag provkörde polarens FZ1a och den kändes trött på låg- och mellanvarv. Lite 600-stuk på effekten. På SP1:an kommer moset direkt vid påslag - vid alla varv, däremot känns accelerationen aldrig speciellt rejäl. Den bara myser upp i fart.

Spettan förvisso är ingen raket, men FZ1:an hade ingen chans vid roll-on på motorvägen iaf. :banana

Själv har jag inte bestämt mig om jag är en twin-människa eller inte. Får prova en säsong till. :tummenupp
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
För mig är det rätt enkelt, jag provade först enstånka och den var rolig men effektsvag och vibrerade. Se'n provade jag radfyra och tyckte väl det var helt okej. Efter det provade jag Superduke och nu vill jag inte ha en radfyra för landsvägsbruk. Det må vara utväxling, bottenvrid eller nå'n helt psykisk känsla, men på en radfyra känns det som att det är ett filter mellan högerhanden och bakhjulet. Effekten kommer mjukt, tråkigt och gradvis tills den till slut, efter många om och men, kommer upp i sitt effektregister. När registret kommer är det skoj, om inte rakan hunnit ta slut. På Superduken behöver jag inte fundera så mycket, jag vrider och hojen hoppar iväg.
För mig vinner den direkta och brutala hästsparken över silkeslen toppeffekt med hästlängder. DÄRFÖR kör jag twin!

Just så, därför kör jag gammeltraktorn hellre än en ny fyra alla dar i veckan. Däremot påminner min gammelfyra (oljekyld) mera om twinnen i var den har moset nånstans, den har riktigt go botten faktiskt, men så varvar den inte mer än vad twinnen gör heller.

Du behöver provköra en gammal radfyra med lite trim. :tummenupp

Det kommer lite väss i vinter till oljekokarn som det ser ut :D:tummenupp
 
Last edited:

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Jag har både rad 4:a och twin.
Trots, övertag i toppeffekt på pappret så känns draget brutalare på twinen.

Rad 4:an jag har är en gammal kawasaki zzr1100, med andra kammar och förknasare och ett devil 4-1 system och öppet luftfilter.

Har aldrig bänkat den efter åtgärd, men den ska ha 147 hästar orginal och vad kan vi säga att det andra kan ge kanske 7-8%. Det vet ni säkert bättre......

Aprilian är istort sett orginal, bara akra slipon.
När apan matar på känns det brutalare, självklart spelar avsaknaden av helkåpa in och den upprätta körställningen. Men upplevelsen är att det känns som att jag får knipa mer om tanken o hålla i mer i styret o det skjuter iväg lite vildare. O ljudet är en stor del av upplevelsen.

Ska se till att låna ut den ena av dem o köra ett litet rejs på rull så får vi se, om den upplevda brutalare effekten stämmer.....
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Man kanske kan dra slutsatsen att en twin inte har bättre vrid alls, men att den har effekten lägre ner i registret och svarar snabbt på gaspådrag. :)
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Jag har hunnit köra mycket hoj samt hojar under mina år med mc-kort samt licens. Började karriären på en bläjd 929, rad 4a. Testade twin nån enstaka gång, bland annat 748. VILKET SKRÄP tänkte jag när jag körde, varven tog ju slut direkt, tyckte jag då..
Ett par år senare ÄLSKAR jag twin! Hur fan kan man ha nåt annat!? Speciellt om man har en riktigt sportig twin...!? Typ en 1098.
Enda som har varit i närheten av samma mos och tryck direkt vid rullpådrag är BMW:S dräpare, 1000R, helvete vad den går! Jämnt och ständigt! Däremot som så många andra nämnt, twin är ju nåt speciellt, och passar inte alla. Men ger man det lite tid så förstår man (förhoppningsvis) att twin is the shit!

Myt eller ej, mja, inget bra svar, men alla som kört en 1098 VET att den går som ett as!
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
z750 orange
Jämför du då twin och radfyra på samma storlek? Ta en Ducati 999 mot en GSX-R1000 så är GSX-R lika stark över hela registret fast med mycket mer mos på de högsta vartalen.

Yes samma storlek, aprilia 750 twin (dorsoduro) och min z750. Det räcker att du nuddar rullen på dorsoduron så sticker den men kawan måste du varva som en galning, sen händer det desto mer. Dom har ju bägge sin tjusning, jag har bara inte vant mig vid 4:an än... letar konstant efter 7:e växeln:va
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Orkade inte läsa hela tråden . .. Men jag har läst Bike och Motorrad och i ena tidningen Testades alla Supersport-Hojar och de som har mest vrid va Ducati och Ktm med sina Twinnar ;)

Inte nog med det de hade flest hästkrafter av alla Supersporthojar upp till 10000 varv :) Sug på den trådskaparn :)

Då va effekten mätt i bänk ..det kan va skillnad på pappers hästar och vrid !
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
V-twin har sina fördelar, se bara på SBK osv...

Kanske inte rakt fram men bevisligen finns det några fördelar - inte som trådstartarn vill att det ska verka.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
V-twin har sina fördelar, se bara på SBK osv...

Kanske inte rakt fram men bevisligen finns det några fördelar - inte som trådstartarn vill att det ska verka.

Fördelarna med en V2 mot en I4 om man snackar rejsing ska väl vara (om jag hajat nåt alls ;) )

*avståndet (tidsmässigt) mellan kraftpulserna främjar greppet... däcket hinner få fäste mellan pulserna bättre än en 4cyl, därav att man emulerar detta på vissa 4cyl med "big bang" tändföljd.
*en mycket smalare motor främjar en slankare chassiedesign
*en bättre viktfördelning

en V4 med någon variant på big bang tändföljd torde väl vara det optimala kanske? fast dessa ska ju vara dyra och svåra att producera och har fler rörliga delar och blir väl också lite tyngre...
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Orkade inte läsa hela tråden . .. Men jag har läst Bike och Motorrad och i ena tidningen Testades alla Supersport-Hojar och de som har mest vrid va Ducati och Ktm med sina Twinnar ;)

Inte nog med det de hade flest hästkrafter av alla Supersporthojar upp till 10000 varv :) Sug på den trådskaparn :)
Och twinnarna hade förstås inte större cylindervolym än radfyrorna, eller?
 
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Ronneby
Hoj
ZX10R-08
Citerat ur Street o Stripp ,
En bromsande bromsbänk mäter alltså vridmomentet o med denna enhet tillsammans med varvtalet kan man räkna ut effekten . Detta enkel fysik och inget som vållar debatt
Men vad gör då bara "vridet" då? Som enskild enhet , Ingen ting alls.
Vridmoment är benämningen på en statisk enhet och kan ej utföra något utan en rörelse.
Vridmoment tillsammans med rörelse ger effekt och är det ända som kan utföra något
vrid gör ingenting själv.

En motors vridmoment har en rak koppling till dess slagvolym samt dess effektivitet.
Detta är saxat ur Street o Stripp Nr 4 2005 där fins en artikel på flera sidor
som förklarar allt man vill veta om Vrid o effekt

Effekt är Allt . slut
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Citerat ur Street o Stripp ,
En bromsande bromsbänk mäter alltså vridmomentet o med denna enhet tillsammans med varvtalet kan man räkna ut effekten . Detta enkel fysik och inget som vållar debatt
Men vad gör då bara "vridet" då? Som enskild enhet , Ingen ting alls.
Vridmoment är benämningen på en statisk enhet och kan ej utföra något utan en rörelse.
Vridmoment tillsammans med rörelse ger effekt och är det ända som kan utföra något
vrid gör ingenting själv.

En motors vridmoment har en rak koppling till dess slagvolym samt dess effektivitet.
Detta är saxat ur Street o Stripp Nr 4 2005 där fins en artikel på flera sidor
som förklarar allt man vill veta om Vrid o effekt

Effekt är Allt . slut
Bra sammanfattning.Nu kan någon moderator stänga tråden.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Citerat ur Street o Stripp ,
En bromsande bromsbänk mäter alltså vridmomentet o med denna enhet tillsammans med varvtalet kan man räkna ut effekten . Detta enkel fysik och inget som vållar debatt
Men vad gör då bara "vridet" då? Som enskild enhet , Ingen ting alls.
Vridmoment är benämningen på en statisk enhet och kan ej utföra något utan en rörelse.
Vridmoment tillsammans med rörelse ger effekt och är det ända som kan utföra något
vrid gör ingenting själv.

En motors vridmoment har en rak koppling till dess slagvolym samt dess effektivitet.
Detta är saxat ur Street o Stripp Nr 4 2005 där fins en artikel på flera sidor
som förklarar allt man vill veta om Vrid o effekt

Effekt är Allt . slut

Och effekt ger med hjälp av utväxling vrid på bakhjulet vilket får hojen att röra på sig. Over and out
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Och effekt ger med hjälp av utväxling vrid på bakhjulet vilket får hojen att röra på sig. Over and out

Och vridet på bakhjulet gör absolut ingenting utan en rörelse, och har du rörelsen så kallas det helt enkelt effekt.

Over and out.

//Robert
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top