Så ska en rad4a leverera
Tycker det är dåligt litervrid, ingen av hojarna är ju ens uppe i 100 Nm/liter Dålig fyllnadsgrad. Såna motorer måste varva om det ska bli effekt.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4897558#post4897558
Ingen idé att varva den, man ser ju hur kurvan rasar med högre varv...
Sant
Men nu får nog vi twin-bröder vara lite snällare, han loggade ut. Det var ju inte meningen
Tycker det är dåligt litervrid, ingen av hojarna är ju ens uppe i 100 Nm/liter Dålig fyllnadsgrad. Såna motorer måste varva om det ska bli effekt.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4897558#post4897558
Jag är snäll, alltid faktiskt, men bara för de som kör twin.
Ärligt talat kvittar det väl hur motorn är uppbyggd, det viktiga är väl att man har kul när man kör hoj. Mästarmotorn är väl bara viktig för de som tävlar?
Borde ju vara så att en twin är underlägsen 4-cylindriga alternativ när självaste Ducati bygger en V4:a för att vara med i motoGP? Men där bestämmer ju inte känsla och ljud vem som vinner...
Vet inte hur de övriga ser ut men har sett GSX1400 i delar och den är lider av astmatiskt trånga portar så därav kurvan. Och andra sidan drar den rätt så skönt ändå.
Vet inte hur de övriga ser ut men har sett GSX1400 i delar och den är lider av astmatiskt trånga portar så därav kurvan. Och andra sidan drar den rätt så skönt ändå.
Ja det är ju givet att man har större möjligheter att få ut högre litereffekt i en 4 cylindrig motor järmfört med en 2 cylindrig. Det går ju att få in mycket mer ventilarea i en 4-cyl. Det är ju trivialt.
Men det är roligare att vara osaklig, bjäbba, hetsa och anmärka
Sanningen är väl snarare att maximalt vridmoment uppnås när man har max fyllnadsgrad i cylindrarna.
Då ger en litermotor samma vridmoment oavsett konstellation.
Vid högre gashastigheter och väl avstämd motor, så kan man till och med "överfylla" cylindern lite.
Men det handlar inte om konstellationen.
En twin kan teoretiskt varva lika mycket som en fyra av samma storlek.
Om de har samma slaglängd.
Det blir en kortslagig twin.
Eller en långslagig fyra.
Därför väljer man gärna att göra en twin med effektregistret längre ner.
En fyra gör man högvarvig för att utnyttja fördelen med konstellationen.
På vägen vill jag ha så få cylindrar som möjligt (en cylinder skall vara på mellan 400 och 600 cc för att jag skall trivas).
På bana är det bara effekt som gäller - där skall det vara snurr på bitarna.
Men det är bara min åsikt.
Maggy här på forumet pysslade ju och rapporterade en del om sin GSX 1400 förr om åren.
Skrotnisse är inne på rätt spår här.
För att förenkla det hela så mycket som möjligt så kan man säga att vridmomentet från en motor ges av kubiken.
Sedan tål en motor att varvas mera om den har fler cylindrar pga den kortare slaglängden.
Om man jämför en twin och en fyra på t.ex 1000cc så betyder detta i sin tur att motorerna är ganska lika på lägre varvtal men sen när en tvinnen inte tål högre varvtal så fortsätter en fyra att varva högre och producerar därmed mera effekt.
...eller en gubb bandit med effect...
Det är ju hans 1400 jag kört i och sett disikerad.
Jag vill ha en gubb-bandit med en GSX1400-motor
Aha! Det hade jag inte kunnat gissa! Det måste ju vara över 100 mil mellan era boplatser
En Bandit ska va oljekyld!
eta
Kolla Nordman's Bandit så glömmer du det där med 1400'an sen.
Närmare 200 än 100, 160mil.
Underbart med en hoj som köttar upp framhjulet från strax över 2000rpm, och sen har massor med varvtalsregister kvar. http://www.youtube.com/watch?v=UHN3XUS_xVU
Det var inte jag.
...den varvar ju lika mycket som min stötstångs tvåcylindriga 1640...
Custom Bike Show imorgon!
Portarna till campingen är ... |
|
BMW visar upp konceptmodellen R20
BMW har visat upp på en hel... |
|
Prövotid på AM-körkortet införs
En ändring i körkortslagen ... |
|
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna
Husqvarna Motorcycles har p... |
|
BMW visar upp konceptmodellen R20
BMW har visat upp på en hel... |
|
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!
Carlbarks motor arrangerar ... |
|
”Vårservice”!
Ibland hinner man inte rikt... |
|
KTM 990 RC R på väg
KTM har presenterat prototy... |
|
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa
Fotograf: Lotta Kronåker ... |
|
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa
Fotograf: Lotta Kronåker ... |