Varför har så många gått på myten om twinnar och vrid?

CB_GS_XJ_T.gif


Så ska en rad4a leverera :yoparty
 
Last edited:
Sant :D
Men nu får nog vi twin-bröder vara lite snällare, han loggade ut. Det var ju inte meningen :gnissla

Jag är snäll, alltid faktiskt, men bara för de som kör twin. :)

Ärligt talat kvittar det väl hur motorn är uppbyggd, det viktiga är väl att man har kul när man kör hoj. Mästarmotorn är väl bara viktig för de som tävlar?
Borde ju vara så att en twin är underlägsen 4-cylindriga alternativ när självaste Ducati bygger en V4:a för att vara med i motoGP? Men där bestämmer ju inte känsla och ljud vem som vinner...
 
Jag är snäll, alltid faktiskt, men bara för de som kör twin. :)

Ärligt talat kvittar det väl hur motorn är uppbyggd, det viktiga är väl att man har kul när man kör hoj. Mästarmotorn är väl bara viktig för de som tävlar?
Borde ju vara så att en twin är underlägsen 4-cylindriga alternativ när självaste Ducati bygger en V4:a för att vara med i motoGP? Men där bestämmer ju inte känsla och ljud vem som vinner...

Ja det är ju givet att man har större möjligheter att få ut högre litereffekt i en 4 cylindrig motor järmfört med en 2 cylindrig. Det går ju att få in mycket mer ventilarea i en 4-cyl. Det är ju trivialt.

Men det är roligare att vara osaklig, bjäbba, hetsa och anmärka :D
 
Vet inte hur de övriga ser ut men har sett GSX1400 i delar och den är lider av astmatiskt trånga portar så därav kurvan. Och andra sidan drar den rätt så skönt ändå.

Det gör den iofs. Enda vettiga hojen Suzuki byggt sedan DR800 och oljegixxrarna... (Samt RGV250 för böveln!)

*Duckar som f-n*!!!
 
Vet inte hur de övriga ser ut men har sett GSX1400 i delar och den är lider av astmatiskt trånga portar så därav kurvan. Och andra sidan drar den rätt så skönt ändå.

Ja jag tycker GSX1400 är en ball hoj. Av samma orsak som jag tycker att Z1300 är en ball hoj. De är lite skönt neandertalska på ngt sätt, allt är stort (utom tydligen portarna då)

Maggy här på forumet pysslade ju och rapporterade en del om sin GSX 1400 förr om åren. Han satte ju bla på 1550 kit. Finns kurvor i hans garage
http://www.sporthoj.com/garage/?mcid=1125
 
Ja det är ju givet att man har större möjligheter att få ut högre litereffekt i en 4 cylindrig motor järmfört med en 2 cylindrig. Det går ju att få in mycket mer ventilarea i en 4-cyl. Det är ju trivialt.

Men det är roligare att vara osaklig, bjäbba, hetsa och anmärka :D

Vad tror du jag bygger min karriär på? :D
 
Sanningen är väl snarare att maximalt vridmoment uppnås när man har max fyllnadsgrad i cylindrarna.
Då ger en litermotor samma vridmoment oavsett konstellation.
Vid högre gashastigheter och väl avstämd motor, så kan man till och med "överfylla" cylindern lite.
Men det handlar inte om konstellationen.

En twin kan teoretiskt varva lika mycket som en fyra av samma storlek.
Om de har samma slaglängd.
Det blir en kortslagig twin.
Eller en långslagig fyra.
Därför väljer man gärna att göra en twin med effektregistret längre ner.
En fyra gör man högvarvig för att utnyttja fördelen med konstellationen.

På vägen vill jag ha så få cylindrar som möjligt (en cylinder skall vara på mellan 400 och 600 cc för att jag skall trivas).
På bana är det bara effekt som gäller - där skall det vara snurr på bitarna.

Men det är bara min åsikt.

Skrotnisse är inne på rätt spår här.

För att förenkla det hela så mycket som möjligt så kan man säga att vridmomentet från en motor ges av kubiken.
Sedan tål en motor att varvas mera om den har fler cylindrar pga den kortare slaglängden.

Om man jämför en twin och en fyra på t.ex 1000cc så betyder detta i sin tur att motorerna är ganska lika på lägre varvtal men sen när en tvinnen inte tål högre varvtal så fortsätter en fyra att varva högre och producerar därmed mera effekt.

Maggy här på forumet pysslade ju och rapporterade en del om sin GSX 1400 förr om åren.

:D Det är ju hans 1400 jag kört i och sett disikerad.
 
Last edited:
Skrotnisse är inne på rätt spår här.

För att förenkla det hela så mycket som möjligt så kan man säga att vridmomentet från en motor ges av kubiken.
Sedan tål en motor att varvas mera om den har fler cylindrar pga den kortare slaglängden.

Om man jämför en twin och en fyra på t.ex 1000cc så betyder detta i sin tur att motorerna är ganska lika på lägre varvtal men sen när en tvinnen inte tål högre varvtal så fortsätter en fyra att varva högre och producerar därmed mera effekt.

Och vinsten med kortslagighet kan även uttryckas i ökad kolvarea, och eftersom det är kolvarean som begränsar ventilarean så förstår man härav vilken motordesign som lättast kan omsätta mest gasvolym per tidsenhet om allt optimeras.
 
Last edited:
Det va ett . . .

jävla twinn snack. nu snackar jag inte spik i foten :arsele utan spik i däcket, kom igen :huvet
Edit: va själv på väg och köpa twin, blev en trea, :banana Men nästa gång blir det en twinn (eller en gubb bandit med effect, :tuttar ( Ehh tråd lyft, fuskis :) )
 
Aha! Det hade jag inte kunnat gissa! Det måste ju vara över 100 mil mellan era boplatser :D

Närmare 200 än 100, 160mil.

Underbart med en hoj som köttar upp framhjulet från strax över 2000rpm, och sen har massor med varvtalsregister kvar. http://www.youtube.com/watch?v=UHN3XUS_xVU
Det var inte jag. :glömdet

En Bandit ska va oljekyld!
:peta

Kolla Nordman's Bandit så glömmer du det där med 1400'an sen.

Mycket kubik är coolt.

1400an e la oljekyld? Vänta du bara, när jag blir gammal gubbe så ska jag ha en bandit med 1550cc och så ska jag stjäla gaffel och hjul från en mille R också.
 
Last edited:
Närmare 200 än 100, 160mil.

Underbart med en hoj som köttar upp framhjulet från strax över 2000rpm, och sen har massor med varvtalsregister kvar. http://www.youtube.com/watch?v=UHN3XUS_xVU
Det var inte jag. :glömdet

160 mil är en del!

Ja mycket bottendrag är nice tycker jag med.

Ja GSX1400 måste vara rätt kul att köra, den varvar ju lika mycket som min stötstångs tvåcylindriga 1640. Min stoppar vid 7000 rpm och GSX1400 ger maxeffekt vid 6800.

Fast GSX1400 är ju ca 30 kilo tyngre och har 60 Nm lägre vrid och 35 hk klenare och tar sig vridmässigt mycket senare. Så det känns som man skulle behöva fixa till den rätt mycket om man är ute efter den där amerikanska högkompade hotrodkänslan när man kör, när det känns som att motorn kan ha sönder chassiet när den vill. tvåcylindrigt ger den känslan mycket mer tycker jag, bara 1 tändning per vevaxelvarv, och dessutom HD.s odd fire. Men det är ju tycke och smak.
 
Last edited:
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top