Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Är inte aprilian v4a i testet?
ja, det verkar iofs rimligt...
Last edited:
Är inte aprilian v4a i testet?
Tänk att vrid kontra effekt alltid skapar förvrring. Även hos erkänt motorintreserade verkar begreppen röras ihop.
Dagens gåta:
Ta två identiska motorcyklar med enda skillnad i vridmoment och maxvarvtal. Bägge varvar ur vid sin toppfart på 250 km/h. Den ena är en twin och den andra en radfyra. Twinen har ett vridmoment på 150 Nm och har maxvarvet 8000 rpm. Radfyran har 75 Nm och maxvarvet 16000 rpm.
Vilken kommer acca snabbast till toppfarten, 250 km/h?
Ledtråd: Det grundläggande sambandet är effekten = vridmoment x varvtal.
Skillnaden mellan olika motorers effektivitet kan mätas i BMEP...
Jag tror vi kan mäta bänkpapper och penisar i evighet här men jag "upplever" iallafall att kraften kommer fortare i en twin än i en radfyra på samma kubik då man inte behöver varva som en tok innan det händer nåt. Jag tror det är det som andra upplever också. Sen vilken som har mest effekt på pappret är väl ointressant då man upplever dom på väldigt olika sätt.
Om man kollar på min kurva nedan tex. Ja då tycker ju säkert många radhojsåkare att mitt körbara register ser väldigt kort ut, jämfört med tex en 1000 cc radfyra som har samma tomgångsvartal som jag (800-1000 rpm) men som varvar säg 14000 till skillnad från mina 7000. Men grejen är ju att eftersom den är så stark så långt ned i registret så ligger jag ju på 2400-2500 rpm i 110 km på sexan, så registret är liksom mer än tillräckligt.
För att knyta det till tråden bör du väl ha en åsikt angående hur BMEP skiljer sig mellan en twin och en fyra?
Ja det är ju lite det som är grejen.
Det är ju också så att eftersom (en del) större twinnar är så starka långt ned, så blir inte det körbara registert så kort som man i förstone tror vid betraktandet av bänkkurvorna.
Om man kollar på min kurva nedan tex. Ja då tycker ju säkert många radhojsåkare att mitt körbara register ser väldigt kort ut, jämfört med tex en 1000 cc radfyra som har samma tomgångsvartal som jag (800-1000 rpm) men som varvar säg 14000 till skillnad från mina 7000. Men grejen är ju att eftersom den är så stark så långt ned i registret så ligger jag ju på 2400-2500 rpm i 110 km på sexan, så registret är liksom mer än tillräckligt. Redan vid 4000 lämnar min motor tack vare den höga fyllnadsgraden/vridmomentet 100 hk på bakhjulet. Vid säg 5000 rpm så är det ju redan 220 km/h. 220 km/h är mer än mitt chassie är byggt för. Vid varvstoppet 7000 på sexan i bänk snurrar bakhjulet över 300 km/h. Det är inte ekerhjul och slangdäck ens gjorda för. Så tvärtom brukar de som kört min hoj tycka att registret känns mycket långt. Trots att det på bänkpapperet är ca hälften av det hos en vass 1000cc 4cyl sportis.
Det är ju också det här som är känslan med en hoj med mycket kraft från botten, det känns som en jättehand tar tag i hojen när man ger gas. Varvräknarnålen stiger långsammare än hastighetsmätaren pga av den låga utväxling som hojen orkar med. Det blir lite lastbilsmotorkänsla sas.
När man fokuserar på vridet och jämför ska väl motorerna ha samma
varvtalsområde
Det är motorns effektnivå som resulterar i ett visst vridmoment
hos den utgående axeln, en högvarvig motor med lägre moment
behöven en högre numerisk utväxling än en lågvarvig motor med
högt vridmoment men slutresultatet är samma om båda motorerna
genererar samma effekt.
nu kom jag precis hem från krogen och har inte mental kapacitet att fatta vad du vill säga men vet du ens själv vad du försöker säga här?
Äger en Ducce 900ss som trots sina, enligt somliga, brister i effekt har något som de flesta japshojar saknar. Älskar mullret, vibrationerna, designen.. Kort sagt, det handlar om känsla!
Sen är ju inte raktframfort enkom avgörande heller. Empirism talar för att det är lättare att få med sig farten tidigt ur kurvan med en twin, om det är fakta så avverkas en raka iaf på samma eller kortare tid än för en R4.
Min upplevelse är att en twin (har egentligen bara KTMs LC8 som referens) är "närmare handen" och kan doseras närmare gränsen lättare än en R4.
In the end of the day tror jag att konfigurationen är sekundär för snabb en hoj blir. Finns effekten och chassiet så blir det snabbt om föraren kommer överens med det.
Jo det har du ju helt rätt i, men jag gissar på att det som disskuteras är "raktframåkning". Där effekten talar sitt tydliga språk.
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest
Under tisdagen presenterade... |
|
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest
Under tisdagen presenterade... |
|
Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!
Just nu är Allt om MC på et... |
|
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val
I den spännande världen av ... |
|
Eldrivna Oruga Unitrack
Oruga Unitrack, en motorcyk... |
|
Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj
Söndag 19 maj är det dags f... |
|
Boka provkörning under Start2Ride nu
Under helgen arrangerar mot... |
|
Dags för 2024 års Start2Ride
Kommande helg arrangerar mo... |
|
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!
Den traditionsenliga mc-kor... |
|
Eldrivna Oruga Unitrack
Oruga Unitrack, en motorcyk... |