Fast nu jämför du ju din trimmade med en standard 1400. Sökte upp ditt sista(?) bänkpapper och Maggys 1550.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=315465&d=1280429608
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=273389&d=1242141150
Du har mera vridmoment men mindre effekt, sen stoppar din motor vid 7000rpm där GSXen fortsätter till 9000rpm.
Men du har nog lyckats få en väldigt bra fyllnadsgrad med det vridmomentet ur din motor och dessutom med bara två ventiler. GSXen lider ju av för små ventiler även om den är portad.
Vilka varvtal använder du vid acceleration t.ex på strippen? Om jag gissar att du ligger mellan 5300-6800 så har du alltså 1500 rpm att jobba med och där lämnar motorn 125-142hk. Tittar man på Maggys motor så lämnar den125-147hk mellan 6000rpm och 9100rpm. Han har alltså i princip dubbelt så mycket arbetsutrymme som dig trots 100cc mindre.
Ja helt rätt, bättre att jämföra med Maggys som är lite tillfixad.
Ja jag har alltid strävat efter max fyllnadsgrad i den här motorn, eftersom motortypen inte lämpar sig för några excesser vad gäller varvtal
Använde tex fortfarande S&S original-kammen vid den bänkningen, originalkolvar etc. Den trimning som är gjort vid den senaste bänkningen (som du lagt upp) är portade toppar och mitt egenbyggda avgas, sprutkonverteringen samt en cylinderindividuell bränslemapp samt skräddarsydd tändmapp utprovad i bänk. Men nu blir det nya kammar, så det är ju som lite mer trimning.
På strippen brukar jag starta på 1500-2000 rpm, trean är första växeln jag kan trycka på för fullt på utan att den klättrar upp. Så trean få ligga i till ca 6500, sedan 4:an som jag går i mål på strax över 6500. 5.an och sexan använder jag inte på 402 meter.
Vet inte vad som begränsar varvtalet på era motorer men du har ju högre kolvmedelhastighet än Maggy i alla fall.
Ja det är faktiskt inte stötstångsventilmekanismen som man kan tro, den kan orka med till iaf 8500+, men det är ju isf till priset av hårda fjädrar. Jag tror att mitt vevparti går i bitar vid ngnstans 8000-8500. Så det som är på tapeten om man ska varva så mycket (vilket jag inte vill) är främst kraftigare stakar och kolvbultar samt balansera motorn noggrannare, teflonknappar på kolvkjolarna, max urlättade kolvar osv. Skulle jag tro...
Men jag ska inte över 7000, det är inte smart på en gatmotor tycker jag. Vill mer ha en hotrodhoj, lättkörd råstark motor i ett ponnychassie typ. Så ännu fylligare vrid- och effektkurva är målet, även om jag inte känner att jag behöver mer. Måste skaffa lockup-koppling om det blir mer vrid, man orkar inte köra i stadstrafik annars. Trots Bandit superclutch och hydraulkoppling så är kopplingen nu tungjobbad om det köar ihop sig mycket på tex Essingeleden.