Vad behöver man göra?

Vroom

NO REGRETS
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Hojlös
vad skall fixas för att få en gathoj godkänd för tävling?

om det finns nån i gbg området så skulle jag gärna uppskatta personlig hjälp. :Bugar
( har tummen mitt i handen)

Tycker det verkar onödigt att naja allting. Om det är ordentligt fastskruvat så kommer det väl inte att lossna bara för att man kör fort? :confused:

KawaChris skrev:
Tycker det verkar onödigt att naja allting. Om det är ordentligt fastskruvat så kommer det väl inte att lossna bara för att man kör fort? :confused:

Nej men det är mer en extra säkerhet.. Inte kul om oljepluggen åker av, och det ligger 10 förare i 200 knyck efter.

KawaChris skrev:
Du tycker det är onödigt att följa ett reglemente framtaget av oerhört seriöst folk med lång erfarenhet av motorsport, bara för att du inte ids naja?
Skit i att rejsa då..

KawaChris skrev:

Fråga Peter Lindén... :dummer

Ugluk skrev:
Du tycker det är onödigt att följa ett reglemente framtaget av oerhört seriöst folk med lång erfarenhet av motorsport, bara för att du inte ids naja?
Skit i att rejsa då..

Om saker o ting är fastskruvade så är det ju onödigt. Att reglementet är framtaget av oerhört seriöst folk förändrar inte den saken.

KawaChris skrev:
Om saker o ting är fastskruvade så är det ju onödigt. Att reglementet är framtaget av oerhört seriöst folk förändrar inte den saken.

Nu gör du dig oerhört dum.
Skruvar ska najas enligt reglementet av en anledning. Detta för att få dubbel säkerhet och för att det trots detta händer olyckor. Detta är inte den lokala schackklubben där du möjligtvis riskerar somnade armar o ben.

Accepterar du inte det reglementet så får du engagera dig i Svemo och börja jobba för en ändring av ett reglemente som dessutom är INTERNATIONELLT.

Så har du att göra....

KawaChris skrev:

Visst framstår det som lite onödigt. Eller konstigt. Det tycker även jag. Vore risken ens möjlig att muttrar som hindrar motorns olja från att rinna ur gängade ur sig själva skulle alla motorfordonstillverkare ha någon slags låsning för dessa. Samma sak med bromsok. Kanske är det för att dessa muttrar lossas och dras åt förhållandevis ofta i tävlingssammanhang man vill minimera risken för misstag till följd av stress. Men bökigt blir det för den som ska konvertera en gathoj för bana.

Nyteknik skrev:
... Vore risken ens möjlig att muttrar som hindrar motorns olja från att rinna ur gängade ur sig själva skulle alla motorfordonstillverkare ha någon slags låsning för dessa. ....

Det där är dum argumentering. Saker lossnar ibland.

Nyteknik skrev:
....Samma sak med bromsok. Kanske är det för att dessa muttrar lossas och dras åt förhållandevis ofta i tävlingssammanhang man vill minimera risken för misstag till följd av stress. Men bökigt blir det för den som ska konvertera en gathoj för bana.

Du som är intresserad borde ju veta att flera förare har tappat oljefilter, bromsar, oljepluggar, kåpor osv.....

Det är en j-a skillnad på ett vardagsfordon som prepareras sällan under ordnade former och en racer som skruvas med varje dag den används.

Det behövs helt enkel.

KawaChris skrev:
Det är dumt att kalla någon dum när han uppenbarligen har rätt.

Det är också dumt att skriva att det var dumt att kalla någon dum när den påstådde dummisen också uppenbarligen påstår sig ha rätt.

Chrille skrev:
Det är en j-a skillnad på ett vardagsfordon som prepareras sällan under ordnade former och en racer som skruvas med varje dag den används.

Det behövs helt enkel.

Jo, det var ju det jag skrev. Men jag skruvade inte med min racer när jag använde den senast. Bara körde. :tummenupp

Markus skrev:
Det är också dumt att skriva att det var dumt att kalla någon dum när den påstådde dummisen också uppenbarligen påstår sig ha rätt.

Ja men nu är det du som är dum som inte ser skillnaden på påstående och fakta.

Nyteknik skrev:
Visst framstår det som lite onödigt. Eller konstigt. Det tycker även jag. Vore risken ens möjlig att muttrar som hindrar motorns olja från att rinna ur gängade ur sig själva skulle alla motorfordonstillverkare ha någon slags låsning för dessa. Samma sak med bromsok. Kanske är det för att dessa muttrar lossas och dras åt förhållandevis ofta i tävlingssammanhang man vill minimera risken för misstag till följd av stress. Men bökigt blir det för den som ska konvertera en gathoj för bana.
En episod från verkliga livet (dock inte RR): En måndagkväll i Uppsala sommaren 2002 gängade ett oljepåfyllningslock upp sig och maskinen i fråga spred olja genom tre kurvor på vår lokala gokartbana under en fortbildning. Fyra man gick i backen innan ens en gulflagga hunnit upp och en förare blev överkörd.

Jag hade gärna sett att det oljepåfyllningslocket varit najat.

KawaChris skrev:

Han sa inte att han var dum, utan att han argumenterade dumt. Det är rätt stor skillnad på det.

Varför tugga? Tittar man i backspegeln så har saker trillat av, olyckor har hänt som kunde undvikas. Säkerhetstänkandet är till för dom som kör.
Eller du tycker det är bättre att folk dör/skadar sig på banan än att vi har ett bra säkerthetstänkande???

Du har kanske rätt i sak. Saker som är ordentligt fastskruvade lossnar inte. MEN, som folket nämnt ovan. Du mekar ofta med en racehoj. Det kan vara stressigt, i vissa fall har folk mekat hela nätter. Då är det lätt man missar att dra till en skruv eller liknande. DÅ är najning bra!

KawaChris skrev:

När du uppenbarligen har fel. Teori och praktik är inte samma sak - verkligheten visar oss detta varje dag. Jag kan också påstå att saker och ting inte borde lossa om det är riktigt ihopmonterat. Ändå gör det just det! Ofta! Jag använder loctite på ALLA skruvar som jag inte najjar.

Kalla fakta är: saker lossnar ofta från racehojar. En najad skruv förhindrar detta.

Du låter som norrbaggen som skulle bevisa kvaliten i HD genom att skruva ihop den utan loctite. Nya skruv, momentskaft, fräscha gängor.... Enligt historien (berättad för mig av en klubbkamrat till teoretikern) så kom han visst flera mil innan det började lossna saker.

Last edited:
Skruvar/muttrar/bultar vibrerar ju aldrig loss :rolleyes:
Vissa material får man inte dra för hårt, så även om man drar dem med rätt moment så finns risken att de lossnar, varför tror ni man får efterdra bultar på alufälgen till bilen?
Dessutom är najningen en jäkligt bra påminnelse om att dra VIKTIGA saker.
Det är inte det minsta onödigt.
NyTeknik, du har kört två träningar, vänta till din första racehelg är avklarad, då kommer du förmodligen upptäcka att saker inte är så självklara som du verkar tro..

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026