Vad behöver man göra?

Goodstuff skrev:
Det tuffaste med R30 är att den har funnits sedan andra värdlskriget. Att det är vad Yamaha rekomenderar i sina racehojar tycker jag är rätt fräckt.

Angående temperaturen misstänker jag att det var kvar lite luft i systemet ändå. Har tagit bort extrakylaren idag så vi får se hur det går, den är lätt att montera tillbaka om den behövs.

Jag vill inte veta vad det är i den, den både ser skum ut och luktar konstigt....fast i de nya flaskorna jag köpte så var oljan helt klar...uppgraderad version kanske?

Chris Ash skrev:
Jag vill inte veta vad det är i den, den både ser skum ut och luktar konstigt....fast i de nya flaskorna jag köpte så var oljan helt klar...uppgraderad version kanske?

Det är en helt vegetabilisk olja. Vilken grönsak den är baserad på vet jag inte men jag skulle inte steka fiskpinnar i den i varje fall. :hihi

Chris Ash skrev:
Tycker faktiskt 40-45 grader låter lite kallt, själv försöker jag hålla tempen mellan 60-70 grader, den går ganska mycket bättre då.

Vad gäller ventilationen på en 2-t så är det mycket riktigt från växellådan, dock kommer det aldrig nånting ur den...

Slitaget på kolvarna som den lägre tempen ger extra är försumbar, däremot går cykeln bättre kall. Precis på samma sätt som hojen går bättre när det är kallt och rått i luften. Såvida det inte är smidda kolvar, då ska tempen ligga en bit över 60 grader.
Själv håller jag mig strax över 50, typ 50-55.

oFFkeFF skrev:
Slitaget på kolvarna som den lägre tempen ger extra är försumbar, däremot går cykeln bättre kall. Precis på samma sätt som hojen går bättre när det är kallt och rått i luften. Såvida det inte är smidda kolvar, då ska tempen ligga en bit över 60 grader.
Själv håller jag mig strax över 50, typ 50-55.

Ok, det där skiljer nog rätt mycket från hoj till hoj då, min tappar ordentligt med effekt om den går för kall(under 60 grader) och även om den är för varm såklart. Öjje noterade exakt samma sak.

Edit: En motor har en idealtemperatur, då den ger mest effekt. Ju kallare desto bättre är alltså inte sant. Insugsluftens temperatur och kylarvattnets temperatur är två olika saker.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Ok, det där skiljer nog rätt mycket från hoj till hoj då, min tappar ordentligt med effekt om den går för kall(under 60 grader) och även om den är för varm såklart. Öjje noterade exakt samma sak.

Edit: En motor har en idealtemperatur, då den ger mest effekt. Ju kallare desto bättre är alltså inte sant. Insugsluftens temperatur och kylarvattnets temperatur är två olika saker.

Givetvis. Fast kallare motor=kallare insugsluft, eller iaf oftast.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026