Vad behöver man göra?

Goodstuff skrev:
Provade att gasa lite på första passet men tempertauren sjönk oroväckande snabbt, dessutom är jag en mes. :mattias
Ska gå igenom kylaren ordentligt.

Alltså, så fort du får luft genom kylaren så ändrar sig tempen på den rätt fort, så oroa dig inte för mycket för det, så länge den inte droppar långt under 40 är det ingen fara. Lägg dig ute och öka lite lugnt så stabiliserar den sig "rätt", alltså den temp som du tejpat för, sen kan det visa sig ligga lite fel.
Inga fläktar och ingen termostat, kan visa 60 grader när du rullar ut, sen så fort du får luft genom den när du sakta glider ut så droppar den till 40, sen vrider du på lite mer så kanske den går upp till 45-48 igen, så uppför sig min tempmätare iaf..

Nyteknik skrev:
Har vi vaknat på fel sida? Jag är inte "ute efter" något annat än att fylla på med lite nyttig erfarenhet. Swedie har ju inte kört så många träningar/tävlingar och det nog vara bra för oss nybörjare att dela med oss av nyvunnen erfarenhet. Var det slarv, glömska eller fysiska lagar som orsakade dessa muttrar att lossna?

Du må vara Chrille, men du har väl inte veto över vilka frågor som får ställas på forumet? :7peta

R1an har en viss tendens att ge ut högfrekventa vibrationer. Under race blir dessa vibrationer enligt min "nyvunna" (mmm!) erfarenhet mer våldsamma och kan tydligen få bultar av alla dess sorter att lossna, även ur motorfästet (ja... lossnade oxå), samt en bult under ramen som håller fast ett kåpfäste. Jag går igenom hojen helt, som jag vanligtvis gör efter grovanvändning av hojen (racing, stunts etc), för att se till att den håller ihop under användningstiden.

Var det dig jag lånade luft av på Sviestad? tack isåfall. Antar det är därifrån du fick antydan om att jag inte vet vad jag gör... Då jag var jäkla förbannad / irriterad (o förvirrad) pga mitt bakdäck.

Goodstuff skrev:
Den funkar i varje fall i depån då temperaturen steg till 55 grader innan jag körde ut. Vid Torparn var temperaturen nere i 45-50 och sedna 45 efter ett varv.
Ska dock kolla den - tack för tipset!

Låter ju som om den funkar... Jag är ingen expert på hårt trimmade 2T, men de slits hårt om de inte uupnår rätt temp.

/JPS

Swedie skrev:
R1an har en viss tendens att ge ut högfrekventa vibrationer. Under race blir dessa vibrationer enligt min "nyvunna" (mmm!) erfarenhet mer våldsamma och

Förstår inte riktigt ifrågandesättandet av najning.... Skulle man glömma dra oljepluggen så trillar den iaf inte ur helt om den är najad tex. Likadant med allt annat som kan lossna..
Finns det inget slut på korkade frågeställningar? Reglementet är ju inte taget ur luften... Ifrågar sätter man gulflagg? Knappast!

/JPS

Jörgen Player Special skrev:
Finns det inget slut på korkade frågeställningar? Reglementet är ju inte taget ur luften...

/JPS

:klappar Det ÄKTA rr-oraklet har talat!

Annars kan ju KawaChris och Nyteknik skriva till FIM och fråga vad det är de håller på med, så kanske de får ett svar från icke-rookiesar som de kanske då kan acceptera.

Swedie skrev:
R1an har en viss tendens att ge ut högfrekventa vibrationer. Under race blir dessa vibrationer enligt min "nyvunna" (mmm!) erfarenhet mer våldsamma och kan tydligen få bultar av alla dess sorter att lossna, även ur motorfästet (ja... lossnade oxå), samt en bult under ramen som håller fast ett kåpfäste. Jag går igenom hojen helt, som jag vanligtvis gör efter grovanvändning av hojen (racing, stunts etc), för att se till att den håller ihop under användningstiden.

Var det dig jag lånade luft av på Sviestad? tack isåfall. Antar det är därifrån du fick antydan om att jag inte vet vad jag gör... Då jag var jäkla förbannad / irriterad (o förvirrad) pga mitt bakdäck.

Nej, det var inte min kompressor. Men jag såg dig skubba runt och se stressad ut i depån. Hoppas du får bättre fason på däcken nästa gång.

Macho Woman skrev:
:klappar Det ÄKTA rr-oraklet har talat!

Annars kan ju KawaChris och Nyteknik skriva till FIM och fråga vad det är de håller på med, så kanske de får ett svar från icke-rookiesar som de kanske då kan acceptera.

Vad var det jag skrev nu igen...

"Visst har du rätt. Jag vet att saker skakar loss och min hoj är snyggt najad. Men frågeställningen kom ju från en kille som är van vid sin gathoj som funkar i ur och skur utan att muttrar skakar loss. Frågan är berättigad och kan besvaras i sansad ton av någon med god erfarenhet av najade muttrar."

Svårigheter att läsa inantill?

Last edited:
Macho Woman skrev:
Svårigheter att läsa inantill? Nja, det vet jag inte. Du skrev så här också.

Och...?

Somliga har en ful ovana att vilja knäppa folk på näsan i tid och otid. Inte särskilt sympatiskt. Ingen nämnd, ingen glömd.

Last edited:
Trodde bara det var James Bond som fick släppa olja bakom sin bil.

*Att olla är inte ute*

Jörgen Player Special skrev:
Förstår inte riktigt ifrågandesättandet av najning.... Skulle man glömma dra oljepluggen så trillar den iaf inte ur helt om den är najad tex. Likadant med allt annat som kan lossna..
Finns det inget slut på korkade frågeställningar? Reglementet är ju inte taget ur luften... Ifrågar sätter man gulflagg? Knappast!

/JPS

Tycker faktiskt 40-45 grader låter lite kallt, själv försöker jag hålla tempen mellan 60-70 grader, den går ganska mycket bättre då.

Vad gäller ventilationen på en 2-t så är det mycket riktigt från växellådan, dock kommer det aldrig nånting ur den...

Chris Ash skrev:
Vad gäller ventilationen på en 2-t så är det mycket riktigt från växellådan, dock kommer det aldrig nånting ur den...

OT: Är det mycket viktigt vad för olja man har där? Har av en forummedlem köpt en liter syntetisk motorolja avsedd för fyrtaktare att hälla där. Fel?

Nyteknik skrev:
Visst framstår det som lite onödigt. Eller konstigt. Det tycker även jag. Vore risken ens möjlig att muttrar som hindrar motorns olja från att rinna ur gängade ur sig själva skulle alla motorfordonstillverkare ha någon slags låsning för dessa. Samma sak med bromsok. Kanske är det för att dessa muttrar lossas och dras åt förhållandevis ofta i tävlingssammanhang man vill minimera risken för misstag till följd av stress. Men bökigt blir det för den som ska konvertera en gathoj för bana.

Undrar om vi inte börjar ana en motvalls kärring här på forumet?? :)

Nyteknik skrev:
OT: Är det mycket viktigt vad för olja man har där? Har av en forummedlem köpt en liter syntetisk motorolja avsedd för fyrtaktare att hälla där. Fel?

Inte så viktigt vad du har där, viktigare att du byter ofta (20-30 mil), själv kör jag med Castrol R30, men en fyrtaktsolja av bra kvalitet går förstås också bra.

Ibland räcker vare sig loctite eller najning. För har man en skruv lös så är det jobbigt och då kan man frågasätta allt som varför har en del både hängslen och livrem ? Eller varför har man en extra fallskräm ? Eller .......
:7peta :lol :lol

Det tuffaste med R30 är att den har funnits sedan andra värdlskriget. Att det är vad Yamaha rekomenderar i sina racehojar tycker jag är rätt fräckt.

Angående temperaturen misstänker jag att det var kvar lite luft i systemet ändå. Har tagit bort extrakylaren idag så vi får se hur det går, den är lätt att montera tillbaka om den behövs.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026