Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
oFFkeFF skrev:Skruvar/muttrar/bultar vibrerar ju aldrig loss![]()
Vissa material får man inte dra för hårt, så även om man drar dem med rätt moment så finns risken att de lossnar, varför tror ni man får efterdra bultar på alufälgen till bilen?
Dessutom är najningen en jäkligt bra påminnelse om att dra VIKTIGA saker.
Det är inte det minsta onödigt.
NyTeknik, du har kört två träningar, vänta till din första racehelg är avklarad, då kommer du förmodligen upptäcka att saker inte är så självklara som du verkar tro..
Goodstuff skrev:Nyteknik har visst skruvat de gånger han kört. Bromshandtag, fotpinne samt försök till byte av framdrev var det sist om jag inte missminner mig.
Jörgen Player Special skrev:Med tanke på din "avatar" så behöver du nog oxå skruva...![]()
Goodstuff skrev:Nä. Bara springa, ingen choke på min hoj.
Skruva är kul - ska skruva ikväll.
Jörgen Player Special skrev:Ahaa... Jag trodde du klotat och din mekare skyndat till undsättning..
Det är roligare att köra, men inställningsmek kan ju vara kul när det ger resultat.
Jag byter garaget mot en krog ikväll!
/JPS
Vad ska du göra – kolla om du har fått spikskador?Goodstuff skrev:Jag springer och Nyteknik trycker på. Startade snart efter att bilden togs och gick sedan klockrent, förutom att tempen sjönk så fort jag kom ut på banan.
Jag är "barnledig" idagså ikväll ska det skruvas!![]()
Jag har själv haft bultar som lossnat (även fast de varit hårt fastdragna) under race / träning. Så du pratar utav oerfarenhet som om du är erfaren inom området.KawaChris skrev:Om saker o ting är fastskruvade så är det ju onödigt. Att reglementet är framtaget av oerhört seriöst folk förändrar inte den saken.
Swedie skrev:Jag har själv haft bultar som lossnat (även fast de varit hårt fastdragna) under race / träning.
Nyteknik skrev:Vad lossnade?
Chrille skrev:Du kan ALDRIG gardera dig hundraprocentigt.
Chrille skrev:Vad är du ute efter??
Jag har dragit åt oljeplugg, bromsok, kåpskruvar, "framaxelöverfall"...
...och jag har sett som har tappat kåpor, oljefilter, bromsbelägg, framhjul(tror jag det var på Sviestad förra året),
Var det inte en lossnad/sprucken framgaffel som satte stopp för Maranen?
ALLT kan lossna om du har otur eller bär dig dumt åt. Du kan ALDRIG gardera dig hundraprocentigt.
Nyteknik skrev:Har vi vaknat på fel sida? Jag är inte "ute efter" något....
KawaChris skrev:ok ni har övertygat mig om att najning behövs, jag är bara allergisk mot regler jag inte förstår. Det är bättre att fråga och få förklarat än att lyda blint..![]()
ZoulFly skrev:Alternativet till de här reglerna skulle väl vara nånting i stil med att alla lovar att dra alla saker ordentligt, och då skulle ju ingen behöva oroa sig. Men jag skulle personligen ha svårt att lita på att ca 200 förare gör prick rätt, gång efter gång. Misstag händer...alltid. Och för mig personligen är det ju skönt att veta att alla andras hojar är najade och dessutom kontrollerade av någon annan.
Sen en är det ju en annan sak att besiktning sker en gång innan varje race-helg, så det är ju inte alls säkert att allting är på plats ändå när det är dags för race...för att inte tala om vanliga licensträningar.
Nyteknik skrev:Vad ska du göra – kolla om du har fått spikskador?
Just det: någon sade att din låga vattentemperatur kan ha berott på att du har luft i kylsystemet. Inte bra...
Goodstuff skrev:Lite allt möjligt, fixa kåpor, ta bort extrakylare, lyfta topparna, etc. etc.
Det var ju just pga den låga temperaturen som jag inte gasade ngt utan körde in i depån. Jag luftade systemet men det blev kanske inte helt tomt från luft.
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |