Vad behöver man göra?

ok ni har övertygat mig om att najning behövs, jag är bara allergisk mot regler jag inte förstår. Det är bättre att fråga och få förklarat än att lyda blint.. :)

Nyteknik har visst skruvat de gånger han kört. Bromshandtag, fotpinne samt försök till byte av framdrev var det sist om jag inte missminner mig.

oFFkeFF skrev:
Skruvar/muttrar/bultar vibrerar ju aldrig loss :rolleyes:
Vissa material får man inte dra för hårt, så även om man drar dem med rätt moment så finns risken att de lossnar, varför tror ni man får efterdra bultar på alufälgen till bilen?
Dessutom är najningen en jäkligt bra påminnelse om att dra VIKTIGA saker.
Det är inte det minsta onödigt.
NyTeknik, du har kört två träningar, vänta till din första racehelg är avklarad, då kommer du förmodligen upptäcka att saker inte är så självklara som du verkar tro..

Visst har du rätt. Jag vet att saker skakar loss och min hoj är snyggt najad. Men frågeställningen kom ju från en kille som är van vid sin gathoj som funkar i ur och skur utan att muttrar skakar loss. Frågan är berättigad och kan besvaras i sansad ton av någon med god erfarenhet av najade muttrar.

Säkert kommer även jag drabbas av problem. Faktum är att ett smärre missöde höll på att hindra mig och Teddy från att ens komma iväg till träningen – min hoj välte i släpet och blev lite trasig. Men än så länge håller turen i sig och jag hoppas att småfet bestyckning och förhållandevis moderat trimning ger få haverier.

Last edited:
Goodstuff skrev:
Nä. Bara springa, ingen choke på min hoj.
Skruva är kul - ska skruva ikväll.

Ahaa... Jag trodde du klotat och din mekare skyndat till undsättning..

Det är roligare att köra, men inställningsmek kan ju vara kul när det ger resultat.

Jag byter garaget mot en krog ikväll!

/JPS

Jörgen Player Special skrev:
Ahaa... Jag trodde du klotat och din mekare skyndat till undsättning..

Det är roligare att köra, men inställningsmek kan ju vara kul när det ger resultat.

Jag byter garaget mot en krog ikväll!

/JPS

Jag springer och Nyteknik trycker på. Startade snart efter att bilden togs och gick sedan klockrent, förutom att tempen sjönk så fort jag kom ut på banan.
Jag är "barnledig" idagså ikväll ska det skruvas! :tummenupp

Goodstuff skrev:
Jag springer och Nyteknik trycker på. Startade snart efter att bilden togs och gick sedan klockrent, förutom att tempen sjönk så fort jag kom ut på banan.
Jag är "barnledig" idagså ikväll ska det skruvas! :tummenupp
Vad ska du göra – kolla om du har fått spikskador?

Just det: någon sade att din låga vattentemperatur kan ha berott på att du har luft i kylsystemet. Inte bra...

KawaChris skrev:
Om saker o ting är fastskruvade så är det ju onödigt. Att reglementet är framtaget av oerhört seriöst folk förändrar inte den saken.
Jag har själv haft bultar som lossnat (även fast de varit hårt fastdragna) under race / träning. Så du pratar utav oerfarenhet som om du är erfaren inom området.

Nyteknik skrev:

Vad är du ute efter??

Jag har dragit åt oljeplugg, bromsok, kåpskruvar, "framaxelöverfall"...

...och jag har sett som har tappat kåpor, oljefilter, bromsbelägg, framhjul(tror jag det var på Sviestad förra året),

Var det inte en lossnad/sprucken framgaffel som satte stopp för Maranen?

ALLT kan lossna om du har otur eller bär dig dumt åt. Du kan ALDRIG gardera dig hundraprocentigt.

Chrille skrev:
Vad är du ute efter??

Jag har dragit åt oljeplugg, bromsok, kåpskruvar, "framaxelöverfall"...

...och jag har sett som har tappat kåpor, oljefilter, bromsbelägg, framhjul(tror jag det var på Sviestad förra året),

Var det inte en lossnad/sprucken framgaffel som satte stopp för Maranen?

ALLT kan lossna om du har otur eller bär dig dumt åt. Du kan ALDRIG gardera dig hundraprocentigt.

Har vi vaknat på fel sida? Jag är inte "ute efter" något annat än att fylla på med lite nyttig erfarenhet. Swedie har ju inte kört så många träningar/tävlingar och det nog vara bra för oss nybörjare att dela med oss av nyvunnen erfarenhet. Var det slarv, glömska eller fysiska lagar som orsakade dessa muttrar att lossna?

Du må vara Chrille, men du har väl inte veto över vilka frågor som får ställas på forumet? :7peta

Även saker som dras med perfekt moment en enda gång, riskerar att lossna. Fråga de som jobbar på Saab med flygplan t.ex. En sammanfattning av min erfarenhet därifrån är: Höga krav på säkerhet = najning eller annan form av låsning....

/Fohlin

Nyteknik skrev:
Har vi vaknat på fel sida? Jag är inte "ute efter" något....

Sorry, det lät som att du var ute efter någon sorts ifrågasättande av det enkla faktum att saker skakar loss. Personligen uppfattar jag det som du ältar helt i onödan och det är antagligt däri missförståndet ligger.

Allt kan skramla loss och risken är störst på de saker som du regelbundet skruvar med.

KawaChris skrev:
ok ni har övertygat mig om att najning behövs, jag är bara allergisk mot regler jag inte förstår. Det är bättre att fråga och få förklarat än att lyda blint.. :)

Alternativet till de här reglerna skulle väl vara nånting i stil med att alla lovar att dra alla saker ordentligt, och då skulle ju ingen behöva oroa sig. Men jag skulle personligen ha svårt att lita på att ca 200 förare gör prick rätt, gång efter gång. Misstag händer...alltid. Och för mig personligen är det ju skönt att veta att alla andras hojar är najade och dessutom kontrollerade av någon annan.

Sen en är det ju en annan sak att besiktning sker en gång innan varje race-helg, så det är ju inte alls säkert att allting är på plats ändå när det är dags för race...för att inte tala om vanliga licensträningar.

ZoulFly skrev:
Alternativet till de här reglerna skulle väl vara nånting i stil med att alla lovar att dra alla saker ordentligt, och då skulle ju ingen behöva oroa sig. Men jag skulle personligen ha svårt att lita på att ca 200 förare gör prick rätt, gång efter gång. Misstag händer...alltid. Och för mig personligen är det ju skönt att veta att alla andras hojar är najade och dessutom kontrollerade av någon annan.

Sen en är det ju en annan sak att besiktning sker en gång innan varje race-helg, så det är ju inte alls säkert att allting är på plats ändå när det är dags för race...för att inte tala om vanliga licensträningar.

Där sade du något. Ingen så mycket som sneglade på min hoj innan jag åkte ut på banan i tisdags. Märkligt såhär i efterhand...

Nyteknik skrev:
Vad ska du göra – kolla om du har fått spikskador?

Just det: någon sade att din låga vattentemperatur kan ha berott på att du har luft i kylsystemet. Inte bra...

Lite allt möjligt, fixa kåpor, ta bort extrakylare, lyfta topparna, etc. etc.
Det var ju just pga den låga temperaturen som jag inte gasade ngt utan körde in i depån. Jag luftade systemet men det blev kanske inte helt tomt från luft.

Goodstuff skrev:
Lite allt möjligt, fixa kåpor, ta bort extrakylare, lyfta topparna, etc. etc.
Det var ju just pga den låga temperaturen som jag inte gasade ngt utan körde in i depån. Jag luftade systemet men det blev kanske inte helt tomt från luft.

Vi har ju inte likadana kylare så det som funkade för mig funkar kanske inte för dig. Men jag fick hjälp att lägga hojen ner (rejält, nästan på garagegolvet) åt båda hållen och skakade om den rejält –*inget luft i systemet.

Nu tror jag iofs inte på just luft i systemet för gubbstuffaren, utan snarare att han inte tejpade tillräckligt, 8 plusgrader är inte direkt ljummet...

edit: Men det är viktigt som fanken att lufta systemet.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026