Hade försäkringen gått på att bygga om dämpare?

Tycker inte det kan bli bättre än såhär. Jag vill inte äga nåt sånt här när jag är en gammal gubbe, Sverige har gjort det allt för svårt för såna unga som mig som vill bara uppfylla en dröm. Allt med försäkringspriser, kostander att ta MC kortet och systemet med A1,A2 och A korten, osv.
Det där är till viss del för att folk varit kreativa med hur de nyttjar sina försäkringar. Det kostar en slant att ta körkort, men jag kunde inte allt innan jag hade gått igenom den processen.

Ägandekostnader på saker och ting med motor gör att man måste prioritera sina utgifter.

Det dyraste året kostade det mig totalt 120000 att ha motorcykel, det var typ 15 år sedan. Värt varenda spänn!

Åker inte iväg till andra länder på semester eller till fjällen om vintern...

Men grattis då! Du har tagit dig runt problemet som en säl, hittat en bra lösning som passar din plånbok, som får dig tillbaka på vägen i rimlig tid och som inte ens är brottslig.
Improvise, adapt, and overcome.
Precis som det skall vara.

Fortsätt på det spåret, och skynda dig ut på vägarna så du får några mil innan älgbrunsten.

Jaa du...

Jag säger inte att de olika nivåer och trappsteg som lagts in längs vägen till körkortet är rätt väg att gå, men jag vet varför dom finns.

Ta en halvtimma och strosa runt i vår minneslund så får du en aning...

Jag har under mitt MC-liv upplevt två rejäla pucklar i antalet omkomna på hoj:

Den första var under det tidiga 80-talet med helt galna dödstal. Du kan mer än dubbla siffrorna vi ser idag. Och inget gjordes! Man diskuterade bristen på tröskel mellan lätt MC och tung, där bara 18-årsgränsen skiljde på vad man fick köra.

...det var bara det att när man skärskådade siffrorna så var det inte de tidigare 125-förarna som stod ut i speciellt negativ riktning.
De som dog ihjäl sig på allvar var 30 och 40-åringar som aldrig suttit på hoj tidigare - men kunde traska in i vilken MC-butik som helst och hämta ut precis vilken hoj som helst med sitt pre-1975 bilkörkort.

Här har du en intressant riksdagsmotion som på ett utmärkt sätt fångar tidsandan.
Den är pratig och lös i kanterna, men uppenbarligen skriven från hjärtat.
Du får ett utdrag riktat speciellt för dig själv här:

Mc är i dag mycket dyra i inköp. Få ungdomar tjänar ihop till sina egna
cyklar och försäkringspremier (som är mycket höga beroende på den höga
olycksfrekvensen), utan föräldrar, banklån samt studielån (!) får finansiera
inköpen.

Mer än 40-år sedan. Perspektivet svindlar.

Nästa puckel kom under 90-talet och nu kunde man identifiera just sporthojar som Svarte Petter. Somliga initierade debattörer förklarade de höga dödstalen med den framåtlutande körställningen och att man därigenom inte såg vart man körde...

Enter stafflade körkortsklasser - och resultatet av detta lever vi med sedan typ 15 - 20 år tillbaka: en tredjedel av de som dör på hoj tycker det är för jobbigt att ta körkort. Det går ju lika bra utan. Ja, eller hur...

Idag är sporthojen död. Alltför många av sporthojsförarna lika så.

Sporthoj.com har blivit gubbhoj och du fick dig en jävla skrapa i början av tråden.

Det förtjänade du. Du verkar ha tagit det på rätt sätt. Det kallas kamratfostran.

Nöj dig inte med att muttra "gubbar" utan fråga dig istället hur det kommer sig att just vi lyckats bli gamla i ett umgänge som alltför ofta dör unga utan att ens bli ett snyggt lik.

Vi som hänger här inne har oftast kört motorcykel i större delen av vårt liv, harvat på med de hojar vi haft råd med för stunden - men självklart haft en drömhoj att sikta mot. Vi har begravt körkompisar och dragit igång alldeles för stora mekjobb med alldeles för klena resurser.
Men på något sätt, och ofta med kompisars hjälp har vi landat det.

Det kommer du också att göra.
Vi är dina kompisar nu.
Även om du kanske kände dig manglad i början så slapp du begå ett helt utsiktslöst försäkringsbedrägeri.

Det är sådant kompisar är till för.
Mycket bra inlägg!

Tror att medelåldern för MC kort i Sverige är 34 vilket då gör att A2 känns lite meningslöst.

Vi klagar på att det är så dyrt att ta kort i Sverige och det är därför många väljer att köra hoj utan kort. Dessa är MYCKET överrepresenterade i olycksstatistiken.
I många andra länder där det är betydligt billigare att ta kort, som i USA till exempel, där har man ändå betydligt större problem med folk som kör utan körkort, och även där är det dessa som kör ihjäl sig och skadas.
Precis som att "folk" tycker det är okej att köra för fort eller hålla på med "kreativ" deklaration, men inte att stjäla pengar på andra sätt... Vi väljer vilka brott och förseelser som är PK eller inte, och en hel del människor tycker det är onödigt med MC-kort, och skyller på att det är dyrt.

Visst, kan jag inte ett skit om att köra hoj, jag har aldrig kört moped och har inget bilkort, jag har heller ingen att övningsköra med, då blir det väldigt mycket pengar. Worst case scenario.

Om jag har tagit moppekort (svinbilligt) och B-kort, och kört både moped och bil i trafiken. och har tillgång till en handledare, OCH är villig att träna flitigt i manövergården, då blir ett MC-kort inte dyrt. Lämpen, Risk 1 och 2, en testlektion på en körskola och en uppkörning.
(Att som vuxen köpa en moped och lära sig köra tvåhjuligt är extremt underskattat. Moppe är jättekul att köra!)

Jämför alla kostnader det med vad en hoj, försäkring, hjälm, ställ, skor och annan utrustning kostar så är körkortet småpengar.

Man får helt enkelt bita i det sura äpplet och lägga pengar på körkortet, och vänta några år med att köpa "drömhojen"... och med en gubbes erfarenhet så vet jag också att just "drömhojen" kommer att ändras, mååååååånga gånger! :)

Jag vill passa på att hylla mig själv.
1: Aldrig kört moped
2: Ingen support från föräldrarna för MC (slutade få pengar när jag fyllde år när jag berättade om min MC planer)
3: Körskola från scratch i en ny stad
4: Tog kortet medans jag pluggade.
5: Köpte hojen, zx6r när jag pluggade för 38500:- tack vare många timmars extraarbete i call-center miljö.
6: Inget tapp i motivation trots återbetalningsskyldig när CSN fick veta att jag arbetade extra.
7: Fanns även pengar att festa för.
8: Sparade ävenpengar till försäkring (folksam /halv)
9: Hyrde garage 2km bort och gick dit för att köra hojen (500 sek/månad)

Fan, när jag listar allt detta måste jag säga till mig själv och alla andra på forumet, fan vad grym jag är! Vilken kärlek till motorcykeln!

Fan vad jag är bra, just sayin.

Jag vill passa på att hylla mig själv.
1: Aldrig kört moped
2: Ingen support från föräldrarna för MC (slutade få pengar när jag fyllde år när jag berättade om min MC planer)
3: Körskola från scratch i en ny stad
4: Tog kortet medans jag pluggade.
5: Köpte hojen, zx6r när jag pluggade för 38500:- tack vare många timmars extraarbete i call-center miljö.
6: Inget tapp i motivation trots återbetalningsskyldig när CSN fick veta att jag arbetade extra.
7: Fanns även pengar att festa för.
8: Sparade ävenpengar till försäkring (folksam /halv)
9: Hyrde garage 2km bort och gick dit för att köra hojen (500 sek/månad)

Fan, när jag listar allt detta måste jag säga till mig själv och alla andra på forumet, fan vad grym jag är! Vilken kärlek till motorcykeln!

Fan vad jag är bra, just sayin.
Det var tamefan det finaste jag hört sen jag konfirmerades.

När jag pluggade så hade jag en riktig häck till hoj, skruvade själv, hade lyckats få tag i ett kallgarage åtminstone.

Verktyg fick man göra själv när man inte hade råd att köpa dom.

Släng upp hojen på en ölback och riv av gaffeln. Du kommer välta hojen ett par gånger, men smärtan släpper med åren.

Släng upp hojen på en ölback och riv av gaffeln. Du kommer välta hojen ett par gånger, men smärtan släpper med åren.
Egentligen ingen dum idé.
Men jag tänker att spännband runt styret och bakändan skulle ta bort risken för att välta.
Problem solved så att säga.
Spännband runt stolpar, träd, staket, eller reglar/balkar i tak kunde funka.

För en hel del år sedan så skulle jag plocka av hjulen på min Suzuki RF900 för att byta däck.
Men den hade bara sidostöd, och egentligen inte heller några fästpunkter på bakvingen för depåstopp.
Jag lyckades hänga upp hojen med spännband över takreglarna i det gemensamma garaget, så att den hängde fritt i luften några decimeter över golvet.
Funkade bra för att få av hjulen, men att släppa ner hojen på egen hand med endast spännband som ger allt eller inget när man släpper spärren…var en utmaning! 🤣
Kunde mycket lätt sett hojen välta på sidan.
Nå, med mycket envishet, svettdroppar i pannan, och många försiktiga försök så lyckades jag.
Taljor och block borde dock användas om situationen skulle uppstå igen. 🙂

Helt djävla underbart :yoparty
De flesta av oss har varit i den sitsen. Speciellt som unga. Nu kanske jag inte hade gjort samma sak utanför ett hyreshus, men som yngre och innan någon sagt åt mig så definitivt :banana

Nu är väl det här snart preskriberat, men… krockade denna (SF1100) på en gata söder om Tokyo i yngre år. Upp på en ölback och sen hissen upp till 22:a våningen och rambyte i gästrummet.

Blev bra till slut.

8d189a98e4db90fd90ae15bb81752f15.jpg

9c61a7405d95478264dfba09a60e8266.jpg

Smidigt rembyte.

785f17b279f14a2ba288066a88e93058.jpg

0953a4e136072b265d5d247bdb517fac.jpg

3f7b2aff33c3c16ac294386c0cc83b32.jpg

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla