Gulleplutt
#24, Rookie 1000
Grejen är att det är svårt att säja ditt eller datt när en nybörjare har problem å vurpar. Min erfarenhet är att många åker runt på hojar som är katastrofalt dåligt inställda, kassa bromsbelägg, kassa däck. Dessutom är de nybörjare. Den mixen gör det omöjligt att säja vad som gick fel. Ibland kan man åka bakom å se hur de går på broms å såsar in i kurvan i jättelåg fart....sen slår de på ännu mer broms så de står nästan still. Förvånande sakta. Ja, det är för att de är ovana och skillnaderna på nybörjare och nybörjare är stora. Detta gör det ännu mer omöjligt att på "internet" analysera och tala om vad de gör fel.
För att köra svensson fort behövs inte mer än nedanstående.
Skulle jag ge några tips är det se över hojen så den har en fräsch framgaffel för här har jag sett att det är väldigt väldigt vanligt att även relativt nya hojar är helkass. Är hojen äldre än 2år så byt olja och ställ in den exakt som instruktionsboken. Då har du en kanongaffel och då behöver du inte fundera på komp/returinställningar fjäder eller nått annat för att köra ner till 1:13-1:15. Sen släng på slick, värmare för då vet du att du inte har nått jättekonstig åsa-nisse däck som är 4år och urtorkat. Mer än så är bara overkill.
Det man sen ska göra är att köra runt runt och känna efter hur det känns och lära sig själv att köra.
Några körtekniska tips för att snabba på lärandet enl nedan.
Flytta röven i sidled. Hur långt är upp till var och ens tycke och smak. (Se på motogp ingen sitter likadant.)
Man kan köra på lite färre högre växlar om man tycker det är svårt att hinna med att växla.
För snabba varvider är farten ut ur kurvor viktig. Men farten in i kurvan bestämmer farten ut. Alltså är farten in viktigare.
Mer än så behöver man inte veta för att ta sig till 1:15 på åsen.
För en nybörjare kan SH ställa till det p.g.a MC-åkning skall jämställas med raketforskning. Det överanalyseras in till förbannelse om olika körtekniker se (ovan i tråden). Och visst dessa tekniker kanske fungerar. Men är helt meningslösa och mer till skada om man bara ska ta sig ner till 1:15 tempo. Då kan du gå på hur mycket motorbroms du vill i kurvorna och sitta och hänga eller inte hänga om du nu vill det (eller va det än må vara som det säjs att man inte ska göra.) Detta gör bara att du tränar på fel saker.
Jag brukar säja till folk som kör runt runt runt på banan och har svårt att sänka sitt pers. "Om du kör exakt lika dant nästa varv som du gjorde varvet innan så kommer då åka på exakt samma tid."
För att köra svensson fort behövs inte mer än nedanstående.
Skulle jag ge några tips är det se över hojen så den har en fräsch framgaffel för här har jag sett att det är väldigt väldigt vanligt att även relativt nya hojar är helkass. Är hojen äldre än 2år så byt olja och ställ in den exakt som instruktionsboken. Då har du en kanongaffel och då behöver du inte fundera på komp/returinställningar fjäder eller nått annat för att köra ner till 1:13-1:15. Sen släng på slick, värmare för då vet du att du inte har nått jättekonstig åsa-nisse däck som är 4år och urtorkat. Mer än så är bara overkill.
Det man sen ska göra är att köra runt runt och känna efter hur det känns och lära sig själv att köra.
Några körtekniska tips för att snabba på lärandet enl nedan.
Flytta röven i sidled. Hur långt är upp till var och ens tycke och smak. (Se på motogp ingen sitter likadant.)
Man kan köra på lite färre högre växlar om man tycker det är svårt att hinna med att växla.
För snabba varvider är farten ut ur kurvor viktig. Men farten in i kurvan bestämmer farten ut. Alltså är farten in viktigare.
Mer än så behöver man inte veta för att ta sig till 1:15 på åsen.
För en nybörjare kan SH ställa till det p.g.a MC-åkning skall jämställas med raketforskning. Det överanalyseras in till förbannelse om olika körtekniker se (ovan i tråden). Och visst dessa tekniker kanske fungerar. Men är helt meningslösa och mer till skada om man bara ska ta sig ner till 1:15 tempo. Då kan du gå på hur mycket motorbroms du vill i kurvorna och sitta och hänga eller inte hänga om du nu vill det (eller va det än må vara som det säjs att man inte ska göra.) Detta gör bara att du tränar på fel saker.
Jag brukar säja till folk som kör runt runt runt på banan och har svårt att sänka sitt pers. "Om du kör exakt lika dant nästa varv som du gjorde varvet innan så kommer då åka på exakt samma tid."