Vad behöver man för fart för att hålla värme i ett skuret slicks?

• Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date
Men Mojja, om du svarar såhär på inlägg som inte direkt faller dig i smaken så kan du för min del sluta skriva helt, med en gång. Fortsätter du såhär så är det ändå ingen som kommer orka läsa & svara på det du skriver.

Det är ibland bättre att tiga än att tala, men vissa lär sig aldrig det.:7peta
Nä, plats i korgen nu...

Med tanke på det dumdryga inlägg ts fick så har jag personligen full förståelse för hans svar tillbaks.
Annars tycker jag att folk i depåerna brukar vara trevliga och hjälpsamma, men folka som klagar och trycker ner här brukar kanske inte visstas på motorbanor?

Nu sitter du ju i en guldsits, du har ju blivit erbjuden hjälp både av Henry Sundqvist och Kajback som båda vet vad dom pratar om.

Folk som klagar finns över allt framför allt i lagsporter på korpnivå, och dom flesta verkar ha sig själv som norm, dvs dom som är bättre är extremt bra och dom som är sämre är inte vatten värda:D

Om du läser genom tråden så har samma gosse vid 3 tillfällen framfört sin åsikt och gått till personangrepp.

Nu blev det riktigt off topic men men....

Jag har framfört min åsikt när det gäller SMC´s hantering. Diverse åsikter om detta har bemöts av framförallt SMC instruktörer. Du representerar en typ av förare som är intressant för vissa i SMC, men där jag menar på att den här typen av förarkonsekvenser ska inte belasta andra. Kollektivet drabbas pga den enskildes behov av att hävda sig (jaga tider) och köra av sig, vilket inte ska vara något för SMC.

Sen kan ge dig en liten visdom på vägen om du är mottaglig, som ingen ännu tydligen har gett:
När det gäller däck så handlar det om förtroende för fästet. Moderna sportgatdäck har riktigt bra fäste t ex sportsmart. Men har man inte förtroende för det så köper man sig förtroende typ slicks med värmare. Med förtroende för fästet slappnar man av och kör i regel betydligt bättre, så däck är mångengång högst personlig fråga.

Och som någon skrev, taggar du ner här och på banan så kommer det gå kalas.

Sen grabben, det här är ett öppet forum där det diskuteras. Typ som det kan ske i ett fikarum på en knegararbetsplats. Det är högt i tak och man får ta kritik och även ge. Men det där med flaskan får du nog ta det lungt med...

/Badger........en dryg fan. ;)

Med tanke på det dumdryga inlägg ts fick så har jag personligen full förståelse för hans svar tillbaks.
Annars tycker jag att folk i depåerna brukar vara trevliga och hjälpsamma, men folka som klagar och trycker ner här brukar kanske inte visstas på motorbanor?

Nu sitter du ju i en guldsits, du har ju blivit erbjuden hjälp både av Henry Sundqvist och Kajback som båda vet vad dom pratar om.

Folk som klagar finns över allt framför allt i lagsporter på korpnivå, och dom flesta verkar ha sig själv som norm, dvs dom som är bättre är extremt bra och dom som är sämre är inte vatten värda:D

Jag håller helt klart med dig :) De i depån är alltid väldigt trevliga och hjälpsamma! Man kan lära sig väldigt mycket av dem om man frågar! Men framför datorn så är varenda som kört ett par bandagar en dryg jävel och minst lika snabb som pro superbike killarna :D

Mojja vad jag kan se ifrån din körning så ser det riktigt bra ut :) Du har helt klart lärt dig mycket på kort tid!

Att sen som Hansi säger försöka få känsla för grepp i "lägre hastighet" vet jag inte om jag tror på heller (sorry Hansi). Jämför med att köra bakhjulsdriven bil på våt asfalt eller snö. På snö kan man åka med de där långa mjuka sladdarna och liksom sväva på dem, på asfalt blir det ryckigt och kantigt. Med gat- vs racedäck är det samma sak fast tvärtom.

Jag försöker leka så mycket som möjligt på grus samt köra med gatdäck på bana när det regnar för att vänja mig vid känslan när det börjar släppa lite. Jag är ju gammal och lättskrämd, så ju mindre fort det går när det släpper desto bättre.

För mig handlar hojåkning väldigt mycket om att lära mig hantera de känslor som hojen förmedlar när det "börjar hända grejor". Första reaktionen när "något händer" som jag inte vant mig hantera känslan av är att jag blir rädd, spänner mig, droppar av på gasen och styr av banan i värsta fall. Jag måste hantera detta, t.ex. känslan när det släpper, gradvis tills jag slutar rita fartränder i kallingarna och klarar av att slappna av och låta hojen vara ifred och reda ut situationen.

Exempel på känslor jag "är ok med" efter några års körning: Skrapa i fotpinnar. Studsande bakhjul vid inbromsning. Kasande/skrikande framhjul vid inbromsning. Instyrning i kurva trots att jag är lite rädd för ingångshastigheten. Att framhulet lättar och styret skakar till ibland. Små små släpp när det regnar. Just nu jobbar jag med att sluta vara rädd för lite mer bakhjulssläpp/uppställ i regn. Samt att våga stå på fullt i snabbhögern :-)

Jag försöker leka så mycket som möjligt på grus samt köra med gatdäck på bana när det regnar för att vänja mig vid känslan när det börjar släppa lite. Jag är ju gammal och lättskrämd, så ju mindre fort det går när det släpper desto bättre.

För mig handlar hojåkning väldigt mycket om att lära mig hantera de känslor som hojen förmedlar när det "börjar hända grejor". Första reaktionen när "något händer" som jag inte vant mig hantera känslan av är att jag blir rädd, spänner mig, droppar av på gasen och styr av banan i värsta fall. Jag måste hantera detta, t.ex. känslan när det släpper, gradvis tills jag slutar rita fartränder i kallingarna och klarar av att slappna av och låta hojen vara ifred och reda ut situationen.

Exempel på känslor jag "är ok med" efter några års körning: Skrapa i fotpinnar. Studsande bakhjul vid inbromsning. Kasande/skrikande framhjul vid inbromsning. Instyrning i kurva trots att jag är lite rädd för ingångshastigheten. Att framhulet lättar och styret skakar till ibland. Små små släpp när det regnar. Just nu jobbar jag med att sluta vara rädd för lite mer bakhjulssläpp/uppställ i regn. Samt att våga stå på fullt i snabbhögern :-)

Jag håller naturligtvis med om ovan. Men jag tycker att du missar mål i sakfrågan.

Gatdäck som Power Pure och sportsmart mf. är riktigt bra. Fästet duger för att köra rijktigt fort med och som de allround-däck de är blir jag rätt imponerad av den bredd de uppvisar.

Men faktum kvarstår. Att till någon som (sorry Mojja) visat sig vara lite av ett vurp-ollon, och som kört så lite och har så lite erfarenhet se det som ett positivt argument att det släpper tidigare är för mig oförståeligt. Framförallt som släppen kommer så mkt skarpare än på riktiga bandäck.

Grus däremot är en kanonbra idé (ut och snurra grusvägar Mojjish..).

Hur du menar med gatdäck på regn undrar jag lite om också.. Antingen har du balls of steel, eller så lär du inte nåt konstigt.

Släpp får man av för mkt sidokraft eller för mkt gas, oftast en kombination. Ju större del av orsaken som är sidkraft, desto mjukare kan släppet bli. Så antingen kör du gatdäck i regn till gränsen, eller så gasar du massor i utgångarna och provocerar fram släpp. Det ena är i min bok bara onödigt, det andra våghalsigt närapå dumt. :kramas

Jag håller naturligtvis med om ovan. Men jag tycker att du missar mål i sakfrågan.

Gatdäck som Power Pure och sportsmart mf. är riktigt bra. Fästet duger för att köra rijktigt fort med och som de allround-däck de är blir jag rätt imponerad av den bredd de uppvisar.

Men faktum kvarstår. Att till någon som (sorry Mojja) visat sig vara lite av ett vurp-ollon, och som kört så lite och har så lite erfarenhet se det som ett positivt argument att det släpper tidigare är för mig oförståeligt. Framförallt som släppen kommer så mkt skarpare än på riktiga bandäck.

Hur du menar med gatdäck på regn undrar jag lite om också.. Antingen har du balls of steel, eller så lär du inte nåt konstigt.

Släpp får man av för mkt sidokraft eller för mkt gas, oftast en kombination. Ju större del av orsaken som är sidkraft, desto mjukare kan släppet bli. Så antingen kör du gatdäck i regn till gränsen, eller så gasar du massor i utgångarna och provocerar fram släpp. Det ena är i min bok bara onödigt, det andra våghalsigt närapå dumt. :kramas

Fan nu måste jag ställa frågan känner jag hur ser ett vurp-ollon och ta nu inte den lätta vägen och säg ställ dig framför spegeln!! Alla kan ju inte se ut som mig och några måste ha vurpat minst lika mycket som mig innan :rolleyes::crash

Fan nu måste jag ställa frågan känner jag hur ser ett vurp-ollon ut och ta nu inte den lätta vägen och säg ställ dig framför spegeln!! Alla kan ju inte se ut som mig och några måste ha vurpat minst lika mycket som mig innan :rolleyes::crash

Agile-pedia
Vurp-ollon:

Vurp-ollon känns lätt igen på den svaga nackmuskulaturen, vilket visas genom det hängande huvudet. Ofta ses de klängande som för att hålla sig fast på en så kallad "skam-kärra". De spatserar emellertid ibland även i bandepåer med ett förnöjt leende och ser lite drömska ut. Som om de precis kommit på hur man gör vatten av sand, får öknar att grönska eller hur man sätter banrekord. I själva verket är detta uppbyggnadfasen i vurp-ollonets utvecklingscykel. Det är under denna tid vi kan finna karaktärsdrag såsom högmod och stolthet.

Ovan renderar stundom i övermod vilket återigen placerar vurp-ollonet på skamkärran.

Agile-pedia
Vurp-ollon:

Vurp-ollon känns lätt igen på den svaga nackmuskulaturen, vilket visas genom det hängande huvudet. Ofta ses de klängande som för att hålla sig fast på en så kallad "skam-kärra". De spatserar emellertid ibland även i bandepåer med ett förnöjt leende och ser lite drömska ut. Som om de precis kommit på hur man gör vatten av sand, får öknar att grönska eller hur man sätter banrekord. I själva verket är detta uppbyggnadfasen i vurp-ollonets utvecklingscykel. Det är under denna tid vi kan finna karaktärsdrag såsom högmod och stolthet.

Ovan renderar stundom i övermod vilket återigen placerar vurp-ollonet på skamkärran.

Hahaha fan jag tror jag avlider:rofl:rofl

Riktigt bra beskrivet och jag passar nog in på hela den beskrivningen :) Du borde bli författare eller politiker du har ju verkligen ordets gåva :)

Och för att då ta tag i ursprungsfrågan igen, så är den intressant. Jag kör låga 9:or på Åsen, låga 40:or på Torpet och låga 47:or på Falken = skapligt fort, men jag har ALDRIG mätt upp mer än 68 grader temp i mina däck. Kör Pirelli och de borde väl ligga på 80 grader. Vad göra?

Mozz

Och för att då ta tag i ursprungsfrågan igen, så är den intressant. Jag kör låga 9:or på Åsen, låga 40:or på Torpet och låga 47:or på Falken = skapligt fort, men jag har ALDRIG mätt upp mer än 68 grader temp i mina däck. Kör Pirelli och de borde väl ligga på 80 grader. Vad göra?

Mozz

IR-värmare under skärmarna?:hihi

När mäter du tempen, i depån? Jag testade för några år sedan med tempgivare på svingen så jag fick tempen direkt när jag körde. När jag lade ner i en högerkurva och drog på så steg tempen snabbt 10 grader redan i svängen, upp mot 80-90 grader i slutet på passet. På rakorna sjönk tempen med 10 grader mellan kurvorna trots full rulle på gasen.
När du slår av efter målflagg och crusiar in i depån sjunker tempen ofta ner mot 70 grader innan du hinner stanna om det inte är väldigt varmt väder. Jag brukar ha runt 80 grader på högersidan, 60-70 i mitten och 50-60 på vänstersidan när jag kör på ex Kemora och det är efter att jag struntat i avslag utan bara mackat ut från banan, snabbt som ögat köra in i fastlane och tvärnita bredvid någon med mätare...

Last edited:
IR-värmare under skärmarna?:hihi

När mäter du tempen, i depån? Jag testade för några år sedan med tempgivare på svingen så jag fick tempen direkt när jag körde. När jag lade ner i en högerkurva och drog på så steg tempen snabbt 10 grader redan i svängen, upp mot 80-90 grader i slutet på passet. På rakorna sjönk tempen med 10 grader mellan kurvorna trots full rulle på gasen.
När du slår av efter målflagg och crusiar in i depån sjunker tempen ofta ner mot 70 grader innan du hinner stanna om det inte är väldigt varmt väder. Jag brukar ha runt 80 grader på högersidan, 60-70 i mitten och 50-60 på vänstersidan när jag kör på ex Kemora och det är efter att jag struntat i avslag utan bara mackat ut från banan, snabbt som ögat köra in i fastlane och tvärnita bredvid någon med mätare...

Ja, nu åker jag ju in i depån, stannar, upp med hojen på stödet, letar rätt på mätaren och mäter... så det kanske är ok då?:D

Mozz

Kanske dags att börja avrunda och lägga hjälmen på hyllan:hihi
Nädå, om du håller sådant tempo och däcken har fint slitage så hade i alla fall inte jag oroat mig :D

Mozz

Meeh, lättaste frågan! Kör fortare såklart!

Kanske dags att börja avrunda och lägga hjälmen på hyllan:hihi
Nädå, om du håller sådant tempo och däcken har fint slitage så hade i alla fall inte jag oroat mig :D

Han får inte sluta förrän jag fått dela grid med honom (notera det bestämda pronomen) :fakta

Mozz

Byt termometer :-)

Det rätta sättet att mäta däcktemp är väl att ha en termometer man sticker in en bit i gummit, och det mindre perfekta sättet är att mäta med IR-termometer. Du får väl ställa termomern i escapen vid ejes och braka ut där och mäta, då har du ju lite temp i sidorna efter S:et och snabbhögern samt inbromsningen före ejes.

Jag kör mjukt och konsekvent men ökar försiktigt tempot tills det börjar småsläppa lite, oftast i pölar. Syftet är att vänja mig vid känslan och sluta bli rädd varje gång utan istället klara av att fortsätta köra helt avslappnat. Samt att klara av att fortsätta gasa genom kurvorna så det släpper bak innan det släpper fram.

I övrigt håller jag mig nog rätt neutral i frågan vilka däck som skall användas, vi pratar ju ändå om 1.20-tider än så länge vilket jag sett köras på Pilot Road 2:or utan större problem, men med slicks så får man som jag skrev tidigare mycket bättre marginal som kan rädda enkla misstag som när man blir lite osäker och släpper av på gasen mitt i en kurva eller råkar gå på lite väl yxigt.

Jag har än så länge alltid kört med gatdäck på SMC kursdagar, för jag vill inte behöva byta däck beroende på hur vädret skiftar under dagen. Men jag trivs mycket bättre på slicks.

Ja, nu åker jag ju in i depån, stannar, upp med hojen på stödet, letar rätt på mätaren och mäter... så det kanske är ok då?:D

...åker in i depån, ställer upp hojen, kränger av dig stället, dricker lite vatten, tittar på solstolen som ser ganska skön ut, sätter sig i denna stol, dricker lite mer vatten...
Visst f-n, måste kolla tempen... 28 grader... va i h-v...e!!!
Springer över till depågrannen som är en erkänd fortåkare...

"-28 grader...? Ja du måste ju sänka lufttrycket med minst ett kilo, de där Hankook-slicksen du kör med är ju kända för att inte komma upp i temp..."

Du sänker trycket med ett kilo och går ut på nästa pass och vurpar i Ejes...

Jäääävla skitdäck....

(Så uppkommer en däcksmyt...):D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP