Geggamoja
Tro fan man skriver de viktiga sakerna i PM när man läser igenom trådar som denna
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Men Mojja, om du svarar såhär på inlägg som inte direkt faller dig i smaken så kan du för min del sluta skriva helt, med en gång. Fortsätter du såhär så är det ändå ingen som kommer orka läsa & svara på det du skriver.
Det är ibland bättre att tiga än att tala, men vissa lär sig aldrig det.
Nä, plats i korgen nu...
Om du läser genom tråden så har samma gosse vid 3 tillfällen framfört sin åsikt och gått till personangrepp.
Med tanke på det dumdryga inlägg ts fick så har jag personligen full förståelse för hans svar tillbaks.
Annars tycker jag att folk i depåerna brukar vara trevliga och hjälpsamma, men folka som klagar och trycker ner här brukar kanske inte visstas på motorbanor?
Nu sitter du ju i en guldsits, du har ju blivit erbjuden hjälp både av Henry Sundqvist och Kajback som båda vet vad dom pratar om.
Folk som klagar finns över allt framför allt i lagsporter på korpnivå, och dom flesta verkar ha sig själv som norm, dvs dom som är bättre är extremt bra och dom som är sämre är inte vatten värda![]()
Att sen som Hansi säger försöka få känsla för grepp i "lägre hastighet" vet jag inte om jag tror på heller (sorry Hansi). Jämför med att köra bakhjulsdriven bil på våt asfalt eller snö. På snö kan man åka med de där långa mjuka sladdarna och liksom sväva på dem, på asfalt blir det ryckigt och kantigt. Med gat- vs racedäck är det samma sak fast tvärtom.
Jag försöker leka så mycket som möjligt på grus samt köra med gatdäck på bana när det regnar för att vänja mig vid känslan när det börjar släppa lite. Jag är ju gammal och lättskrämd, så ju mindre fort det går när det släpper desto bättre.
För mig handlar hojåkning väldigt mycket om att lära mig hantera de känslor som hojen förmedlar när det "börjar hända grejor". Första reaktionen när "något händer" som jag inte vant mig hantera känslan av är att jag blir rädd, spänner mig, droppar av på gasen och styr av banan i värsta fall. Jag måste hantera detta, t.ex. känslan när det släpper, gradvis tills jag slutar rita fartränder i kallingarna och klarar av att slappna av och låta hojen vara ifred och reda ut situationen.
Exempel på känslor jag "är ok med" efter några års körning: Skrapa i fotpinnar. Studsande bakhjul vid inbromsning. Kasande/skrikande framhjul vid inbromsning. Instyrning i kurva trots att jag är lite rädd för ingångshastigheten. Att framhulet lättar och styret skakar till ibland. Små små släpp när det regnar. Just nu jobbar jag med att sluta vara rädd för lite mer bakhjulssläpp/uppställ i regn. Samt att våga stå på fullt i snabbhögern![]()
Jag håller naturligtvis med om ovan. Men jag tycker att du missar mål i sakfrågan.
Gatdäck som Power Pure och sportsmart mf. är riktigt bra. Fästet duger för att köra rijktigt fort med och som de allround-däck de är blir jag rätt imponerad av den bredd de uppvisar.
Men faktum kvarstår. Att till någon som (sorry Mojja) visat sig vara lite av ett vurp-ollon, och som kört så lite och har så lite erfarenhet se det som ett positivt argument att det släpper tidigare är för mig oförståeligt. Framförallt som släppen kommer så mkt skarpare än på riktiga bandäck.
Grus däremot är en kanonbra idé (ut och snurra grusvägar Mojjish..).
Hur du menar med gatdäck på regn undrar jag lite om också.. Antingen har du balls of steel, eller så lär du inte nåt konstigt.
Släpp får man av för mkt sidokraft eller för mkt gas, oftast en kombination. Ju större del av orsaken som är sidkraft, desto mjukare kan släppet bli. Så antingen kör du gatdäck i regn till gränsen, eller så gasar du massor i utgångarna och provocerar fram släpp. Det ena är i min bok bara onödigt, det andra våghalsigt närapå dumt.s
Fan nu måste jag ställa frågan känner jag hur ser ett vurp-ollon ut och ta nu inte den lätta vägen och säg ställ dig framför spegeln!! Alla kan ju inte se ut som mig och några måste ha vurpat minst lika mycket som mig innan![]()
Agile-pedia
Vurp-ollon:
Vurp-ollon känns lätt igen på den svaga nackmuskulaturen, vilket visas genom det hängande huvudet. Ofta ses de klängande som för att hålla sig fast på en så kallad "skam-kärra". De spatserar emellertid ibland även i bandepåer med ett förnöjt leende och ser lite drömska ut. Som om de precis kommit på hur man gör vatten av sand, får öknar att grönska eller hur man sätter banrekord. I själva verket är detta uppbyggnadfasen i vurp-ollonets utvecklingscykel. Det är under denna tid vi kan finna karaktärsdrag såsom högmod och stolthet.
Ovan renderar stundom i övermod vilket återigen placerar vurp-ollonet på skamkärran.
Märkligt, det finns en sådan här tråd på forumet :
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?240931-Roadracingens-framtid
Och ändå är det ett jävla tjat när någon är intresserad av att prova och eventuellt kanske satsa i framtiden.
Tycker jag.
Och för att då ta tag i ursprungsfrågan igen, så är den intressant. Jag kör låga 9r på Åsen, låga 40
r på Torpet och låga 47
r på Falken = skapligt fort, men jag har ALDRIG mätt upp mer än 68 grader temp i mina däck. Kör Pirelli och de borde väl ligga på 80 grader. Vad göra?
Mozz
IR-värmare under skärmarna?
När mäter du tempen, i depån? Jag testade för några år sedan med tempgivare på svingen så jag fick tempen direkt när jag körde. När jag lade ner i en högerkurva och drog på så steg tempen snabbt 10 grader redan i svängen, upp mot 80-90 grader i slutet på passet. På rakorna sjönk tempen med 10 grader mellan kurvorna trots full rulle på gasen.
När du slår av efter målflagg och crusiar in i depån sjunker tempen ofta ner mot 70 grader innan du hinner stanna om det inte är väldigt varmt väder. Jag brukar ha runt 80 grader på högersidan, 60-70 i mitten och 50-60 på vänstersidan när jag kör på ex Kemora och det är efter att jag struntat i avslag utan bara mackat ut från banan, snabbt som ögat köra in i fastlane och tvärnita bredvid någon med mätare...
Och för att då ta tag i ursprungsfrågan igen, så är den intressant. Jag kör låga 9r på Åsen, låga 40
r på Torpet och låga 47
r på Falken = skapligt fort, men jag har ALDRIG mätt upp mer än 68 grader temp i mina däck. Kör Pirelli och de borde väl ligga på 80 grader. Vad göra?
Mozz
r på Torpet och låga 47
Mozz
Kanske dags att börja avrunda och lägga hjälmen på hyllan
Nädå, om du håller sådant tempo och däcken har fint slitage så hade i alla fall inte jag oroat mig![]()
r på Torpet och låga 47
Mozz
Jag håller naturligtvis med om ovan. Men jag tycker att du missar mål i sakfrågan.
Gatdäck som Power Pure och sportsmart mf. är riktigt bra. Fästet duger för att köra rijktigt fort med och som de allround-däck de är blir jag rätt imponerad av den bredd de uppvisar.
Men faktum kvarstår. Att till någon som (sorry Mojja) visat sig vara lite av ett vurp-ollon, och som kört så lite och har så lite erfarenhet se det som ett positivt argument att det släpper tidigare är för mig oförståeligt. Framförallt som släppen kommer så mkt skarpare än på riktiga bandäck.
Grus däremot är en kanonbra idé (ut och snurra grusvägar Mojjish..).
Hur du menar med gatdäck på regn undrar jag lite om också.. Antingen har du balls of steel, eller så lär du inte nåt konstigt.
Släpp får man av för mkt sidokraft eller för mkt gas, oftast en kombination. Ju större del av orsaken som är sidkraft, desto mjukare kan släppet bli. Så antingen kör du gatdäck i regn till gränsen, eller så gasar du massor i utgångarna och provocerar fram släpp. Det ena är i min bok bara onödigt, det andra våghalsigt närapå dumt.s
Ja, nu åker jag ju in i depån, stannar, upp med hojen på stödet, letar rätt på mätaren och mäter... så det kanske är ok då?![]()
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |