Vad behöver man för fart för att hålla värme i ett skuret slicks?

• Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date
Att du ska få fortsätta med Smc på storbana är helt j-vla otroligt. Nedkylning ett tag hade varit att rekommendera.

Dra du omkull en gång till ... då ska Smc verksamheten under lupp. Det här är inte då någon trafiksäkerhetsutbilding som ska försäkringskyddas ... det är då nått annat.

Och vem fan har bett om din åsikt?

Har du en sådan grav dyslexi så att du inte kan förstå vad du läser? Kanske en kurs i svenska A är på sin plats för din del?

Varför skulle jag inte fortsätta på smc´s storbane kurser? Jag är ju ute efter att lära mig att bli en tryggare och bättre pilot inte nästa rossi lixom.

Men det kan inte vara lätt att vara dig heller så jag tycker lite synd om dig som sitter som en ensam lite nerpissad gubbe och bara letar efter en chans att få vara elak mot andra för att du själv ska känna dig bättre!

Som jag tidigare skrivit Haters gono hate. Men jag har även förstått att dom mest av allt hatar sig själva.

Att du ska få fortsätta med Smc på storbana är helt j-vla otroligt. Nedkylning ett tag hade varit att rekommendera.

Dra du omkull en gång till ... då ska Smc verksamheten under lupp. Det här är inte då någon trafiksäkerhetsutbilding som ska försäkringskyddas ... det är då nått annat.

Mojja är ju precis rätt klientel för att gå SMC:s kurser. Han behöver mycket coaching, massor av träning och någon som tittar, lyssnar och bryr sig. Får han det på en vanlig bandag? Får han det när han är ute i trafiken?

Folk vurpar på bana på SMC kurser och de kurserna kostar inte ett skit jämfört med en enda svår olycka på gatan med invaliditet eller död som resultat. Varför tror du att försäkringsbolagen fortfarande efter sju år av SMC:s kurser fortfarande saktionerar verksamheten? Jo, för att även om en krasch svider i deras plånböcker så vet de att alternativet är betydligt värre. Går man en kurs så har man rätt att göra misstag, det hör liksom till, det har väl även du gjort någon gång, eller är du helt ofelbar?

Killen vill ju lära sig, han har en ambition att bli en duktig motorcyklist. Han är bara lite omogen precis som både du och jag och alla andra varit och är i tid och otid. Ge honom en chans istället för att hacka på honom hela tiden...

Och du Mojja, keep up the good spirit men tagga her lite här på forumet (och på banan) och fortsätt att lyssna så blir det här jättebra:tummenupp:)

En liten kort sammanfattning om vem cajback är

En liten presentation av Nicklas Cajback, Mr Cashback himself:
- Tävlat i kungaklassen i svensk roadracing i flera år
- Tävlat i Tyska IDM serien
- Tampats med bl.a. Jorge Lorenzo på 250 på bl.a. Brno
- Först i Sverige under 1.05min/varv med MC på Gelleråsen

Så nog har han kunskap och saker att lära ut skulle jag tro. Att han även erbjöd sin hjälp utan att jag bett om den är väldigt roligt för mig och något jag uppskattar väldigt mycket.

Du missar nog budskapet i mitt inlägg... jag är egentligen inte intresserad av vad folk har för meriter, jag är själv inte världsbäst... det jag undrade över var vissas fokus och hur det skulle hjälpa dig att få grunderna till en bättre och säkrare körning.

Och ja jag håller med dig om att för min del handlar det om att utveckla en trygg och säker körteknik men även om att få en cykel rätt inställd,rätt matrial monterat på den samma och se till att jag har marginalerna på min sida,

Så dom som rekommendert slicks,däckvärmare o.s.v har ju inte enligt mig gjort eller gett dåliga råd. Men dom som typ sagt kör ba skit i sittställning,färdig innan kurva o.s.v har jag ju inte ens tagit på allvar då det jag vill är att känna mig säker och trygg på hojen och veta att nästa kurva tar jag utan problem även i denna hastighet även om den säkert kommer vara högre än idag efter mera träning.

Du missar än en gång målet.
Skit i slicks och hela den fadderuttan, kör på gatdäck och gärna i regn, när du kan hantera det utan att gå omkull och även köra med marginal och faktiskt känna dig trygg på hojen, ja då har du nog uppnått vad jag skulle kalla en tillräckligt bra körteknik.
Men när man går omkull på gatdäck och sen säger att man aldrig kommer köra gata och absolut inte när det regnar, och detta under sin första säsong som motorcyklist, ja då har man missat något fundamentalt nämligen att lära sig körtekniken... att lära sig grunderna som faktiskt kan rädda livet på dig under den där spanientrippen du planerar.

Att köpa sig slicks är att ta genvägar och i sig kan göra att du får en felaktig tilltro till materialet... visst, om du nu BARA skall köra bana och börja tävla så fine, go ahead, men vad jag förstår så vill du även köra gata och då kan det vara bra att lära sig köra istället.

Så när du i september går kurs med SMC igen så se till att starta med Steg1 och ta faktiskt till dig av vad instruktörerna försöker lära ut och inte fokusera på tiderna.
Och yes, teknikerna i sig kommer inte göra att du kommer runt gelleråsen snabbare... men de kan i alla fall se till att du kommer runt.

Här kommer det ett jäkla feltänk tycker jag!

Varför köra på sämre material än man behöver bara för man inte är snabb?
För "du behöver inte bättre däck, lär dig köra istället"

Jodå, resultatet av det har vi ju sett, populärt verkar det inte heller vara, inte i något läger.......
Hur fort blir man en snabb Och bra förare i gips?

I början har man Fullt upp av allt och behörver inte lägga till att "nu måste jag köra mjukt så inte däcken släpper, det gick ju inte så bra sist"....om man inte är kantig innan så blir man efter det......

Man ska ge sig de bästa förutsättningarna för sitt tänkta ändamål, är planen att köra bana så är inte den första tanken, "hmmmmm, gatdäck!"
Likaså vill man inte ha värmda slicks på hojen när man försöker bli en säkrare gatåkare, det är 2 olika saker.

Köra gatdäck tycker jag Mojja ska hänge sig åt på gata eller sen när kanterna är bortslipade, nybörjarmisstag förstärkta i högre tempo på bana är inte rätt ställe att försöka.

Mig veterligen så Är detta racingforumet, trodde gatdäckrekommendationer inte förekom här.........trodde nog inte TS heller när han ställde frågan just här........oavsett om han ska lära sig köra eller inte.

Skurna funkar alldeles utmärkt att köra gata på så att det skulle vara svårare att få de att funka på bana än gatdäck begriper jag inte, kan någon med Kunskap i ämnet upplysa mig?

...fast åker man en kursdag med SMC är det inte racing längre. Det är nog här diskussionen blir lite tokig. :)

Däckvärmargummi behövs inte på långa vägar i det tempo eleverna åker, jag skulle vilja påstå att det är rent av farligt, det är långsamma, lugna varv i början av varje pass...kan man inte hålla sig med gummit nedåt på snälla gatdäck, vad är det som säger att man grejar det på kallnande slicks?

Man måste ju lära sig att både krypa och gå innan man börjar springa...

Jodå, resultatet av det har vi ju sett, populärt verkar det inte heller vara, inte i något läger.......

I början har man Fullt upp av allt och behörver inte lägga till att "nu måste jag köra mjukt så inte däcken släpper, det gick ju inte så bra sist"....om man inte är kantig innan så blir man efter det......

Man ska ge sig de bästa förutsättningarna för sitt tänkta ändamål, är planen att köra bana så är inte den första tanken, "hmmmmm, gatdäck!"
Likaså vill man inte ha värmda slicks på hojen när man försöker bli en säkrare gatåkare, det är 2 olika saker.

Köra gatdäck tycker jag Mojja ska hänge sig åt på gata eller sen när kanterna är bortslipade, nybörjarmisstag förstärkta i högre tempo på bana är inte rätt ställe att försöka.

Mig veterligen så Är detta racingforumet, trodde gatdäckrekommendationer inte förekom här.........trodde nog inte TS heller när han ställde frågan just här........oavsett om han ska lära sig köra eller inte.

Skurna funkar alldeles utmärkt att köra gata på så att det skulle vara svårare att få de att funka på bana än gatdäck begriper jag inte, kan någon med Kunskap i ämnet upplysa mig?

Det är ingen här inne som hävdar att man skall köra på sämre material än man behöver. Däremot flera inlägg om rätt material för din förmåga att köra. Där kan helt klart gatdäck i vissa fall rekommenderas. Varför köra på slicks som är känsligare för lufttryck och fjädringsinställning när tempot inte kräver det? Det är som att riva tusenlappar i duschen och man får inte större marginaler för det.
I boken Twist of the wrist står det ungefär samma sak. Kör inte på snabbare däck än du behöver.

Jag vet att folk har olika uppfattning om detta och respekterar det. Min väg in i racingen var på gatdäck första året. Körde tom mitt första ERF på Pilot Power och vi hamnade i mitten på resultatlistan.

Mvh Roberth

Jag är väl medveten om att detta är Racingforumet, det är sällan jag är här inne och skriver, men som jag skrev tidigare, detta är inte en tråd som hör hemma här anser jag.

Och som jag även skrev, är målet ENBART bana och att börja köra race så ja varför inte börja direkt med slicks och allt vad det heter.
Men nu handlar det om en färsking på MC med nytaget kort som vill väldigt mycket väldigt fort... är det då inte bättre att börja från början och arbeta in en säker körteknik istället för en snabb race-kör-teknik?
Speciellt då han även verkar vilja köra långtouring och dylikt... slicks på en racekittad CBR600 lär hjälpa honom ganska lite när han kör i ett regnigt spanien på en VFR800 med Pilot Road däck.

Mojja, för vad det är värt. Jag tycker nog också att du strular till det lite i onödan med värmare och grejer just nu, iaf på kurser. Det är stressigt nog som det är. På vanliga bandagar kanske inte skurna slicks och värmare är en så dålig idé dock. Du har nog grundtempo nog för att behålla värmen i dem om du bara värmt ordentligt.

I övrigt...

Arguing on the internet....jpg

Mojja, för vad det är värt. Jag tycker nog också att du strular till det lite i onödan med värmare och grejer just nu, iaf på kurser. Det är stressigt nog som det är. På vanliga bandagar kanske inte skurna slicks och värmare är en så dålig idé dock. Du har nog grundtempo nog för att behålla värmen i dem om du bara värmt ordentligt.

I övrigt...

View attachment 368006

Var precis så jag hade tänkt. Hålla på med värmare odyl kommer ju inte ske på smc´s körningar men med andra så är det ju ut och panga direkt och då kan det vara skönt att ha så mycket grepp som möjligt och förvärmda däck så att man slipper lägga hojen i tröset en 3dje gång på ett mastervarv.

Mojja jag tycker du ska hålla dig till gatdäck och kör du på tex supercorsa sp, som du hade problem med tidigare iofs. så har du garanterat grepp så det räcker och blir över. Dom däcken bygger ochså värme blixtsnabbt. Tror inte det blir bra att blanda gatdäck med slicks i ditt skede just nu. Längre fram i din utveckling så kör på slicks eller skurna slicks./ Jon

Var precis så jag hade tänkt. Hålla på med värmare odyl kommer ju inte ske på smc´s körningar men med andra så är det ju ut och panga direkt och då kan det vara skönt att ha så mycket grepp som möjligt och förvärmda däck så att man slipper lägga hojen i tröset en 3dje gång på ett mastervarv.

-08 2kurser, -09 10-12 kurser , -10 våren, 6-7 kurser. Alla dessa smc-kurser på de däck jag samtidigt körde 1500mil gata på, skurna slicks och utan värmare, i huvudsak medelgrupp med. . . Tycker frågan är ställd i rätt forum, i detta ärende finns ju kunskapen här.

Kommer nog inte gå ut i regn eller blött väglag nå mer. Är så djäxxa förrädiskt så det är inte värt det.

Kanade av i 10 km/h i tröset på blött väglag och kalla däck på första varet igår och nu har jag lovat mig själv att aldrig mer gå ut på kalla däck och inte heller när det är våt vägbana utan att först ha införskaffat extra fälgar med regn däck:)

Måste saknas en siffra, du menar 100 km/h eller?. 10 km/h är ju inte styrfart ens, eller du kanske tippade med hojen för att det gick för sakta. Inte många hojar som går så sakta ens på 1:a växeln.

Angående att köra på slicks vs att köra på gatdäck, mina 50 öre:

Kör du på slicks så får du lite mer marginal, som rätt använd kan rädda dig från en krash pga t.ex. ett misstag med gaskontrollen. Det finns "snälla" slicks som t.ex. Dunlop sportsmart GP RACER slicksen, dom är lite av ett mellanting mellan "riktiga" slicks och sportiga gatdäck. Hojen blir även trevligare att styra och stabil under nedlägg. Slicks är gjorda för banåka och är helt klart trevligare än gatdäck på bana.

Kör du på gatdäck så slipper du tänka så mycket på rätt däcktryck, greja med däckvärmare osv och kan fokusera mer på teoripassen på SMC-kursen. Och när du kör såpasss hyfsat att du är konsekvent i din körning och inte plötsligt trycker till med mycket mer gas och/eller nerlägg i en kurva jämfört med varvet innan så har du chansen att lära dig lite känsla för grepp i lägre tempo än om du skall göra det på rejsiga slicks.

Inget däcksval är direkt fel vare sig du kör SMC kurs eller tränar själv på en bandag, bara du vet vad du vill göra och vad däcket klarar av.

-08 2kurser, -09 10-12 kurser , -10 våren, 6-7 kurser. Alla dessa smc-kurser på de däck jag samtidigt körde 1500mil gata på, skurna slicks och utan värmare, i huvudsak medelgrupp med. . . Tycker frågan är ställd i rätt forum, i detta ärende finns ju kunskapen här.

Och hur mycket körvana hade du innan detta?

Angående att köra på slicks vs att köra på gatdäck, mina 50 öre:

Kör du på slicks så får du lite mer marginal, som rätt använd kan rädda dig från en krash pga t.ex. ett misstag med gaskontrollen. Det finns "snälla" slicks som t.ex. Dunlop sportsmart GP RACER slicksen, dom är lite av ett mellanting mellan "riktiga" slicks och sportiga gatdäck. Hojen blir även trevligare att styra och stabil under nedlägg. Slicks är gjorda för banåka och är helt klart trevligare än gatdäck på bana.

Kör du på gatdäck så slipper du tänka så mycket på rätt däcktryck, greja med däckvärmare osv och kan fokusera mer på teoripassen på SMC-kursen. Och när du kör såpasss hyfsat att du är konsekvent i din körning och inte plötsligt trycker till med mycket mer gas och/eller nerlägg i en kurva jämfört med varvet innan så har du chansen att lära dig lite känsla för grepp i lägre tempo än om du skall göra det på rejsiga slicks.

Inget däcksval är direkt fel vare sig du kör SMC kurs eller tränar själv på en bandag, bara du vet vad du vill göra och vad däcket klarar av.

Det är just detta jag är ute efter, att lära sig hantera hojen och lära sig känna vad som händer.

Det är just detta jag är ute efter, att lära sig hantera hojen och lära sig känna vad som händer.

Det känns lite som att du leker Don Quijote nu.

Varför skulle racedäck vara sämre att lära sig känna vad som händer med än gatdäck?

Ok för nån som lallar runt på 1.45, det tempot kanske inte räcker för att hålla värme ens i snälla värmardäck. Eller om vi pratar würstaste raceslicksen..

Men skurna bandags-däck som Michelin Power Cup, Dunlop GP Racer eller Metzeler racetech...

Om jag ska känna efter vad jag upplever som den största skillnaden bortsett från att gatdäck (Power Pure, sportsmart t.ex) släpper mkt tidigare, så är det att ban-däcken släpper mkt snällare och mjukare.

Att sen som Hansi säger försöka få känsla för grepp i "lägre hastighet" vet jag inte om jag tror på heller (sorry Hansi). Jämför med att köra bakhjulsdriven bil på våt asfalt eller snö. På snö kan man åka med de där långa mjuka sladdarna och liksom sväva på dem, på asfalt blir det ryckigt och kantigt. Med gat- vs racedäck är det samma sak fast tvärtom.

Sen kommer ett släpp så oerhört mkt hårdare ju "mer" fel man gör med gasen. Ligger på 99,9% av vad fästet klarar redan på nollgas då, så kommer släppet så mjukt och fint för att det är så lite skillnad i påslag som är droppen. Ligger man på 75% av kurvhastigheten och slår på gas så man går över 100% så kommer smällen så mkt hårdare.

För TS del handlar det om att hitta ett flyt och harmoni i sin körning. För att nå det måste det finnas ett grundläggande självförtroende och en trygghet. Fäste känns inte ens som en komponent i den diskussionen i det tempot som råder nu. Åker man 1.20 på Åsen kan man nog åka vilka däck som helst, några varv iaf sen kanske vissa brinner upp, jag vet inte.

Rent krasst känns det som att bra däck inte gör att man kan göra mer fel, men man kan göra rätt mkt fortare.

Då TS däremot kör mkt och verkar ha gett sig fan på att bli bra på det här, så känns det hål i huvet att snurra runt och köra sönder gatdäck när riktiga däck håller så mkt bättre. Så på bandagar känns det mest dumt att inte ha riktiga grejer om han nu har dem (eller kan/vill skaffa). Däcksvärmare betalar sig själva efter några set däck, inte minst i "nytta" då man kan köra fullt hela passen istället för att lalla runt på kalla däck 3 varv (vilket är typ 20% av alla pass på en dag).

Och hur mycket körvana hade du innan detta?

Man känner bättre vad ett racegummi håller på med, är det kallt känns det och likaså när det börjar bli mjukare, på gatdäck märker jag ingen skillnad på varma eller kalla innan jag ligger ner. Och, erfarenhet innan, tog kortet som sista uppkörning hösten -06 sen blev det bara 2 turer innan vintern. 07 och 08 minns jag inte men min körning påminde mycket om mojjas de första gångerna jag var på bana, kantigt och mer vilja än kunskap, blev rätt bra i slutänden. På den tiden fick man ha de däcken man ville även när man lärde sig. Blev rekommenderad av instruktörerna att skaffa värmare för att spara däck istället för att byta till ett sämre. . . .

Men här på SH verkar det finnas en grupp individer som måste trycka ner folk i skosulorna och tala o hur djävla duktiga dom själva är och hur värdelös en annan är.
En börjar, sen kommer drevet efter med popcorn och as garv.

Det jag inte förstår är varför folk måste vara elaka och skriva sina kommentarer på ett sådant vis så att jag tar illa vid mig.
Du skrev det själv.
Som jag tidigare skrivit Haters gono hate. Men jag har även förstått att dom mest av allt hatar sig själva.

Att medlemmar här på sh skickar privata pm med tips och instruktioner och ursäktar sig med att dom inte orkar bemöta SH expertisen tycker jag även det är åt helvetet. Varför kan det inte få vara sjysst och bra? Varför ska medlemmar här känna att dom inte kan skriva i öppna trådar?
Fram för stängda trådar där TS "bjuder in" och kanske även modererar.

Denna trådstart var min sista på SH och även detta inlägg är nog ett av mina sista. Kommer även i fortsättningen logga in och kika men att skriva och fråga här är helt enkelt inte värt det.:(
Trist att det ska behöva gå så. (hitta ingen passande smilies)

/J

Självklart kommer jag på eran sista bandag om jag så ska köpa regndäck och regnkappa för att köra:)

Regnköret kan du lämna hemma, vi har 100% sol på våra körningar ;)

Om jag vore dig skulle jag bara skita i de som skriver att du borde lägga ner och börja med nåt annat. Ge upp pga några nybörjarmisstag, luktar loosermentalitet all over. Har man lite vilja och jävlar anamma så biter man ihop och på´t igen bara. Lyssna och ta åt dig av dem som försöker hjälpa dig, sen får du sålla bland given även där och bilda dig en egen uppfattning såklart.

Och vem fan har bett om din åsikt?

Har du en sådan grav dyslexi så att du inte kan förstå vad du läser? Kanske en kurs i svenska A är på sin plats för din del?

Varför skulle jag inte fortsätta på smc´s storbane kurser? Jag är ju ute efter att lära mig att bli en tryggare och bättre pilot inte nästa rossi lixom.

Men det kan inte vara lätt att vara dig heller så jag tycker lite synd om dig som sitter som en ensam lite nerpissad gubbe och bara letar efter en chans att få vara elak mot andra för att du själv ska känna dig bättre!

Men Mojja, om du svarar såhär på inlägg som inte direkt faller dig i smaken så kan du för min del sluta skriva helt, med en gång. Fortsätter du såhär så är det ändå ingen som kommer orka läsa & svara på det du skriver.

Det är ibland bättre att tiga än att tala, men vissa lär sig aldrig det.:7peta
Nä, plats i korgen nu...

Men Mojja, om du svarar såhär på inlägg som inte direkt faller dig i smaken så kan du för min del sluta skriva helt, med en gång. Fortsätter du såhär så är det ändå ingen som kommer orka läsa & svara på det du skriver.

Det är ibland bättre att tiga än att tala, men vissa lär sig aldrig det.:7peta
Nä, plats i korgen nu...

Om du läser genom tråden så har samma gosse vid 3 tillfällen framfört sin åsikt och gått till personangrepp.

Jag har vid dom två tidigare tillfällena svalt och tyckt viss you had it coming, Men sen när tråden äntligen hamnade på rätt spår var denna gosse tvunget att återigen göra sig påmind och efter en kvarting black label och ett par staropramen var det vad jag fick ur mig igår. Lågt av mig absolut och något som inte är ok men efter tillräckligt mycket skit från samma människa så brister det sry.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP