Det är just detta jag är ute efter, att lära sig hantera hojen och lära sig känna vad som händer.
Det känns lite som att du leker Don Quijote nu.
Varför skulle racedäck vara sämre att lära sig känna vad som händer med än gatdäck?
Ok för nån som lallar runt på 1.45, det tempot kanske inte räcker för att hålla värme ens i snälla värmardäck. Eller om vi pratar würstaste raceslicksen..
Men skurna bandags-däck som Michelin Power Cup, Dunlop GP Racer eller Metzeler racetech...
Om jag ska känna efter vad jag upplever som den största skillnaden bortsett från att gatdäck (Power Pure, sportsmart t.ex) släpper mkt tidigare, så är det att ban-däcken släpper mkt snällare och mjukare.
Att sen som Hansi säger försöka få känsla för grepp i "lägre hastighet" vet jag inte om jag tror på heller (sorry Hansi). Jämför med att köra bakhjulsdriven bil på våt asfalt eller snö. På snö kan man åka med de där långa mjuka sladdarna och liksom sväva på dem, på asfalt blir det ryckigt och kantigt. Med gat- vs racedäck är det samma sak fast tvärtom.
Sen kommer ett släpp så oerhört mkt hårdare ju "mer" fel man gör med gasen. Ligger på 99,9% av vad fästet klarar redan på nollgas då, så kommer släppet så mjukt och fint för att det är så lite skillnad i påslag som är droppen. Ligger man på 75% av kurvhastigheten och slår på gas så man går över 100% så kommer smällen så mkt hårdare.
För TS del handlar det om att hitta ett flyt och harmoni i sin körning. För att nå det måste det finnas ett grundläggande självförtroende och en trygghet. Fäste känns inte ens som en komponent i den diskussionen i det tempot som råder nu. Åker man 1.20 på Åsen kan man nog åka vilka däck som helst, några varv iaf sen kanske vissa brinner upp, jag vet inte.
Rent krasst känns det som att bra däck inte gör att man kan göra mer fel, men man kan göra rätt mkt fortare.
Då TS däremot kör mkt och verkar ha gett sig fan på att bli bra på det här, så känns det hål i huvet att snurra runt och köra sönder gatdäck när riktiga däck håller så mkt bättre. Så på bandagar känns det mest dumt att inte ha riktiga grejer om han nu har dem (eller kan/vill skaffa). Däcksvärmare betalar sig själva efter några set däck, inte minst i "nytta" då man kan köra fullt hela passen istället för att lalla runt på kalla däck 3 varv (vilket är typ 20% av alla pass på en dag).