Vad behöver man för fart för att hålla värme i ett skuret slicks?

• Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date
Grejen är att det är svårt att säja ditt eller datt när en nybörjare har problem å vurpar. Min erfarenhet är att många åker runt på hojar som är katastrofalt dåligt inställda, kassa bromsbelägg, kassa däck. Dessutom är de nybörjare. Den mixen gör det omöjligt att säja vad som gick fel. Ibland kan man åka bakom å se hur de går på broms å såsar in i kurvan i jättelåg fart....sen slår de på ännu mer broms så de står nästan still. Förvånande sakta. Ja, det är för att de är ovana och skillnaderna på nybörjare och nybörjare är stora. Detta gör det ännu mer omöjligt att på "internet" analysera och tala om vad de gör fel.

För att köra svensson fort behövs inte mer än nedanstående.

Skulle jag ge några tips är det se över hojen så den har en fräsch framgaffel för här har jag sett att det är väldigt väldigt vanligt att även relativt nya hojar är helkass. Är hojen äldre än 2år så byt olja och ställ in den exakt som instruktionsboken. Då har du en kanongaffel och då behöver du inte fundera på komp/returinställningar fjäder eller nått annat för att köra ner till 1:13-1:15. Sen släng på slick, värmare för då vet du att du inte har nått jättekonstig åsa-nisse däck som är 4år och urtorkat. Mer än så är bara overkill.

Det man sen ska göra är att köra runt runt och känna efter hur det känns och lära sig själv att köra.

Några körtekniska tips för att snabba på lärandet enl nedan.

Flytta röven i sidled. Hur långt är upp till var och ens tycke och smak. (Se på motogp ingen sitter likadant.)
Man kan köra på lite färre högre växlar om man tycker det är svårt att hinna med att växla.
För snabba varvider är farten ut ur kurvor viktig. Men farten in i kurvan bestämmer farten ut. Alltså är farten in viktigare.

Mer än så behöver man inte veta för att ta sig till 1:15 på åsen.

För en nybörjare kan SH ställa till det p.g.a MC-åkning skall jämställas med raketforskning. Det överanalyseras in till förbannelse om olika körtekniker se (ovan i tråden). Och visst dessa tekniker kanske fungerar. Men är helt meningslösa och mer till skada om man bara ska ta sig ner till 1:15 tempo. Då kan du gå på hur mycket motorbroms du vill i kurvorna och sitta och hänga eller inte hänga om du nu vill det (eller va det än må vara som det säjs att man inte ska göra.) Detta gör bara att du tränar på fel saker.

Jag brukar säja till folk som kör runt runt runt på banan och har svårt att sänka sitt pers. "Om du kör exakt lika dant nästa varv som du gjorde varvet innan så kommer då åka på exakt samma tid."

äsh vem skulle ta betalt för nå sånt, folk som kan köra ställer oftast upp nån/några pass.
det är bara fråga folk på bankörningar att åka bakom dig och kolla dina spårval och hur du hanterar olika situationer samt att köra framför dig med behagliga tider och visa sjyssta spår.

fick du nå hjälp under actionpics ?

Nja lite dåligt med hjälp under AP´s dagar men det har man ju inte förväntat sig att få heller så det var ju helt ok iallafall...

Nja lite dåligt med hjälp under AP´s dagar men det har man ju inte förväntat sig att få heller så det var ju helt ok iallafall...

Hur många instruktörer bad du om hjälp?
Skit samma, ta Henrys halmstrå & boka upp honom för en dag så kommer han nog att kunna få dig att se på saker med helt andra ögon!

För en nybörjare kan SH ställa till det p.g.a MC-åkning skall jämställas med raketforskning. Det överanalyseras in till förbannelse om olika körtekniker se (ovan i tråden). Och visst dessa tekniker kanske fungerar. Men är helt meningslösa och mer till skada om man bara ska ta sig ner till 1:15 tempo. Då kan du gå på hur mycket motorbroms du vill i kurvorna och sitta och hänga eller inte hänga om du nu vill det (eller va det än må vara som det säjs att man inte ska göra.) Detta gör bara att du tränar på fel saker.

Ett riktigt uselt tips till som inte ens har 500 mil i kroppen. Kanske funkar för den som kört gata massa år, är fd. crossåkare och/eller har nån annan erfarenhet. Men ger knappast mer än sänkt självförtroende och ett högt kraschkonto för den som är TOTALT noob.

Visst har vissa för stora brister i sin teoretiska förståelse för att kunna göra på nåt annat sätt än att krascha 374 ggr. Men för de med nån form av intelligens så finns det massvis med verktyg och övningar för att ge lite förståelse för vad hojåka handlar om utan att kosta dollars & benbrott.

Vissa undrar ju lite hur det ser ut när jag är på banan o åker. Då Psxcare/hansi laddat upp lite filmer från smc kursen kan jag ju inte vara sämre än att delge er.

Meningsfull kritik mottas tacksamt vill man bara klanka utan att tillföra något vettigt så låt helst bli :rolleyes:
Det är jag som tittar fram 07.19 in på klippet

http://www.youtube.com/watch?v=snwTgh9sbn0&feature=plcp

P.s Hoppas det är oki för dig Psxcare att jag länkar vidare dina inspelningar D.s

Om det är du som har "20" på ryggen så ser det stelt ut, du är som en säck potatis på hojen och rör dig inte mycket. Detta innebär att hojen läggs ner mera och du kommer snabbare till gränsen för greppet. Hade du lutat din överkropp mera hade du kunnat luta upp hojen mer och vunnit grepp. Lägg sedan till att du kan flytta röven mera så förstår du själv hur mycket mindre du behöver luta hojen i den hastigheten och få ännu mera grepp. Kolla Stoner och grabbarna hur mycket de hänger ut från hojen, det gör de för att kunna ha hojen maximalt upp och få max grepp.

/J

Last edited:
P.s Hoppas det är oki för dig Psxcare att jag länkar vidare dina inspelningar D.s

Länka på bara. Har jag ställt in rätt i youtube så skall du kunna göra egna redigeringar av filmerna också.

Lägg sedan till att du kan flytta röven mera så förstår du själv hur mycket mindre du behöver luta hojen i den hastigheten och få ännu mera grepp. Kolla Stoner och grabbarna hur mycket de hänger ut från hojen, det gör de för att kunna ha hojen maximalt upp och få max grepp.

/J

Jag lär ut till "mina" kursdeltagare att röven inte gör speciellt mycket nytta, i första hand skall överkroppen ut ordentligt.

Flyttar man röven för mycket innan man lärt sig slappna av och få ut/ner överkroppen så tappar man lätt förankringen från yttre knät och får vikt i händerna/styret istället.

När man kör lika fort som "Stoner och grabbarna" kan man sitta hur fan som helst, man flyter ju ändå mest på fartvinden och kan säkert tumma en hel del på förankringen.

Mojja fick "börja om från början" för att lära sig hitta en körställning med fungerande förankring i första hand, samt träna på att förbereda sin position på hojen i god tid före kurvan/sitta kvar efter kurvan om nästa kurva var åt samma håll. Se t.ex. 8:36 där kroppsförflyttningen görs i tid t.o.m. inför övergången från höger till vänster i esset.

En bra förankring ger också bättre tryck i motstyrningen tycker jag.

Last edited:
När man kör lika fort som "Stoner och grabbarna" kan man sitta hur fan som helst, man flyter ju ändå mest på fartvinden och kan säkert tumma en hel del på förankringen.

Diskutera körstil tror jag är döfött...........(se bilder)....världens bästa förare vid olika tidpunkter i historien. Är man rädd för hojen/körningen blir det inte bra, har man däremot förtroende för grejorna så blir det bättre.

Casey Stoner.jpg

Mick Doohan.jpg

/J

Last edited:
Mojja - ser inte så tokigt ut med tanke på hur kort tid du spakat.

En sak jag reagerar på, det ser ut som du försöker för mycket, och letar efter spåret....det ser inte naturligt ut, yxigt och ryckigt, för lite flow helt enkelt.
Det grundar sig garanterat i att du vill för mycket för fort, och inte kör avslappnat. :)

Ge det lite tid, och hitta ett flyt istället.

Och, Hansis jobb med överkroppen är good shit, fortsätt med det, nedre halvan av kroppen skall du fokusera på förankring med, den är kritisk för att du skall få till en avslappnad körning.

Vissa undrar ju lite hur det ser ut när jag är på banan o åker. Då Psxcare/hansi laddat upp lite filmer från smc kursen kan jag ju inte vara sämre än att delge er.

Meningsfull kritik mottas tacksamt vill man bara klanka utan att tillföra något vettigt så låt helst bli :rolleyes:
Det är jag som tittar fram 07.19 in på klippet

Det ser stelt ut, som du saknar flyt och inte hittar linje på ett par ställen men framför allt ser det ut som att du vill för mycket.
Det lilla jag kan tillföra är att det ser ut som du inte andas ordentligt, det är en sak som får kroppen att spänna sig.
testa att ta ett eller två djupa andetag och känn hur kroppen slappnar av.
när kroppen slappnar av så kommer flytet lättare. resten kommer med erfarenhet.

lycka till

...nedre halvan av kroppen skall du fokusera på förankring med, den är kritisk för att du skall få till en avslappnad körning.

Varför då?

Ang. filmen så är mitt tips att slå av lite på tempot, kör mjukare/försiktigare. Skit i broms & gas så mycket, bara ta de lugnt & kör runt på 3-4'an. Jag lovar att det kommer gå fortare då!

Last edited:
Tack för alla tips här på slutet juryn verkar ju vara enig, Backa av i tempo försök få ett bättre "flyt" i körningen :) Det tackar jag för och kommer självklart att ta med mig till nästa bankörning!

Inte för att vara elak på något sätt, men efter att ha läst dina trådar, dina vurpor, dina problem, osv.
Så är mitt enda tips att du ska byta hobby. Jag tror helt enkelt inte att banåkning/mc-körning är något för dig.
Du verkar ha god ekonomi och entusiasm som får dig att fortsätta, men ibland ska man inse sina begränsningar.
Din statistik är katastrofal. Och du ska nog vara glad att du är så långsam som du är för kapar du 10 sekunder och fortsätter vurpa så kommer det göra fruktansvärt ont. Så däcktips,fjädringstips,körteknik i all ära, men det låter lite som att lära en blind köra bil. Sorry ..

Inte för att vara elak på något sätt, men efter att ha läst dina trådar, dina vurpor, dina problem, osv.
Så är mitt enda tips att du ska byta hobby. Jag tror helt enkelt inte att banåkning/mc-körning är något för dig.
Du verkar ha god ekonomi och entusiasm som får dig att fortsätta, men ibland ska man inse sina begränsningar.
Din statistik är katastrofal. Och du ska nog vara glad att du är så långsam som du är för kapar du 10 sekunder och fortsätter vurpa så kommer det göra fruktansvärt ont. Så däcktips,fjädringstips,körteknik i all ära, men det låter lite som att lära en blind köra bil. Sorry ..

Det där är väl iofs högt siktat.

99% av oss som håller på hade rätt mkt bagage innan vi rullade ut på banan första gången. Många har liksom mig kört cross sen barnsben, har ett antal år på gata osv innan det ens börjar. Klart det är lättare att hitta "flytet" då.

I förhållande till hur extremt lite erfarenhet Mojja har, så tycker jag det ser riktigt bra ut. Däremot är det nog lite prio nu att sluta försöka bli snabb, och bara skaffa sig mil, varv och timmar i sadeln för att få lite känsla för saker innan det är dags att jacka upp tempot. Få lite av den där självklarheten i hur saker funkar som de flesta som kört några år har, men som är rätt märklig att begära av nån som är totalt noob. Har jag fattat rätt har ju killen knappt kört moppe innan i våras.

Pengar kan köpa tid och material, men aldrig erfarenhet. Ge honom lite tid och en chans att komma ifatt, det kan nog tom gå rätt snabbt iom att han faktiskt verkar HA råd att åka mkt utan att sälja röv som vissa andra (det är alltså jag) i stort sett får göra.

Det där är väl ändå att trolla lite? Vem som helst (nåja, nästan) kan väl lära sig att åka bana hyfsat så länge man sätter målsättningen vid att ha roligt och inte köra så fort som möjligt. Kör man i ett tempo man är bekväm vid så kan nästan vem som helst göra det. Min personliga åsikt är att tempot varit boven i dramat i det här fallet.

Och det finns blinda som kör bil (rakt fram på avspärrade områden men ändå), folk som förlorat en arm eller ett ben som kör hoj osv. Det går om man bara vill det nog mycket!

Det där är väl ändå att trolla lite? Vem som helst (nåja, nästan) kan väl lära sig att åka bana hyfsat så länge man sätter målsättningen vid att ha roligt och inte köra så fort som möjligt. Kör man i ett tempo man är bekväm vid så kan nästan vem som helst göra det. Min personliga åsikt är att tempot varit boven i dramat i det här fallet.

Och det finns blinda som kör bil (rakt fram på avspärrade områden men ändå), folk som förlorat en arm eller ett ben som kör hoj osv. Det går om man bara vill det nog mycket!

Mojja säger ju själv att han har kört i 10 till 15 km/h i två utav sina krascher. En av dem berodde ju på kassa däck, men iaf så är nog inte tempot som är boven i dramat :D

Vad jag tror är en stor skillnad mellan förare att vissa saknar självbevarelsedrift. Saknar helt förmågan till att se sina egna begränsningar och leker rossi på bana. Medans andra förstår att det tar tid och erfarenhet innan man blir snabb och kör i ett tempo som känns tryggt.

Till saken hör ju även att om man krashar mycket på bana så förstör man även för de andra deltagarna, det tänkte du inte på va? Det är skittrist när man har bokat bandag som man knappt haft råd med , kört 30 mil och tagit ledigt från jobbet för att sedan sitta i depån och vänta för att nått vurp-ollon ute på banan inte kan köra.

Det är även skittrist att krasha p.ga någon annans misstag, som vurpar framför dig, brevid dig, kör in i dig osv.
Det tänkte du inte heller på va?

Bara för att han har råd att vurpa hur mycket som hellst så betyder inte det alltid att det är ofarligt.
Han har klarat sig bra hittils men vad händer om tempot går upp och det fortsätter?

Jag har blivit nermejad av en torped efter långrakan på gåsen som inte såg sin egen begränsning, det är inte kul nånstans och sånna borde hållas borta från banorna. punkt! :fakta

Pengar kan köpa tid och material, men aldrig erfarenhet. Ge honom lite tid och en chans att komma ifatt, det kan nog tom gå rätt snabbt iom att han faktiskt verkar HA råd att åka mkt utan att sälja röv som vissa andra (det är alltså jag) i stort sett får göra.

Och även jag, då är det inte askul när den med allt flis i världen som bor granne med banan kommer och vurpar bort all bantid t.ex eller hur ?

Last edited:
Jag har blivit nermejad av en torped efter långrakan på gåsen som inte såg sin egen begränsning, det är inte kul nånstans och sånna borde hållas borta från banorna. punkt! :fakta

Aight :fakta

Jag med.. Körde om på yttern i depåböjen, blev ombombad (mer effekt) mitt på rakan, bromsade 20 meter senare och gick om igen.. När jag sen vred upp blicken mot Mikes Corner var det som en toppkåpa från en RC8 ivägen som var på väg rakt fram. Lyckades fläka upp hojen igen och klippte hans framhjul under mitt bakhjul, hängde över styret men höll mig på hjulen. Att han gick i backen känns mindre relevant, kunde inte bry mig mindre faktiskt.

Nämnas bör att det var en vanlig bandag, alltså ingen licensträning där även jag tycker det är ok med mindre marginaler.

Men trots det måste man ge folk en chans att vara nya. Vi är så oerhört beroende av tillväxt för att få gehör hos allmänheten att det är politiskt självmord att tycka som du gör nu.

Till saken hör ju även att om man krashar mycket på bana så förstör man även för de andra deltagarna, det tänkte du inte på va? Det är skittrist när man har bokat bandag som man knappt haft råd med , kört 30 mil och tagit ledigt från jobbet för att sedan sitta i depån och vänta för att nått vurp-ollon ute på banan inte kan köra.

Det är även skittrist att krasha p.ga någon annans misstag, som vurpar framför dig, brevid dig, kör in i dig osv.
Det tänkte du inte heller på va?

Bara för att han har råd att vurpa hur mycket som hellst så betyder inte det alltid att det är ofarligt.
Han har klarat sig bra hittils men vad händer om tempot går upp och det fortsätter?

Och även jag, då är det inte askul när den med allt flis i världen som bor granne med banan kommer och vurpar bort all bantid t.ex eller hur ?

Haters gono hate.

Men vem fan har jag torpedat?

Tid som jag "stulit" från andra deltagare uppgår till 20 min totalt varav skrotningen av r6an tog tio minuter att ta reda på då skamkärran skulle ut och delar plockas upp plus sanering av kylvatten på banan.

Då har jag varit på banan enkelt och snabbt räknat 1920 minuter detta år.

Dom tre andra ggrna har jag själv plockat upp cykeln i ett fall borstat av skiten gräset,gruset i escapen under gul flagg alltså inte ens avbruten körning för att andra inte skulle lida pga mig.

2 tappade cyklarna i tröset så har jag själv plockat upp min cykel från banan och lugnt avslutat varvet in till depån under rödflagg.
Sista ggn hade inte ens sista man hunnit gå in i depå för rödflagg innan jag själv satt på cykeln och var på väg in i depå.

Klantarsle,övermod velat för mycket för fort kan jag absolut hålla med om och kommit till insikt med.
Men att jag medvetet skulle velat eller har förstört för någon är direkt elakt att påstå.

Under ap´s två dagar blev det ca 20 avåkningar från asfalten några la hojen andra klarade av att hålla sig på hjulen då var det ändå 75 deltagare på plats.

Så att jag är den enda som hälsar på ute i gruset ibland köper jag inte. Men i den krets du rör dig i antar jag alla är super duktiga och håller sig på asfalten hela tiden men tänk efter hur länge du har kört och hur det såg ut i början för dig?

Vet inte om du började med fiddy när du var 4 och suttit på en cykel hela ditt liv.

När jag frågar folk på banan som kör ungefär samma tider som mig på gelleråsen så verkar dom flesta haft mc kort och mc 5-6 år och kört väldigt mycket gata innan dom letat sig ut på banan.

Själv har jag kört ca350 mil gata och ca 240 mil bana thats it varken mer eller mindre i hela mitt liv på ett 2 hjuligt motorfordon.

Jag ska tagga ner ordentligt och köra med mycket större marginaler jag har skyndat allt för snabbt och klantat mig mer än nog men att påstå att jag medvetet skulle förstört för andra eller utsatt andra för fara pga oaktsamhet är bara svinigt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti