Vad behöver man för fart för att hålla värme i ett skuret slicks?

• Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date
Men h-vete, har du kraschat igen?

2,9 bak är nog vad Pirelli tycker är bra tryck för gatåkning, för Rosso 2 är ett gatdäck (och vad skall du med värmare på dem att göra?), 2,5 lär inte vara ett problem...

Hur hanterar du gas, broms och hur hårt du håller i styret? :)

Så länge gaffeln rör sig som den skall, så tror jag inte du skall börja leta efter fel på hojen, men en gedigen genomgång att allt är ok är på sin plats, kolla så inte bromsar ligger på och tjuvnyper t.ex.

Men det lär vara någon form av rekord. :hihi

Vi arbetade med fjädringen hela dagen igår fick hjälp av både Greven och Kamikaze kid/ Racingrepairs här på forumet!
Det bråkade en del under dagen fjädringen var ställd olika på gaffelbenen och cykeln var precis som du sa i obalans.

Uhuu.. Didn´t I tell ya hU? ;)

Jag förstår inte hur det går till, men det är alldeles för vanligt det där. Du har ivf fall bra hjälp nu. :)

Men h-vete, har du kraschat igen?

2,9 bak är nog vad Pirelli tycker är bra tryck för gatåkning, för Rosso 2 är ett gatdäck (och vad skall du med värmare på dem att göra?), 2,5 lär inte vara ett problem...

Hur hanterar du gas, broms och hur hårt du håller i styret? :)

Så länge gaffeln rör sig som den skall, så tror jag inte du skall börja leta efter fel på hojen, men en gedigen genomgång att allt är ok är på sin plats, kolla så inte bromsar ligger på och tjuvnyper t.ex.

Men det lär vara någon form av rekord. :hihi

Krascha är väl till att ta i knappt styrfart ju :tungan

Last edited:
In i trösen master varv efter instruktör 10 km/h timmen börjar svänga inte öppnat gasen än men hela cykeln kanar undan för mig.

Gaskontroll? Svänga in i trösen helt utan gas (gasavslag) kan fälla även den bästa...

Nej det tror inte jag heller faktist. Men jag fattar verkligen inte vad som hände i tröset igår. Det gick väldligt långsamt och jag har försökt tänka mig in i situationen och jag kan inte ha överbelastat framdäcket i den hastigheten heller tycker jag. Jag gick inte heller på gas för då hade ju bakdäcket släppt och en high side hade varit ett faktum antagligen.

Jag har verkligen inget vettigt svar som jag gärna hade velat haft för att kunna unvika liknande saker i framtiden.
Alla ider och antaganden är välkommna!!

Nej, bara för att man går på gas betyder det inte att man vrider på fullt på rullen direCkt... mjuk, ständigt ökande gas så får du en stabil cykel.

Jo statestiken talar sitt tydliga språk inget snack om saken. Jag är för ivrig och vill för mycket på en gång. Och jag förstår och har klart för mig att vissa avåkningar är endast pga av mig.

Det här tror jag är själva springande punkten om jag får vara så fräck och sticka ut hakan.

Mitt tips, eftersom du även har en gathoj som du kör med, så köp ett par sjyssta gatdäck (t.ex. Power pure, Sportsmart eller andra med bra våtgrepp) och lär dig hantera hojen även på blöt asfalt, när du kan det kommer du få mycket mer förtroende för din egen körning, detta skulle jag fokusera på om jag vore du och inte vilka tider du kör på utan låt det komma sen.
Med andra ord, ha inte så himla bråttom att bli snabb... du har ju precis tagit kortet, lär dig hantera de olika förutsättningarna först.

Gaskontroll? Svänga in i trösen helt utan gas (gasavslag) kan fälla även den bästa...

Nej, bara för att man går på gas betyder det inte att man vrider på fullt på rullen direCkt... mjuk, ständigt ökande gas så får du en stabil cykel.

Det här tror jag är själva springande punkten om jag får vara så fräck och sticka ut hakan.

Mitt tips, eftersom du även har en gathoj som du kör med, så köp ett par sjyssta gatdäck (t.ex. Power pure, Sportsmart eller andra med bra våtgrepp) och lär dig hantera hojen även på blöt asfalt, när du kan det kommer du få mycket mer förtroende för din egen körning, detta skulle jag fokusera på om jag vore du och inte vilka tider du kör på utan låt det komma sen.
Med andra ord, ha inte så himla bråttom att bli snabb... du har ju precis tagit kortet, lär dig hantera de olika förutsättningarna först.

Jag gick in i trösen på master varvet låg bakom instruktören jag bromsade slog av helt på gasen och svängde utan att ha gått på gas igen trots väldigt låg hastighet in i trösen blev resultatet cykel i backen låter rimligt.
Nu känns det plötsligt bättre när man antagligen vet vad som hände så slipper man göra om det i framtiden.

Tack för den analysen gör att det känns bättre!!

Och nej tiderna är inte det viktigaste runt banan som du säger men en rolig sak speciellt då vi mixtrade med fjädringen hela dagen igår så var det roligt att få svart på vitt.

Men en sak jag vart chockad över var att det skiljde 2 hela varv på dom två gaffelbenen i inställning :(

Jaja nya tag och man måste ju se till att hålla plastreparatörerna med jobb!!

Edit: Den svarta hyndan kommer nog aldrig gå på gata igen förutom till besiktning nästa år.
Sedan blir det krasch kostym på igen!

Gathoj tror jag inte jag kommer hållas med mer i framtiden blir bandagar,bensin och däck för pengarna istället!

Last edited:
Krascha är väl till att ta i knappt styrfart ju :tungan

Gaskontroll?

Mitt tipsMed andra ord, ha inte så himla bråttom att bli snabb...

Mojja, det här är nog det bästa råd du fått.

Skruva bort transspondern, jämför inte tider med andra och försök inte bli snabb. Varför?

Kör du på 1.22 så är det så långsamt (även om det är rätt fort i förhållande till din ringa erfarenhet) att en kapad sekund är mkt mindre värd än att du lär dig pricka apex ordentligt, lär dig hänga rätt med avslappnade armar, lär dig vara åtminstone hyfsat mjuk osv..

När du får ordning på hur du sitter, din gashand, hur du bromsar och framförallt din blick och känner att du fått ett flyt i körningen utan att det blir forcerat. Då tycker jag du klockar dig igen, och förmodligen är du närmare 1.18 än 1.23 då, fast utan ansträngning och med mkt lägre kraschkonto.

Har du inte de grnudläggande delarna så stressar du bara dig själv till att göra fel om du försöker kapa tid och brassahelvett..
Jag ligger också och jagar tider, och folk runt banan. Det ger att jag bromsar senare, gasar hårdare osv.. Vilket också ger att i snitt gör fel (mkt) en gång per pass, minst. Jag tar escaper, missar spår, är på grus/gräs lite då & då. Skillnaden är att man med några tusen varv får lite mer rutin och kan hantera det också för att undvika olyckor, och är man inte en talang utan like behöver man den rutinen för att inte bli en klotapa.

Du kör så mkt, och verkar ha både vilja, driv och ekonomi att fortsätta med det att du snart säkert är både ifatt och om mig både gällande fart och rutin. Men du är inte det än, och det vore synd att se din entutiasm och dum-naiva glädje för det här bytas ut mot en rullstol för att du utmanar ödet för många ggr.

Och ta den där rutinfrågan på allvar, jämför bara antalet vurpor mellan Rookie och elit-klasserna. Trots att de kör så med SÅ mkt mindre marginaler, och också gör fel med missade bromsningar och spår, så klotar dem inte när dem gör det. Rookie-förarna däremot går i backen lite när som i jämförelse --> Rutin är nyckeln.

Uhuu.. Didn´t I tell ya hU? ;)

Jag förstår inte hur det går till, men det är alldeles för vanligt det där. Du har ivf fall bra hjälp nu. :)

...fast i 10 knyck... ;) Så spelar nog ett par klick åt endera hållet inte hela världen.
Hjulaxeln är i alla fall förbinden med rätt kraftiga överfall i änden på gaffeln...skall mycket till för att man skall uppleva skillnader.

Men hjärnspöken är våran största fiende helt klart.

Kärring!!! :tuttar:fakta

Håll stumt o hoppas på det bästa :tummenupp Det brukar jag göra :banana:rock

detta skulle jag fokusera på om jag vore du och inte vilka tider du kör på utan låt det komma sen.

Jaja nya tag och man måste ju se till att hålla plastreparatörerna med jobb!!

Och lär dig plasta, det är busenkelt..

Jag var precis och köpte kompressor och ska köpa lackspruta och lära mig lacka själv. Nånstans finns ändå en skön känsla av belåtenhet över att ha gjort saker själv. Och gällande skruvandet kommer du inte lita på andra länge till iaf så du måste börja göra det själv (man vill liksom veta själv att saker är korrekt om man ska bromsa sent från 250+). Bäste dräng...

...fast i 10 knyck... ;) Så spelar nog ett par klick åt endera hållet inte hela världen.

Sa inte att det var orsaken till vurpan, men Hansi hade påpekat att den var obalanserad, och det där att gafflarna är olika ställde är alltför vanligt och ger tydligen lite märkliga fenomen.

Orsaken till vurpan i det här fallet går nog uteslutande att härleda till vurpollonet bakom styret ;) 10 km/h är så långsamt att man kan steloperera hojen och fortfarande ta sig runt. Och det är ingen vurpa, det är att tappa hojen under krypkörning.

Jo statestiken talar sitt tydliga språk inget snack om saken. Jag är för ivrig och vill för mycket på en gång. Och jag förstår och har klart för mig att vissa avåkningar är endast pga av mig.

Men fan när man kanar av i 10 km/h då är allt vad självförtroende heter borta och man undrar verkligen vad fan man håller på med.
10 km/h lixom man går ju för fan snabbare om man är skitnödig och har brådis till dass.

Jag kan ärligt säga att jag har inget vettigt svar på det och jag vet fan inte vad som hände när jag tappade cykeln i denna magiska hastighet men hände det gjorde det och det känns värre än avåkningen i esset i 90-100 km/h då jag inte vet vad fan som hände i tröset och varför det släppte som det gjorde :(

Hade jag vetat vad vad som hände och kunnat ta det till mig så hade jag inte behövt göra samma sam igen, Men nu mår man dåligt redan i deopå kurvan då man vet att tröset står och väntar på en med magiska överaskningar!

Klart du kraschar när du tittar på hastighetsmätaren istället för rakt fram, likadant i ejjes, tejpa mätaren om du är mer intresserad av hur fort det går.

Vilja för mycket för fort är ofta samma sak som att gå omkull..börja om och rätt(utan diskussion om smc vara eller inte ;)Lär dig din hoj, kör MJUKT, inte för den sakens skull att man inte kan köra fort.

Jag är nog ingen referensperson ändå på bankörning, jag kör nog alldeles för långsamt och har inga tävlingsabitioner.. MEN jag har kört bana sedan 2005 kontinuerligt, har gått omkull 1 gång på alla åren och det var på en gocartbana när det var blött, och det var ett förarmisstag. Efter det har jag inte varit i närheten att gå omkull. MEN jag kör mycket mjukt anser jag själv, allt skall lira i harmoni med framför allt snygg gaskontroll OCH blicken du hamnar där du tittar, så är det, när allt börjar lira så kommer farten som ett kvitto att det gör det utan att du märker det..Även om jag alltid kört mjukt, även de första varven på storbana då man tog det väldigt lugnt, men kan garanterat varva mig själv med lätthet från det första dagarna ;) Mjukt och fint, gocartbana kan jag rekommendera starkt till dig Mojja83 om inte annat för att du får öva dig på det du behöver, ta hojen i kurvorna med bra gaskontrol och bra blickl, för det svänger hela tiden..skulle de flesta som kör bara ha dessa 2 saker i harmoni, utan att tokgasa och bromsa på sig, även om man sitter konsigt på hojen, etc så skulle de flesta hålla sig på hjulen.

Tro inte det är lätt att köra cartbana, det är betydligt mer fysiskt påfrestande mot sitta på en hoj på storbana där du kan sitta och vila på alla långa rak(et)sträckor;)

NÄR du byggt upp en erfarenhetsbank och kunskapsbank att köra hojen på banan, och allt lirar då kan du börja bomba mer och gå på attack, för det räcker långt med bra blick och gaskontroll då med, även om kraschraten ökar då med.:)

Last edited:
Och lär dig plasta, det är busenkelt..

Jag var precis och köpte kompressor och ska köpa lackspruta och lära mig lacka själv. Nånstans finns ändå en skön känsla av belåtenhet över att ha gjort saker själv. Och gällande skruvandet kommer du inte lita på andra länge till iaf så du måste börja göra det själv (man vill liksom veta själv att saker är korrekt om man ska bromsa sent från 250+). Bäste dräng...

Massa visa ord igen!!

En liten fundering hur fritt ska framhjulet löpa. Mina kolvar ligger på ytterst lite men i min värld känns det som att det ska vara så?

Kanske plocka isär göra rent och massera upp dem?

Tyvärr kan det mycket troligt bero på däcket!
Men o andra sidan vet en erfaren förare att det e sjukt halt med kalla däck på vått väglag........

Nope, jag köper inte det.
Jag själv har kört ett gäng dagar på Gelleråsen i spöregn... senast i juni med ett på gränsen till slut bakdäck. Det finns även de som kör slicks på Gelleråsen i regn.

Vissa gånger kan däcken absolut va den avgörande biten... men jag tror inte det i det här fallet.

Mojja, det här är nog det bästa råd du fått.

Skruva bort transspondern, jämför inte tider med andra och försök inte bli snabb. Varför?

Kör du på 1.22 så är det så långsamt (även om det är rätt fort i förhållande till din ringa erfarenhet) att en kapad sekund är mkt mindre värd än att du lär dig pricka apex ordentligt, lär dig hänga rätt med avslappnade armar, lär dig vara åtminstone hyfsat mjuk osv..

När du får ordning på hur du sitter, din gashand, hur du bromsar och framförallt din blick och känner att du fått ett flyt i körningen utan att det blir forcerat. Då tycker jag du klockar dig igen, och förmodligen är du närmare 1.18 än 1.23 då, fast utan ansträngning och med mkt lägre kraschkonto.

Har du inte de grnudläggande delarna så stressar du bara dig själv till att göra fel om du försöker kapa tid och brassahelvett..
Jag ligger också och jagar tider, och folk runt banan. Det ger att jag bromsar senare, gasar hårdare osv.. Vilket också ger att i snitt gör fel (mkt) en gång per pass, minst. Jag tar escaper, missar spår, är på grus/gräs lite då & då. Skillnaden är att man med några tusen varv får lite mer rutin och kan hantera det också för att undvika olyckor, och är man inte en talang utan like behöver man den rutinen för att inte bli en klotapa.

Du kör så mkt, och verkar ha både vilja, driv och ekonomi att fortsätta med det att du snart säkert är både ifatt och om mig både gällande fart och rutin. Men du är inte det än, och det vore synd att se din entutiasm och dum-naiva glädje för det här bytas ut mot en rullstol för att du utmanar ödet för många ggr.

Och ta den där rutinfrågan på allvar, jämför bara antalet vurpor mellan Rookie och elit-klasserna. Trots att de kör så med SÅ mkt mindre marginaler, och också gör fel med missade bromsningar och spår, så klotar dem inte när dem gör det. Rookie-förarna däremot går i backen lite när som i jämförelse --> Rutin är nyckeln.

Väldigt klokt och bra skrivet återigen :) Hatten av:rock

Massa visa ord igen!!

En liten fundering hur fritt ska framhjulet löpa. Mina kolvar ligger på ytterst lite men i min värld känns det som att det ska vara så?

Kanske plocka isär göra rent och massera upp dem?

Jag drar gränsen vid att jag ska kunna snurra det med handen, och att det inte ska tvärstanna när jag släpper. Däremot går det nog aldrig lika lätt som bakhjulet.

Om du däremot skruvar av oken, så ska det löpa hur fritt som helst och snurra superlätt, annars är det nåt galet. Men det finns ju ingen annat än "våld" som trycker tillbaka kolvarna i oken, så att de ligger på är givet.

Jaja skit samma i nedläggningen nu återgår vi till topic!!!

Och ja jag har verkligen tagit till mig det ni alla skrivit och uppskattar verkligen alla tips, Vet med mig att jag har taskig gaskontroll och behöver öva massor på allting som har med mc körning att göra.

Men den enda vägen att gå är ju att ge sig på det igen och öva mera och mera.
Vill oxå någon gång bli en av dom som kan ju!!

Nu ska jag till garaget och plåstra om hyndan lite tur jag köpte svart silvertejp kommer nog bli en trogen följeslagare dom närmaste åren!

Vad är det du inte köper?
Skulle han haft regndäck kanske han inte hade kraschat..... Det jag vill säga är att det är föraren som gör hur bra däcket är. Skitsamm du fattar nog va jag menar.

Nope, jag köper inte det.
Jag själv har kört ett gäng dagar på Gelleråsen i spöregn... senast i juni med ett på gränsen till slut bakdäck. Det finns även de som kör slicks på Gelleråsen i regn.

Vissa gånger kan däcken absolut va den avgörande biten... men jag tror inte det i det här fallet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT