Krascha är väl till att ta i knappt styrfart ju
Gaskontroll?
Det här tror jag är själva springande punkten om jag får vara så fräck och sticka ut hakan.
Mitt tipsMed andra ord, ha inte så himla bråttom att bli snabb...
Mojja, det här är nog det bästa råd du fått.
Skruva bort transspondern, jämför inte tider med andra och försök inte bli snabb. Varför?
Kör du på 1.22 så är det så långsamt (även om det är rätt fort i förhållande till din ringa erfarenhet) att en kapad sekund är mkt mindre värd än att du lär dig pricka apex ordentligt, lär dig hänga rätt med avslappnade armar, lär dig vara åtminstone hyfsat mjuk osv..
När du får ordning på hur du sitter, din gashand, hur du bromsar och framförallt din blick och känner att du fått ett flyt i körningen utan att det blir forcerat. Då tycker jag du klockar dig igen, och förmodligen är du närmare 1.18 än 1.23 då, fast utan ansträngning och med mkt lägre kraschkonto.
Har du inte de grnudläggande delarna så stressar du bara dig själv till att göra fel om du försöker kapa tid och brassahelvett..
Jag ligger också och jagar tider, och folk runt banan. Det ger att jag bromsar senare, gasar hårdare osv.. Vilket också ger att i snitt gör fel (mkt) en gång per pass, minst. Jag tar escaper, missar spår, är på grus/gräs lite då & då. Skillnaden är att man med några tusen varv får lite mer rutin och kan hantera det också för att undvika olyckor, och är man inte en talang utan like behöver man den rutinen för att inte bli en klotapa.
Du kör så mkt, och verkar ha både vilja, driv och ekonomi att fortsätta med det att du snart säkert är både ifatt och om mig både gällande fart och rutin. Men du är inte det än, och det vore synd att se din entutiasm och dum-naiva glädje för det här bytas ut mot en rullstol för att du utmanar ödet för många ggr.
Och ta den där rutinfrågan på allvar, jämför bara antalet vurpor mellan Rookie och elit-klasserna. Trots att de kör så med SÅ mkt mindre marginaler, och också gör fel med missade bromsningar och spår, så klotar dem inte när dem gör det. Rookie-förarna däremot går i backen lite när som i jämförelse --> Rutin är nyckeln.