Vad behöver man för fart för att hålla värme i ett skuret slicks?

• Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date
Det där att är nyfiken på att höra mer om. Jag brukar oftast gå in i kurvor utan gas mellan det att jag släppt frambromsen (nej, jag bromsar inte hela vägen till apex...) och fram till apex då jag brukar gå på gas igen ut ur kurvan. Jag vill gärna undvika att klota så det vore intressant att veta vad det är som gör att man går omkull om man går in i en kurva med avslagen gas?

Jag trodde snarare att det flyttar fram vikten till framhjulet när man motorbromsar in i en kurva och den vikten gör att man får bättre grepp fram. Det är klart, kör man precis på gränsen av greppet kanske den extra vikten kan göra att framdäcket släpper men så nära gränserna brukar jag inte vara.

Jag brukar snarare uppleva att den kan bli lite orolig fram om jag går in med gas eftersom vikten flyttas bakåt och oftast missar jag apex då eftersom hojen brukar ta en vidare båge men det handlar nog mer om skit bakom spakarna i mitt fall.

Ungefär så kör jag också. Avslag tills jag vet att jag fått riktning på apex. Däremot har man väl börjat lägga på gas och sedan släpper oförsiktigt så kan framdäcket få lite för mycket jobb på en gång och tappa greppet. Lite små justeringar på gasen gör jag ibland för att korrigera spåret. Ibland blir det lite broms in mot apex om det gick alldeles för fort vid instyrningen eller jag råkar komma för nära någon framför som inte styrt klart och kommit på gas än.

Hejsan polygrip

Kul att du laddar upp filmerna hoppas du klippt ihop något riktigt smarrigt med mig där alla mina fel och brister är med så att vargarna här på SH blir riktigt mätta och belåtna!

Vill även passa på att tacka för alla "tips" och instruktioner och två super roliga dagar.

M.v.h Mojja

Här redigeras ingenting, allt kommer upp raw and uncensored. Kan ändra i youtube sen så du kan plocka filmerna och redigera själv sedan.

Håll utkik i min kanal, tror första passet där du är med (efter lunch, filmade inte bromsövningarna) kommer upp strax

http://www.youtube.com/user/HansiBB?feature=mhee

Tack själv det var kul att ha dig som deltagare!

Tycker det låter som en storm i ett vattenglas.
12 bandagar i år och vill för mycket här är resultatet.

Tappad cykel styrfart i tröset 2 ggr bägge gångerna mindre repor på cykeln bara plocka upp och köra vidare.

Men visst you got a point and point taken.
Men jag verkar inte vara ensam om sådana här äventyr har jag märkt för skamkärran och bandagsarrangörer är ju ute var och vartannat pass för att hjälpa folk plocka ihop delar och lyfta cyklar ur sandfållor.
Dom flesta kanske håller käften skottar in delarna i släpet och sedan sprider ut dom i en kurva nära dig dagen efter dom helförsäkrade hojen!:fyllisar

De flesta andra har väl inte klotat 4 ggr på kort tid ?
sedan är det ju så att det är ju "rätt" plats att klota på om du nu måste hålla på med det, men det bästa vore väl att inte klota ?

Vad det kostar eller inte kostar är i detta fallet totalt ointressant, det var inte hojen som jag pratade om skulle bli en siffra i statistiken. Det viktiga var väl ändå att du skall överleva och/eller slippa sitta i rullstol resten av livet.
Ju fler gånger man krashar ju sämre är oddsen att man skall få överleva/inte bli svårt skadad.

Ungefär så kör jag också. Avslag tills jag vet att jag fått riktning på apex. Däremot har man väl börjat lägga på gas och sedan släpper oförsiktigt så kan framdäcket få lite för mycket jobb på en gång och tappa greppet. Lite små justeringar på gasen gör jag ibland för att korrigera spåret. Ibland blir det lite broms in mot apex om det gick alldeles för fort vid instyrningen eller jag råkar komma för nära någon framför som inte styrt klart och kommit på gas än.

Jag kör sammalika här, just början till gaspåslaget (mer stödgas kanske) är nog mer att plocka upp hojen med, att stabilisera/bromsa nedlägget... :hihi Men det är ingen direkt tendens till att börja rulla på gas innan man vet att man klipper apex, och tar sig ur kurvan.

Många gasar alldeles för tidigt, märker att det blir tok, och slår av gasen när de inte vågar klippa in mot apex...det är värre än att gå in på avslag det.

Många pratar gaskontroll och "så fort du gett styrimpuls skall du gå på gas" är ju ett allmänt mantra - hur rätt det än må vara i sig (att man lägger på en mm rulle eller så är det ingen som pratar om, tills du når, eller vet att du når apex i en vettig linje)...
Så rullar man på för mycket gas för tidigt, är lite allmänt vek med snabbstyrningen, och tittar på fel saker...alla recept för en yvig kurva, med blicklåsning och avslag som brev på posten.

Men så pratar man kanske om olika saker med, speciellt med olika människor, i olika tempogrupper.

Men att säga åt en gasglad, orutinerad yngling att "gå på gas så fort du gett styrimpuls", kan nog raskt bli lite tokigt, och feltolkat.

De flesta andra har väl inte klotat 4 ggr på kort tid ?
sedan är det ju så att det är ju "rätt" plats att klota på om du nu måste hålla på med det, men det bästa vore väl att inte klota ?

Vad det kostar eller inte kostar är i detta fallet totalt ointressant, det var inte hojen som jag pratade om skulle bli en siffra i statistiken. Det viktiga var väl ändå att du skall överleva och/eller slippa sitta i rullstol resten av livet.
Ju fler gånger man krashar ju sämre är oddsen att man skall få överleva/inte bli svårt skadad.

Självklart har du rätt i det du skriver och jag håller med. Min krasch statestik är åt helvetet och jag är väl medveten om det.

Min plan för att komma till bukt med detta är att gå ner till att köra 70% av det jag presterar på topp och hörntänder och ta det väldigt lugnt i fortsättningen.

Och nej jag vill verkligen inte tappa kontrollen över cykeln något mer det känns inte roligt och hjärnspökena kommer som ett brev på posten och man blir än mer stel och rädd.

Gata kommer jag nog helt lägga ner helt. Känns inte roligt och inte heller intressant.

Jag vill lära mig och ta åt mig av alla tips som kunnigt folk och instruktörer ger mig.
Jag tycker bandagar är skitkul och att folket runt omkring på bandagarna är riktigt sjyssta.

Själv försöker jag bidra med det jag kan uppehälle till folk som kör på gelleråsen och saknar boende då jag bor i krokarna och har redan hjälpt ett par st här på SH.

Ha ett glatt och posetivt humör och vara så hjälpsam som möjligt mot allt och alla.
Skulle aldrig falla mig in att vara skadeglad eller försöka få någon att må dåligt pga deras misstag.

Men här på SH verkar det finnas en grupp individer som måste trycka ner folk i skosulorna och tala o hur djävla duktiga dom själva är och hur värdelös en annan är.

Visst ja suger pung där ute på banan. Är 30 bast och aldrig innan detta år har jag suttit på en cykel jag har gett mig på att försöka lägga ett par varv på bana och fastnat och tycker det är skitkul med banåkning och någonting jag innan velat fortsätta med.
Men efter vissa kommentarer och sågningar känns det nästan som att det är dags att lägga ner helt.

Det jag inte förstår är varför folk måste vara elaka och skriva sina kommentarer på ett sådant vis så att jag tar illa vid mig.

Det går åt skogen för mig ibland och jag saknar allt vad rutin heter. Har aldrig innan kört motorcykel och har ingen koll på fjädring,dämpare,häng,apex,gaskontroll,bredblick o.s.v
Jag försöker skaffa mig den rutinen o det kunnandet. Jag bokar upp mig på smc körningar och även privata arrengemang tar ledigt från jobb och offrar många sköna gustav vasa för att öva och träna på just detta och för att skaffa mig rutin och kunnande.

Men visst vill ni inte ha in något nytt blod i erat klappa ryggen gäng så fine numer har ni stött ut ytterligare en person som inte ville annat än väl och att ha roligt med er bättre vetande där ute på banorna.

Att medlemmar här på sh skickar privata pm med tips och instruktioner och ursäktar sig med att dom inte orkar bemöta SH expertisen tycker jag även det är åt helvetet. Varför kan det inte få vara sjysst och bra? Varför ska medlemmar här känna att dom inte kan skriva i öppna trådar?

Lite mera hjälp och positiva ord så lovar jag att ni kommer ge ett större intryck och jag kommer ta åt mig av det ni skriver på ett så mycket bättre sätt och försöka tänka på det när jag är ute och kör.

Denna trådstart var min sista på SH och även detta inlägg är nog ett av mina sista. Kommer även i fortsättningen logga in och kika men att skriva och fråga här är helt enkelt inte värt det.:(

Självklart har du rätt i det du skriver och jag håller med. Min krasch statestik är åt helvetet och jag är väl medveten om det.

Min plan för att komma till bukt med detta är att gå ner till att köra 70% av det jag presterar på topp och hörntänder och ta det väldigt lugnt i fortsättningen.

Och nej jag vill verkligen inte tappa kontrollen över cykeln något mer det känns inte roligt och hjärnspökena kommer som ett brev på posten och man blir än mer stel och rädd.

Gata kommer jag nog helt lägga ner helt. Känns inte roligt och inte heller intressant.

Jag vill lära mig och ta åt mig av alla tips som kunnigt folk och instruktörer ger mig.
Jag tycker bandagar är skitkul och att folket runt omkring på bandagarna är riktigt sjyssta.

Själv försöker jag bidra med det jag kan uppehälle till folk som kör på gelleråsen och saknar boende då jag bor i krokarna och har redan hjälpt ett par st här på SH.

Ha ett glatt och posetivt humör och vara så hjälpsam som möjligt mot allt och alla.
Skulle aldrig falla mig in att vara skadeglad eller försöka få någon att må dåligt pga deras misstag.

Men här på SH verkar det finnas en grupp individer som måste trycka ner folk i skosulorna och tala o hur djävla duktiga dom själva är och hur värdelös en annan är.

Visst ja suger pung där ute på banan. Är 30 bast och aldrig innan detta år har jag suttit på en cykel jag har gett mig på att försöka lägga ett par varv på bana och fastnat och tycker det är skitkul med banåkning och någonting jag innan velat fortsätta med.
Men efter vissa kommentarer och sågningar känns det nästan som att det är dags att lägga ner helt.

Det jag inte förstår är varför folk måste vara elaka och skriva sina kommentarer på ett sådant vis så att jag tar illa vid mig.

Det går åt skogen för mig ibland och jag saknar allt vad rutin heter. Har aldrig innan kört motorcykel och har ingen koll på fjädring,dämpare,häng,apex,gaskontroll,bredblick o.s.v
Jag försöker skaffa mig den rutinen o det kunnandet. Jag bokar upp mig på smc körningar och även privata arrengemang tar ledigt från jobb och offrar många sköna gustav vasa för att öva och träna på just detta och för att skaffa mig rutin och kunnande.

Men visst vill ni inte ha in något nytt blod i erat klappa ryggen gäng så fine numer har ni stött ut ytterligare en person som inte ville annat än väl och att ha roligt med er bättre vetande där ute på banorna.

Att medlemmar här på sh skickar privata pm med tips och instruktioner och ursäktar sig med att dom inte orkar bemöta SH expertisen tycker jag även det är åt helvetet. Varför kan det inte få vara sjysst och bra? Varför ska medlemmar här känna att dom inte kan skriva i öppna trådar?

Lite mera hjälp och positiva ord så lovar jag att ni kommer ge ett större intryck och jag kommer ta åt mig av det ni skriver på ett så mycket bättre sätt och försöka tänka på det när jag är ute och kör.

Denna trådstart var min sista på SH och även detta inlägg är nog ett av mina sista. Kommer även i fortsättningen logga in och kika men att skriva och fråga här är helt enkelt inte värt det.:(

Äääääh...du bjuder ju lite på't med. :)

Dock verkar du ha rätt inställning, det enda du behöver är skynda lite mera långsamt med utvecklingen, rehab av leder efter gips är o-fräsigt (jag kan det där... :crash ...men jag har lyckats på snowboard två år på raken, efter 20+ år utan skador :huvet ).

:)

Kör hårt, men lagom, och få åkrutin innan du börjar ta i, känsla för feeling föds man med, eller så får man nöta sig till det.

Felet är väl uppenbart.
Nybörjare + gatdäck + bana = pang bom på alla möjliga och omöjliga sätt.

Vill du på ett enkelt sätt åka snabbare köper du slicks depåstöd och däckvärmare. Sen åker du gelleråsen på 3:ans växel hela varvet utom på långrakan. Åker du 5 varv på det viset är det omöjligt att inte komma under 1:20. Man ska inte lyssna så mycket på allt tjat om att ta det stegvis. Snabbt är bättre än långsamt.

Last edited:
Felet är väl uppenbart.
Nybörjare + gatdäck + bana = pang bom på alla möjliga och omöjliga sätt.

Vill du på ett enkelt sätt åka snabbare köper du slicks depåstöd och däckvärmare. Sen åker du gelleråsen på 3:ans växel hela varvet utom på långrakan. Åker du 5 varv på det viset är det omöjligt att inte komma under 1:20. Man ska inte lyssna så mycket på allt tjat om att ta det stegvis. Snabbt är bättre än långsamt.

Värmare + depåstöd inköpt vid frågan om mönstrade slicks så blev denna tråd till :(

Ja, du kanske inte kan hålla "jättebra" värme med 1:21 tempo men det kommer vara bättre än vilket gatdäck som hällst. Så slick ska du ha.
Personligen gillar jag inte skurna slicks av den enkla anledningen att det är svårare att se hur mycket gummi man har kvar. Annars är det ingen skillnad i grepp. Lycka till.

Ja, du kanske inte kan hålla "jättebra" värme med 1:21 tempo men det kommer vara bättre än vilket gatdäck som hällst. Så slick ska du ha.
Personligen gillar jag inte skurna slicks av den enkla anledningen att det är svårare att se hur mycket gummi man har kvar. Annars är det ingen skillnad i grepp. Lycka till.

Du tycker inte Moja här verkar ha andra problem med sin körning, som är viktigare att ta tag i än att börja åka på racegummi?

Det var sådana här svar jag hoppats på när jag ögnade igenom tråden. Kanske jag skall sätta på mitt set racetech (tror jag dem hette) som jag fick med hojen nu när Sportsmartet bak i princip är slut.

Sedan att det finns folk som kan köra hur fort som helst på sportsmart, det hjälper mig föga. Jag vill ju prova något annat och om jag kan få bättre marginaler som någon nämnde med "riktiga" däck så e det ju ett givet val. Känna mig tryggare är väl vad jag är ute efter antar ja, stabilitet/grepp typ?

(( Kraschat två tre ggr med sportsmart, nej nej självklart inte däckets fel.. ))

Värmare känns lite löjligt om man kör SMC-kurser dock... Ja gillar o köra med SMC.

...

Men buhu buhu!

Du menar väl inte att du tar det som sägs på internetforum, framförallt inte personangrepp afrån folk du aldrig träffat, på allvar så till den milda grad att du får gråten i halsen? I så fall kommer det att bli jobbigt i framtiden för dig. Kör ditt race och skit i vad folk säger, du får solla lite bland feedbacken och helt enkelt skita i de som bara klagar och neggar, sånt är livet.

Förlåt om jag neggade lite också nu i början... :)

Tillbaka till ämnet; ärligt talat tror jag problemet är att du i en mening ovan säger att du inte har någon vana osv. och i nästa andetag (bildligt talat, inte bokstavligt) snackar varvtider och skurna slicks. Det låter lite obalanserat.

Mina råd skulle vara;
1. Släng bort transpondern/laptimern. Den kan du börja med om ett par säsonger, om du inte har tänkt börja tävla illa kvickt finns det ingen som helst mening med att titta på varvtider första säsongen. Det kommer bara att stressa omkull dig och få dig okoncentrerad. Någon nämnde tejpa hastighetsmätaren vilket inte heller är någon dum idé eftersom din blick hör hemma på banan, inte på hastighetsmätaren!
2. Du verkar ha hyfsade ekonomiska medel och en ambition att lära dig det här. Försök boka en dag med en privat instruktör. Jag vet inte hur det funkar med SMC men generellt får du helt annan feedback om en instruktör bara åker med dig, då kan ni prova olika moment på olika pass osv. Alternativet är att köra så mycket med SMC eller andra instruktörer som möjligt och ta för dig lite. Försök få instruktören att ligga bakom dig så mycket som möjligt så du kan få så mycket feedback som möjligt.
3. Håll dig på sportiga gatdäck så länge men var försiktig med värmarna om de inte är justerbara, det är inte alla gatdäck som ska värmas till 80 grader eftersom gatdäck generellt arbetar i lägre temperaturer än racedäck.
4. Det viktigaste; slappna av och ha roligt! Att köra bana är det bästa som finns men för de flesta är det roligast när man kör så man känner att man har kontroll. Om du känner att du börjar spänna dig så kör du snabbare än du borde och det kommer att gå långsammare och långsammare när du spänner dig mer och mer. Backa av istället, ta ett djupt andetag och bromsa lite tidigare, gå lite långsammare in i kurvan och dra inte på fullt lika mycket ut. Det kommer mest troligt att gå snabbare!

Last edited:
Jag låg precis bakom dig när du gled av i trösen när de var blött. Blev lite rädd då det var mitt andra varv någonsin på gåsen och vi höll samma hastighet. Skulle uppskatta den till 40 km/h iaf. Vet dock inte vad som hände mer än att det såg ut som att framhjulet försvann..

Har med visst intresse läst den här tråden och har haft en tanke i bakhuvudet som jag inte kan bli av med... Och när jag läser ovanstående så bara MÅSTE jag lägga mig i! Jag har två teorier här:

1. Mojja, du körde på något. När man kör så långsamt som du uppenbarligen gjorde (40 km/h!) så finns ALLA möjligheter att du körde någonstans ingen annan kört under säsongen 2012, och därför kan du ha hittat lite olja, skit, grus och lagt dig i det.

2. Du bromsade. Jag minns TYDLIGT 2003, när jag var färsk Rookie med min ASCOOLA ASFETA ASSNABBA fd. SM-vinnar R1:a 99:a (jeeeeeeezuz vilken harcore bike/kille kombo jag tyckte det var!!!!!:rock:rock:rock. Pangar på uttav h-vete runt Falken (stabila 47:or utan chikanen:rock), ligger 3 meter bakom en annan salt kille, som precis när han vinklar in i lilla vänsterknicken efter Nyhem lowsidar omkull. Vad gör jag? Jo, reflexmässigt drar jag handbromsen!!! Att jag inte vurpade där är ett under!!!
Ännu värre var någon månad senare, när jag ligger och matar stabila 1.16-tider runt Åsen, kommer runt depåkurvan och svär över "de där jävla långsamma jävla typerna som är så jävla långsamma!!!" Killen 3 meter framför går omkull och vad gör jag? Jo, ni gissade rätt, drar handbromsen i 0,1 sekund!!! Eller kanske var det 0,01 sekund, för hojen gör ett hoppande och hittar på något jevla vis (jag körde väl så långsamt) fäste igen och jag fixar situationen.

Så, Mojja, varandes en GRÖN Rookie.... KAN det vara så att du kom åt bromsen ett ögonblick??? OM man tycker det går lite för fort, någon kommer för nära, plötsloigt ser man en VIT ASHAL LINJE mitt i spåret, eller en kerb rom kommer rusande i 40 km/h....... då är det lätt att "komma åt" bromshandtaget...:fakta

Väldigt goda råd! ;)

Väldigt goda råd och påpekanden. Att boka upp en privat instruktör en heldag hade ju varit drömmen :)

Edit: Vem har lust att ta sig an en total newbi en heldag mot ersättning förstås.
Jag står för bensin,bankostnad,mat,transportkostnad,boende och mat!

PMa vid intresse!

Last edited:

Du har haft körkort i ett år, varför har du så bråttom ? och till vad ?
ta det lite lugnt, du har tid på dig och har du inte det så spelar detta ju inte det någon roll eller hur ?

Jag är inte säker på vad du menar med att folk trycker ner dig osv, jag känner inte att jag försökt det så jag tänker inte ta åt mig utan ser det som att du nog bara ventilerar rent allmänt.

Rent generellt sett dock så tycker jag du skall ta och tagga ner 2 hekto och inte jaga upp dig.
och nej återigen inte alls med något illa i sinnet.

var istället glad åt att folk faktiskt tar sig tid att försöka hjälpa dig med ditt/dina problem.
du har krashat 4 ggr på kort tid (ja jag vet att det tjatas) vilket gör att om du fortsätter på det sättet som du nu har börjat så råkar du förmodligen riktigt illa ut om inte allt för länge.
Du fattar det själv, men det kanske behövs någon som skriver dig lite på näsan för att du skall fatta allvaret i det, för du verkar inte göra det själv ännu. du har alla bortförklaringar på varför det händer och varför det inte var så farligt.

Det är ett publikt forum, alla gillar inte alla och alla kommer inte överens.
Vissa kommer att vara rövhål och småaktiga andra kommer att vara hjälpsamma och vänliga men som allt annat här ute på Internet så beror det faktiskt mest på dig hur du tar saker o ting själv när du läser det.
samma mening kan verka drypa av sarkasm eller vara väldigt vänligt beroende på hur du VÄLJER att tolka det.

så om du väljer att tolka det som sarkasm o skit så blir världen full av sarkasm o skit och de inläggen som inte var menade att vara det blev det iaf av bara farten.
Väljer man däremot att tolka inlägg som välmenande och med en rå men hjärtlig ton så visst misstolkar man säkert ett o annat som var menat som sarkasm o skit men tja vad spelar det för roll ? Det gör ju livet så mkt trevligare om man ignorerar skräpet. eller hur ?

jaja lycka till och slappna av lite både här och på hojen.

Väldigt goda råd och påpekanden. Att boka upp en privat instruktör en heldag hade ju varit drömmen :)

Edit: Vem har lust att ta sig an en total newbi en heldag mot ersättning förstås.

PMa vid intresse!

Det är väl bara att kolla med arrangörerna? Många av de har väl instruktörer på plats och någon av de har säkert inget emot att tjäna någon tusenlapp på att ta sig an dig en heldag.

Livet är en marknadsekonomi, finns viljan och medlen så dyker utbudet upp ;)

PMa vid intresse!

äsh vem skulle ta betalt för nå sånt, folk som kan köra ställer oftast upp nån/några pass.
det är bara fråga folk på bankörningar att åka bakom dig och kolla dina spårval och hur du hanterar olika situationer samt att köra framför dig med behagliga tider och visa sjyssta spår.

fick du nå hjälp under actionpics ?

boende å mat har jag hemma, men ge mig en låda öl så lär jag dig allt jag kan så du håller dig på hjulen :)

Jag ger dig många lådor öl och många liter bensin för att ta mig under dina vingar :)

Vi har ju redan pratat lite via pm om ställa häng och fjädring så se till att komma hem från norge så vi kan sätta igång :)))

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti