Vad behöver man för fart för att hålla värme i ett skuret slicks?

  • Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date
Bara för att han har råd att vurpa hur mycket som hellst så betyder inte det alltid att det är ofarligt.
Han har klarat sig bra hittils men vad händer om tempot går upp och det fortsätter?

Jag har blivit nermejad av en torped efter långrakan på gåsen som inte såg sin egen begränsning, det är inte kul nånstans och sånna borde hållas borta från banorna. punkt! :fakta

:tummenupp

När jag frågar folk på banan som kör ungefär samma tider som mig på gelleråsen så verkar dom flesta haft mc kort och mc 5-6 år och kört väldigt mycket gata innan dom letat sig ut på banan.

Själv har jag kört ca350 mil gata och ca 240 mil bana thats it varken mer eller mindre i hela mitt liv på ett 2 hjuligt motorfordon.

Seriöst mannen, du har en önskan att hävda dig, förutom att showa om att du har flis så talar även din körning sitt tydliga språk för det oxå. Fortsätter du jagar tider så håller jag med SkaD fullt ut. Ska du göra detta med SMC försäkringsvälsingnelse...då bör SMC tar sig en funderarerare ....

Fy fan
 
Last edited:
:tummenupp



Seriöst mannen, du har en önskan att hävda dig, förutom att showa om att du har flis så talar även din körning sitt tydliga språk för det oxå. Fortsätter du jagar tider så håller jag med SkaD fullt ut. Ska du göra detta med SMC försäkringsvälsingnelse...då bör SMC tar sig en funderarerare ....

Fy fan

Och min ekonomiska status har jag showat med vart?
Har i minst tre inlägg skrivit att jag ska dra ner tempot och att jag skyndat allt för fort.

Läsförståelse verkar inte vara din starka sida märker jag.:arsele
 
Jäklar vad folk hackar på dig.
Du ber om hjälp och får rådet att sluta köra, klart du inte ska det.

Strunta i varvtider och forsök hitta ett bra flyt så kommer det troligen gå både säkrare och fortare.
 
Hmm...

Gäller Dunlop däckstrycken även för 250 RR / 170 bredaJag däcken?

Jag kör med KR 106 på Supermoto hojen (precis som 50% av resten av Sverige Supermoto förare). Ryktet har alltid varit i depån 1,6 - 1,7 bar kalltryck fram och bak.

Har vi kanske fel???????

Deras rekomendationer är för gata och maxlast antar jag, så brukar det stå iaf i manualerna.

2.5+2.5 kallt ger ännu högre tryck varmt=liten kontaktyta mot asfalten, fast i ditt fall hann du väl inte värma upp det antar jag.

Jag har kört med Supercorsas innan jag började med slicks och kalltrycket brukade ligga på 1.7-1.8 fram och 1.8-1.9 bak. Med Bridgestone körde jag 1.8 varmt fram och 1.9 varmt bak. Dunlop KR106/108 ligger på 1.9 fram och 1.4 bak, varma.

/J
 
Till saken hör ju även att om man krashar mycket på bana så förstör man även för de andra deltagarna, det tänkte du inte på va? Det är skittrist när man har bokat bandag som man knappt haft råd med , kört 30 mil och tagit ledigt från jobbet för att sedan sitta i depån och vänta för att nått vurp-ollon ute på banan inte kan köra.

Det är även skittrist att krasha p.ga någon annans misstag, som vurpar framför dig, brevid dig, kör in i dig osv.
Det tänkte du inte heller på va?

Bara för att han har råd att vurpa hur mycket som hellst så betyder inte det alltid att det är ofarligt.
Han har klarat sig bra hittils men vad händer om tempot går upp och det fortsätter?

Jag har blivit nermejad av en torped efter långrakan på gåsen som inte såg sin egen begränsning, det är inte kul nånstans och sånna borde hållas borta från banorna. punkt! :fakta



Och även jag, då är det inte askul när den med allt flis i världen som bor granne med banan kommer och vurpar bort all bantid t.ex eller hur ?

du kanske borde börja spela minigolf eller liknande där inte nån kan "sno" din bantid.
vart hade du tänkt att man ska börja lära sig köra bana ?

Han kör faktiskt i den grupp där hans tempo passar, du bör köra i race eller licens grupp om du vill slippa alla vurp-ollon.,fast det kraschas där också, du blir nog inte av med alla ollon...
 
du kanske borde börja spela minigolf eller liknande där inte nån kan "sno" din bantid.
vart hade du tänkt att man ska börja lära sig köra bana ?

Han kör faktiskt i den grupp där hans tempo passar, du bör köra i race eller licens grupp om du vill slippa alla vurp-ollon.,fast det kraschas där också, du blir nog inte av med alla ollon...


Det gör jag redan, men det hör inte hit, och du missar helt poängen.
Gör man 4 vurpor i 10km/h i samma kurva med inställningen att "de gör inget jag har råd" och du undrar vart ska man lära sig att köra. Ptja vettefan, körskolan? på en parkering? nånstans långt ifrån alla andra.
Och har man körning 8-15 och det vurpas bort 2 timmar så snos det tid från samtliga grupper, enkel matematik?
 
Min erfarenhet är att det kraschas på ca 70% av alla raceträningar jag varit på... Bl.a. med 2 fall av sprängda motorer och timmeslång sanering.
 
Det gör jag redan, men det hör inte hit, och du missar helt poängen.
Gör man 4 vurpor i 10km/h i samma kurva med inställningen att "de gör inget jag har råd" och du undrar vart ska man lära sig att köra. Ptja vettefan, körskolan? på en parkering? nånstans långt ifrån alla andra.
Och har man körning 8-15 och det vurpas bort 2 timmar så snos det tid från samtliga grupper, enkel matematik?

nog du som missar poängen,tror verkligen inte han tänker "äsh jag har råd", ingen har råd med skador....
Han skyndar sig bara, han vet detta nu då dom flesta har påpekat detta

även om inte mojja kraschar så gör andra det,det hör till bankörningen, ska dom också hålla sig på en parkering?

har du nånsin kraschat själv ?
 
Last edited:
Jag har läst dem flesta trådar som Mojja83 lagt upp och visst jag kan förstå att endel retar sig på hans inställning och attityd mellan varven, att gå in på ett mc-varuhus och köpa tre uppsättningar utrustningar som nybörjare, visst det kan reta många rutinerade rävar som "säljer röv" för att kunna köra, att på detta sättet "showa med cash" har alltid och kommer alltid att reta folk i mellanmjölkens land..

MEN, Mojja83 verkar ändå vara en hyvens kille, att du ska tona ned anspelningarna på ditt ekonomiska välstånd tycker även jag, inget gott kommer ur "jag har råd osv"..
Dra ned tempot till den gräns där rädslan försvinner och total kontroll infinner sig är nyckeln, efter det kommer du mojja att bli snabbare utan att fokusera så hårt på det..

Ps. Detta kommer från en noob till en annan :fyllisar
 
Jag har läst dem flesta trådar som Mojja83 lagt upp och visst jag kan förstå att endel retar sig på hans inställning och attityd mellan varven, att gå in på ett mc-varuhus och köpa tre uppsättningar utrustningar som nybörjare, visst det kan reta många rutinerade rävar som "säljer röv" för att kunna köra, att på detta sättet "showa med cash" har alltid och kommer alltid att reta folk i mellanmjölkens land..

MEN, Mojja83 verkar ändå vara en hyvens kille, att du ska tona ned anspelningarna på ditt ekonomiska välstånd tycker även jag, inget gott kommer ur "jag har råd osv"..
Dra ned tempot till den gräns där rädslan försvinner och total kontroll infinner sig är nyckeln, efter det kommer du mojja att bli snabbare utan att fokusera så hårt på det..

Ps. Detta kommer från en noob till en annan :fyllisar
 
Orkar inte läsa allt blaj.
Kan meddela att min kamrat möbelsninckarn gick ut på kalla slics för att känna på fjädringen och dök på samma ställe som du och i typ samma fart.
Folk vurpar på bandagar, så är det bara annars kunde vi åka nakna allihopa! :tuttar
 
Själv anser jag att bana är det bästa stället att verkligen lära sig hantera och köra motorcykel. Alla är vi olika, vissa skyndar långsamt medans andra har mer "bråttom" att lära sig. Jag ser inget konstigt i det, tvärtom är man en av de sistnämnda så är bana helt(!) rätt ställe att lära sig på. Skulle mojja ha gjort dessa crasher på gatan hade det (förmodligen) kunnat sluta mycket värre. Att åka till en bandag och tycka alla som crashar är puckon som "själ" min tid blir väldigt pinsamt den dag man själv gör det, och tro mig den dagen kommer förr eller senare.

@mojja - Du kommer väl på vår sista bankörning va? Då ska jag visa dig spårval och ge dig lite tips så du blir snabbare OCH säkrare bakom styret.

Tack för mig
/Cajback
 
Last edited:
Själv anser jag att bana är det bästa stället att verkligen lära sig hantera och köra motorcykel. Alla är vi olika, vissa skyndar långsamt medans andra har mer "bråttom" att lära sig. Jag ser inget konstigt i det, tvärtom är man en av de sistnämnda så är bana helt(!) rätt ställe att lära sig på. Skulle mojja ha gjort dessa crasher på gatan hade det (förmodligen) kunnat sluta mycket värre. Att åka till en bandag och tycka alla som crashar är puckon som "själ" min tid blir väldigt pinsamt den dag man själv gör det, och tro mig den dagen kommer förr eller senare.

@mojja - Du kommer väl på vår sista bankörning va? Då ska jag visa dig spårval och ge dig lite tips så du blir snabbare OCH säkrare bakom styret.

Tack för mig
/Cajback

Självklart kommer jag på eran sista bandag om jag så ska köpa regndäck och regnkappa för att köra:)

Tack för att du kommer ta dig lite tid för att visa mig runt lite på banan för du är ju ruggigt duktigt och har hållt på länge så det ser jag verkligen fram emot!!!
 
Själv anser jag att bana är det bästa stället att verkligen lära sig hantera och köra motorcykel. Alla är vi olika, vissa skyndar långsamt medans andra har mer "bråttom" att lära sig. Jag ser inget konstigt i det, tvärtom är man en av de sistnämnda så är bana helt(!) rätt ställe att lära sig på. Skulle mojja ha gjort dessa crasher på gatan hade det (förmodligen) kunnat sluta mycket värre. Att åka till en bandag och tycka alla som crashar är puckon som "själ" min tid blir väldigt pinsamt den dag man själv gör det, och tro mig den dagen kommer förr eller senare.

@mojja - Du kommer väl på vår sista bankörning va? Då ska jag visa dig spårval och ge dig lite tips så du blir snabbare OCH säkrare bakom styret.

Tack för mig
/Cajback

Jag skulle vilja veta om den som anser att de som vurpar själ hans bantid kommer be övriga deltagare om ursäkt för att han stjäl deras bantid den dagen han står på näsan?
Går att starta en "jag ber om ursäkt" tråd i ämnet... :D

Själv som gasglad amatör så gick jag på näbben -10 på Kinekulle -11 Gotland ring -11 Mittsverigebanan.
i år har jag inte hunnit vurpa ännu men det är inte för sent.
Hängde lite i styret ut på rakan på Gelleråsen i år efter en smaskig highsider men landade i sadeln och fortsatte.
Några år sedan var andra helgen fredag med AP på Gotland uppe i över 20 hojar före lunch och då blev det lite mycket stillestånd...
Men det lugnade ner sig och flöt på.

Åk mer bana folk!
Det är där det är kul på riktigt.
 
Skaffa dej en crosshoj och gasa av dej det värsta på crossbanan istället. Ingen kommer bry sig om du vurpar i varenda sväng eller hopp, och folk är dessutom som regel oändligt mycket mindre skitnödiga än på bandagar på RR-bana.

Du kommer att bli en duktigare hojåkare per automatik, och har god nytta av detta även på RR-banan.


Good luck dude

/Lasse
 
Nu vet jag att tråden ligger i "racingforumet" men jag skriver detta då jag anser att den ligger i fel forumdel.

Ni som nu säger att det är busenkelt att köra under 1.20 på Gelleråsen... att ni kan hjälpa Mojja att komma dit bara han byter däck... att det är PRECIS vad han skall satsa på och inte en massa dravel om körteknik och dylikt...
Har ni tänkt på att killen haft sitt körkort kortare än ett år och kört typ 600mil???
Vore det då inte efter dessa 4 vurpor bättre att faktiskt bara fokusera på körteknik och skippa tankarna kring varvtider? Nu har ju Mojja en tråd om vilken hoj han skall skaffa för att toura ned till spanien och bränna en 500mil på en hojsemester, är det varvtider som kommer hjälpa honom eller en säkrare körteknik?
 
Nu vet jag att tråden ligger i "racingforumet" men jag skriver detta då jag anser att den ligger i fel forumdel.

Ni som nu säger att det är busenkelt att köra under 1.20 på Gelleråsen... att ni kan hjälpa Mojja att komma dit bara han byter däck... att det är PRECIS vad han skall satsa på och inte en massa dravel om körteknik och dylikt...
Har ni tänkt på att killen haft sitt körkort kortare än ett år och kört typ 600mil???
Vore det då inte efter dessa 4 vurpor bättre att faktiskt bara fokusera på körteknik och skippa tankarna kring varvtider? Nu har ju Mojja en tråd om vilken hoj han skall skaffa för att toura ned till spanien och bränna en 500mil på en hojsemester, är det varvtider som kommer hjälpa honom eller en säkrare körteknik?

Hej!!

Ni kommer ju få en chans till att förbättra min körteknik kommer vara hos er den 15-16 på Åsen för att öva och förhoppningsvis den 14 om jag får ledigt :)

Hade riktigt roligt senast och hoppas på att det blir minst lika roligt denna gång minus vurporna såklart.

Men att cajback inte skulle kunna lära mig något den 18 sep tvivlar jag starkt på den gossen är ju super duktig och har säkert ganska stor koll på i vilka steg man utvecklas.

Jag har som tidigare skrivit att jag lagt ner att åka snabbt och hellre tryggt i framtiden.

Självklart kommer körteknik hjälpa mig på min eventuella hojsemester men hur jag beter mig på gata och hur jag hitintills betett mig på bana är som natt och dag.

På gata är jag som ett litet lamm och livrädd för allt när jag färdas på 2 hjul jag har ju ändå en underbar fru och två småttingar jag verkligen vill komma hem till varje kväll.
 
Last edited:
Hej!!

Ni kommer ju få en chans till att förbättra min körteknik kommer vara hos er den 15-16 på Åsen för att öva och förhoppningsvis den 14 om jag får ledigt :)

Hade riktigt roligt senast och hoppas på att det blir minst lika roligt denna gång minus vurporna såklart.

Men att cajback inte skulle kunna lära mig något den 18 sep tvivlar jag starkt på den gossen är ju super duktig och har säkert ganska stor koll på i vilka steg man utvecklas.

Jag har som tidigare skrivit att jag lagt ner att åka snabbt och hellre tryggt!

Frågan var inte så mycket till dig eller specifikt Cajback, har ingen aning om vem Cajback är eller vad han kan så kan säga varken bu eller bä... ;)
Du verkar redan fattat vad du behöver göra för att sluta trilla omkull. :tummenupp
Det jag ställer mig frågande till är kommentarerna från vissa angående att du skall byta däck för då jäklar... eller skit i körtekniken, det förbryllar bara... eller ja, du förstår. ;)
 
Frågan var inte så mycket till dig eller specifikt Cajback, har ingen aning om vem Cajback är eller vad han kan så kan säga varken bu eller bä... ;)
Du verkar redan fattat vad du behöver göra för att sluta trilla omkull. :tummenupp
Det jag ställer mig frågande till är kommentarerna från vissa angående att du skall byta däck för då jäklar... eller skit i körtekniken, det förbryllar bara... eller ja, du förstår. ;)


En liten kort sammanfattning om vem cajback är

En liten presentation av Nicklas Cajback, Mr Cashback himself:
- Tävlat i kungaklassen i svensk roadracing i flera år
- Tävlat i Tyska IDM serien
- Tampats med bl.a. Jorge Lorenzo på 250 på bl.a. Brno
- Först i Sverige under 1.05min/varv med MC på Gelleråsen

Så nog har han kunskap och saker att lära ut skulle jag tro. Att han även erbjöd sin hjälp utan att jag bett om den är väldigt roligt för mig och något jag uppskattar väldigt mycket.

Sedan att vissa hellre vill hjälpa och säga ett par sjysta ord istället för att totalsåga mig känns även det mycket bättre än packa ihop och lägg av. Du är totalt talanglös gör dig inget mer besvär typ.

Här på SH finns verkligen flera riktiga guldklimpar som erbjudit mig sin hjälp kostnadsfritt att det finns så fint och sjysst folk i dessa kretsar är verkligen underbart.

Och ja jag håller med dig om att för min del handlar det om att utveckla en trygg och säker körteknik men även om att få en cykel rätt inställd,rätt matrial monterat på den samma och se till att jag har marginalerna på min sida,

Så dom som rekommendert slicks,däckvärmare o.s.v har ju inte enligt mig gjort eller gett dåliga råd. Men dom som typ sagt kör ba skit i sittställning,färdig innan kurva o.s.v har jag ju inte ens tagit på allvar då det jag vill är att känna mig säker och trygg på hojen och veta att nästa kurva tar jag utan problem även i denna hastighet även om den säkert kommer vara högre än idag efter mera träning.
 
Hej!!

Ni kommer ju få en chans till att förbättra min körteknik kommer vara hos er den 15-16 på Åsen för att öva och förhoppningsvis den 14 om jag får ledigt :)

Att du ska få fortsätta med Smc på storbana är helt j-vla otroligt. Nedkylning ett tag hade varit att rekommendera.

Dra du omkull en gång till ... då ska Smc verksamheten under lupp. Det här är inte då någon trafiksäkerhetsutbilding som ska försäkringskyddas ... det är då nått annat.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top