Det verkar finnas lite dubbelmoral har och dar...
Reka forst och gasa sen, pa allmana vagar...inte sarskilt smart.
- Darfor att, du vet aldrig nar forhallnadena andras, tex en traktor, grus, lera som tidigare namdes, vilket kan resultera i att du viker over pa andra korbanan for att radda ditt skinn, men da kommer Berra som hamnar ivagen for dig. Det resulterar i att du hamnar i rullstol och Berra dor omedelbart. Inte sa smart va?!
Det finns inga genvagar. Alla som gasar pa allmana vagar tar risker.
Det vet vi alla innerst inne.
Gruppkorning, man skall kanna sina begransningar...
- Alla som provat vet att man rycks med vare sig man vill eller inte vill. Det ar ju det som ar hela grejen. Hur manga haller hastighetsbegransingen...cirka 0%
Detta ar forstas bara ventilering av vad jag upplevt sjalv.
Alla gor vi misstag, hela tiden. Det ar ju sa man lar sig, delvis.
Ang dubbelmoral - så är det inte i mitt tycke vare sig dubbelmoral eller negativt, att försöka dela med sig av åsikter kring sporthojkörning. För sporthojjar handlar väl om att köra fort & prestanda? Isåfall kan väl alla som inte är beredda att dö, eller tror sig vara odödliga pyssla med annat, så slipper vi debbatten. Man borde väl uppmana till fler diskussioner som dessa, istället för att slå ner som dubbelmoral osv. Jag har inget sug efter uppmärksamhet eller dylikt, jag hade helst sett att någon annan startade tråden...men jag kunde inte låta bli, för ingen snackar om vad som kan göras.
Istället startar man en olyckstråd för 2008 innan 2007 är slut. Sen slänger man upp länk på länk på länk om div olyckor, skriver "rip" & somliga tycks nästan gotta sig i all info från media, och ju snaskigare bilder ju bättre. Inte så mkt seriöst förebyggande snack om vad man kan göra för att förhindra olyckor i framtiden, och varför samma olyckor skördar samma offer år efter år efter år...
För det första borde man väl vara medveten om att man kanske inte överlever sommaren, våren då man rullar ut sin r-hoj. Redan där brister det för de flesta. Och det har med inställningen att göra, det är för mkt macho bland de yngsta idag... Många har fel inställning eller tro om att det inte händer en själv och vad som gör en förare med rätt inställning mer säker, är att man inser sina begränsningar på ett annat sätt. Tror man på odödlighet, så tänjer man på gränserna, gränser som i mina ögon inte behöver betyda att man kör "galet fort", utan att man gör vansinnesomkörningar på fel ställen, drar på över krön där man inte ser vad som finns bakom, blåser ur hojjen på en raka utan att tänka tanken om det finns korsande vägar framöver eller t ex hakar på förare med långt mer erfarenhet än de själva. Listan kan göras lång. Och många (inte alla, men många) som jag åkt med, som råkat illa ut, eller som inte lever längre, har haft fel inställning (poängterar, inte alla, men många. olyckor kommer alltid ske, men mkt kan göras för att de ska bli färre). Alternativt:
Riskmedvetande. Eller något så kontroversiellt som känsla. Vissa har känsla för riskmedvetande, eller tallang för att tolka massor information på kort tid. Kör man sporthoj så har man en jädrans massa information att läsa av på kort tid. Vissa personer är duktiga på att klara av många enklare problem på kort tid, medan vissa löser ett globalt problem under många år. Alla är olika, och alla har olika egenskaper. Så är det inom alla intressen, yrken osv. Killen som e duktig på matte kanske suger på lagidrott, det är inget fel med det. Men han ska hålla sig borta från lagsporter om han har fel inställning eller uppfattning, vilket också sker ... i början får alla vara med, men när det kommer till mer krävande utmaningar så sållas de olämpliga bort. Så gör man inte hos vägverket, där kan alla ta mc kort vid 21 års ålder, och sen får man köra vilken hoj man vill, bara man har pengar eller låg moral att försäkra den på en annan person till lägre premie så är det lugnt.
Men stora skaran man ser på vägarna, som utgör stora risker är som sagt inte förknippad med höga farter. Utan oförmåga & bristande omdöme, lättpåverkan osv. Det är något man kan göra oerhört mycket åt idag.
Framförallt att byta ut konbanan mot en dag på banan, utbildning som omfattar motorcykelns begränsningar, och vad som händer om man kommer för fort in i en kurva. Jag är även förespråkare av mer psykologi till utbildningen för A-kort.
Idag kan man skriva teorin å klara sig utan att ens läst boken, frågorna är ett skämt i förhållande till verklighetens situationer. Man borde införa andra typer utav teori, med folk från däcktillverkare till smc's bandagspersonal. Kunnigt folk på området, inte gubbar som spakar fazer600 & som förutsätter att körkortstagarna alltid kommer köra upp "tillochmed" laglig fart. Man borde idag få kunna kryssa i ett papper när man ska ta körkort, om man har för avsikt att köra r-hoj - att bli erbjuden utbildning på bana, där man har råd att göra misstag innan man gör dom på gatan.
Det räcker med ett misstag på gatan för att spilla ett liv eller ännu värre, sättas i rullstol för resten av livet.. Får man chansen att lära sig begränsningar på bana och ev göra ett misstag där innan man gör det på gatan, så tror jag även att man lär sig mer utav riskmedvetande. Även att dessa nykomlingar kommer ut med en annan inställning. Man vet ju själv hur det var första gångerna man körde på bana, man fick en del "aha-upplevelser" som var väldigt nyttiga för ens inställning till vad som kan hända på gatan med intilliggande träd, bilar, lyktstolpar etc.
Sen kommer det ju alltid ske olyckor, som man slår upp i svenska akademien - olyckshändelse. Det är bara som så att det är så många olyckor idag, som inte skulle behöva vara olyckor alls.. Folket hos vv bör bytas ut, eller påverkas av oss. Vad har man gjort senaste 30 åren, avskaffat a-kortet på köp av b-kort, samt infört A1, mellan & tungt kort vid 21... Har dom inte tänkt på att åldern egentligen är oväsentlig, jag käner många 19-åringar som är mer mogna är somliga 38 åringar i min bekantskapskrets. Inför lite väsentliga förändringar tack.
Bara några tankar av en sjujävla trött nattarbetande knegare, som absolut inte har för avsikt att ställa till tjaffs, utan bara dra igång lite snack om ämnet ifråga / Micke
Olyckstråden i sig fyller ett syfte men när det är en av sveriges mesta trafikförbrytare som startat och håller i den så smakar det lite surt tycker jag mfl.
Ja men joina surret då, istället för att klanka ner med hieroglyfer eller reta sig på användare. Dra till med något kreativt.
Kom med förslag, dina tankar om vad man kan göra för att "förbättra" olycksstatistiken? Vad har du för åsikter om mc-kortsutbildningen, kan man ändra något där?
Måste du alltid vara bitter eller klanka ner på folk som har god avsikt med en tråd som t ex denna? Jag vill inte ha uppmärksamhet eller sälja någon dvd, jag ville bara väcka lite snack om vad man kan göra för att slippa se en lika lång olyckstråd som förra året...
Jag anser inte att olyckstråden fyller ett speciellt syfte... För det fungerar inte förebyggande, den rabblar upp återkommande olyckor av samma typ. Men den säger inget om vad man kan göra för att förhindra samma olyckor i framtiden...
Vad kan vi försöka förändra på hos folket? Eller i samband med att folk tar a-kort..
Kom med förslag, säg något kreativt vettja... Jag dömer inte dig på ngt vis, du kanske är störtskön lirare som man råkas vid på donken svea eller rosenhill, men många gånger verkar du vara inloggad trött/småsur efter kneget eller vad vet jag. Släpp kylskåpet, kom in i värmen