Våga vägra olyckstråd 2008, kan vi komma överens om några simpla regler:

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
Hr. Biturbo bör uppgradera sina engelskakunskaper.

Förövrigt passar citatet väl in. "Om tillräckligt många uttryckte denna självklara och sunda åsikt kanske Swedie skulle hjälpa oss att slippa (eleminera!) några av de mest vulgära/grötmyndiga trådarna. " Citatet åsyftar att man borde strypa det fria ordet därför att man inte håller med i dennes åsikter.

Citatet är urkorkat då ingen försöker få tyst på någon utan snarare dubbelmoralen. Olyckstråden i sig fyller ett syfte men när det är en av sveriges mesta trafikförbrytare som startat och håller i den så smakar det lite surt tycker jag mfl.

ang. diskutionen runt mina engelskakunskaper så kan du skicka PM. Men jag kan upplysningsvis meddela att jag vet att djupsnö inte är korrekt engelska samt att jag bott och arbetat i amerika längre än du varit könsmogen.

Jag har faktiskt haft turen att ha gått på en körskola i Jönköping som lärde en att bromsa ordentligt. jag fick prova på att låsa upp framhjulet i lägre hastigheter och en del kurvtagning. Man kan kort o gott säga att de lärde ut hur man kör hoj oxå.

Men jag skulle vilja se ett obligatoriskt syntest på alla med körkort tex var 10:e år.

My $.02:
Som flera redan sagt handlar mycket av säkerheten runt motorcyklism om förarens inställning. Jag tror att mycket vore vunnet om fler insåg tjusningen i att kontrollera cykeln till hundra procent snarare än att känna adrenalinet pumpa när man nästan (men inte riktigt) har kontroll. Vem som helst kan köra fort - det kräver övning att köra bra.

Vet att folk länkat till dessa artiklar tidigare, men jag lyfter dem igen, eftersom de a) tar upp känslan av perfekt körning på ett sätt som träffar mig rakt i hjärtat och b) på ett ruskigt bra sätt förklarar teorin bakom de viktigaste delarna i mc-körningen.
Jag vet åtminstone att jag blev en bättre förare av nedanstående skrifter:

The Pace (engelska):
http://www.motorcyclistonline.com/flashback/122_0911_the_pace_nick_ienatsch/

Från del två av artikeln (som jag inte hittade i hastigheten): "The Pace emphasizes intelligent, rational riding techniques that ignore racetrack heroics without sacrificing fun. The skills needed to excel on the racetrack make up the basic precepts of the Pace, excluding the mind-numbing speeds and leaving the substantially larger margin for error needed to allow for unknowns and immovable objects."

Full Kontroll (svenska)
http://vulcanrider.se/Articles/FULL_KONTROLL_SVENO.pdf

@Nyteknik:
"Han dog i alla fall när han gjorde det han älskade mest av allt."

Jag vet att du pratade om klichen som något negativt, men: Är det inte snarare så att en sådan person generellt kan sägas ha dött strax efter att ha gjort det han älskade mest av allt? Jag har aldrig råkat ut för en nära krasch-upplevelse utan att hinna tänka "Ohshitohshitohshit" på ett lite Rincewindskt sätt. Det är inte vad jag kallar att göra det jag älskar mest :va

Citatet är urkorkat då ingen försöker få tyst på någon utan snarare dubbelmoralen. Olyckstråden i sig fyller ett syfte men när det är en av sveriges mesta trafikförbrytare som startat och håller i den så smakar det lite surt tycker jag mfl.

ang. diskutionen runt mina engelskakunskaper så kan du skicka PM. Men jag kan upplysningsvis meddela att jag vet att djupsnö inte är korrekt engelska samt att jag bott och arbetat i amerika längre än du varit könsmogen.

Först och främst så är det bara idiotiskt att pajkasta på ett forum. Så därför går jag rakt på sakfrågan.

"Citatet är urkorkat då ingen försöker få tyst på någon utan snarare dubbelmoralen."

Hur får man då tyst på dubbelmoralen? Om någon har en åsikt och man anser att det är dubbelmoral så var förslaget att man skulle be Swedie ta bort dessa trådar osv. Är inte det att tysta en åsikt?
Oavsett hur korkad en åsikt är så är det ändå fritt att uttrycka den.

Last edited:
Det verkar finnas lite dubbelmoral har och dar...

Reka forst och gasa sen, pa allmana vagar...inte sarskilt smart.
- Darfor att, du vet aldrig nar forhallnadena andras, tex en traktor, grus, lera som tidigare namdes, vilket kan resultera i att du viker over pa andra korbanan for att radda ditt skinn, men da kommer Berra som hamnar ivagen for dig. Det resulterar i att du hamnar i rullstol och Berra dor omedelbart. Inte sa smart va?!

Det finns inga genvagar. Alla som gasar pa allmana vagar tar risker.
Det vet vi alla innerst inne.

Gruppkorning, man skall kanna sina begransningar...
- Alla som provat vet att man rycks med vare sig man vill eller inte vill. Det ar ju det som ar hela grejen. Hur manga haller hastighetsbegransingen...cirka 0%

Detta ar forstas bara ventilering av vad jag upplevt sjalv.
Alla gor vi misstag, hela tiden. Det ar ju sa man lar sig, delvis.

Ang dubbelmoral - så är det inte i mitt tycke vare sig dubbelmoral eller negativt, att försöka dela med sig av åsikter kring sporthojkörning. För sporthojjar handlar väl om att köra fort & prestanda? Isåfall kan väl alla som inte är beredda att dö, eller tror sig vara odödliga pyssla med annat, så slipper vi debbatten. Man borde väl uppmana till fler diskussioner som dessa, istället för att slå ner som dubbelmoral osv. Jag har inget sug efter uppmärksamhet eller dylikt, jag hade helst sett att någon annan startade tråden...men jag kunde inte låta bli, för ingen snackar om vad som kan göras.

Istället startar man en olyckstråd för 2008 innan 2007 är slut. Sen slänger man upp länk på länk på länk om div olyckor, skriver "rip" & somliga tycks nästan gotta sig i all info från media, och ju snaskigare bilder ju bättre. Inte så mkt seriöst förebyggande snack om vad man kan göra för att förhindra olyckor i framtiden, och varför samma olyckor skördar samma offer år efter år efter år...

För det första borde man väl vara medveten om att man kanske inte överlever sommaren, våren då man rullar ut sin r-hoj. Redan där brister det för de flesta. Och det har med inställningen att göra, det är för mkt macho bland de yngsta idag... Många har fel inställning eller tro om att det inte händer en själv och vad som gör en förare med rätt inställning mer säker, är att man inser sina begränsningar på ett annat sätt. Tror man på odödlighet, så tänjer man på gränserna, gränser som i mina ögon inte behöver betyda att man kör "galet fort", utan att man gör vansinnesomkörningar på fel ställen, drar på över krön där man inte ser vad som finns bakom, blåser ur hojjen på en raka utan att tänka tanken om det finns korsande vägar framöver eller t ex hakar på förare med långt mer erfarenhet än de själva. Listan kan göras lång. Och många (inte alla, men många) som jag åkt med, som råkat illa ut, eller som inte lever längre, har haft fel inställning (poängterar, inte alla, men många. olyckor kommer alltid ske, men mkt kan göras för att de ska bli färre). Alternativt:

Riskmedvetande. Eller något så kontroversiellt som känsla. Vissa har känsla för riskmedvetande, eller tallang för att tolka massor information på kort tid. Kör man sporthoj så har man en jädrans massa information att läsa av på kort tid. Vissa personer är duktiga på att klara av många enklare problem på kort tid, medan vissa löser ett globalt problem under många år. Alla är olika, och alla har olika egenskaper. Så är det inom alla intressen, yrken osv. Killen som e duktig på matte kanske suger på lagidrott, det är inget fel med det. Men han ska hålla sig borta från lagsporter om han har fel inställning eller uppfattning, vilket också sker ... i början får alla vara med, men när det kommer till mer krävande utmaningar så sållas de olämpliga bort. Så gör man inte hos vägverket, där kan alla ta mc kort vid 21 års ålder, och sen får man köra vilken hoj man vill, bara man har pengar eller låg moral att försäkra den på en annan person till lägre premie så är det lugnt.

Men stora skaran man ser på vägarna, som utgör stora risker är som sagt inte förknippad med höga farter. Utan oförmåga & bristande omdöme, lättpåverkan osv. Det är något man kan göra oerhört mycket åt idag.

Framförallt att byta ut konbanan mot en dag på banan, utbildning som omfattar motorcykelns begränsningar, och vad som händer om man kommer för fort in i en kurva. Jag är även förespråkare av mer psykologi till utbildningen för A-kort.

Idag kan man skriva teorin å klara sig utan att ens läst boken, frågorna är ett skämt i förhållande till verklighetens situationer. Man borde införa andra typer utav teori, med folk från däcktillverkare till smc's bandagspersonal. Kunnigt folk på området, inte gubbar som spakar fazer600 & som förutsätter att körkortstagarna alltid kommer köra upp "tillochmed" laglig fart. Man borde idag få kunna kryssa i ett papper när man ska ta körkort, om man har för avsikt att köra r-hoj - att bli erbjuden utbildning på bana, där man har råd att göra misstag innan man gör dom på gatan.

Det räcker med ett misstag på gatan för att spilla ett liv eller ännu värre, sättas i rullstol för resten av livet.. Får man chansen att lära sig begränsningar på bana och ev göra ett misstag där innan man gör det på gatan, så tror jag även att man lär sig mer utav riskmedvetande. Även att dessa nykomlingar kommer ut med en annan inställning. Man vet ju själv hur det var första gångerna man körde på bana, man fick en del "aha-upplevelser" som var väldigt nyttiga för ens inställning till vad som kan hända på gatan med intilliggande träd, bilar, lyktstolpar etc.

Sen kommer det ju alltid ske olyckor, som man slår upp i svenska akademien - olyckshändelse. Det är bara som så att det är så många olyckor idag, som inte skulle behöva vara olyckor alls.. Folket hos vv bör bytas ut, eller påverkas av oss. Vad har man gjort senaste 30 åren, avskaffat a-kortet på köp av b-kort, samt infört A1, mellan & tungt kort vid 21... Har dom inte tänkt på att åldern egentligen är oväsentlig, jag käner många 19-åringar som är mer mogna är somliga 38 åringar i min bekantskapskrets. Inför lite väsentliga förändringar tack.

Bara några tankar av en sjujävla trött nattarbetande knegare, som absolut inte har för avsikt att ställa till tjaffs, utan bara dra igång lite snack om ämnet ifråga / Micke

Olyckstråden i sig fyller ett syfte men när det är en av sveriges mesta trafikförbrytare som startat och håller i den så smakar det lite surt tycker jag mfl.

Ja men joina surret då, istället för att klanka ner med hieroglyfer eller reta sig på användare. Dra till med något kreativt.

Kom med förslag, dina tankar om vad man kan göra för att "förbättra" olycksstatistiken? Vad har du för åsikter om mc-kortsutbildningen, kan man ändra något där?

Måste du alltid vara bitter eller klanka ner på folk som har god avsikt med en tråd som t ex denna? Jag vill inte ha uppmärksamhet eller sälja någon dvd, jag ville bara väcka lite snack om vad man kan göra för att slippa se en lika lång olyckstråd som förra året...

Jag anser inte att olyckstråden fyller ett speciellt syfte... För det fungerar inte förebyggande, den rabblar upp återkommande olyckor av samma typ. Men den säger inget om vad man kan göra för att förhindra samma olyckor i framtiden...

Vad kan vi försöka förändra på hos folket? Eller i samband med att folk tar a-kort..

Kom med förslag, säg något kreativt vettja... Jag dömer inte dig på ngt vis, du kanske är störtskön lirare som man råkas vid på donken svea eller rosenhill, men många gånger verkar du vara inloggad trött/småsur efter kneget eller vad vet jag. Släpp kylskåpet, kom in i värmen ;)

Last edited:
Då ska väl hela macho grejen släppas, öh kan du inte slanga på en 150hk hoj då är du skit, hmm han tänker och fan åker ut när ingen ser ingen kan ge tipps nu brassar han snart som en kung, eller så går han ut och testar att ligga lite högre av där gick han av vägen.
Folk som hackar på han vid macken som har kyckligrand på däcket han ska heller inte ha sporthoj. Är puckarna oskrapade jadu lägger sig nästan mackbeträdet på golvet och skrattar.
Ja hur jävulen växer hos hoss alla i olika siyuationer..
Varför inte köra för att det är roligt, utan tävling på gator, ne ut på banr där märker man om nman verkligen kanköra eller bara snacka,,,,

*^drågad.*

Istället startar man en olyckstråd för 2008 innan 2007 är slut. Sen slänger man upp länk på länk på länk om div olyckor, skriver "rip" & somliga tycks nästan gotta sig i all info från media, och ju snaskigare bilder ju bättre. Inte så mkt seriöst förebyggande snack om vad man kan göra för att förhindra olyckor i framtiden, och varför samma olyckor skördar samma offer år efter år efter år...

Tråden startades 2008-01-01 kl 01:14, och som du själv skrev i den har det inte rapporterats några olyckor än så var du ser länk efter länk förstår jag inte! Att den kom så tidigt på året berodde på olyckan på nyårsaftonen.
Din antydning att vi som gör inlägg i den ”gottar” oss i olyckorna tycker jag är oförskämd!

För det första borde man väl vara medveten om att man kanske inte överlever sommaren, våren då man rullar ut sin r-hoj. Redan där brister det för de flesta. Och det har med inställningen att göra, det är för mkt macho bland de yngsta idag... Många har fel inställning eller tro om att det inte händer en själv och vad som gör en förare med rätt inställning mer säker, är att man inser sina begränsningar på ett annat sätt. och en massa mera text

Din vision verkar lika ouppnåelig som 0-visionen i mina ögon.

Jag vill inte ha uppmärksamhet eller sälja någon dvd, jag ville bara väcka lite snack om vad man kan göra för att slippa se en lika lång olyckstråd som förra året...

Jag anser inte att olyckstråden fyller ett speciellt syfte... För det fungerar inte förebyggande, den rabblar upp återkommande olyckor av samma typ. Men den säger inget om vad man kan göra för att förhindra samma olyckor i framtiden...

Det är troligen många som anser att Olyckstråden fyller ett syfte, de som inte vill behöver inte läsa, så enkelt är det.

Tar du på dig att analysera och komma med förslag på hur de inträffade olyckorna skulle kunnat förhindras? Jag tror inte att någon här på SH har de kunskaper eller upplysningar som behövs för att göra det.

Det är troligen många som anser att Olyckstråden fyller ett syfte, de som inte vill behöver inte läsa, så enkelt är det.

Tar du på dig att analysera och komma med förslag på hur de inträffade olyckorna skulle kunnat förhindras? Jag tror inte att någon här på SH har de kunskaper eller upplysningar som behövs för att göra det.

Jag är inte IronMike, men jag tror säkert inte han menar att Olyckstråden inte fyller något syfte, avskräckande och tankeväckande om inte annat. För min egen del fyller olyckstråden dessa funktioner.

Dock tycker jag denna tråd och debatt är befogad. Det är intressant att höra hur ni/vi tycker man skulle kunna göra körningen framöver säkrare. Har lyfts fram ett par ggr här att förändra momenten som ingår i förfarandet att få sin A-behörighet. Har även ventilerats en del saker kring hur man framför sin hoj som många kanske ser som självklarheter, men kanske inte alla...

Först och främst så är det bara idiotiskt att pajkasta på ett forum. Så därför går jag rakt på sakfrågan.

"Citatet är urkorkat då ingen försöker få tyst på någon utan snarare dubbelmoralen."

Hur får man då tyst på dubbelmoralen? Om någon har en åsikt och du anser att det är dubbelmoral så var förslaget att man skulle be Swedie ta bort dessa trådar osv. Är inte det att tysta en åsikt?
Oavsett hur korkad en åsikt är så är det ändå fritt att uttrycka den.

Vad jag anser är ointressant. Jag försöker inte heller tysta någon öht. och därför var din quote av nån gammal filosof ang. freedom of expression helt offside, som jag sade redan i mitt första inlägg till dig.

Sen om pajkastning nu är så fult kan man ju undra hur det kommer sig att det första du skrev till mig någonsin var att jag skulle utveckla mina engelskakunskaper.

Jag bidrar här med (som flera gånger förut):

Sluta hetsa varandra att ta bogan, bulten eller valfri "favvoväg" rekord.

Sluta spela in och sälja filmer där man kör ifrån snuten och/eller tar fartrekord på allmäna vägar.

Det tror jag skulle minska olyckorna rätt rejält.

Jag tycker att det är dubbelomoral när två av de som håller på mest med machogrejen att åka ifrån snuten och att ta olika rekord på allmän väg sedan vänder på klacken och skall vara dem som förespråkar eller väcker diskution ang. ämnet.

Diskutionen i sig har jag inget emot, alls..

Last edited:
Vad jag anser är ointressant. Jag försöker inte heller tysta någon öht. och därför var din quote av nån gammal filosof ang. freedom of expression helt offside, som jag sade redan i mitt första inlägg till dig.

Sen om pajkastning nu är så fult kan man ju undra hur det kommer sig att det första du skrev till mig någonsin var att jag skulle utveckla mina engelskakunskaper.

Först och främst använde jag citatet som en kommentar till Nytekniks inlägg. Då nämde Ni att det var helt opassande på ämnet.

Pajkastning sker när man gör ovidkommande påhopp. Att jag anser att Ni borde uppgradera era engelskakunskaper är ett påhopp, men det är inte ovidkommande. Ert ovidkommande påhopp löd:"...jag bott och arbetat i amerika längre än du varit könsmogen."

Hade Ni istället skrivigt exempelvis följande :"Jag har ett oxfordcertifikat, mina engelskakunskaper kan därför anses tillfredsställande." Så hade det verkligen inte varit pajkastning, utan ett moget svar på ett påhopp.

Noam Chomsky är förövrigt ingen gammal filosof utan proffesor i lingvistik vid Massachusetts Institute of Technology.

Last edited:
JA, det hade varit trevligt utan omkomna nästa år, ännu trevligare om det inte varit nån tidigare år (enligt devisen, det man inte vet något om har man mindre ont av..).

Men saker som idiotkörningar i bebyggelse borde gå under "Fattar du la för fan"-principen. Hur sunt förnuft är det..

Allt som Mike tar upp är ju som redan påtalat "självklar" hyffs i trafiken. Det vi måste bli bättre på är att tänka åt alla andra tomtar på vägbanan. Allt från djur till flerbarnsföräldrar i Fordkombi...

Blir nog bankörning för slanten snart..

Jag har inget sug efter uppmärksamhet eller dylikt, jag hade helst sett att någon annan startade tråden...men jag kunde inte låta bli, för ingen snackar om vad som kan göras.

Trådar på temat:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=156775 (Dödspiloter)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=159930 (full kontroll (körteknik))
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=157801 (Förbjud sporthojar....)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=157836 (Hastighet och präktighet)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=155753 (Hur blir man en bättre mc-förare?)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117194 (Motstyrningstråden 2.)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=157579 (Nu är det dags för lite uppryckning!)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=157365 (Synas i trafiken)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=157419 (Säkrare MC-Körning. [Tips(t)råd])
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=149409 (Tänkvärt i sommar!)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=159363 (Tänk på bilarnas döda vinkel!!)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=157553 (Uppfostran av bilister o annat löst folk)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=161441 (Vad gör dom åt alla döda motorcyklister?)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=161443 (Vem bär egentligen ansvaret?) (från 2007)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117257 (Vems fel vid krock med vänstersvängande bil?) (från 2006)

Jag har säkert missat flera!

Bra tråd annars.
Ämnet kan diskuteras hur mycket som helst!

För mig är det viktigaste i trafiken: aktiv körning, bra fantasi och förutseende/framförhållning!

Last edited:
Sett ur ett statistiskt perspektiv så är det med stor sannorlikhet så att om man dör på vajerräckesväg så är det just pga räcket man dör. I VV region Norr(Norr och Västerbotten) har det skett en MC-dödsolycka på vajerräckesvägar under 2007 (av totalt 7st)och där tappade föraren bla benet, ja.. resten kan nu ju räkna ut själva. Undvik vajerräckena så långt det är möjligt då minsta incident troligen leder till er död på dessa vägar när ni kör MC, allt i besparingarnas namn.

Last edited:
Först och främst använde jag citatet som en kommentar till Nytekniks inlägg. Då nämde Ni att det var helt opassande på ämnet.

Pajkastning sker när man gör ovidkommande påhopp. Att jag anser att Ni borde uppgradera era engelskakunskaper är ett påhopp, men det är inte ovidkommande. Ert ovidkommande påhopp löd:"...jag bott och arbetat i amerika längre än du varit könsmogen."

Hade Ni istället skrivigt exempelvis följande :"Jag har ett oxfordcertifikat, mina engelskakunskaper kan därför anses tillfredsställande." Så hade det verkligen inte varit pajkastning, utan ett moget svar på ett påhopp.

Noam Chomsky är förövrigt ingen gammal filosof utan proffesor i lingvistik vid Massachusetts Institute of Technology.

Ja jävlar.. Hörrö du Mr V. Petter. Vill du något mer når du mig per PM.

Sluta hetsa varandra att ta bogan, bulten eller valfri "favvoväg" rekord.

Sluta spela in och sälja filmer där man kör ifrån snuten och/eller tar fartrekord på allmäna vägar.

åhå, ett svar.. härligt.

jag säljer inga filmer, det är bara kul ploj-grej, det finns folk som kör betydligt fortare som heller inte säljer filmer. sen finns det dom som säljer filmer som kör både fort och mindre fort.

men man kan väl inte lasta dessa för mångas riskmedvetande? dumma omkörningar eller fel val av raksträckor (raksträckor med mötande trafik /anslutande vägar) att dra ur hojjen på?

samma olyckor som sker idag, skedde för 15 år sedan, då ine filmer eller internet fanns...

det brister i omdömmet hos många, enl min åsikt. inget man kan lasta folk som dkumenterar sin körning för.

eller? jag har bara svårt att se det framför mig, klassiska mc-olyckor, hur de kan härledas till köpfilmer eller material på nätet. inte kan man väl bli så inspirerad att det är skaparens fel? borde inte den personen som isåfall blev så inspirerad, borde han inte blivit stoppad under processen för att ta mc-kort? eller fått en obligatorisk dag på banan i samband med mc-utbildning?

jag tror många finner det kul att kika på idioter som kör som svin, men jag tror inte man kan klandra dessa för att orsaka dödsolyckor. däremot kan man klandra dessa för att riskera sig själva, vilket må vara dumt nog.

Det kan fan inte vara sa svart att se till att det blir obligatoriskt med bandag i sambant med korkortsutbildning?
Har det varit pa VV's tapet forr?
Behover ju inte heller vara en riktig bana, utan en asfaltsyta typ stor parkering eller gammalt flygfalt dar man staller upp konor (mer avancerat an dagens konbana saklart).

Eller som Folksam gor med sina billigare forsakringar att man maste gora/gjort nan kurs for att fa reducerad premie.
En bandagskurs var annat/var tredje ar annars far man en skyhog premie som ingen kan ha rad med alternativt att inte fa teckna forsakring over huvud taget.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT