Tänk på bilarnas döda vinkel!!

Wheelie4ever

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2006
Hoj
Aprilia 550 Sxv -06 blev stulen för tillfället utan hoj
På väg hem från jobbet förra måndagen så körde jag essingeleden istället för genom söder som jag brukar(från tomtebogatan).
Och ungefär vid avfarten till Lilla essingen så ligger det en bil i körfältet till höger om mig.
Jag vet att jag är på väg in i hans döda vinkel men han håller ganska långt ut mot det andra körfältet(Noterar även att han snackar i mobiltelefonen).
När jag ligger med mitt framhjul vid hans förardörr så tvärsvänger fanskapet över i min fil(ingen blinkers)... fråga mig inte hur jag hann men jag nöp så hårt jag vågade i hejdarn och kofångaren svischade förbi ca 2 dm framför mitt framdäck!!

Jag har jävligt lång stubin och normalt sett så brinner den sakta men såhär förbannad har jag nog aldrig varit.
Så i ren ilska så kör jag om på höger sida och måttar på kofångaren, missar och träffar bakljuset. Ser hur han rycker till och när jag kör upp på sidan så kör han ner fönstret så ger jag honom en utskällning efter noter... vet inte om han hörde så mycket dock.
Han ryckte bara på axlarna och fortsatte snacka i mobilen... hade nästan tänkt be han stanna och be om ursäkt för bakljuset. Ändrade mig ganska fort och hoppas att han inte fick regnumret på hojen.

JÄVLA IDIOT!!!:mad:

P.s jag vet att vi syns dåligt i trafiken men döda vinkeln i ganska tät trafik e väl fan ett krav!!

Kan inte förstå att efter all nollvision dravel så är det fortfarande okej att prata i telefon samtidigt som man kör bil :va

På väg hem från jobbet förra måndagen så körde jag essingeleden istället för genom söder som jag brukar(från tomtebogatan).
Och ungefär vid avfarten till Lilla essingen så ligger det en bil i körfältet till höger om mig.
Jag vet att jag är på väg in i hans döda vinkel men han håller ganska långt ut mot det andra körfältet(Noterar även att han snackar i mobiltelefonen).
När jag ligger med mitt framhjul vid hans förardörr så tvärsvänger fanskapet över i min fil(ingen blinkers)... fråga mig inte hur jag hann men jag nöp så hårt jag vågade i hejdarn och kofångaren svischade förbi ca 2 dm framför mitt framdäck!!

Jag har jävligt lång stubin och normalt sett så brinner den sakta men såhär förbannad har jag nog aldrig varit.
Så i ren ilska så kör jag om på höger sida och måttar på kofångaren, missar och träffar bakljuset. Ser hur han rycker till och när jag kör upp på sidan så kör han ner fönstret så ger jag honom en utskällning efter noter... vet inte om han hörde så mycket dock.
Han ryckte bara på axlarna och fortsatte snacka i mobilen... hade nästan tänkt be han stanna och be om ursäkt för bakljuset. Ändrade mig ganska fort och hoppas att han inte fick regnumret på hojen.

P.s jag vet att vi syns dåligt i trafiken men döda vinkeln i ganska tät trafik e väl fan ett krav!!

Tyvärr är det allt för ofta det händer, folk kollar för sent i döda vinkeln, eller inte alls. Händer minst 2 gånger per dag som jag är ute och kör att någon gör ett filbyte utan blinkers.
Du borde ha stannat honom och talat om för honom hur ära det var så kanske han nästa gång ser sig lite bättre för... Nu kommer han säkert klanka ner ännu mer på de där j--la hojåkarna som sparkar sönder delar på bilen...

Vi borde i sammarbete med SMC eller liknande ta en dag och fråga alla som inte använder blinkers varför de köpt en årsmodell utan fungerande elsystem...

Det finns för många människor som inte har grundkunskaperna man ska ha för att få ett körkort.

Jag åkte på Essingeleden i tisdags, och som vanligt puttrade jag på mellan bilarna. Kommer upp bakom en lastbil till höger och en personbil till vänster. Han i bilen tittar på mig i backspegeln, går å vänster och jag börjar åka upp bredvid honom. Då, fortfarande tittandes på mig, klämmer han mig allt han orkar mot lastbilen. Jag tackar min vana att alltid ha två fingrar på bromsen, min misstänksamhet och mina ibland snabba reaktioner för att jag inte blev mos å smet där! Det var inte många mm kvar mellan mig, bil å lastbil när jag kom undan!
Å han ska nog vara glad att jag inte stannade å pratade med honom! :mad: :4skrika

Liknande sak hände mig. Körde på motorvägen och var endast jag och en bil till som syntes så långt ögat kunde nå. När jag var på väg förbi så svängde den jävlen över vänsterfältet. Jag tuta som fan å blev skitförbannad, ville ha ett baseball trä å börja veva på han bil. Den jävlen satt å snacka i mobil å fatta ingenting. Sånna människor borde fan skickas till arbetsläger i sibirien.

Jag försöker själv tillbringa så kort tid jag kan brevid en bil/lastbil så jag försöker passera så fort som möjligt och på säkert ställe och avvaktar hellre bakom än att få en "långsam" passering. Vet att detta är svårt i större städer med mycket trafik dock. Se alla fordon som ett livsfarligt hot för hälsan...
Sen det sista du gjorde tycker jag är dumheter, besvisar att inte du är bättre själv i trafiken eller:va ..ponera att han hört sparken och stått på bromsen, så kan du ha bidragit själv till att bli en i statestiken..visst i stridens hetta kan man göra något överilat.Man måste tyvärr ha överseende för andra människors misstag i trafiken.

Varför slösa energi överhuvud taget på en sådan händelse, du verkar ju vara medveten om riskerna så varför hetsa upp dig.

Jag försöker själv tillbringa så kort tid jag kan brevid en bil/lastbil så jag försöker passera så fort som möjligt och på säkert ställe och avvaktar hellre bakom än att få en "långsam" passering. Vet att detta är svårt i större städer med mycket trafik dock. Se alla fordon som ett livsfarligt hot för hälsan...
Sen det sista du gjorde tycker jag är dumheter, besvisar att inte du är bättre själv i trafiken eller:va ..ponera att han hört sparken och stått på bromsen, så kan du ha bidragit själv till att bli en i statestiken..visst i stridens hetta kan man göra något överilat.Man måste tyvärr ha överseende för andra människors misstag i trafiken.

Jag vet...är som sagt inte stolt över att jag sparkade sönder bakljuset...siktade på kofångaren. Och var inte meningen att ta sönder något...ville bara skrämma upp honom och få hans uppmärksamhet.
Totalt ointresserad som han var så tycker jag fan han får skylla sig själv!

Tyvärr är det allt för ofta det händer, folk kollar för sent i döda vinkeln, eller inte alls. Händer minst 2 gånger per dag som jag är ute och kör att någon gör ett filbyte utan blinkers.
Du borde ha stannat honom och talat om för honom hur ära det var så kanske han nästa gång ser sig lite bättre för... Nu kommer han säkert klanka ner ännu mer på de där j--la hojåkarna som sparkar sönder delar på bilen...

Vi borde i sammarbete med SMC eller liknande ta en dag och fråga alla som inte använder blinkers varför de köpt en årsmodell utan fungerande elsystem...

Har hört att alla bilar efter 06 kommer med antingen blinkers ELLER läderklädse...inte båda:) l

Last edited:
Döda vinkeln även på små lastbilar!

Jag är en stor vän av blinkers oavsett om det är trafik eller inte, svänger ratten åker blinkersen på.

Tycker därför att det är lite konstigt att många av oss hojåkare inte ens själva blinkar??? Satt senast igår hur hojarna kryssade filer utan att blinka.Dåligt även om det är snabba, impuls körfälts byten.

Vill bara uppmärksamma er på att små lastbilar tex Vito, caddy mfl som saknar rutor har en enorm död vinkel på höger sidan, det går helt enkelt inte att kolla döda vinkeln speciellt inte om det är flera filer som går ihop tex.

Jag kör själv en sån bil och det är riktigt läskigt att byta fil till höger, man försöker att följa trafiken men ibland så vet man helt enkelt inte att man ska byta fil i tid. I Dessa fall så blinkar jag i min 10 sekunder och glider sakta över till höger fil. Ligger det nån där så får dom mer än gärna tuta för att jag vet helt enkelt inte! :gnissla

Jag är en stor vän av blinkers oavsett om det är trafik eller inte, svänger ratten åker blinkersen på.

Tycker därför att det är lite konstigt att många av oss hojåkare inte ens själva blinkar??? Satt senast igår hur hojarna kryssade filer utan att blinka.Dåligt även om det är snabba, impuls körfälts byten.

Vill bara uppmärksamma er på att små lastbilar tex Vito, caddy mfl som saknar rutor har en enorm död vinkel på höger sidan, det går helt enkelt inte att kolla döda vinkeln speciellt inte om det är flera filer som går ihop tex.

Jag kör själv en sån bil och det är riktigt läskigt att byta fil till höger, man försöker att följa trafiken men ibland så vet man helt enkelt inte att man ska byta fil i tid. I Dessa fall så blinkar jag i min 10 sekunder och glider sakta över till höger fil. Ligger det nån där så får dom mer än gärna tuta för att jag vet helt enkelt inte! :gnissla

Jag jobbar som elektriker här i sthlm och kör faktiskt Vito på jobbet och jag vet precis hur viktigt det är me blinkers... precis som du säger så får man ha extremt bra koll i högerspegeln och planera ganska långt i förväg om man ska vika över. Vet också om detta när jag kör hoj...

Är ju n00b och hade min första "nära-krasch"-upplevelse i förrgår. Snubbe i bil som ligger i vänsterfilen i ungefär dödavinkeln. Helt plötsligt får han för sig att han ska ligga i min fil, blinkar inte utan bara svänger. Lyckas hitta gashandtaget och får väja rätt grovt ut mot trottoaren för att gasa mig ur situationen. Gick ju bra, men man blev lite skakad. Såg i backspegeln direkt efteråt att han svängde höger in på en avtagsväg. Jävligt usel planering av körningen hade han iaf.

Jo det är fan inte lätt att klara sig oskadd i trafiken.
Bilister i allmänhet är livsfarliga och gör de mest oväntade och galna saker så lita aldrig på att de ska göra som det ser ut.
Det här jävla ofoget att prata i mobilen när man kör är direkt livsfarligt, verkar som om när de får upp mobilen så går de in på autopilot och då gäller det bara att se vart de ska och trafiken runt omkring existerar inte längre. Nä inför totalt mobilförbjud när du kör och kom inte o snacka om handsfree, precis lika illa.

Jag hoppas att du slår på blinkersen innan du svänger på ratten :)

Själv är jag en sådan där idiot som blinkar till och med på parkeringsplatsen :rodnar
Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Jag hoppas att du slår på blinkersen innan du svänger på ratten :)

Själv är jag en sådan där idiot som blinkar till och med på parkeringsplatsen :rodnar
Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Kan fröken hoppa upp och sätta sig på!:tummenupp

Jag var med om en "döda vinkeln" upplevse idag. Fast den var rätt grov, idioten måste ha stelopererat nacken. Kommer på 90 väg, går något mer än 90.. vi är två cyklar, jag och en retta, båda med heljuset på, jag ligger först. Ser en bil vid en utfart inte långt från mig som kör rätt fort (~40 knyck) och rakt ut i vägen, å vad fan gör han då.. ja inte gasar han iaf! Så ställde mig på båda bromsarna å var nära att klota in i arslet på fanskapet, inte flyttade han sig åt sidan och det var en mindre refug där. Kör upp bredvid han å pekar in han mot sidan, så jävla förbannad, så när han väl har stannat har jag så bråttomt att skälla på han att jag inte ens står helt stilla så håller på att klota i 3km/h :rolleyes:
Först hade han inte sett oss, frågade om han visste vad skylten som satt i korsningen betydde å då säger han "vilken skylt?"... Gapar å skäller lite mer, å då börjar han vela fram att han såg oss men tänkte inte på det, sen att han såg oss och tyckte vi var så långt bort. Satt väl i att han körde åt helvete för fort för att stanna egentligen. Vräkte ur mig diverse elaka saker å drog en stillastående fuck-you burnis bredvid örat på han när vi skulle åka.

Sånt här händer hela tiden, var på väg ut på landet i torsdags kväll och låg på E4:an strax innan Järva krog. Det är rätt så mycket trafik och jag ligger i mittenfilen, till vänster och ca 5-10m framför mig så ligger en bil.
Det som då händer är att en BMW kommer i rätt hög fart bakifrån i vänster fil, bromsar hårt för bilen framför och sedan toksvänger rakt in i min fil!
Det var på det berömda F-håret att man klarade sig!

Det positiva i denna händelse var att föraren åtminstonde fattade att han varit nära att köra på mig.

MVH

/Leo

Många tänker nog inte på att blinkersen kan vara räddningen om man själv håller på att göra något dumt, som att byta fil på någon. Om man skulle ha missat något i döda vinkeln eller så, så får den som är "i vägen" lite mer tid att flytta på sig, bromsa eller tuta.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT