Vad gör dom åt alla döda motorcyklister?

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM 450 EXC
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1119542,00.html

Igen, ingen ovanlig syn...Vad gör dom åt det egentligen, görs nått? Varför ingår det inte i bilkörkortsutbildningen att man lär sig att det finns ännat än fyrbenta fordon i trafiken?

Har själv varit med flertalet gånger att bilister bara kör mot "lämna företräde" utan att bry sig om en så man får tvärnita...Vad bör man göra åt det, vad KAN man göra? Bör man följa efter, stoppa faanskapet och skälla lite och sen polisanmäla vilket verkar vara nått man ska göra idag!:va
 
Man inför ägaransvar och regskylt fram, typ.

Tråkigt med olyckan. =(
 
Ja du, jag anser att det skulle vara obligatoriskt för alla som tar körkort att ha provat alla fordon, inte bara det körkortet gäller för! Men hur man skulle få alla med "gamla" kort att ingå det vet jag inte :(
Det är en viss skillnad att köra en lastbil, långtradare eller buss mot en personbil. Bil och MC borde öva tillsammans för att båda parter ska få lära sig var den döda vilkeln är t ex.

Och jag lyfter på hatten för Robert Collin :tummenupp
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,1119749,00.html

Tillägg: Ibland har jag undrat om jag har hål i huvudet som räknar med att allt med en eller två små strålkastare är MC :confused: Jag svär hellre över att det är en moped :D
 
Last edited:
1.SLIT AV regskylten för en dag!
2. knacka varje bilist som har ögonen ngn annanstans än på vägens bakspeglar osv.

varför inte vi är ju redan hatade å det verkar svårt att få oss hoj åkare till "goda" traffikanter!

VÄNSTER SVÄNG! BILLIST INSE ATT DU INTE HINNER FÖRENS VI PASSERAT!!!:mad:
 
vilken sågning.

"när semestern är slut buntar Vägverkets Claes Tingvall ihop alla döda och kräver sänkta hastigheter och fler kameraskåp. Som vanligt.

Trots att hans lösningar inte hade räddat någon enda av dem som dog i trafiken under juli månads två första veckor."
 
Alltid tråkigt att se. Men varför är jag inte chockade över att det är en gammal tant...?
 
Ja inte rolig läsning, men skall vi tro Claes Tinvall så är det upp till ALLA som kör mc att skärpa sig med en viktig sak, och tyvärr dem vi borde nå kan vi inte nå... Nästan alla singelolyckor med dödlig utgång handlar om fylla, Jag tror det finns belägg för det uttalande med, även om det även handlar om ALLA singelolyckor, även cyklar, bilar, mopeder etc.

Detta skulle vara intressent att få en full uppföljning på, då kanske staten kan straffskatta spriten mångfaldigt istället för att lägga det på fordonsförsäkringarna i min mening. De dödsoffer spriten skördar per år, direkt eller indirekt överstiger med råge alla dödsoffer i trafiken.
 
Last edited:
Ja du, jag anser att det skulle vara obligatoriskt för alla som tar körkort att ha provat alla fordon, inte bara det körkortet gäller för! Men hur man skulle få alla med "gamla" kort att ingå det vet jag inte :(
Det är en viss skillnad att köra en lastbil, långtradare eller buss mot en personbil. Bil och MC borde öva tillsammans för att båda parter ska få lära sig var den döda vilkeln är t ex.

Och jag lyfter på hatten för Robert Collin :tummenupp
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,1119749,00.html
Sällan jag säger att "morsan" har förbannat rätt, men det här är ett sånt tillfälle :Bugar
Å det var inte personligt :krama
Väldigt få ickemotorcyklister har någon som helst förståelse för hur vi upplever trafikmiljlön, väglaget mm. Bara en så enkel sak som att 95% tror att enda anledningen till att vi inte åker vintertid är för att det är kallt :huvet
Inför att man måste ta om körkortet var 10'e år, och under varje tio-årsperiod ska man ha bevis från en körskola att man har kört det fordon man väljer att inte köra upp för. Så kör man upp med hojen måste man ha ett intyg på att man har kört en trafiklektion med bil, annars dras den behörigheten in. Ja, det kommer garanterat att fuskas friskt, men jag tror iaf att det kommer att bli en klar förbättring mot idag!

VÄNSTER SVÄNG! BILLIST INSE ATT DU INTE HINNER FÖRENS VI PASSERAT!!!:mad:
Hur ska han kunna förstå att vi kommer i 2-3 ggr skyltad hastighet?
 
Last edited:


Hur ska han kunna förstå att vi kommer i 2-3 ggr skyltad hastighet?
precis..

och " Vad gör dom åt alla döda moorcyklister?"
vad DOM?
åker man mc tar man en större risk och får där med ta ett större ansvar för sin egen säkerhet, använd skallen eller bli av med den.
 
Mer vajjerräcken räddar oxo liv har jag hört...

Men det är jobbigt att veta att bilisten man möter ska svänga vänster när dom inte blinkar eller så..
 
Och jag hoppas att alla här har anmält sig till donationsregistret, ifall det värsta händer. Jag gjorde det i alla fall för flera år sen. Kom igen nu och anmäl er, ni som inte gjort det.

www.livsviktigt.se
 
precis..

och " Vad gör dom åt alla döda moorcyklister?"
vad DOM?
åker man mc tar man en större risk och får där med ta ett större ansvar för sin egen säkerhet, använd skallen eller bli av med den.

Jag håller helt och hållet med dej.
Att åka hoj är, var man än väljer att åka, bana, gata eller i skogen, en medveten och kalkylerad risk där den enskilt viktigaste egenskapen för att undvika skador eller för tidig död är egenansvar.

Att börja objektifiera ansvaret på någon grå massa, populärt kallad för " dom " etc är att missa grundregel nr 1 för ett långt och lyckligt MC-liv.

Det finns ingen som har större intresse av att du skall vara oskadad än du själv.
 
I aftonbladets artikel, ser lite skumt ut med denna formulering

jag citerar

"Målet är högst 270 dödade för hela 2007."

Målet är??? Låter ju som de siktar på att döda 270 st...

Målet är ju eller brukar vara något man strävar efter.
Aja jag är en besserwisser

Trist med olyckan och den där collin har ju rätt i stort sätt, kameraskåpen gör inte så olyckorna minskas dock hastigheten kanske på 20 meter vid skåpet men bara där.

Det är bara inse, med hojarna vi har och eftersom det är kul att åka fort o djärvt så kommer hojolyckorna inte att minska förrän vi åker lagligt då skulle de minska väldigt fort men hur kul är det att åka då?

men hur "kul" kan man ha med livet som insats hela tiden... tja...

Knepigt problem, hur gör dom i andra länder t ex?
Kanske bara i sverige som det är "uppmärksamhet" på mc olycker o olycker ihuvudövertaget i trafiken?
 
vad göra?

ja kanske skulle man bygga en rr bana i mellan sverige, men det verkar ju inte dom idioterna till politiker fatta:huvet , då skulle man slippa åka på vägen. Där åker iallafall alla åt samma håll och ingen som gör en vänster sväng mitt framför en mär man kommer farandes!
Men det är klart racing är väll inte tillräckligt intresant för våra kära poliker.
 
Sänk farten vid korsningar och ha ett par fingrar på bomsen.
Ett gott råd - om det bara efterföljdes.
Som jag hävdat förut, och där har jag rätt, så är det betydligt svårare för människans hjärna att hastighetsbedöma ETT ljus jämfört med TVÅ.
En sanning som t o m gäller alla ubermenschen till hojåkare här.
Om det är så svårt att ta till sig kanske man borde pröva på nåt annat än hojåka?
Förhållandet att hojåkare i allmänhet ligger i övre delen av tillåten hastighetsgräns och ibland t o m ordentligt över, (har jag iaf hört..:D ) bidrar säkert en del till olyckorna.
När jag tog mitt (äkta) A-kort tryckte teoriföreläsare mycket starkt på det som då hette §37 i VTF, "Vägfarande skall iakttaga den omsorg och hänsyn som betingas av omständigheterna etc etc..."

Idag heter det, något omformulerat:
I Trafikförordningen 2 kap 1 §

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
"

Som min föreläsare sa:
"Kan man inte sätt dit er för något annat passar ALLTID §37."
 
ja kanske skulle man bygga en rr bana i mellan sverige, men det verkar ju inte dom idioterna till politiker fatta:huvet , då skulle man slippa åka på vägen. Där åker iallafall alla åt samma håll och ingen som gör en vänster sväng mitt framför en mär man kommer farandes!
Men det är klart racing är väll inte tillräckligt intresant för våra kära poliker.

Även om de skulle bygga en bana eller två så tror jag folk fortfarande skulle köra på vägen

Alla 40+ som kör touring/offroad hojar vill knappast köra bana? iaf inte många av dom
Alla sporthojar vill kanske inte heller åka bana.
Finns säkert nån Sporthoj som inte varvas till varvstopp hela tiden.

Näe tror inte en ny bana hade fixat biffen men såklart hade det varit grymt om de bygger en då en hel del hade nog åkt dit istället!

Men hur många kan köra på banan samtidigt? Om vi säger att 200 pers kan åka från 12-16 en lördag på den nya banan nära stockholm, hur många är ute på i stockholmsområdet den tiden 500 pers? mer? mindre? som kör på gata dvs
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top