Gulleplutt
#24, Rookie 1000
stor regplåt fram samt andra anordningar som får hojen att se ful ut skulle förmodligen minska sporthojsåkningen markant och där med minska olyckorna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Aldrig, för alla vet ju att SH-åkare är bättre bromsare än ABSNär kommer ABS på r-hojar?
Handlar väl inte vad som är bäst, hur roligt skulle det vara med abs, antisladd, antispinn launchcontroll antibroms?Aldrig, för alla vet ju att SH-åkare är bättre bromsare än ABS![]()
En sak som måste förbättras:
Bilisters uppfattning om MC's!
SMC skulle sätta in annonser för att få billister att inte hantera oss som bilar i tafiken:
- Inte ligga för nära oss och hetsa
- Inte "tro att MC:n höll låg fart - därför svängde jag ut framför honom"
- Att visa respekt genom att hålla avstånd i sida
- Släppa förbi oss
-OSV!
Handlar väl inte vad som är bäst, hur roligt skulle det vara med abs, antisladd, antispinn launchcontroll antibroms?
Räcker det inte med att när man vrider rullen i olika lägen drar den olika, samt lika dant på bromsen.
Automat kan vi också börja med, motorstopp får någon och som följ kommer det en bil rakt i arslet så man får springa på kryckor,
Jag tror mer att det är riskmedvetenhet och beteendevetenskap applicerat på olika trafiksituationer och trafikmiljöer som skulle kunnat rädda de SH-killar som ligger nedgrävda idag.
Motorbromsar du när du panikbromsar menar du?![]()
Trafikfientlig kan disskuteras, men antar att vi pratar sporthojar som är gjorda igentligen för bana, där ska det inte finnas elektroniska hjälpmedel. vill man ha ABS kan man köpa sig en BMW eller dyl..Jo, självklart ska det vara kul men blir det mindre kul för att man kan bormsa maximalt vid en panikbromsning.... jag tror inte det.
Varför så teknikfientlig?![]()
Trafikfientlig kan disskuteras, men antar att vi pratar sporthojar som är gjorda igentligen för bana, där ska det inte finnas elektroniska hjälpmedel. vill man ha ABS kan man köpa sig en BMW eller dyl..
Det tror jag med. Det är nog bara en tidsfråga innan det sitter på nya sporthojar.... Så jag tror fortfarande ABS skulle vara bra![]()
Nu kastar du glas i stenhus. De flesta sporthojar har ju säkerligen mer elektroniska hjälpmedel än på tex en sportster. Startspärr som gör att man inte kan starta motorn om man inte kramar in kopplingen och har sidostödet uppe. Tilt-kontakt, datoriserad elektronisk motorstyrning, insprutning och exup-ventil. 3-spärr, automatisk avstängning av blinkers, växellägesindikator, larm för låg oljenivå, varningslampa för låg bränslenivå, tankmätare, databus-baserad instrumentpanel med färddatorfunktioner etc etcFortfarande bara folk som inte kan köra som kommer köpa hojar med elektroniska hjälpmedel.
Nu kastar du glas i stenhus. De flesta sporthojar har ju säkerligen mer elektroniska hjälpmedel än på tex en sportster. Startspärr som gör att man inte kan starta motorn om man inte kramar in kopplingen och har sidostödet uppe. Tilt-kontakt, datoriserad elektronisk motorstyrning, insprutning och exup-ventil. 3-spärr, automatisk avstängning av blinkers, växellägesindikator, larm för låg oljenivå, varningslampa för låg bränslenivå, tankmätare, databus-baserad instrumentpanel med färddatorfunktioner etc etc
/J
Du menar åtminstone.Som gammal surkuk skulle jag även vilja undersöka möjligheten till att vi under 2008 även får en icke särskriven rubrik på olyckstråden till skillnad från 2006 och 2007. Nu är ju detta ett pubertalt forum men det skulle lugna mig mycket om jag eller andra bekanta som ev förvånas av att plötsligt ligga lik under 2008 åtmindstone fick denna förmån till korrekt rubricering.
Bra tråd!
/J
Tja - om livet var så enklelt att annonsera!
SMC har faktisk bett Trafiksäkerhets Sverige om hjälp med detta - vi har visad upp ex. på annonser, som vi tycker dom ku se ut, båda från SMC och VV
LÄNK - kolla sidorna 15 & 16.
SMC har en spinkel ekonomi, och därför finns det inte pengar för såna medie aktioner som annonskampanjer - det enda sätt vi kommer dit är flera som pröjser medlemsavgiften på 350 kr...
Du menar åtminstone.
För övrigt har jag aldrig förstått poängen med en "Olyckstråd". Varför är det en offentlig angelägenhet för vem som helst att lägga sig i när någon dör i en mc-olycka? En människa som dör oväntat och hastigt är något som angår de närmast anhöriga och att besudla ett sådant trauma med kitschig sentimentalitet som "R.I.P." om någon man aldrig har träffat eller bara känner flyktigt uppfattar jag själv som grovt respektlöst.
Är man vän eller nära anhörig till någon som dör har jag svårt att se hur detta skulle kunna vara det mest passande forumet för att uttrycka sin sorg på.
den har fått ett toppbetyg av dom flesta medlemmarna här på SH samt besökts inte mindre än 201737 gånger detta år!!![]()
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |