Våga vägra olyckstråd 2008, kan vi komma överens om några simpla regler:

  • Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
stor regplåt fram samt andra anordningar som får hojen att se ful ut skulle förmodligen minska sporthojsåkningen markant och där med minska olyckorna.
 
Tyvärr är det ett fåtal sporthojs förare som förstör för oss
SERIÖSA hojåkare i MC Sverige.....och det är dom som förstör
som måste ändra attityd...och bestraffas mycket hårdare men
tyvärr får vi seriösa betala för deras beteende i trafiken.
Det är detta som måste ändras och det är Polis, försäkringsbolag,
vägverket och regeringen som måste inse detta....
 
Aldrig, för alla vet ju att SH-åkare är bättre bromsare än ABS :rolleyes:
Handlar väl inte vad som är bäst, hur roligt skulle det vara med abs, antisladd, antispinn launchcontroll antibroms?
Räcker det inte med att när man vrider rullen i olika lägen drar den olika, samt lika dant på bromsen.
Automat kan vi också börja med, motorstopp får någon och som följ kommer det en bil rakt i arslet så man får springa på kryckor,
 
En sak som måste förbättras:
Bilisters uppfattning om MC's!

SMC skulle sätta in annonser för att få billister att inte hantera oss som bilar i tafiken:
- Inte ligga för nära oss och hetsa
- Inte "tro att MC:n höll låg fart - därför svängde jag ut framför honom"
- Att visa respekt genom att hålla avstånd i sida
- Släppa förbi oss

-OSV!

Tja - om livet var så enklelt att annonsera!
SMC har faktisk bett Trafiksäkerhets Sverige om hjälp med detta - vi har visad upp ex. på annonser, som vi tycker dom ku se ut, båda från SMC och VV
LÄNK - kolla sidorna 15 & 16.

SMC har en spinkel ekonomi, och därför finns det inte pengar för såna medie aktioner som annonskampanjer - det enda sätt vi kommer dit är flera som pröjser medlemsavgiften på 350 kr...
 
Handlar väl inte vad som är bäst, hur roligt skulle det vara med abs, antisladd, antispinn launchcontroll antibroms?
Räcker det inte med att när man vrider rullen i olika lägen drar den olika, samt lika dant på bromsen.
Automat kan vi också börja med, motorstopp får någon och som följ kommer det en bil rakt i arslet så man får springa på kryckor,

Jo, självklart ska det vara kul men blir det mindre kul för att man kan bormsa maximalt vid en panikbromsning.... jag tror inte det.
Varför så teknikfientlig? ;)
 
Jag tror mer att det är riskmedvetenhet och beteendevetenskap applicerat på olika trafiksituationer och trafikmiljöer som skulle kunnat rädda de SH-killar som ligger nedgrävda idag.

Fast vi lärde oss detta i trafiken. Vi (ja eller jag) klarade mig som 16 åring och fick då erfarenheten jag borde haft när jag började köra.

Motorbromsar du när du panikbromsar menar du? :va

Jag har bara panik-panik-panik bromsat en gång och då menar jag panik. Jag mötte ett rullande rör på E6 i 140....dvs PANIK :D
Rörde inte fotbromsen...
 
Last edited:
Jo, självklart ska det vara kul men blir det mindre kul för att man kan bormsa maximalt vid en panikbromsning.... jag tror inte det.
Varför så teknikfientlig? ;)
Trafikfientlig kan disskuteras, men antar att vi pratar sporthojar som är gjorda igentligen för bana, där ska det inte finnas elektroniska hjälpmedel. vill man ha ABS kan man köpa sig en BMW eller dyl..
 
Trafikfientlig kan disskuteras, men antar att vi pratar sporthojar som är gjorda igentligen för bana, där ska det inte finnas elektroniska hjälpmedel. vill man ha ABS kan man köpa sig en BMW eller dyl..

Som elektronisktändning/insprutning etc (men det kanske inte räknas som hjälpmedel utan fartmedel) :D
men nu gällde ju tråden att undvika att hamna i spenaten eller undvika något jäkla djur på vägen. Så jag tror fortfarande ABS skulle vara bra :)
 
Fortfarande bara folk som inte kan köra som kommer köpa hojar med elektroniska hjälpmedel.

Angående sporthojförare som förstör "ditt rykte" så är enligt min åsikt de minst farliga trafikanterna de som kan köra hoj.

De som skrämmer mig mest i trafiken är medelålders kvinnor som ::
1. inte kan köra
2. Fipplar med radion eller mobilen
3. sminkar sig
4. Gullar med bebisen
5. Nonchanlanta ochkaxiga

Sen så kommer gamla gubbar och kärringar som varken ser eller hör, efter det kommer fyllekörare, hade VV varit seriösa om 0-visionen så hade det suttit alko-lås på alla bilar idag, att det inte gör det bevisar verkligen att det handlar om pengar, inte om att rädda liv. Kameror drar in pengar, alkolås kostar pengar och vad finns det gott om i sverige ?

Japp, kvinnor i medelåldern är bra mkt farligare än en vild 20 åring på en ny R1:a enligt min mening iafalla !
Vad fan spelar det för roll om du håller hastighetsbegränsningen när du inte ens kollar på vägen ??
 
Fortfarande bara folk som inte kan köra som kommer köpa hojar med elektroniska hjälpmedel.
Nu kastar du glas i stenhus. De flesta sporthojar har ju säkerligen mer elektroniska hjälpmedel än på tex en sportster. Startspärr som gör att man inte kan starta motorn om man inte kramar in kopplingen och har sidostödet uppe. Tilt-kontakt, datoriserad elektronisk motorstyrning, insprutning och exup-ventil. 3-spärr, automatisk avstängning av blinkers, växellägesindikator, larm för låg oljenivå, varningslampa för låg bränslenivå, tankmätare, databus-baserad instrumentpanel med färddatorfunktioner etc etc

;)
/J
 
Last edited:
Nu kastar du glas i stenhus. De flesta sporthojar har ju säkerligen mer elektroniska hjälpmedel än på tex en sportster. Startspärr som gör att man inte kan starta motorn om man inte kramar in kopplingen och har sidostödet uppe. Tilt-kontakt, datoriserad elektronisk motorstyrning, insprutning och exup-ventil. 3-spärr, automatisk avstängning av blinkers, växellägesindikator, larm för låg oljenivå, varningslampa för låg bränslenivå, tankmätare, databus-baserad instrumentpanel med färddatorfunktioner etc etc

;)
/J

App app, förstör nu inte någons drömmar ;)
 
Kortfattat: Kör för fan med skallen, bilister ser inte en hoj lika bra som en bil och tro inte att du äger vägen. ?
 
Som gammal surkuk skulle jag även vilja undersöka möjligheten till att vi under 2008 även får en icke särskriven rubrik på olyckstråden till skillnad från 2006 och 2007. Nu är ju detta ett pubertalt forum men det skulle lugna mig mycket om jag eller andra bekanta som ev förvånas av att plötsligt ligga lik under 2008 åtmindstone fick denna förmån till korrekt rubricering.

Bra tråd!

/J
Du menar åtminstone.

För övrigt har jag aldrig förstått poängen med en "Olyckstråd". Varför är det en offentlig angelägenhet för vem som helst att lägga sig i när någon dör i en mc-olycka? En människa som dör oväntat och hastigt är något som angår de närmast anhöriga och att besudla ett sådant trauma med kitschig sentimentalitet som "R.I.P." om någon man aldrig har träffat eller bara känner flyktigt uppfattar jag själv som grovt respektlöst.

Är man vän eller nära anhörig till någon som dör har jag svårt att se hur detta skulle kunna vara det mest passande forumet för att uttrycka sin sorg på.
 
Tja - om livet var så enklelt att annonsera!
SMC har faktisk bett Trafiksäkerhets Sverige om hjälp med detta - vi har visad upp ex. på annonser, som vi tycker dom ku se ut, båda från SMC och VV
LÄNK - kolla sidorna 15 & 16.

SMC har en spinkel ekonomi, och därför finns det inte pengar för såna medie aktioner som annonskampanjer - det enda sätt vi kommer dit är flera som pröjser medlemsavgiften på 350 kr...

Har det inte funnits någon diskussion mellan vägverket & smc - att införa obligatoriska bandagar inkl högfartsutb. i samband med a-kort? Jag förstår att det är en byråkratisk (komplicerad fråga iom att myndigheter ej vill supporta högre farter än vad som tillåts på vägarna) - men, det skulle ju verkligen kuna spara en hel del liv iom att ytterst få som dör på hoj, har dött eller åkt av vägen i laglig fart.
 
Du menar åtminstone.

För övrigt har jag aldrig förstått poängen med en "Olyckstråd". Varför är det en offentlig angelägenhet för vem som helst att lägga sig i när någon dör i en mc-olycka? En människa som dör oväntat och hastigt är något som angår de närmast anhöriga och att besudla ett sådant trauma med kitschig sentimentalitet som "R.I.P." om någon man aldrig har träffat eller bara känner flyktigt uppfattar jag själv som grovt respektlöst.

Är man vän eller nära anhörig till någon som dör har jag svårt att se hur detta skulle kunna vara det mest passande forumet för att uttrycka sin sorg på.

Jag tycker nog att olyckstråden fyller ett syfte. Precis som Minneslunden. Jag menar att om ngn medlem på ett stort forum går bort så är det ju naturligt att detta ska flaggas upp på forumet ifråga. Många medlemmar som dött här hade ju en stor krets vänner på forumet, vänner som de endast hade kontakt med via SH och msn. Klart att alla dessa bekanta har rätt att få veta vad som har hänt.
Det är ju samma princip som skulle ske på min arbetsplats om jag skulle tuffa vidare, det skulle stå ett meddelande på den interna webben, läst av över 1000 pers som inte känner mig.

Sedan har jag många gånger upplevt att unga inte förmår skriva mer än "RIP" osv, trots att de är närstående och sörjer mer än vad man i förstone tror. Jag tycker att det är ok.

Men det är klart att olyckstråden lätt kan missbrukas, men jag tycker nog att den skötts rätt bra. Bättre och bättre tom.
 
Håller HELT med dig Jörgen, men jag förstår oxå NT´s vinkel med kitschigt osv.
Man får tassa försiktigt, just för att det inte SKA bli påklistrat eller vanvördigt.
F.f.a kan man använda svenska och inte R.I P som i min mening ger det hela en lite just kitschig hollywoodprägel av typen: "He was a good guy, but I know he wanted us go go on with this... R.I.P"
Det känns klicheártat.
Likaså trådrubriken: Våga vägra olyckstråden. Vaddå? Ska vi våga vägra denna tråd? (det är ju vad det betyder) Men visst. Man hajar vad skaparen VILLE säga...
Nog gnällt om det.
Över till lite softa fakta:

Självfallet fyller dessa olyckstrådar ett syfte.
Dels som sista farväl. Och det finns absolut ingenting som säger att inte ytligt bekanta eller t.o.m obekanta inte kan delta med sina kondoleanser.
Vi är ett kollektiv och när EN hojbroder får vika ner sig är det en förlust för oss alla, ofta eftersom man av rent empatiska skäl kan relatera till sig själv.
Det kunde varit jag lixom...
Hojkollektivet förenar ju oxå väldigt starkt.

Dels fyller trådarna ett annat mer subtilt syfte: Som varnande exempel.
"Enom till straff, androm till varnagel" heter ju ordspråket, och inga varningstexter på hela jorden, eller förnumstliga kampanjer från VV kan få iaf MIG att haja till så starkt som när en hojbroder förolyckas.
 
den har fått ett toppbetyg av dom flesta medlemmarna här på SH samt besökts inte mindre än 201737 gånger detta år!! :va

Jag har inget emot olyckstråden alls..

Tanken bakom denna tråd är mer menad som en påminnelse om allt tråkigt som finns att läsa i olyckstråden 2007, och ett försök att påminna folk om att tänka till en gång till bakom visiret...

Formuleringen "våga vägra olyckstråd" är bara själva uttrycket, som andra uttryck i folkmun. Syftet med olyckstråden är bra, men man vill ju helst slippa se olyckor alls (är det jag menar..)
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top