Hedgehog
Talanglös...... :(
- Gick med
- 17 May 2006
- Hoj
- En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard

Självklara saker för en gammal gubbe som mig men skadar aldrig att upprepas

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Som gammal surkuk ... /J
Jävlar Micke, har du gått o blitt vettig?
Mycket bra tråd! Den här och Motstyrningstråden bör ju vara uppe ett par gånger om året, minst..!
![]()
![]()
Jag tror mer att det är riskmedvetenhet och beteendevetenskap applicerat på olika trafiksituationer och trafikmiljöer som skulle kunnat rädda de SH-killar som ligger nedgrävda idag.
Nollvisionen a la Mike?![]()
Nja, slingerbulten körde jag upp på och det är också hårda inbromsningar i 50, 70 och 90 km/tim, även i regn. Slalomkörning sker inte i krypfart utan i lägst 50 km/tim.Att ha med krypkörning och inte kurvtagning på uppkörningen är ett hån.
Åka fort är lätt, men bromsa är en konst.
Man har mkt tid åt fundering under vinterhalvåret...och alla trådar i minneslunden, är "lika många för mycket".
Kan man inte använda allas röster - hur många medlemmar är det på sh? 35 tusen? det räcker nästan för att bli ett riksdagsparti...
Ok kanske inte riktigt, men man skulle kunna göra betydligt mer väsen av sig som grupp, än vad som görs idag. Sen bör man ju tänka att inte alla som kör hoj, kör r-hoj. Skulle man räkna tot antalet, och engagera fler, så tror jag man kan få igenom betydligt mer om några eldsjälar orkar ta tag i det ideellt.
Kanske det vore ngt att lägga till bandag + psyktest till mc-utbildningen? Psyktest har man ju i alla möjliga sammanhang, man kan ta reda på riskmedvetenhet inom olika yrken, varför inte applicera det på mc kort, precis som man har för att bli pilot mm.
Man skulle säkert kunna sålla bort lite pot kamikaze där...
Dock vet jag flera nedgrävda sporthoj.com killar som inte alls kunde klassas som tokdårar eller risktagare - warburton, körde lugnt och fint, klok snubbe. Där det bara är så överjävligt tragiskt så att det inte är sant, så nollvision är nog inte att räkna med sålänge hojjar finns
Men man kan göra mkt mer än vad som görs idag... Man borde utbilda kunskap om att köra för fort, även fast det lagligt inte är tillåtet. Det skulle inte provocera fram högre hastigheter (som myndigheterna säkert skulle mena på) det sker ändå...
Likväl som jag förespråkar att man borde dela ut fler sterila nålar till knarkare, för att förhindra smittspridning, knarka kommer det göra vare sig det är med skitiga nålar eller rena.
Nja, slingerbulten körde jag upp på och det är också hårda inbromsningar i 50, 70 och 90 km/tim, även i regn. Slalomkörning sker inte i krypfart utan i lägst 50 km/tim.
Ja, det är en konst att kunna bromsa in hårt utan att gå omkull eller låsa bakhjulet. Det tar ungefär 5000 hårda inbromsningar innan det sitter, så det är bara att öva vidare.![]()
Motorbromsar du när du panikbromsar menar du?Bakbroms är onödig när det finns motorbroms.
Jag tycker du har mycket kvar att lära dig om du resonerar så där.Sen att generalisera hur lång tid det tar är ockå en jävligt dum grej.
Fast de är nog mer äldre återfallshojåkare mm som ska ut på såna övningar. De flesta yngre olycksbenägna med sporthoj verkar ju kunna klara att köra flera hundra meter på både fram- och bakhjulet. Premiärknäskrapet på allmän väg brukar de klara av redan en månad efter körkortet. Så körskickligheten verkar det ju inte vara ngt fel på.
Jag tror mer att det är riskmedvetenhet och beteendevetenskap applicerat på olika trafiksituationer och trafikmiljöer som skulle kunnat rädda de SH-killar som ligger nedgrävda idag.
Motorbromsar du när du panikbromsar menar du?![]()
Jag tycker du har mycket kvar att lära dig om du resonerar så där.
Den kritiska hastigheten för wobbel är omkring 110 km/tim, så kolla styrlager, svingarm, däck etc. Är allt det tekniska bra skött har man en hoj man kan lita på. Missar man såna viktiga saker får man en hoj som kastar av en.
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |