Våga vägra olyckstråd 2008, kan vi komma överens om några simpla regler:

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
jag tycker att de sakerna låter som en bra ide, jag kan lova att försöka hålla dem :)

Jävlar Micke, har du gått o blitt vettig?

Mycket bra tråd! Den här och Motstyrningstråden bör ju vara uppe ett par gånger om året, minst..!

:klappar :klappar

Man har mkt tid åt fundering under vinterhalvåret...och alla trådar i minneslunden, är "lika många för mycket".

Kan man inte använda allas röster - hur många medlemmar är det på sh? 35 tusen? det räcker nästan för att bli ett riksdagsparti...

Ok kanske inte riktigt, men man skulle kunna göra betydligt mer väsen av sig som grupp, än vad som görs idag. Sen bör man ju tänka att inte alla som kör hoj, kör r-hoj. Skulle man räkna tot antalet, och engagera fler, så tror jag man kan få igenom betydligt mer om några eldsjälar orkar ta tag i det ideellt.

Jag tror mer att det är riskmedvetenhet och beteendevetenskap applicerat på olika trafiksituationer och trafikmiljöer som skulle kunnat rädda de SH-killar som ligger nedgrävda idag.

Kanske det vore ngt att lägga till bandag + psyktest till mc-utbildningen? Psyktest har man ju i alla möjliga sammanhang, man kan ta reda på riskmedvetenhet inom olika yrken, varför inte applicera det på mc kort, precis som man har för att bli pilot mm.

Man skulle säkert kunna sålla bort lite pot kamikaze där...

Dock vet jag flera nedgrävda sporthoj.com killar som inte alls kunde klassas som tokdårar eller risktagare - warburton, körde lugnt och fint, klok snubbe. Där det bara är så överjävligt tragiskt så att det inte är sant, så nollvision är nog inte att räkna med sålänge hojjar finns :(

Men man kan göra mkt mer än vad som görs idag... Man borde utbilda kunskap om att köra för fort, även fast det lagligt inte är tillåtet. Det skulle inte provocera fram högre hastigheter (som myndigheterna säkert skulle mena på) det sker ändå...

Likväl som jag förespråkar att man borde dela ut fler sterila nålar till knarkare, för att förhindra smittspridning, knarka kommer det göra vare sig det är med skitiga nålar eller rena.

Last edited:
Jävligt vettig tråd! bra att detta inte är ett forum för alla överkåta förvuxna fjortisar som lånar pappas r1a.
Tycker dessa punkter bör cirkulera nätet på alla forum för motorintresserade, finns påtok för många olyckor på vägarna som sker endast pga dåligt tänk innan åk.

jag må vara positiv, men jävligt energisk... är det några som vill joina ett seriöst projekt kring bana i sthlm så pm'a mig. jag tänkte att vi säljer spelrätter som en golfbana för finansiering bl a. Platser finns, det handlar bara om ekonomi. Miljötramset är bara en dålig bortförklaring för dessa som inte kunnat finansiera en bana själva....

Nollvisionen a la Mike?:)

Nollvision alla som hänger på sidan... Och fler därtill.

Jag svär på att hålla regler ovan,. kan inte alla göra det & lova det? - betyder inte att hålla igen, dra på helvete!! -men gör det vid rätt tillfälle :) så kan vi skratta åt kommande olyckstråd som inte innehåller allvarliga personskador....

*önsketänkande...i viss mån, men kan inte alla bara ha det i åtanke på gatan*

Nja....

Att ha med krypkörning och inte kurvtagning på uppkörningen är ett hån.
Åka fort är lätt, men bromsa är en konst.
Nja, slingerbulten körde jag upp på och det är också hårda inbromsningar i 50, 70 och 90 km/tim, även i regn. Slalomkörning sker inte i krypfart utan i lägst 50 km/tim.

Ja, det är en konst att kunna bromsa in hårt utan att gå omkull eller låsa bakhjulet. Det tar ungefär 5000 hårda inbromsningar innan det sitter, så det är bara att öva vidare. :)

Krypkörningen är bra att ha med, kan man inte hantera hojen i max 3 km/tim så är man ingen bra förare, tro't eller ej. Sätter du ner fötterna i bilköerna eller sitter de kvar på fotpinnarna? Jag har mina på fotpinnarna precis hela tiden, jag kan stå still helt med fötterna på fotpinnarna om jag vill (mycket bra balansträning), dock ingen jättelång stund på flera minuter som trialförare kan men de sitter där hela tiden igenom bilköerna och det är också en konst i sig. :)

Är olyckan framme så ÄR den det! Alla dessa punkter är bra och kan minska olyckorna, men vissa yttre händelser kan man aldrig förbereda sig för såsom ex fel på hojen, skit på vägen, eller om man planterar ett djur i kylaren.

Kör med omdömme skulle behöva räckas att säga.

Man har mkt tid åt fundering under vinterhalvåret...och alla trådar i minneslunden, är "lika många för mycket".

Kan man inte använda allas röster - hur många medlemmar är det på sh? 35 tusen? det räcker nästan för att bli ett riksdagsparti...

Ok kanske inte riktigt, men man skulle kunna göra betydligt mer väsen av sig som grupp, än vad som görs idag. Sen bör man ju tänka att inte alla som kör hoj, kör r-hoj. Skulle man räkna tot antalet, och engagera fler, så tror jag man kan få igenom betydligt mer om några eldsjälar orkar ta tag i det ideellt.

Kanske det vore ngt att lägga till bandag + psyktest till mc-utbildningen? Psyktest har man ju i alla möjliga sammanhang, man kan ta reda på riskmedvetenhet inom olika yrken, varför inte applicera det på mc kort, precis som man har för att bli pilot mm.

Man skulle säkert kunna sålla bort lite pot kamikaze där...

Dock vet jag flera nedgrävda sporthoj.com killar som inte alls kunde klassas som tokdårar eller risktagare - warburton, körde lugnt och fint, klok snubbe. Där det bara är så överjävligt tragiskt så att det inte är sant, så nollvision är nog inte att räkna med sålänge hojjar finns :(

Men man kan göra mkt mer än vad som görs idag... Man borde utbilda kunskap om att köra för fort, även fast det lagligt inte är tillåtet. Det skulle inte provocera fram högre hastigheter (som myndigheterna säkert skulle mena på) det sker ändå...

Likväl som jag förespråkar att man borde dela ut fler sterila nålar till knarkare, för att förhindra smittspridning, knarka kommer det göra vare sig det är med skitiga nålar eller rena.

Att intitiera en omkörning innan en kurva är ju en klassisk dödsorsak på hoj. När man är yngre kanske man tycker att det ska undvikas genom att enbart träna bättre kurvteknik så att man höjer sin egna maximala kurvhastighet.

När man är äldre tycker man ofta att orsaken istället är bristande planering och omdöme, dvs mer psykologisk. Offret är helt enkelt omedveten om den influens på den egna ingångshastigheten en omkörning innan en kurva har. Sånt är mer psyke, att lära sig vänta lite. Om vi pratar gatåka

Tycker jag

/J

Last edited:
Jag tror faktiskt att jag ska gå lite mot strömmen och försöka köra ihjäl mig i sommar. Blåsa på fullt och hoppas på det bästa! Hur ska jag få veta om jag kan wheeeeiiiila i 160 blås om jag inte försöker? Det finns ju ingen bana i sthlm och det måste ju innebära att gatan blir min bana! Om nu bara jävla vv kunde bjuda mig på en bandag så att jag iaf överlever till slutet av säsongen. Snuten lär ju inte bry sig, samtidigt som politibilen skrapar upp mig från vägbanan kommer de bara att skrockande säga "Höhö, bra dag idag, en mindre sådan där självmordspilot! Nu åker vi o käkar munkar!"

Alla som tycker som jag och vill vara med i min nystartade "Dö ung, bli ett vackert lik som bränns upp eller maskätet"-klubb skicka ett pm.

Om jag får en egen tråd bland dem andra vif-trådarna (orkar inte skriva ut förkortningen, inte så viktigt vilket som vad det verkar) får ni gärna länka in detta inlägg där.

Nja, slingerbulten körde jag upp på och det är också hårda inbromsningar i 50, 70 och 90 km/tim, även i regn. Slalomkörning sker inte i krypfart utan i lägst 50 km/tim.

Ja, det är en konst att kunna bromsa in hårt utan att gå omkull eller låsa bakhjulet. Det tar ungefär 5000 hårda inbromsningar innan det sitter, så det är bara att öva vidare. :)

50kmh är väl krypfart, tror han menade en liknande med halkköring till bil, köra bana med ordentliga hastigheter.
Bakbroms är onödig när det finns motorbroms.
Sen att generalisera hur lång tid det tar är ockå en jävligt dum grej. Sen hur många kör så lungt de kör på en uppköring när man är ute och leker med en sporthoj?

En sak som måste förbättras:
Bilisters uppfattning om MC's!

SMC skulle sätta in annonser för att få billister att inte hantera oss som bilar i tafiken:
- Inte ligga för nära oss och hetsa
- Inte "tro att MC:n höll låg fart - därför svängde jag ut framför honom"
- Att visa respekt genom att hålla avstånd i sida
- Släppa förbi oss

-OSV!

Mitt tips, se till att gå en BKK eller Sporthojskurs med SMC nästa år. Man kommer inte i närheten av dessa erfarenheten på en "vanlig" bandag.

I övrigt håller jag med IronMike till fullo...

- Kör fort på rätt ställen! (jo, jag är realist och vet att de flesta kör fort någon gång)

- Håll koll på ditt material! Kör ex.vis på däck som passar din körning.

- Skyll inte så mycket på bilisterna! Trafiken bygger på samarbete och "like it or not" men vi måste räkna med att vi inte syns för alla trafikanter.

Bakbroms är onödig när det finns motorbroms.
Motorbromsar du när du panikbromsar menar du? :va

Sen att generalisera hur lång tid det tar är ockå en jävligt dum grej.
Jag tycker du har mycket kvar att lära dig om du resonerar så där.

Mitt tips: ”Jag syns inte”, ha det i huvudet hela tiden och kör med insidan så lär man få köra hoj under en längre tid. Förvänta er alltid det värsta, bilen som står där vid stopplikten ser inte mc:n och kör säkert precis när som helst. Var handlingsberedd inför varje korsning: med andra ord – lägg upp fingrarna på spakarna i fall man måste tvärnita. Kika gärna åt båda hållen fler än en gång, det kan ju komma en ung turbo-nisse i hög fart och plocka en i korsningen.
Ligger folk för nära? Flasha lite med bromsljuset i tid och otid, då ökas avståndet bakom dig. Fattar dom inte i alla fall? Skit i dom men håll ett par extra ögon på dom.
Håll koll på bitarna, som några skrivit redan. Den kritiska hastigheten för wobbel är omkring 110 km/tim, så kolla styrlager, svingarm, däck etc. Är allt det tekniska bra skött har man en hoj man kan lita på. Missar man såna viktiga saker får man en hoj som kastar av en.

Last edited:
Fast de är nog mer äldre återfallshojåkare mm som ska ut på såna övningar. De flesta yngre olycksbenägna med sporthoj verkar ju kunna klara att köra flera hundra meter på både fram- och bakhjulet. Premiärknäskrapet på allmän väg brukar de klara av redan en månad efter körkortet. Så körskickligheten verkar det ju inte vara ngt fel på.

Jag tror mer att det är riskmedvetenhet och beteendevetenskap applicerat på olika trafiksituationer och trafikmiljöer som skulle kunnat rädda de SH-killar som ligger nedgrävda idag.

Nuff said! :tummenupp

Motorbromsar du när du panikbromsar menar du? :va

Jag tycker du har mycket kvar att lära dig om du resonerar så där.

Då får du gärna förklara hur du tänker. Alla har olika egenskaper, en liten unge kanske kan matten på en gång en annan lär sig den aldrig, vissa föds med mer eller mindre motorik på en motorfordon. Vill du komma fram till att man aldrig kan få nog med erfarenhet, då kan jag köpa det ialf lite. Bromsa på gatan så är underlagen olika mm mm, bromsa med nedlägg osv.
Men som sagt att generalisera hur snabbt man lär sig en sak då är man väldigt insnöad.

Den kritiska hastigheten för wobbel är omkring 110 km/tim, så kolla styrlager, svingarm, däck etc. Är allt det tekniska bra skött har man en hoj man kan lita på. Missar man såna viktiga saker får man en hoj som kastar av en.

Aha, där får man sig en tankeställare, är det därför min hoj kastar av mig hela tiden :va

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra