Säkrare MC-Körning. [Tips(t)råd]

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Säkrare MC-Körning. [Tips(t)råd] Reviderad 2011

Med anledning av vårens/försommarens många olyckor vill jag försöka
beskriva körsätt och tankegångar som förhoppningsvis skall hjälpa oss
alla att köra säkrare i trafiken.

Jag är en 41 årig gube som är yrkeschaufför, just nu med lastbil som
väger 24 ton olastad. Ser i mitt arbete varje dag massor med situationer
som skulle kunnat sluta extremt olyckligt, om det inte hade varit för turen...

Vill inte sitta inte med absoluta svar utan kanske få igång en extra
säkerhetstänkade tråd där vi kan tipsa varandra om hur man bör göra
som motorcyklist i trafiken.


Först några klyschor:

1) Betrakta alla som idioter
2) Tänk åt alla andra i trafiken
3) Gasa bara på "bra" ställen.


Finns rätt många såna, tänkte försöka fördjupa mig i just dessa
tre punkterna en del.

1) Betrakta alla som idioter:
Idioter ska man inte betrakta andra som, man skall betrakta andra som
totalt oberäkneliga, när som helst kan dom:

Ställa sig på bromsen, svänga över tre filer+heldraget+spärrzon+meterhöga
betongklumpar.

2) Tänk åt alla andra i trafiken:

Du ska absolut inte tänka åt alla andra du skall bara tänka på dig själv
och din egen säkerhet, vad andra tänker på är oväsentligt.

Om du kommer mot en korsning och du får möte, förutsätt att bilen kommer svänga precis framför dig och planera för inbromsning/undanmanöver,
(Tänk: Vart ska jag ta vägen, hur ska jag reagera, måste jag sänka farten lite till för att klara undanmanövern?)

Om du vid ett trafikljus kör när det blir grönt, förutsätt att dom bilar som
fått rött kör mot rött precis när du är mitt framför dom.

Förutsätt att bilar som du skall köra om svänger vänster oavsett om där
finns en väg eller inte, dom kanske tycker åkern/skogen/sjön ser kul ut att
köra i?

Om du vid färd mot en korsning där bilar har väjningsplikt, förutsätt att dom
kör ut framför dig:
(Tänk: Vart ska jag ta vägen, hur ska jag reagera, måste jag sänka farten lite till för att klara undanmanövern?)
För att bättre se om bilen är på väg att köra/börjar köra, titta på fälgarna!
Står fälgen stilla=bilen står still = Beredskap
börjar fälgarna röra sig
om än så lite=Högsta Beredskap!

3) Gasa bara på "bra" ställen
Om man skall se det rent krasst så är det bara racingbanor som är
BRA ställen att gasa på.

Däremot kanske det finns "bra" vägställen att gasa på:
Tex, en kurvig väg med inga utfarten och lite bebyggelse =
"bra" väg där farten inte blir så våldsamt hög men fartkänslan finns där
pga den krokiga vägen.

Man kanske dessutom får slå av lite på dom rakare partierna och definitivt
aldrig aldrig aldrig köra fortare än att man kan hålla sig i sin fil genom kurvorna.

Har du inte kört en populär / okänd mc-väg tidigare, åk den i sakta tempo flera ggr
och tänk igenom hur den går och vart ställena finns där det är "bra" ställe
att gasa på och vilka som är direkt olämpliga att gasa på.

Måste jag gasa hela den populära vägsträckan där DTM har åkt på 4.50?
Han kanske åkt den 400 ggr mer än mig och vid tillfället haft en bra trafiksituation.
Måste jag vara snabbare än någon annan på allmän väg?

Om du vid gruppkörning inte kommer om en bil där resten av gruppen
kört om, ha tålamod, det är bara en bil, kommer garanterat ett
toksäkert ställe inom 30-60 sekunder där du kan köra om. När du kört om,
tokgasa inte för att hinna ikapp, du hinner ikapp iaf.

En "kurvig" motorväg på tider med lite trafik = "bra" väg om man måste
åka 200+ på allmän väg.

Finns det lokala initiativ för stunt och lek där jag bor?

För er stockholmare:

2011: Inte just nu, försök har gjorts men verkar i dagsläget
inte som att politiker vill göra nåt i Stockholmsområdet

Stunt & Streetkvällar 2007
Där kan ni försöka vara snabbare än andra och göra snyggare wheeeelisar än andra. :)
Med mycket liten risk för problem. :tummenupp

Ha det bra därute och hoppas vi alla får en bra sommar med mycket
rolig mc-körning och få våldsamma olyckor.
 
Last edited:
Bra råd som tål att läsas igenom av både nybörjare och även repeteras för lite mer erfarna förare.

:tummenupp
 
Bra läsning, synd bara att detta är det sista man tänker på när hornen växer ut. I slutändan beror det nog på hur vuxen/omogen man är som person
 
Tre svar på ett försök till säkrare mc-körning,
4 sidor mestadels otrevliga svar till en som undrar om han kan köra ostrypt?

Vill vi inte mer? Vill vi inte hålla ner svåra olyckor? Hålla nere premier?
 
Först några klyschor:
1) Betrakta alla som idioter
2) Tänk åt alla andra i trafiken
3) Gasa bara på "bra" ställen.


Klockrent.....

e´oxå yrkeschaffis och där slog du verkligen huvudet på spiken :tummenupp
 
Underbart. Som storstadspendlare har jag frustrerat börjat betrakta yrkerschaffisar som de största trafiksvin som finns.

Skönt att se att uppenbart två stycken här utmärker sig genom att vara yrkeschaffismässigt old school.
 
1) Betrakta alla som idioter
2) Tänk åt alla andra i trafiken
3) Gasa bara på "bra" ställen.


Klockrent.....

e´oxå yrkeschaffis och där slog du verkligen huvudet på spiken :tummenupp

Det är så man överlever i Sthlms-trafiken! :fakta
 
Ett tips till:
I körskolan fick jag höra gång på gång att man alltid ska kunna stanna på den siktsträckan man har. Det brukar sitta i när jag kör.
 
Jag föreslår att vi går ihop och lägger en gruppbeställning på xenonljus så vi syns bättre.
 
"-cleaner-"
"
Man kanske dessutom får slå av lite på dom rakare partierna och definitivt
aldrig aldrig aldrig köra fortare än att man kan hålla sig i sin fil genom kurvorna.
"

Räkna med att du kommer att få möte med något fordon i den skymda kurvan och att denna genar in i din fil.
Händer SÅ ofta på våra kära kurviga vägar när vi minst anar det.


Prova en bandag om ni inte gjort det tidigare så får man lite mer förståelse hur hojen kan hanteras i kurvor. Du blir mer medveten om hur mycket du kan lägga ner hojen. Många blir rädda när det går lite för fort i en kurva och bromsar, rätar upp, vandrar över i mötande fil, mm.
Du kommer troligen också börja förstå att däckvalet har betydelse för vilken typ av körstil du kan använda.
Kalla däck resulterar i avåkningar när du pressar ner hojen för mycket på bana. -På gata blir aldrig däcken varma nog för hårdare körning.
På bana vet du att asfalten är "ren". -på gata kan det när som helst komma upp grus mm.

Listan kan göras längre....

Dal-Mausen
 
Vill bara tillägga att för att vara en säker förare krävs det att man inte tycker att det är coolt att köra på bakhjulet och gasa mitt i stan. Problemet är ju bara att det har av olika anledningar blivit något av en kultur. Man syns ju inte av så många när man kör på bana, och då får man ju inga brudar...:huvet Det är ju en självklarhet att plocka bort reg-skylten och vara badguy istället
 
"-cleaner-"
"

Prova en bandag om ni inte gjort det tidigare så får man lite mer förståelse hur hojen kan hanteras i kurvor....

Ett av de bästa tipsen. Prova bandag och få en ahaupplevelse som heter duga... Framför allt alla ni med värstingmaskiner som har dem till att toppa på motorvägen...

Bra tråd.

PP
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top