Vem gör fel i denna "nära krasch situation?" RoLLER el. Bilen? *film*

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Den här har jag lagt upp en ggn tidigare för 2 år sen (utan ljud iofs), men det har tillkommit massor med nya medlemmar sen dess. Och jag vet fortfarande inte

Jag blir inte klok på det hela. Vem gör eg. fel?

Jag tar lixom för givet att SAAB'en ska köra till höger eftersom
han ligger i ytterfilen i rondellen.

En vanlig dödlig hade smällt DIREKCT, men JAG!
Jag är van att reda upp de mest håriga situationer. Även denna.

Jobbigt nära en krasch, fick lite puls.

Bisous!
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Kommer ihåg. Jag gav dig tummen ned(mottvilligt) men ändå. Jag ska titta igen och se om jag tycker samma sak.

De har ändrat linjerna nu i den rondellen. Förmodligen för att VV själva inte följer reglerna de själva skriver ut. Rondeller brukar inte vara linjerade efter de nya reglerna som kom ut oktober 03 eller 02. (Osäker när) Svårt som fan är det i alla fall när olika idéer med olika konstruktioner skall kombineras. Eller hur?
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Du borde stoppat bilen, slitit ur föraren och kört över honom. På slangen. Rätt påföljd för sånt vimsande i rondeller!

Fast å andra sidan, i Ankdammsrondellen i Solna sitter en skylt om att man får köra sådär (högerfil och fortsätta svänga) genom hela rondellen. Känns helt fel. Har inte sett nån sån i Uppsala dock, det var väl där?
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Lite svårt att avgöra.... men "säkrast" för dig hade ju varit att ligga i högerfilen eftersom du skulle rakt i rondellen efter vad det ser ut som.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
XJR_Jönsson skrev:
Felet gör du efter som du gör filbytet efter honom!

Är du säker på det?

Det är en dubbelfilig rondell som synes. Observera hur streckmarkeringarna är målade.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Hmm är en lite svår sitation :va men visst jag håller på dej rolle som det ser ut på filmen så använder han ju blinkersen men ligger i fel fil :huvet

sen får du sluta skryta :7peta även om det va skickligt att lösa det

edit ser nu efter på pekande att du lgör ett fil byte gör det ännu rörigare svårt att säga vad jag själv hade gjort :3freak
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Vilket håll kom Saaben från?

Brukar man inte ligga i ytterfilen när man ska till höger och innerfilen när man ska till vänster?
 

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki DRZ400S
Höger fält i rondell. Du får köra till höger och rakt fram.
Vänster fält i rondell. Du får endast köra vänster.

Ser ut som du gör fel. Du borde placerat dig i högra fältet innan svängen ut.


Tacka fan för man bor i stad utan dubbelfiliga rondeller. Mycket lättare så.

Någon som tagit körkort nyare och med mer korrekt fakta hojta till så man lär sig rätt :)
 
Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Saaben gjorde fel. Men en uppmärksam Roller borde sett att saaben valde fel fil och blinkade till och med att han skulle fortsätta inne i rondellen.
 

sandstream

Guest
Är rätt säker på att det är du som gör fel eftersom du korsar hans fil i rondellen.
En rondell ska ju räknas som en enkelriktad väg och hade det varit en rak väg med två filer hade du inte ens behövt fråga :)

Däremot tycker jag personligen att det är saaben som gör fel eftersom normala människor som ska till vänster i rondell lägger sig i vänster filen.
 

Scott Sexpump

Ballistic
Gick med
27 Feb 2004
Ort
ÖRNSKÖLDSVIK
Hoj
[SÅLD] Yamaha R6 [SÅLD]
I övik har vi bara en rondell. :banana
I den kan man inte köra rakt fram i båda filerna.
I den här rondellen verkar det helt ok att göra så.

Du gör inget fel. :tummenupp
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Alicia skrev:
Brukar man inte ligga i ytterfilen när man ska till höger och innerfilen när man ska till vänster?

Prexist! Han/hon korsar dessutom markeringar (samt följer andra). :confused:

Men som sagt. På det sättet vägmarkeringarna är målade förvirrar mig verkligen.
 

sandstream

Guest
Från Vägverket:

Den som ska köra in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot fordon som befinner sig i cirkulationen. Väjningsplikten anges alltid med vägmärken.
Man kör motsols i cirkulationen. Körfälten i tillfarterna och cirkulationen är vanligen ganska breda så att också stora fordonskombinationer ska få plats. Ibland har cirkulationen och tillfarterna två eller flera körfält uppdelade med vägmarkeringar. I vissa fall kan det också finnas körfältsvägvisare i tillfarterna.
I cirkulationsplatser med endast ett körfält är det lämpligast att man i tillfarterna kör in i cirkulationen en och en efter varandra och inte jämsides med andra fordon, även om det kan finnas plats för två mindre bilar i bredd. Man behöver inte använda körriktningsvisare då man kör in i cirkulationsplatsen, eftersom endast en körriktning är tillåten. Finns det fler än ett körfält i en tillfart väljer man det lämpligaste med hänsyn till sitt färdmål och de anvisningar som finns.
Behöver man byta körfält i cirkulationen gäller vanliga körfältsbytesregler, d.v.s. man får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Man ska ge tecken när man byter körfält. Det ska man göra även när man har för avsikt att lämna cirkulationsplatsen. Även i vissa andra fall när man ändrar fordonets placering i sidled kan det vara lämpligt att använda körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. När man använder körriktningsvisaren är det viktigt att tänka på att ge tecken i god tid men också på var man börjar ge tecken för att inte andra ska missledas.
Om man lämnar cirkulationen från vänster körfält, måste man vara mycket uppmärksam på bilar till höger, som tänker fortsätta att köra i cirkulationen!
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
RoLLER skrev:
Prexist! Han/hon korsar dessutom markeringar (samt följer andra). :confused:

Men som sagt. På det sättet vägmarkeringarna är målade förvirrar mig verkligen.

Men från vilket håll kom han ifrån?

Just vägmarkeringarna känns inte som att det är förbjudet att korsa så
kanske bara en direktion om hur man borde köra genom rondellen
 

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki DRZ400S
sandstream skrev:


Inte enligt texten ovan :yoparty

"måste man vara mycket uppmärksam på bilar till höger, som tänker fortsätta att köra i cirkulationen!"

Alltså i höger fält får du köra ut ur rondellen ELLER forsätta rakt fram. Läste du inte din egen text?
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Vetifaaaaan....

Punkt.1 SAAB blinkar tidigt.. du skulle slagit av på takten (vet att det är svårt för slangkungen... men nu är det RoLLER vi talar om.. :lol )

Punkt.2 SAAB har fel filval, men kanske inte vet var han ska.. osäkert eftersom det finns rondeller där man får köra ytterfil även om man skall vänster. Sundbybergsrondellen som exempel.

Punkt.3 I det där läget hade jag blivit fly förbannad.
 
Last edited:

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
Finns juh 2 filer ur rondellen med så du får juh köra rakt fram både i vänster o högre väl.
Så jag tycker det ser ut som saaben gör fel. Han ska juh ligga i filen som roller ligger i för att svänga vänster sen ska han juh byta till höger strax innan avfarten han ska åka av till
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top