Växlingsproblem?

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
Hej, jag har uppkörning snart och är lite orolig över att jag kommer kugga på en grej. MCn som jag övningskör på är samma som jag kommer att köra upp på (Yamaha TDR). Problemet är det att ettans växel brukar krångla och vägrar att hoppa in när man står stilla på neutralen. Har hänt ett par gånger att jag står vid en korsning och när jag ska växla ner (upp) och köra så vägrar den att gå i, man måste hålla på att rulla bågen en halv meter kanske innan den går i. Är det något trafikinspektören drar avdrag för?
 
låter ju inte bra..

KANSKE har inspektören överseende.. men självklart e det ju bättre att ha en hojj som funka så man kan göra ett bra intryck
 
Behöver du lägga i friläge någon gång. Den där pinnen framför högerhanden funkar väl lika bra? :p
 
Tala om för honom hur det är så förstår han säkert! även trafikinspektörer är väl människor!? :tummenupp
 
Jag har funderat på just att skita i att lägga i neutralen, men det kanske blir motsatt effekt. Jag vet att på bilar är det inte bra att hålla in kopplingen för länge. Är det samma för MC eller?
 
en lösning kan vara att hålla foten mot växlelpinnen samtidigt som du sakta släpper kopplingen och ger grundgas, jag lovar växeln kommer att gå i :fakta

//Linus
 
note: du bör kanske inte göra så med din egen hoj sen ;) :hej

Lycka till! Det är en speciell känsla att klara kortet, funderar på att ta flera behårigheter bara för att få den känslan ;)!
 
Akrylamid skrev:
Jag har funderat på just att skita i att lägga i neutralen, men det kanske blir motsatt effekt. Jag vet att på bilar är det inte bra att hålla in kopplingen för länge. Är det samma för MC eller?

Ja det stämmer men att stå vid ett rödljus är inga problem. Annars får du starta i 2an (det funkade ialla fall för mig med körskolans dtr när jag inte fick in 1an på grund av för sen nerväxling). Slira bara lite extra på kopplingen så skall det inte vara nått problem.
 
Att få i ettans växel på en motorcykels osykroniserade växellåda tillhör de saker man måste lära sig innan man kör upp. Alla MC-lådor är osynkade.

Det är inte en 1/2-meter det rör sig om, utan bara centimetrar innan ingreppsklackarna stämmer överens och växeln går i.

Är kopplingen så pass bra (på att släppa) att mellanaxeln i växellådan inte snurrar så måste du släppa ut lite på kopplingen för att ettan ska gå i.
 
går ifrån ämnet :rodnar

andersbrink: var det inte du som körde på racet vid malmby?
iaf, jag tror inte att min retta hänger med din bandit :D :tummenupp :fakta

:squid
 
Stämmer bra det. Jag hade torskat två ventiler i Falun på Lördagen och hade meckat på den hela natten. Ville bara testa hojen inför Bike Weekend. Kvaltvåa idag på ynka 6.41 i Stans Snabbaste 900+.

cloud79 skrev:
går ifrån ämnet :rodnar

andersbrink: var det inte du som körde på racet vid malmby?
iaf, jag tror inte att min retta hänger med din bandit :D :tummenupp :fakta

:squid
 
nej det olika... asså jag växlar ner till den växeln som är lämpligast för att starta på i just den hastighet jag rullar i, eftersom jag kör en 125a så e det väldigt sällan jag behöver köra på 1ans växel
 
jo men alltså, vad är problemet?
har du växeln i och drar in kopplingen kan du givetvis stå stilla tex vid ett rödljus, sen är det ju bara att åka. Eller måste du lägga i neutral?
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top