Z800 bekymmer med växlarna

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Okej jag får gå ut och testa sen vad som händer om jag har koppling i och gasar till. En smäll blir det vid 1an helt klart, nästan så hojen hoppar till vid just de klonket men polarens z750 låter nog lika högt tror jag. Ska nog åka över till honom och kika och lyssna. Känns som jag haft optimal otur med denna hoj :(

Jag kollade sprängskiss och du har wire från kopplingshandtag och kopplingsarm. Då är de väldigt viktigt att spänna den till rätt spel. Kolla spelet vid kopplingshandtag när hojen är helt varm du måste ha kört minst 15 min. De ska glappa ca 2 mm upp vid handtag innan wiren börjar dra. Om den är för slak kopplar den inte ur helt och då får du dessa växelproblem. Alla hojar med wire är lite dryga man måste kolla spelet då o då jag kollade varenda dag jag körde wirekoppling de ändrades hela tiden ber på hur hår jag körde = hur varm oljan blir.
Du kan även testa tillfälligt minimera spelet till nästan 0 spel för att känna om den blir lättare att växla.
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Det är ingen bil, växla medan hojen rullar inte när den står stilla.

Släpp ut kopplingen till dragläge mellan varje växel annars, så blir det betydligt lättare om du redan stannat och måste igenom hela lådan. Då kommer du slippa mellanlägena också.

Ettan lägger du i på tomgång, den klonkar.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Jo jag förstår och det var precis så jag gjorde att jag stanna med 2an i och skulle lägga i ettan då gick det inte. Den hade hamnat i något mellanläge och det är 4e gången de blir så nu :( tog flera min innan 1an ville gå i.

Jag kollade sprängskiss och du har wire från kopplingshandtag och kopplingsarm. Då är de väldigt viktigt att spänna den till rätt spel. Kolla spelet vid kopplingshandtag när hojen är helt varm du måste ha kört minst 15 min. De ska glappa ca 2 mm upp vid handtag innan wiren börjar dra. Om den är för slak kopplar den inte ur helt och då får du dessa växelproblem. Alla hojar med wire är lite dryga man måste kolla spelet då o då jag kollade varenda dag jag körde wirekoppling de ändrades hela tiden ber på hur hår jag körde = hur varm oljan blir.
Du kan även testa tillfälligt minimera spelet till nästan 0 spel för att känna om den blir lättare att växla.

oj det där fatta jag inte mycket av... men ja tror du mena mellan pilarna på bilden? att det ska vara 2-3mm mellan handtaget och fästet? https://i.gyazo.com/e034b73e7f58582575d0d88ed5ddc77e.png
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Stanna inte med 2:an i ;)
Kawa har också en spärr i lådan mellan 1an och 2an som kan strula lite. Oroa dig inte, det kan vara ganska meckigt att växla en hoj som står stilla och de flesta kan man hitta falska frilägen i. Stannar jag med en växel i är det alltid ettan om jag har möjlighet att välja, men föredrar friläge eller åtminstone klicka förbi det medan jag rullar. Ibland blir det ju situationer så man stannar på nån annan växel och det är nästan aldrig helt problemfritt på inte helt nya hojar.

Ja, du ska ha ett tomt område C på kanske ett par millimeter där inget händer utan du tar upp glappet som finns i länkaget.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Stanna inte med 2:an i ;)
Kawa har också en spärr i lådan mellan 1an och 2an som kan strula lite. Oroa dig inte, det kan vara ganska meckigt att växla en hoj som står stilla och de flesta kan man hitta falska frilägen i. Stannar jag med en växel i är det alltid ettan om jag har möjlighet att välja, men föredrar friläge eller åtminstone klicka förbi det medan jag rullar. Ibland blir det ju situationer så man stannar på nån annan växel och det är nästan aldrig helt problemfritt på inte helt nya hojar.

Ja, du ska ha ett tomt område C på kanske ett par millimeter där inget händer utan du tar upp glappet som finns i länkaget.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Okej tack jag ska försöka göra det. Satt och tänkte för mig själv,, "inte undra på att han sålde hojen" haha har bara upplevt massa märkliga grejer. Men jag testar byter olja och sen att had aldrig stannar med någon annat än 1an eller N.

Kan man göra så kopplingen tar I mitten istället för högst upp? Jag ska gå och mäta vad de är för span mellan C.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ja, du kan öka glappet C så tar den längre in. Men så småningom kommer du så långt in att den inte kopplar ur istället.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag gjorde några växeltest nu i dag med min KTM 990 och jag kunde växla ner från 6an till 1an eller friläge helt stillastående utan minsta lilla tröghet. Men de gör jag aldrig annars de blir nerväxling under rull. Jag märkte i dag att jag växlar ner från 6an till 5an eller i vassa fall även ner till 4an och motorbromsar så långt ner i fart de går utan att motorn hackar de sista metrarna rullar jag med koppling intryckt och petar i sista stund ner till 1an.

Ang att du vill att kopplingshantaget ska ta längre in mot styret så är de bara prova justera mer glapp de som sätter gränsen är om den kopplar ur för dåligt typ blir högljudda smällar då du sopar i ettan eller att den tjuvdrar med koppling intryckt.

Att du inte kan växla ner så är växelbegränsaren mellan 1an till 2an är väldigt misstänkt som bov i detta drama. Googla problem med växelbegränsare z800 (fast på engelska) så hittar du nog svar på om de ens är ett fel?
 
Last edited:

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Bytte olja nu ikväll. Oljan var mörk grön, Motul 300v skulle det vara i och var jag förstår så är den grön i färgen Till min förvåning när jag skulle tömma min oljetunna så ser det ut som ett glitter regn, som metallic lack ungefär när jag häller min kompis som var med lyssna och kände lite han tycker den låter frisk men vad de nu rör sig om med glitter har vi ingen aning om. Min vanliga tur, köper något och sen är det fel på sakerna... Vad kan de vara för fel om det är små små flisor? Dom var enormt små men man såg helt klart glitter

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bytte olja nu ikväll. Oljan var mörk grön, Motul 300v skulle det vara i och var jag förstår så är den grön i färgen Till min förvåning när jag skulle tömma min oljetunna så ser det ut som ett glitter regn, som metallic lack ungefär när jag häller min kompis som var med lyssna och kände lite han tycker den låter frisk men vad de nu rör sig om med glitter har vi ingen aning om. Min vanliga tur, köper något och sen är det fel på sakerna... Vad kan de vara för fel om det är små små flisor? Dom var enormt små men man såg helt klart glitter

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Det tyder på motorslitage. Var där några större bitar eller var det mest som metalldamm?
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Det tyder på motorslitage. Var där några större bitar eller var det mest som metalldamm?
Bara som små små damm. Försökte ta upp med fingertopparna men kunde inte ens se dom då på fingret. Eftersom jag missat en del växlar och fått en del skarp då växlarna varit svåra att få i kan det vara problemet till detta glitter? Eller bör jag bli orolig. Den har bara gått 1455 mil 2014

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bara som små små damm. Försökte ta upp med fingertopparna men kunde inte ens se dom då på fingret. Eftersom jag missat en del växlar och fått en del skarp då växlarna varit svåra att få i kan det vara problemet till detta glitter? Eller bör jag bli orolig. Den har bara gått 1455 mil 2014

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Tveksamt att missade växlar gett metall i oljan, men känner att här nånstans tar min kompetens slut och det är bättre om de riktigt kunniga tar över. Det hade antagligen varit bra om du kunnat visa oljan för någon som är van vid att böka med motorer så de kunnat säga något om saken.
Min personliga förhållning hade varit att byta oljan, köra en bit till, kolla oljan igen efter metall och om där inte var någon mer metall i oljan köra ett kortare bytesintervall och kolla igen, om det fortfarande inte verkar vara någon mer metall i oljan hade jag glömt det. Envisas det däremot med att fortsätta dyka upp metall i oljan så är det inte bra och tyder på att metall glider mot metall utan smörjning. Det här är dock inget råd utan bara vad jag antagligen gjort själv.
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Tveksamt att missade växlar gett metall i oljan, men känner att här nånstans tar min kompetens slut och det är bättre om de riktigt kunniga tar över. Det hade antagligen varit bra om du kunnat visa oljan för någon som är van vid att böka med motorer så de kunnat säga något om saken.
Min personliga förhållning hade varit att byta oljan, köra en bit till, kolla oljan igen efter metall och om där inte var någon mer metall i oljan köra ett kortare bytesintervall och kolla igen, om det fortfarande inte verkar vara någon mer metall i oljan hade jag glömt det. Envisas det däremot med att fortsätta dyka upp metall i oljan så är det inte bra och tyder på att metall glider mot metall utan smörjning. Det här är dock inget råd utan bara vad jag antagligen gjort själv.
Jag förstår. Är helt inne i din tanke där. Jag testar och kör ex antal mil nu och sen byter olja igen för att se hur det ser ut. Ev montera magnet plugg. Fortsätter det så måste jag nog lämna in den för tillsyn. Verkligen tråkigt om det ska hända, har ju precis köpt den. Men det är inte mer skadligt att köra? Bör man kanske lämna in för tillsyn redan nu?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hur är historiken med oljebyten under dessa 1455 mil?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag förstår. Är helt inne i din tanke där. Jag testar och kör ex antal mil nu och sen byter olja igen för att se hur det ser ut. Ev montera magnet plugg. Fortsätter det så måste jag nog lämna in den för tillsyn. Verkligen tråkigt om det ska hända, har ju precis köpt den. Men det är inte mer skadligt att köra? Bör man kanske lämna in för tillsyn redan nu?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Är det något lager så kan motorn rasa, och det kan vara dyra påhitt. Extra drygt för dig eftersom att det är första hojen.
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Hur är historiken med oljebyten under dessa 1455 mil?
Enligt boken är den stämplad 1001km 17/14
Sedan 7111km 11/5-17 men sen vet inte jag tyvärr om tidigare ägare har bytt olja själv hemma utan stämpel.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Är det något lager så kan motorn rasa, och det kan vara dyra påhitt. Extra drygt för dig eftersom att det är första hojen.
Låter mindre kul när man redan köpt den för 50 skulle bli en dyr hoj då

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Tja

Kontakta Svenska Motorcykelaktiebolaget i järfälla Tobbe är auktoriserad kawa verkstad enmansföretag och är väldigt proffsig och har vettiga priser kan få hem original delar på någon dag om det behövs. Den tidigare oljan har körts väldigt långt därav spånen skulle jag tro nu har du slagit i en kanonolja som ger en trevlig låda så kör max 500mil /1år och noja inget över det. Kawa håller många mil så fokusera på lappen istället lycka till

/Hobbe
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Tja

Kontakta Svenska Motorcykelaktiebolaget i järfälla Tobbe är auktoriserad kawa verkstad enmansföretag och är väldigt proffsig och har vettiga priser kan få hem original delar på någon dag om det behövs. Den tidigare oljan har körts väldigt långt därav spånen skulle jag tro nu har du slagit i en kanonolja som ger en trevlig låda så kör max 500mil /1år och noja inget över det. Kawa håller många mil så fokusera på lappen istället lycka till

/Hobbe
Hej. Okej jag får slå honom en signal i morgon och lyssna lite. Ja jag tyckte också den oljan gått för långt. Nästan två år och 800 sedan förra service. Inget jag behöver oroa mig för att det var som metallic lack i oljan alltså? Jag kanske bör byta oljan snart igen för att se om de är likadant? Slängde I motul 7100 nu.

fick svar av min polare. Hans första reaktion var "- oj". Sedan säger han att det kan vara precis alla möjliga problem, så det går inte ens att gissa utan att riva motorn. Men metallspån i oljan är generellt sett ett väldigt dåligt tecken.

Fy fan orkar inte

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 
Last edited:

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Tobbe är bra och pratglad så ring och snacka lite först om dina funderingar och följ hans råd . Jag trodde du slagit i 300v men jag byter själv runt 500 mil då olja är billigare än metal :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Man ser tydligast i oljefiltret om något är galet med motorn.Man måste hugga upp plåten på filtret så man kan se filterytan. Kapa inte med rondell eller bågfil man måste hugga upp det med hammare och kniv och ev plåtsax så de inte blir skit av uppkapningen. Man hugger upp plåten nära botten på filtret runtom hela filtret så man kan komma åt och riva sönder filterytan så man ser båda sidor av filtermaterialet. Lägg upp en närbild på filterytan så kan vi avgöra om de är bra eller anus. Guld eller mässingfärgade partiklar är riktigt illa för då håller den på att slita ner vevlager/ramlager .
Lite glimmer typ liknade metallicfärg är inte så farligt.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej. Okej jag får slå honom en signal i morgon och lyssna lite. Ja jag tyckte också den oljan gått för långt. Nästan två år och 800 sedan förra service. Inget jag behöver oroa mig för att det var som metallic lack i oljan alltså? Jag kanske bör byta oljan snart igen för att se om de är likadant? Slängde I motul 7100 nu.

fick svar av min polare. Hans första reaktion var "- oj". Sedan säger han att det kan vara precis alla möjliga problem, så det går inte ens att gissa utan att riva motorn. Men metallspån i oljan är generellt sett ett väldigt dåligt tecken.

Fy fan orkar inte

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Måla nu inte fan på väggen, det är möjligt att det inte är någon fara.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top