Drevning

Ja, då har du det drevat nästan som min KTM 350 hade det med 13 fram och 52 bak. Det var alltså extremt, men ska man upp på klipporna och "klättra" med hojen så behöver man en väldigt 'lätt' etta, antar jag.
Jag är mer ute efter att kunna köra på en växel på crossbanan. Om det även blir enklare på enduroslingorna så är det en bra bonus. Som det är nu så ligger jag hela tiden mellan 2-3an och jag tror det kan bli lite bättre med ett kugg ner på främre. Nästa steg blir väl att testa 14 fram och 52 bak. Då kanske det blir ganska bra på flera banor isf optimalt på endast en bana.
 
Jag är mer ute efter att kunna köra på en växel på crossbanan. Om det även blir enklare på enduroslingorna så är det en bra bonus. Som det är nu så ligger jag hela tiden mellan 2-3an och jag tror det kan bli lite bättre med ett kugg ner på främre. Nästa steg blir väl att testa 14 fram och 52 bak. Då kanske det blir ganska bra på flera banor isf optimalt på endast en bana.
Ja, men vilken växel vill du ligga i på banan då? Du har väl .. 5 växlar va? Eller typ 4 effektiva då 5an mest fungerar som transportväxel. Så du har nog ganska bra drevning för din aktivitet.

Nu vet jag inte hur din motor är växlad internt, eller exakt hur din bana ser ut. Jag kör ju KTM och du har Yamaha men dom borde vara nogorlunda lika ändå motormässigt. 2-3 växel på banan verkar lagom, jag kommer ihåg att jag vid något tillfälle med 13/52 drevning faktiskt haft 4an i när jag tog sats innan ett större hopp på Tuvängen. På enduroslingorna brukar jag ligga på 2-3, då jag faktiskt ofta startar i 2an ;) Men nämnas bör att 4ans växel nog är lite för lågvarvig för Tuvängens lilla mx-bana dessa dagar.

Idag är min 350 växlad 14/45, alltså väg-drevad, något jag ser fram emot att testa på crossbanan snart. Men jag är väl medveten om att det kommer bli problem i skogen sen. Men så är jag också en slags envis självplågare.

Min 450 är drevad 14/44, det blir väl nästan supermoto-drevning? Men den kör jag bara grusvägar och landsvägar med för att bekanta mig med den bättre och vänja mig vid vibrationerna. Jag har kört lite motorväg också med den, men uppåt 120 kmh så börjar vinden leka för mycket med livet.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top