Tvåtaktaren är död - eller vad var det Valmers sa?

Nesse skrev:
En std 250 är kanske inte det mest upphetsande man kan tänka sig.
Lyssnar man på de högpresterande maskinerna så gör det ju ont i öronen.

Nu var det väl inte hur kul de låter som var poängen utan om det gick att bygga 2T som skulle platsa som en bruksmotor? Hur kul låter en rad4:A på en skala?

välljud

Nesse skrev:
jo men man ryser ju av välbehag!!!!!!!!!!!!!!!!! :hihi

Nesse skrev:
En högpresterande fyrtaktsmaskin låter MER än en dito tvåtakt... Se på motogp tex, de kör utan dämpare för att få effekt, inte för att det e fränt. Alltså låter det så mycket som reglementet tillåter. Samma i motocrossen nu när det tas över av fyrtaktare, jag har för första gången åkt cross med öronproppar sen jag började åka 250 fyrtakt..

Nesse skrev:

Dessa högpresterande maskiner återfinns på racerbanan och har inget att göra med gathojar. Dessa förses naturligtvis med erforderlig ljuddämpning.

GSXR1100R skrev:
Inte klockan 08.00 i depån :mad:

Inte? Vem går på konsert och klagar på att det låter? Jag funderar på att turnera runt på tävlingarna nästa år med inrikting på bestykningstestning kl 08.00. Tacka vet jag EM utomlands där knappt någon drar sig för att varmköra mitt i natten, då vet man att man är på en racerbana.

Chris Ash skrev:
Dessa högpresterande maskiner återfinns på racerbanan och har inget att göra med gathojar. Dessa förses naturligtvis med erforderlig ljuddämpning.
:fakta ... Precis så... Som jag sa så upplever vi mer och mer små fyrtaktare på crossbanorna och där är inte ljudmätning så prioriterat, o de är minsann inte speciellt tysta. Betydligt jobbigare att höra på än tvåtaktarena.

Nordgren skrev:
Inte? Vem går på konsert och klagar på att det låter? Jag funderar på att turnera runt på tävlingarna nästa år med inrikting på bestykningstestning kl 08.00. Tacka vet jag EM utomlands där knappt någon drar sig för att varmköra mitt i natten, då vet man att man är på en racerbana.
Mordgren är en sadist :mad:

Det står lite konstigheter i texten det refereras till iof. T.ex. Orbitals luftassisterade DI är det väl egentligen ingen biltillverkare som hoppat på vad jag vet. Alla kör väl med wallguided högtryckssystem(eller om kanske ngn har centralt placerad sprutare).

Hur som helst, det är väl klart att detta skulle funka. Gäller bara att det finns en marknad. Kan skriva upp mig för en 500:a om det kommer ngn iaf :D

EDIT: OT: Nesse, "No brain, no pain"? Tycker väl att du har gjort ett ganska intelligent intryck hittills? /OT /EDIT

/J

Last edited:
RG500-Johannes skrev:
Hur som helst, det är väl klart att detta skulle funka. Gäller bara att det finns en marknad. Kan skriva upp mig för en 500:a om det kommer ngn iaf :D

Var skriver man under köpehandlingarna?

Nesse skrev:
trots deras trevliga karaktär så kvarstår miljöproblemet med (o)ljudet. Soundpollution är ett passande ord i sammanhanget

Fast det där sämmer inte riktigt... Ljud, eller om du vill buller består av svängningar i luften och 4T buller färdas längre än 2T.

mvh
/J

insprutning, låg förbrukning, låg emmission,
tyvärr är det nog för sent:

Bkg_01_Medium.jpg

Rotax 2-tec 600 HO SDI

gthyni skrev:
insprutning, låg förbrukning, låg emmission,
tyvärr är det nog för sent:

Rotax 2-tec 600 HO SDI

För sent för vad? Alltså, det finns ju som sagt marknader för olika saker.
Hela världen vill inte ha 1000cc fyrtaktshojar även om många tror det. Utan det finns marknader för mindre och lättare cyklar.
Kollar man på marknader som spanien och italien, som är långt mycket större än norden, så har små tvåtaktare definitivt plats.

Nyteknik skrev:
Vilken underbar motor! Varför får vi inte den i en sporthoj!?

:jisses

För att efterfrågan är överväldigande. De vågar helt enkelt inte chansa på att de klarar av det sug som finns på marknaden efter tvåtaktshojar.

Men med eller utan insprut, hur fixar man oförbrända färskgaser som inte hinner tebaka in förbränningsrummet? De hamnar ju fortfarande i pipan o ljummar ut i atmosvären? (förutom mellan 12 000-12100 typ)

oFFkeFF skrev:
För sent för vad? Alltså, det finns ju som sagt marknader för olika saker.

Jag tänkte på skotermarknaden där denna motor huserar.
Snöskotern är utsedd till miljöbov och fyrtaktaren är utsedd
till dess räddare. Så är det!

#Olsson# skrev:
Men med eller utan insprut, hur fixar man oförbrända färskgaser som inte hinner tebaka in förbränningsrummet? De hamnar ju fortfarande i pipan o ljummar ut i atmosvären? (förutom mellan 12 000-12100 typ)

Rotax har en avgasventil som kallas RAVE som på den
senaste motor (på bilden ovan) kontrolleras av styrdatorn.

2-TEC SDI

The revolutionary no-compromises cleaner-burning Rotax 2-stroke engine. Fuel is injected into the transfer ports once the exhaust ports are closed. This semi-direct injection process reduces emissions by as much as 50 percent and fuel economy by as much as 25 percent, with the same power as a carbureted engine. The 2-TEC SDI delivers two-stroke light weight and high performance with four-stroke emissions and fuel economy.

RAVE (Rotax Adjustable Variable Exhaust)

R.A.V.E.. valves provide optimal throttle response and increased power in the low- and mid-RPM ranges, increased fuel economy and improved emissions quality by changing the size of the cylinder’s exhaust ports. At low and mid-range RPM, the valve is closed. But when the engine reaches a higher RPM, the valve opens, creating a larger exhaust port for freer flowing gases and increased power capacity. Engines with R.A.V.E. valves are basically two-engines-in-one – one tuned for peak power, another for satisfying torque.

gthyni skrev:
Rotax har en avgasventil som kallas RAVE som på den
senaste motor (på bilden ovan) kontrolleras av styrdatorn.

Den stänger alltså, som på en fyrtakt d v s stänger dörren o har inte med porttider att göra? Eller? Verkar lovande isåfall.

edit: Jag missade

R.A.V.E.. valves provide optimal throttle response and increased power in the low- and mid-RPM ranges, increased fuel economy and improved emissions quality by changing the size of the cylinder’s exhaust ports. At low and mid-range RPM, the valve is closed. But when the engine reaches a higher RPM, the valve opens, creating a larger exhaust port for freer flowing gases and increased power capacity. Engines with R.A.V.E. valves are basically two-engines-in-one – one tuned for peak power, another for satisfying torque.

OK, men den hindrar nog inte oförbrända gaser etc Eller?

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back