Tvåtaktaren är död - eller vad var det Valmers sa?

RAVE är en något mer avanserad YPVS som fans på Yamahas 2t hojar. typ DT RD

Dom andra tillverkarna hade liknande. tror jag :confused:

gthyni skrev:
jo, läs igen (övre citatet)

Med det menas när returpulsen(EDIT:Tack Alf..) stänger avgasporten. Den rörliga avgasventilen (RAVE på Rotaxspråk) ändrar bara porttiden på avgasporten för bättre lågvarvsprestanda, precis som Olsson skrev. RAVE är helt enkelt en förenklad, vacuumstyrd version av den elektroniska föregångaren YPVS.. :7peta
SDI (Semi Direct Injection) däremot, är ROTAX ensamma om. (Åtminstone i skoterbranchen.)

Last edited:
gthyni skrev:
jo, läs igen (övre citatet)

OK, jag kanske är lost, men insprutet i överströmmningskanalerna sker före och borde inte påverka problemet med oförbända gaser. (jag tror det är ett miljöproblem i alla fall)

"..Fuel is injected into the transfer ports once the exhaust ports are closed.."

..menas väl ändå när kolven stängt porten och inte RAVE (som aldrig kan stänga även om de kallar det för "closed") Jag menar RAVE är ännnu en avgasventil i mängden. Stort utblås för full powa och litet för med vrid på låga etc.

Jag tänkte mer på om klassisk 2-takts-pipa används, där gaserna hamnar i kröken/avgassystemet, och sedan skyfflas tillbaka av trycket från pipan o från förra cykeln. Och det klassiska problemet att kolven stänger tidigt/gaserna hinner inte tillbaka in. Hur ska insprutet i kanalerna lösa det?

#Olsson# skrev:
OK, jag kanske är lost, men insprutet i överströmmningskanalerna sker före och borde inte påverka problemet med oförbända gaser. (jag tror det är ett miljöproblem i alla fall)

"..Fuel is injected into the transfer ports once the exhaust ports are closed.."

..menas väl ändå när kolven stängt porten och inte RAVE (som aldrig kan stänga även om de kallar det för "closed") Jag menar RAVE är ännnu en avgasventil i mängden. Stort utblås för full powa och litet för med vrid på låga etc.

Jag tänkte mer på om klassisk 2-takts-pipa används, där gaserna hamnar i kröken/avgassystemet, och sedan skyfflas tillbaka av trycket från pipan o från förra cykeln. Och det klassiska problemet att kolven stänger tidigt/gaserna hinner inte tillbaka in. Hur ska insprutet i kanalerna lösa det?

Det är ju det de gör, istället för att gaserna kommer nerifrån vevhuset, när kolven är på väg ner(öppet ut i pipan), så smiter inte mer ut än det som redan är förbränt.

Man borde kanske spruta in rätt mängd i förbränningsrummet efter avgas har stängt. Sedan tänder man eld på't. Då borde man kunna forsätta med att använda pipor som volym-hink och kompressor liksom. Och det som hamnar i kröken är bara luft :tummenupp (sedan uppstår naturligtvis 1 000 000 ny problem i vanlig ordning) Hur gör Aprilia-scootrarna?

(Föresten, är det OT nu?)

#Olsson# skrev:
Man borde kanske spruta in rätt mängd i förbränningsrummet efter avgas har stängt. Sedan tänder man eld på't. Då borde man kunna forsätta med att använda pipor som volym-hink och kompressor liksom. Och det som hamnar i kröken är bara luft :tummenupp (sedan uppstår naturligtvis 1 000 000 ny problem i vanlig ordning) Hur gör Aprilia-scootrarna?

(Föresten, är det OT nu?)

Nja, precis som för fyrtakt så blir ju aldrig förbränningen 100%-ig, däremot slipper man ju en del spill som sagt.
Direktinsprutat tvåtakt finns som sagt ingen anledning att börja sprutet innan avgasporten är stängd, överladdningen är ju välkommen ändå.

oFFkeFF skrev:
Det är ju det de gör, istället för att gaserna kommer nerifrån vevhuset, när kolven är på väg ner(öppet ut i pipan), så smiter inte mer ut än det som redan är förbränt.

Jag hoppas du har rätt för jag luuuuuv 2-t. Men jag hajar inte. Man sprutar in i transferportarna. När? När kolven stängt avgasporten och antingen på väg ned eller upp. Oavsett vilket så vill man ju fylla rummet ovanför kolven samt pipan/kröken med blandning. Eller? Det är ju liksom idén med 2T/power att man avsiktligt fyller även pipan. Och så länge man gör det så har man ett stort miljöproblem(gissar jag) pga att man sällan får tillbaka alla färskgaser in i förbränningsrummet.

#Olsson# skrev:
Jag hoppas du har rätt för jag luuuuuv 2-t. Men jag hajar inte. Man sprutar in i transferportarna. När? När kolven stängt avgasporten och antingen på väg ned eller upp. Oavsett vilket så vill man ju fylla rummet ovanför kolven samt pipan/kröken med blandning. Eller? Det är ju liksom idén med 2T/power att man avsiktligt fyller även pipan. Och så länge man gör det så har man ett stort miljöproblem(gissar jag) pga att man sällan får tillbaka alla färskgaser in i förbränningsrummet.

Inte fasen kan man låta transferportarna stänga senare än en kolvstyrd avgasport (vilket det ser ut att vara frågan om här..). porttiderna är ju symetriska och då skulle avgaserna blåsa ner i vevhuset när kolven är på väg ner.... låter sådär lyckat.. Att spruta in soppan i överströmmarna efter kolven stängts låter alltså omöjligt i detta fall..

Om det inte är frågan om en mekanisk avgasventil med assymetriska tider.. Det finns på stordieslar (ofta tvåtakt) fast då sitter den (dom) i toppen vilket är lämpligare..

Så, mina två öre..

Edit: injektorerna sitter i närheten av insugsportarna, efter reedventilerna.. Möjligt att insugsportarna är kombinerade boost (bakre överströmmare) och insugskanaler, det är väl ganska vanligt på reedmatade motorer? Injektorerna kan på så sätt sägas sitta i överströmmarna.. och ja, den öppnar när kolven är på väg upp, har stängt avgasporten (samt boosten) och suger in luft i vevhuset.. kan detta vara förklaringen?

/B

Last edited:
Som jag hajat det är det direkt-insprutning. D.v.s högt tryck direkt in i förbränningsrummet, inte via vanliga "förgasarsprut" alltså.

Jag hoppas att tillverkarna satsar mer på baktakt. Går billigt på spetsad tobak och är bra för själen.

Bifogat

• reggie.jpg
    reggie.jpg
    27.9 KB · Visningar: 48
oFFkeFF skrev:
Som jag hajat det är det direkt-insprutning. D.v.s högt tryck direkt in i förbränningsrummet, inte via vanliga "förgasarsprut" alltså.

Ok, i stil med Bimbon då.. "injection above the transfer ports after the exhaust have closed" skulle det alltså stått.. Nu bidde det begripligt igen, förklarar dessutom dom dubbla injektorerna, tiden blir väldigt knapp för soppan att hinna in med den lösningen.. 4-5 millisek på fullvarv som mest..(om det ens är så mycket..)

/B

Bj.O.rn skrev:
Ok, i stil med Bimbon då.. "injection above the transfer ports after the exhaust have closed" skulle det alltså stått.. Nu bidde det begripligt igen, förklarar dessutom dom dubbla injektorerna, tiden blir väldigt knapp för soppan att hinna in med den lösningen.. 4-5 millisek på fullvarv som mest..(om det ens är så mycket..)

/B

Sen hur smörjning och sånt går till vetifanken, men det är la bara att kolla på skotermötorn.

Bj.O.rn skrev:
Edit: injektorerna sitter i närheten av insugsportarna, efter reedventilerna.. Möjligt att insugsportarna är kombinerade boost (bakre överströmmare) och insugskanaler, det är väl ganska vanligt på reedmatade motorer? Injektorerna kan på så sätt sägas sitta i överströmmarna.. och ja, den öppnar när kolven är på väg upp, har stängt avgasporten (samt boosten) och suger in luft i vevhuset.. kan detta vara förklaringen?

/B

Ja det låter väl rimligt. Var de än sitter, så länge de sitter i trakterna insug, vevhus, överströmmarna och inte i förbränningsrummet - så är väl konstruktionen knappt en halv-revulotion(stavning) miljömässigt. Soppan blandas "bara" lite senare än med förgasarmotor. Resten är ganska konventionellt.

...reduces emissions by as much as 50 percent..

Det skall väl ned 10-20 gånger till eller så för att konkurera med 4t MC? Tror det var när Öst/väst-Tyskland förenades så förbjöds Trabanterna på gatorna i Berlin. Någon mätte och kom fram till att 100st moderna kat-bilar släpper ut som en(1) Trabant :skrämd

Låt mig gissa, detta är ett skämt? Typ "konspiration 58"?
Ingen kan på allvar tro att 2T motorn kommer tillbaka, eller?

2T är skit som självdog på landsvägs-mc-sidan då ingen ville ha den motortypen.
Snöskotrar är 20-30år efter i utveckling och först nu börjar de få mc-teknik och 4T motorer. Det finns inga miljökrav på snöskotrar vilket är förklaringen till att det fortfarande säljs (skitbilliga, för tillverkaren)2T motorer i dessa.
Kunderna accepterar dessutom en motor som tar 3l/mil och håller mellan 300-1000 mil mellan renoveringarna (otroligt nog).

Ski-Doo (snöskoter) SDI fungerar genom att tillföra bränslet i spolportarna efter det att returpulsen "stänger" avgasporten och minimerar på så sätt förlust av färskgas under del-last.
På full-last har den samma BSFC (specifik förbrukning) som en vanlig 2T för att kolven ej ska smälta (av detonation).
SDI är en ren nödlösning för att tjäna pengar på den billiga 2T motorn!
Riktig DI kommer aldrig på en högprestanda 2T för vanligt bruk då ingen får det att fungera!!
De båtmotorer som har DI har låg litereffekt och ska ej jämföras med mc/snöskoter 2T, de är mycket olika.
Glöm allt om att 2T kommer tillbaka på landsvägen, det gör de aldrig.

Alf Sundström skrev:
Låt mig gissa, detta är ett skämt? Typ "konspiration 58"?
Ingen kan på allvar tro att 2T motorn kommer tillbaka, eller?

2T är skit som självdog på landsvägs-mc-sidan då ingen ville ha den motortypen.
Snöskotrar är 20-30år efter i utveckling och först nu börjar de få mc-teknik och 4T motorer. Det finns inga miljökrav på snöskotrar vilket är förklaringen till att det fortfarande säljs (skitbilliga, för tillverkaren)2T motorer i dessa.
Kunderna accepterar dessutom en motor som tar 3l/mil och håller mellan 300-1000 mil mellan renoveringarna (otroligt nog).

Ski-Doo (snöskoter) SDI fungerar genom att tillföra bränslet i spolportarna efter det att returpulsen "stänger" avgasporten och minimerar på så sätt förlust av färskgas under del-last.
På full-last har den samma BSFC (specifik förbrukning) som en vanlig 2T för att kolven ej ska smälta (av detonation).
SDI är en ren nödlösning för att tjäna pengar på den billiga 2T motorn!
Riktig DI kommer aldrig på en högprestanda 2T för vanligt bruk då ingen får det att fungera!!
De båtmotorer som har DI har låg litereffekt och ska ej jämföras med mc/snöskoter 2T, de är mycket olika.
Glöm allt om att 2T kommer tillbaka på landsvägen, det gör de aldrig.

Aldrig på högpresterande 2t-motorer? Tja, det finns en styck 125gp hoj med just direkt-insprutning, förmodligen så högpresterande man kan komma.. D.v.s säga litereffekter över 400hk.

På Rotax SDI injekterar man bränslet i dom bakre överströmarna.

SDI stands for Semi-Direct Injection, and it describes a system by which fuel is injected, not into the combustion chamber, but into the fast-moving air streams in the rear transfer ports. Because injection into the transfer streams more than doubles the amount of time available for evaporation of the fuel droplets, specialized fuel injectors like those of Orbital and Ficht are not needed. Direct Injection must wait for the exhaust port to close before injection can begin, but with SDI, keeping fuel from reaching the exhaust is accomplished by the natural scavenging flow pattern of a high-powered two-stroke.

EDIT: Alf hann före, och bättre dessutom!

Last edited:
*/ ?>
Back