Tvätta nya däck

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Jag har precis bytt mina däck och lämpligt nog fick jag köra hem hojen i regn med de nya inoljade isbitarna. Men det gick ju bra...

Men andra ord. Att sandpappra däcken är ghey.
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Nu vet jag visserligen inte om dom geggar in silikon också, med det hala är ett vax som dom har för att få loss det nypressade däcket ur formen det har gjutits i.

(Rätta mig också om jag har fel)
 

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
Du har aldrig klotat nya hojar med halvförsäkring, det hör ju jag! :mad:

Inte med en flång ny hoj nej, men jag sopade min r1-03a i backen, fast det var mitt eget fel och inte halkiga däck.

När jag tog ut r6an satt det nya däck på den, jag körde lite halvlugnt hem (typ 2km) sen var det bara att brassa järnet. Har inte märkt av att det skulle vara halt på något sätt.

Inte heller dom sjuttioelva andra gångerna jag bytt svålar har jag märkt av att det skulle vara halare än vanligt. Jag tror såna här trådar ger folk hjärnspöken och en bra ursäkt för varför dom vurpade på kalla nya däck en tidig vårmorgon.
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Usch, vad jobbigt det blir ikväll.

Ska lägga om däck själv, då vet alla att det blir obalans till den grad att cykeln nästan hoppar av vägen :( På det så blir det så halt att den halkar omkull, kan den ens stå på stödet?! :cursed

När jag tog ut r6an satt det nya däck på den, jag körde lite halvlugnt hem (typ 2km) sen var det bara att brassa järnet. Har inte märkt av att det skulle vara halt på något sätt.

Alla har vi olika preferenser vad gäller "brassa järnet" :rolleyes:

Jag sjunger med fäjder, har aldrig upplevt nya däck som hala.
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Inte med en flång ny hoj nej, men jag sopade min r1-03a i backen, fast det var mitt eget fel och inte halkiga däck.

När jag tog ut r6an satt det nya däck på den, jag körde lite halvlugnt hem (typ 2km) sen var det bara att brassa järnet. Har inte märkt av att det skulle vara halt på något sätt.

Inte heller dom sjuttioelva andra gångerna jag bytt svålar har jag märkt av att det skulle vara halare än vanligt. Jag tror såna här trådar ger folk hjärnspöken och en bra ursäkt för varför dom vurpade på kalla nya däck en tidig vårmorgon.

Ord. Man kan ju tro att det vore farligt med nya däck på något sätt när man läser alla oroliga användares svar här.
Sandpaper och grejjor, hör ni inte hur befängt det låter? :gnissla
 

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
Alla har vi olika preferenser vad gäller "brassa järnet" :rolleyes:

Fega satan på bulten! :D

Fast det hade nog mer att göra med ringrostighet, hoj med 3 mil på mätaren och grus/död i varje kurva samt det faktum att bulten suxxar på vrövv :mad:

Eller fan, det var hala däck. Jag är erkänner :3freak
 

Dark_Messenger

Guest
Jag tolkar era svar som att jag kör liite hårdare än vad ni gör. :tummenupp

Men för att återgå till topic, bensa på nya sulor är the shit med andra ord!?

Sandpappra kanterna har jag redan gjort o det var sjukt drygt. :mad:
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag tolkar era svar som att jag kör liite hårdare än vad ni gör. :tummenupp

Men för att återgå till topic, bensa på nya sulor är the shit med andra ord!?

Sandpappra kanterna har jag redan gjort o det var sjukt drygt. :mad:

Ja, det kan du, eller så ser vi inte "problemet".

Ozto, han kör lite mesigt, han upplever inte heller problemet :(
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag tolkar era svar som att jag kör liite hårdare än vad ni gör. :tummenupp

Men för att återgå till topic, bensa på nya sulor är the shit med andra ord!?

Sandpappra kanterna har jag redan gjort o det var sjukt drygt. :mad:

Om du nu kör så hårt så borde du väl bara tycka det är kul om det sladdar lite i början.. ?
Förstår inte problemet, troligen för att det inte finns..
 

Dark_Messenger

Guest
Om du nu kör så hårt så borde du väl bara tycka det är kul om det sladdar lite i början.. ?

Får så tråkiga flashbacks av sladdar så nej jag ser inte det roliga i det. Sen har jag sulat på för mig okända däck också och med nya däck tar jag inga chanser. Bara att säga grattis till er som aldrig får släpp med nya däck.
:)
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Jösses vilka problem folk har.

Du måste ju ändå få upp temp i däcken innan du kör din "bombar" repa. på den tiden hinner du få bort den SÅP hala livsfarliga beläggningen.
 

Dark_Messenger

Guest
Jag tror att om du skulle göra det så skulle vi inte ha den här diskussionen.

Nu är det ju inte det vi diskuterar utan bästa sättet att få bort "nyhinnan". Om jag så vill köra med rondell på mina nya däck så låt mig göra det. Jag är inte intresserad av spekulationer på släpp vs inte släpp eftersom jag upplever släpp med nya däck. Tråden gäller bästa/skonsammaste sättet att ta bort hinnan, inget annat.:tummenupp
 

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
Om man nu ska snacka om att göra hårt (även om jag fårstår att du är ironisk, eller?). Så ingår väl sladdande, hoppande/ålandes bakdel när man kör hårt. Känns som att det sista problemet är en nanomillimeters hinna av "silikon" då.

Aja, jag lägger ned nu :)
 

Dark_Messenger

Guest
Jösses vilka problem folk har.

Du måste ju ändå få upp temp i däcken innan du kör din "bombar" repa. på den tiden hinner du få bort den SÅP hala livsfarliga beläggningen.

Jo men självklart det vet jag också men jag vet hur jag funkar, när jag sätter mig på hojen så är det åka som gäller. Vill liksom gardera mig på nått sätt utöver ta-det-lugnt-första-milen-o-lägg-ner-försiktigt-blajet.
:gnissla

Om man nu ska snacka om att göra hårt (även om jag fårstår att du är ironisk, eller?). Så ingår väl sladdande, hoppande/ålandes bakdel när man kör hårt. Känns som att det sista problemet är en nanomillimeters hinna av "silikon" då.

Aja, jag lägger ned nu :)

Det är klart att de gånger man kör på marginalerna så upplever man en del obehagliga tillfällen. Skillnaden i det du beskriver mot det det jag försöker förmedla är att i ditt exempel talar däcket om vad som händer och jag hinner korrigera, medans mitt exempel så släpper det helt sonika. :näsblod

Det gör både ont och blir dyrt. Därav frågeställningen. Sen ska du komma ihåg att jag kör inte med slicks eller renodlade bandäck på gata, det är jag för snål för. Då blir det extra viktigt att skapa optimala förutsättningar innan man (jag) börjar pressa.:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top