Tvätta nya däck

Ligist

Självutnämnd chef
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 625 -06
Tänk....

Depåstöd + i med växel på tomgång + håll sandpappret emot däcket med nån bra kloss. Jobbigt? NEJ :D
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
bensin är mitt tips om du vill ha en vätska att gnida in med annars grusväg :)
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Upp med hojen på depåstöd, starta, lägg i ettan, håll sandpapper mot bakhjulet. Sluta när du är nöjd. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag brukar blöta en bomullstrasa i bensin och gnoa av de nya däcket med.

/J
 

Dark_Messenger

Guest
Gruset har väl en bearbetande effekt. Slipar/nöter bort ytterskiktet. Dessutom så eftersom däcket sjunker ner så bearbetar det inte bara den del man egentligen kör på utan ett bredare område. Nyttan med att köra försiktigt på asfalt borde vara vara mindre eftersom när man väl gör ett riktigt nerlägg kommer man ju på okört område på däcket.

Tipset om grusväg står i användarmanualen till ZR-7an.

Själv kör jag som sagt med rasp. Har då inget dåligt samvete att ta extra på sidorna eftersom det tenderar vara väldigt mycket kvar där när det är dags att byta i vilket fall. :D

Ah! Smart jag tänkte inte på att hojen "sjunker ner" och får större kontaktyta i gruset.

Mitt på spelar ju egentligen ingen roll, det kan man som många skriver börna bort, det viktiga är ju kanterna. Vill inte ha släpp där när man lägger ner. :näsblod

Jag brukar blöta en bomullstrasa i bensin och gnoa av de nya däcket med.

/J

Ok! Jag har läst nått sånt också men fick för mig att man skulle använda något annat än bensin.

Klart minst ansträngande/bästa idén hittils. :tummenupp

Gar det inte att bara kora lugnt i 3 vanster/hoger kurvor?!

Nej! :mad:
 
Last edited:

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
Asså, tror folk att däck är gjorde av inoljade isbitar eller? Kan säkert skilja från märke till märke, men jag har aldrig varit med om att dom är så jävla hala som i den "filmen med den nya gixxern".

Sandpapper? Bensin? vafan, släpp sargen och kom in i matchen. Ut och kör skiten, skulle det sladda lite är det bara spännande ju! :tummenupp

Ni som är oroliga över detta fenomen borde ni inte vara mer oroliga över grus i kurvor?
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kändes inte som jag fick bort något. Sandpappren gick sönder hela tiden...sen var det jättejobbigt också. :näsblod

Det är skillnad på sandpapper och sandpapper! :mattias

Använder du sandpapper som är till för trä/spackel kan det vara jobbigt! Köp ett ark med smergelduk och riv i valfri längd/bredd.

Som beskrev tidigare...
Depåstöd bak + växel i :tummenupp
Slipa för hand fram...

Att använda kemiska medel finns det ingen anledning till att göra!!!
 

Dark_Messenger

Guest
Asså, tror folk att däck är gjorde av inoljade isbitar eller? Kan säkert skilja från märke till märke, men jag har aldrig varit med om att dom är så jävla hala som i den "filmen med den nya gixxern".

Sandpapper? Bensin? vafan, släpp sargen och kom in i matchen. Ut och kör skiten, skulle det sladda lite är det bara spännande ju! :tummenupp

Ni som är oroliga över detta fenomen borde ni inte vara mer oroliga över grus i kurvor?

Du har aldrig klotat nya hojar med halvförsäkring, det hör ju jag! :mad:
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Asså, tror folk att däck är gjorde av inoljade isbitar eller? Kan säkert skilja från märke till märke, men jag har aldrig varit med om att dom är så jävla hala som i den "filmen med den nya gixxern".

Sandpapper? Bensin? vafan, släpp sargen och kom in i matchen. Ut och kör skiten, skulle det sladda lite är det bara spännande ju! :tummenupp

Ni som är oroliga över detta fenomen borde ni inte vara mer oroliga över grus i kurvor?

Lägger du ner hojen i en kurva och tycker det är spännande om du ser att det är oljespill där? :va
 

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Ort
vallentuna
Hoj
LETAR!
depå stöd+6:ans växel lås gasen på fult+dit med sandpapper!

tar ca 3 sekunder per däck!

p.s har aldrig testat det själv:)

nä köpte nya däck själv nyss ,tycker inte man behöver köra specielt mycke för att ytan ska försvinna!:7peta kööööörrrr
 

Bifogat

  • DSC00208 däck.JPG
    DSC00208 däck.JPG
    123.4 KB · Visningar: 104
Last edited:

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Herrejösses!!

Ja vad faan tror ni racing killarna gör? dom kör ständigt på nya däck tror ni dom står med sandpapper eller kemikalier i depå??? Ut och kör bara och se till att värma upp däcken innan fullt nerlägg. Jag har själv kommit till bana med sprillans däck och endast kört 2 uppvärmingsvarv sen rakt på fullt nerlägg och maxbroms.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Gör så här om du vill lugna dig, upp i depåstöd rugga runt ett par varv med lite slippapper(brukar snurra runt hjulet och bara hålla pappret mot sidan)på mitten ger det sig själv efter ha kört en bit, en kort sväng på grusväg slipar in däcket fint med.

Som Kurben oxå säger, lägg inte ner för mycket tid och funderingar på detta, då det inte är något konstigt med nya däck då och då, ut o kör, ta det lugnt ett par mil utan att tokpressa däcken.
 
Last edited:

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
ligger en liten silikonyta på för att bevara hållbarheten på däcket så länge det är oanvänt.. för att inte gummit ska torka, (färskvara). rätta mig någon om jag har fel.


Nu vet jag visserligen inte om dom geggar in silikon också, med det hala är ett vax som dom har för att få loss det nypressade däcket ur formen det har gjutits i.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top