Tvätta nya däck

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo, det är ju skillnad på gnussning och marinering :hihi
Fast med tanke på att folk här inte har tid/ork att köra lugnt 2km så finns väl risken att man tar en 5-litersdunk och duschar däcket... :rolleyes:

Jag brukar när jag lagt på nya däck testa hur de känns på första turen från däckverkstaden. Känns de hala så gnor jag av dem enligt ovan när jag kommer till mitt garage. Det är nu nämligen så trist med tvåhjulig motorcyklar, att för att kunna slita sidorna på banan så måste belastningen och därmed kurvhastigheten vara hög. Och detta är enda sätta att komma upp på den jungfruliga ytan första gången.

Eftersom jag är en försiktig person som lägger ned mycket mer jobb och pengar på min cykel än genomsnitthojåkaren så vinnlägger jag mig om att praktisera alla metoder som kan hålla mig på två hjul (har inte har tappat hojen, vält eller klotat på 20 år).

Men en vacker dag går det säkert åt skogen för mig med. Trots mitt säkerhetstänkande.

Så som sagt: Det GÅR att köra bort vaxhinnan (OM man har nya däck som har sådan) men det är säkrare att på ngt sätt ta bort den innan.
 
Last edited:

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Det är nu nämligen så trist med tvåhjulig motorcyklar, att för att kunna slita sidorna på banan så måste belastningen och därmed kurvhastigheten vara hög

Du brukar skriva rätt vettiga saker men nu har du fan fel. Det är ju precis det här som är så KUL med tvåhjuliga motorcyklar! :arsele



:tungan
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du brukar skriva rätt vettiga saker men nu har du fan fel. Det är ju precis det här som är så KUL med tvåhjuliga motorcyklar! :arsele



:tungan


Tack :hihi

Jo det tycker jag också, jag gillar att svänga som de som känner mig vet. Men det är nojjigt att kliva upp på en vaxhal kant första gången med en hoj man lagt ned flera hundra tusen pengar och hundratals timmar på. Även om det skulle vara i tex en trafiksäker miljö som i mitt fall tex Rörken. Jag ryser varje gång någon lägger sin köpehoj där och tänker att det hade kunnat vara jag.
 
Last edited:
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top