Tvätta nya däck

Dark_Messenger

Guest
Vad är det nu man ska använda för att få bort hinnan? :va

Bansa? Terpentin? Fotogen?
 

Dark_Messenger

Guest
Ni är ju fan sämst. Nu har jag fått sju OLIKA svar typ.

Börna går bort, vill få bort hela hinnan.

Har kört lite sandpapper men det var så jävla jobbigt. :mad:


:7peta Du tappar fortfarande näsan.
 
Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Nä allvarligt.. ta det soft och få däcken varma så e skiten borta sen. Det är nog enklast av allt. Tar inte många minuter... Varför slipa? torka med läbbiga lösningsmedel?
 

Dark_Messenger

Guest
Nä allvarligt.. ta det soft och få däcken varma så e skiten borta sen. Det är nog enklast av allt. Tar inte många minuter...

Har inte råd att klota såhär tidigt in på säsongen!

Jag är en lite av en allt-eller-inget-kille. :näsblod
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
många säger att finfint sandpapper är det bästa?

men men det är vad många säger, det snabbaste sättet är nog en redig burnout?

men då har man ju framdäcket kvar..

men någon kanske vet hur man ska göra för att burna med framdäcket? (=
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Ni är ju fan sämst. Nu har jag fått sju OLIKA svar typ.

Börna går bort, vill få bort hela hinnan.

Har kört lite sandpapper men det var så jävla jobbigt. :mad:



:7peta Du tappar fortfarande näsan.

Vi andra brukar inte göra något alls. Kör försiktigt i början och när du lägger ner hojen mer än tidigare skall du ta det försiktigt, öka i små steg, eftersom du inte kört på den delen av däckt tidigare.:tungan :tungan
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Jag använder en rasp. I boken rekomenderas 6 mil på grus. Funkar både bak och fram och sliter inte bara på mitten.
 

RobRas

Guest
Känns som att folk har blivit lite mer nojjiga sen Gixxer-filmen visades =) . Jag kör bara lite lugnare dom första milen sen hoppas jag att problemet är ur världen och ger allt igen...

Någon som vet varför nya däck är lite hala i början?
 

Dark_Messenger

Guest
Vi andra brukar inte göra något alls. Kör försiktigt i början och när du lägger ner hojen mer än tidigare skall du ta det försiktigt, öka i små steg, eftersom du inte kört på den delen av däckt tidigare.:tungan :tungan

Så har jag alltid gjort tidigare men nu tänkte jag testa an ny variant. Preppa skiten på nått sätt så man kan lägga ner direkCt!1! :yoparty

Jag använder en rasp. I boken rekomenderas 6 mil på grus. Funkar både bak och fram och sliter inte bara på mitten.

DEN har jag faktiskt inte hört tidigare. Vad ska gruset göra som är så bra? :)

Jag kör med sandpapper! Tar bara 5min/däck...

Kändes inte som jag fick bort något. Sandpappren gick sönder hela tiden...sen var det jättejobbigt också. :näsblod
 
Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Är sandpapper för jobbigt så kanske det går att gno in lite bensin och tända eld i typ 10 sekunder och sedan släcka den. Det borde bränna bort hinnan. Med fördel då däck o fälg inte sitter på hojen.
 
Last edited:

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
DEN har jag faktiskt inte hört tidigare. Vad ska gruset göra som är så bra? :)


Gruset har väl en bearbetande effekt. Slipar/nöter bort ytterskiktet. Dessutom så eftersom däcket sjunker ner så bearbetar det inte bara den del man egentligen kör på utan ett bredare område. Nyttan med att köra försiktigt på asfalt borde vara vara mindre eftersom när man väl gör ett riktigt nerlägg kommer man ju på okört område på däcket.

Tipset om grusväg står i användarmanualen till ZR-7an.

Själv kör jag som sagt med rasp. Har då inget dåligt samvete att ta extra på sidorna eftersom det tenderar vara väldigt mycket kvar där när det är dags att byta i vilket fall. :D
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top