Testa däckvärmare?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Jag har aldrig ägt eller använt däcksvärmare tidigare men har nu införskaffat en uppsättning begagnade.

Min fråga är hur jag provar dessa på bästa sätt för att se att de fungerar som de ska?
Helst utan att behöva montera dem på däcken.

För att kunna se om dom fungerar perfekt så måste du självklart montera dom på däcken. Bara ut och testa :)

Sätt i kontakten i väggen.

Obs endast kortvarigt annars kan dom förstöras om termostat ej finns.
Känn med handen över ytan som ligger mot däcket så att alla slingor fungerar.

Rulla ut dom innan du pluggar i, annars kan dom brinna.

Okej, jag provar att rulla ut dem och stoppar i kontakten så får vi se :)

Gustav O skrev:
Fråga Sepahewe. :hihi
Jag har läst lite här och där om folk som rullat ihop dem efter att de suttit på däcken utan att dra ur sladden och det ska tydligen inte vara så bra.
Tänkte att det var bäst att fråga först innan man gör bort sig rejält och eldar upp dem :hihi

Fungerade bra :)

En rookie-fråga till: Är det som ser ut som ett klockbatteri på bilden termostaten?

Bifogat

• sh_dackvarmare.jpg
    sh_dackvarmare.jpg
    117.4 KB · Visningar: 191
Ingen som vet vad den lilla grejen på bilden ovan är?

sandstream skrev:
Ingen som vet vad den lilla grejen på bilden ovan är?

Ahhh, Det är den energisnåla typen av däckvärmare, går en säsong på ett typ klock-batteri, tar dock ett tag att nå 80 celsius :hihi

Nä, jag skulle nog som du gissa att det är just termostaten, men för att vara säker så kan du väl kolla med säljaren, svaren här är ju av skiftande karraktär :rolleyes:

sandstream skrev:

Dom sista 15 minuterna innan start så gör man vanligen två saker: Pissar fyra gånger samt däremellan kollar (medelst handpåläggning) så att däckvärmarna är på. Detta gäller SÄRSKILT på Knudan där propparna går i ett kör (Djävla skitproppar förresten... Håller inte för 16 set däckvärmare!!!).
OM man då, fem minuter innan start, tycker att "Värmarna känns lite kalla!! Tänk om jag får ett Kalladäck-släpp i första böj!!" så kan man ta och lätta på änden på däckvärmaren och lägga ett blött finger på värmaren. Vips! så klickar det till i termostaten, strömmen är på igen och så kommer självförtroendet som ett brev på posten.... "Mina däck är klibbigast!!!"
Ett hemligt tips!!!

En sista fråga som jag funderat lite på: Finns det några nackdelar med att värma däck som har mönster?
(Tex Racetex och SuperCorsa)

Vet inte om ni värmer era regndäck men om ni gör det så borde det ju inte vara några problem.

sandstream skrev:
En sista fråga som jag funderat lite på: Finns det några nackdelar med att värma däck som har mönster?

Vet inte om ni värmer era regndäck men om ni gör det så borde det ju inte vara några problem.
De däck som du har är inga problem att värma. Angående regndäck är det lite olika Dunlopregndäcken ska INTE värmas om jag har fattat rätt.

Gustav O skrev:
Angående regndäck är det lite olika Dunlopregndäcken ska INTE värmas om jag har fattat rätt.

Korrekt de har en arbetstemperatur på 30C (om jag minns rätt) och kommer därmed att bli överhettade redan innan du rullar ut om du har använt däcksvärmare.

sandstream skrev:

Dom SKA värmas! Håller längre och bettar från första varvet!

Man tackar och bugar för svaren :Bugar

Finns väl bara en nackdel med däckvärmare och de är att alla tror att man ska köra som en fantom :tomten

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!