Tändning

  • Thread starter Thread starter PD
  • Start date Start date

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Vad kan jag göra åt tändningen på en ThunderAce för att den ska kunna laddas med Turbo??

Har läst att orginal är olämplig för turbotryck, jag kör utan TPS givaren redan nu då den inte passar på flatförgasarna.
 
dyna 2000 är ett bra alternativ men lite krångligt då det behövs en utvändig dosa för triggerhjulet

Modell snusdosa med lock på vänster sida av vevaxeln
 
jag har kollat på dynaonline.com men tydligen är det olika till olika hojar, jag hitta närmare 30st olika dyna 2000 men endast yamahas gamla FJ modeller finns med :confused:
 
Du kan också göra så här... får du inget bludder vid varvtalet för max vridmoment och över, dvs runt 7000 varv och uppåt, behöver du inte göra något speciellt åt tändingen. Inte så länge du håller dig under ca 300 kusar. Med E85 som bränsle behöver du definitivt inte sänka tändningen.

Om du får misständning hör och känner du det. En fungerande "nödlösning" är att slå ihop gapet från 0.70 mm ned till 0.50 mm. Backa tändningen några grader bör man kanske göra om man är närmare 300. Fila upp tändplattehålen så att det motsvarar 2 - 4 grader. Exakt hur du gör finns det andra forumtrådar som beskriver.
 
ja just det E85 finns ju nuförtiden :yoparty

jag kör redan nu utan TPS givaren så antar jag att tändningen står lägre genom hela registret, kanske passar bättre med turbo att låta det vara så.
enda nackdelen är att varvräknaren får frispel :3freak

Hur mycket tryck vågar man ladda på en sådan hoj för att vara någolunda säker på att motorn ska hålla ett tag 0,6-0,7???
 
För det första så lär du använda vacumförgasarna om du ska ladda turbo

Tändläget vid momenttopp på yamahatändningen är direkt ogynnsamt för att
åka överladdat
gammla svarta motorn ställde ut 50- 55 grader runt 6000rpm
dom nyare lite mindre men även där på tok förmycke

FZR motorn saknar ju som bekant tändplatta utan läser hål direkt på veven
och går således inte att fippla med

Att det inte finns nån dyna 2000 till den motorn vet jag redan det va därför jag menar att man får bygga sig en liten dosa att placera tändpickupp och rotor i

FJ motorns eller GPZ 900 kawa spec på dyna prylarna är väl det som ligger närmast eller nån annan modell som har plattan på vänster sida

Tillgång till nån händig svarvarkurre bör man väl ändå ha om man ska bygga turbo på sin mc

Att köra på E 85 kan väl kanske funka men varför på dessa låga effektnivåer
och framförallt låt lite folk testa hur bra det funkar först hittills är det bara rena spekulationer (ingen har provat)

BYGG FÖR GUDS SKULL INTE UTAN LADDLUFTKYLARE på denna hoj

kolvar kan det gå åt ändå under "lärlings åren"
hitills har jag inte varit med om en enda turboåkare som nöjt sig med att "ladda litegrann"


Peter ( 10 år med turbo på fzr 1000)

Lycka till :) :banana
 
andersson turbo skrev:
gammla svarta motorn ställde ut 50- 55 grader runt 6000rpm

2-ventilad motor? De gamla Kaworna låg runt 42 grader, men 50 grader? Låter helt sjukt... låter som en motor som gjord för att torska med någon som helst form av trim/överladdning.

Vad är det för kompression original i en sån motor, runt 8.5:1 - 9:1?
 
andersbrink skrev:
2-ventilad motor? De gamla Kaworna låg runt 42 grader, men 50 grader? Låter helt sjukt... låter som en motor som gjord för att torska med någon som helst form av trim/överladdning.

Vad är det för kompression original i en sån motor, runt 8.5:1 - 9:1?


Kompet ligger på 12-1 förklaringen som jag fått är att 5-ventilarna brinner väldigt långsamt platta förbränningsrum med bred flamfront

dom ställer på mycke tändning runt moment-topp för att sedan backa till ca 38-40 grader högre upp i varv

motorn trivs med väldig mycke tändning och gillar inte att backas som oladdad
jag körde ju haltech på min å hadde förmånen att kunna göra vilken kurva ja ville och då även backa på tryck

FZR en har även väldigt låg tändning på låga varv å tomgång ca 5grader vilket med fördel kan höjas till ca 10-15 grader ( med lågkomp)

Ronnys polare med fzr turbon gjorde denna dyna 2000 mod efter min inrådan och en konsumkasse full med kolvar
Han hadde vad jag vet bara bra erfarenheter av dynan



Kann nämnas att även busan går med 43 grader som mest i förtändning
men kanske inte just på moment-topp


fzr modellerna med exup har även de problemet att tar man bort exupen så går dom inte, man får helt enkelt åka runt med en servomotor som brummar under sadeln
 
andersson turbo skrev:
Kompet ligger på 12-1 förklaringen som jag fått är att 5-ventilarna brinner väldigt långsamt platta förbränningsrum med bred flamfront

Men med kompsänkt, dvs cylinderspacer eller topplocksspacer, blir ju hela bilden annorlunda, DÅ förstår jag varför man kommer släpandes på en konsumkasse med brända kolvar, med den höga tändningen! :hihi
 
jaha så det enda som skiljer mellan dom olika Dyna 2000 modellerna är tex hålbilden på plattan! verkar ju bra, det enda den saknar är map sensor! 2000kr billigare från usa än motospeed :tuttar (om man nu slipper tull moms å vad allt heter :4skrika )

Borde inte det vara samma problem med tändningen till den 5-ventilade R1an :va
 
andersson turbo skrev:
För det första så lär du använda vacumförgasarna om du ska ladda turbo

Tändläget vid momenttopp på yamahatändningen är direkt ogynnsamt för att
åka överladdat
gammla svarta motorn ställde ut 50- 55 grader runt 6000rpm
dom nyare lite mindre men även där på tok förmycke

FZR motorn saknar ju som bekant tändplatta utan läser hål direkt på veven
och går således inte att fippla med

Att det inte finns nån dyna 2000 till den motorn vet jag redan det va därför jag menar att man får bygga sig en liten dosa att placera tändpickupp och rotor i

FJ motorns eller GPZ 900 kawa spec på dyna prylarna är väl det som ligger närmast eller nån annan modell som har plattan på vänster sida

Tillgång till nån händig svarvarkurre bör man väl ändå ha om man ska bygga turbo på sin mc

Att köra på E 85 kan väl kanske funka men varför på dessa låga effektnivåer
och framförallt låt lite folk testa hur bra det funkar först hittills är det bara rena spekulationer (ingen har provat)

BYGG FÖR GUDS SKULL INTE UTAN LADDLUFTKYLARE på denna hoj

kolvar kan det gå åt ändå under "lärlings åren"
hitills har jag inte varit med om en enda turboåkare som nöjt sig med att "ladda litegrann"


Peter ( 10 år med turbo på fzr 1000)

Lycka till :) :banana
jag bygger om min hoj i detta nu.... men måste jag verkligen ha ett annat styrsystem för att kunna backa tändningen under ladd?? min målsättning är ca 200 på hjulet.
 
kithseefried skrev:
jag bygger om min hoj i detta nu.... men måste jag verkligen ha ett annat styrsystem för att kunna backa tändningen under ladd?? min målsättning är ca 200 på hjulet.


Förutsatt att du bygger med laddluftkyl och en inte allt för liten turbo
och gör allt annat rätt

och framförallt inte laddar mer än 200hk
men jag vet att du inte kommer nöja dig med det (ingen gör det)
sen märker du hur mycke bättre de går med "baaara" liiite mer laddtryck
sen är karusellen igång hehe

(köp hem mycke konsumkassar så du har nåt att ha kolvarna i) :D :D :va

Men annars så , Ja det går :tummenupp
 
andersson turbo skrev:
Kompet ligger på 12-1 förklaringen som jag fått är att 5-ventilarna brinner väldigt långsamt platta förbränningsrum med bred flamfront

dom ställer på mycke tändning runt moment-topp för att sedan backa till ca 38-40 grader högre upp i varv

motorn trivs med väldig mycke tändning och gillar inte att backas som oladdad
jag körde ju haltech på min å hadde förmånen att kunna göra vilken kurva ja ville och då även backa på tryck

FZR en har även väldigt låg tändning på låga varv å tomgång ca 5grader vilket med fördel kan höjas till ca 10-15 grader ( med lågkomp)

Går det att lura tändningen med trottelsensorn? den påverkar väl bra tändningen på en förgasarhoj?

Tändningen på R1:an är 5 grader tomgång, 55 grader 5000 rpm
 
andersson turbo skrev:
Förutsatt att du bygger med laddluftkyl och en inte allt för liten turbo
och gör allt annat rätt

och framförallt inte laddar mer än 200hk
men jag vet att du inte kommer nöja dig med det (ingen gör det)
sen märker du hur mycke bättre de går med "baaara" liiite mer laddtryck
sen är karusellen igång hehe

(köp hem mycke konsumkassar så du har nåt att ha kolvarna i) :D :D :va

Men annars så , Ja det går :tummenupp
ok fattar vinken....
har trimmat mycket bilar och vet att tändningen är viktig men det bruka funka om man öser in mer soppa än vad som krävs.. på så sätt hinner den inte brinna ut innan kolven e på g upp. dessutom kyler det.. men var bör man ligga i tändning under ladd?? går tändkurvan på fzr endast efter vevaxelgivaren :confused: eller har den ngn form av lastsignal?
 
R1 T skrev:
Går det att lura tändningen med trottelsensorn? den påverkar väl bra tändningen på en förgasarhoj?

Tändningen på R1:an är 5 grader tomgång, 55 grader 5000 rpm

Ja den ställer bara om tändning, är det nått jox med till tändningen i marklundsatserna eller hur har du gjort på din?
 
Offtast är standard tändkurva den mest optimala (förutom på laddtryck)
men om man ser till att inte köra mer än 34-35 grader under laddtryck
så funkar det väldigt bra men som sagt svårt att manipulera orginaltändningen på yamahan

Trottellägessensorn har man ju tyvär ingen aning vad den gör riktigt
tändmappen styrs ju i detta fall av varvtal och trottelläge och förmodligen också
växelläge på R1an
 
TPS borde väl ställa tändningen tidigare på delgas. (dvs på måttlig belastning)
Men hur mycket är det kanske ingen som vet. Och vid vilka varvtal. Och vid vilka positioner på trottel.
Och hur mycket på vilka växlar vid vilka varvtal.....

Teoretiskt sett skulle användning TPS kunna ge kombinationen av laddtryck och tidig tändning. Inte bra. Dvs övertryck i insugen men TPS säger att puffran går på halvgas och alltså ska ha mer förtändning.

Hmmm, det gäller att veta vad alla pinaler har för sig för hyss.
 
Robban_C skrev:
TPS borde väl ställa tändningen tidigare på delgas. (dvs på måttlig belastning)
Men hur mycket är det kanske ingen som vet. Och vid vilka varvtal. Och vid vilka positioner på trottel.
Och hur mycket på vilka växlar vid vilka varvtal.....

Teoretiskt sett skulle användning TPS kunna ge kombinationen av laddtryck och tidig tändning. Inte bra. Dvs övertryck i insugen men TPS säger att puffran går på halvgas och alltså ska ha mer förtändning.

Hmmm, det gäller att veta vad alla pinaler har för sig för hyss.


MMMM de va därför ja ruttna på busans orginalsprut å gjorde det lätt för mig å gick över till aftermarket spruten :tomten :va

Eller va de så lätt

köpte ett accel inte bra sålde innan montage
köpte ett DTA monterade höll på en sommar inte bra ska säljas
ska köpa NIRA system hoppas dom e bra orkar inte prova fler haha
innan dessa aftermarkaet har även pc2 provats och sen civinco mellanbox

Körde haltech på yamahan
 
PD skrev:
Ja den ställer bara om tändning, är det nått jox med till tändningen i marklundsatserna eller hur har du gjort på din?

Vad jag vet så är det inget gjort med tändningen på marklundsatserna.

På min är det inte heller något gjort åt tändningen.
 
andersson turbo skrev:
MMMM de va därför ja ruttna på busans orginalsprut å gjorde det lätt för mig å gick över till aftermarket spruten :tomten :va

Eller va de så lätt

köpte ett accel inte bra sålde innan montage
köpte ett DTA monterade höll på en sommar inte bra ska säljas
ska köpa NIRA system hoppas dom e bra orkar inte prova fler haha
innan dessa aftermarkaet har även pc2 provats och sen civinco mellanbox

Körde haltech på yamahan

Körde du med förgasare eller insprut på FZR:en? Jag funderar på om haltech har någon box där man bara styr tändningen? Eller om det finns något annat märke där man bara styr tändningen med boxen?

Finns det ingen mjukvara så man kan knacka in sig i orginal boxen?

mvh R1 T
http://www.turbo-bike.com
http://www.turbo-bike.net
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top