Bygga egen hastighetsmätargivare till digitalmätare och givare till oljetemplampa

Den borde väl hålla, om allt sitter ihop som det ska, och spolen inte sitter löst av någon anledning? Men visar den samma sak, om det är ett varv tråd mindre? :va

Jag får väl hoppas den håller, ett varv i denna ända verkar inte göra nån större skillnad. Vid full tank sak givaren ligga inom 1-5 ohm så det varvet sol jag tagit bort spelar ingen roll då jag är nere på under 2 ohm. Testade koppla in mätaren med givaren lös och den stämmer hyfsat bra, denna mätare har bara fem pluttar som visar nivån och dessa pluttar verkar följa givaren ganska bra. Har dock mailat Spinning Wheel och frågat om han har nån givare så kostar den inte för mycket skulle det nog vara värt att ha en på reserv.

Nästa fundering är templampan, i pappret som följer med mätaren står det resistance grund så jag trodde först att den också hade en tempmätare men den verkar bara ha en varningslampa. Detta ställer till det för lampan verkar lysa oavsett om den är inkopplad. På nåt vis så skulle man få till en koppling som ger kontakt med jord men bara om givaren är på 20 ohm eller lägre vilket den ska vara vid en temp på ca 120 grader. Tycker att detta borde gå att få till på nåt vis med hjälp av nån transistorkoppling till givaren eller nån annan elektrisk grej dock vet jag inte riktigt hur eller vad man ska söka efter.
 
Jag får väl hoppas den håller, ett varv i denna ända verkar inte göra nån större skillnad. Vid full tank sak givaren ligga inom 1-5 ohm så det varvet sol jag tagit bort spelar ingen roll då jag är nere på under 2 ohm. Testade koppla in mätaren med givaren lös och den stämmer hyfsat bra, denna mätare har bara fem pluttar som visar nivån och dessa pluttar verkar följa givaren ganska bra. Har dock mailat Spinning Wheel och frågat om han har nån givare så kostar den inte för mycket skulle det nog vara värt att ha en på reserv.

Nästa fundering är templampan, i pappret som följer med mätaren står det resistance grund så jag trodde först att den också hade en tempmätare men den verkar bara ha en varningslampa. Detta ställer till det för lampan verkar lysa oavsett om den är inkopplad. På nåt vis så skulle man få till en koppling som ger kontakt med jord men bara om givaren är på 20 ohm eller lägre vilket den ska vara vid en temp på ca 120 grader. Tycker att detta borde gå att få till på nåt vis med hjälp av nån transistorkoppling till givaren eller nån annan elektrisk grej dock vet jag inte riktigt hur eller vad man ska söka efter.
Jag ser tre lösningar
1) Klixon, en pryl med "bimetallfjäder" som slår om vid övertemp. Jag hade velat se omslaget i området 90 till 100 C. För både Sprint RS och GSX1300R jobbar normalt i området 80 till 90 C, högre endast vid köbildning. Eller krypfart i stan av säkerhetskäl.
Undviker all körning i Gbg, inget KUL. Punkt.
Nackdel med Klixon som varnar vid hög temp är "hysteresis" dvs tillslag vid ex 100C frånslag först vid 80C, så det gäller hitta klixon med liten "hysteresis".
2) NTC motstånd, ett motstånd där motståndet sjunker med stigande temperatur.
Med på 1000Ohm vid 25C och 90,45 Ohm vid 100C skulle det behövas 4 st parallellkopplade för <20Ohm vid 100C
Hake är om dom tål strömmen när Instrumentet lampen slår till för hög temp !
men strömmen borde du kunna mäta med en amperemeter mellan "TempUtgången" och "Jord"=Minus på ett 12V batteri.
1765571140831.png
3) Ytterligare en möjlighet är ett Temperarturstyrt Relä.
Exempel:
Om just det reläet duger ? Ska monteras skyddat och vibrationsdämpat......
 
Last edited:
Jag ser tre lösningar
1) Klixon, en pryl med "bimetallfjäder" som slår om vid övertemp. Jag hade velat se omslaget i området 90 till 100 C. För både Sprint RS och GSX1300R jobbar normalt i området 80 till 90 C, högre endast vid köbildning. Eller krypfart i stan av säkerhetskäl.
Undviker all körning i Gbg, inget KUL. Punkt.
Nackdel med Klixon som varnar vid hög temp är "hysteresis" dvs tillslag vid ex 100C frånslag först vid 80C, så det gäller hitta klixon med liten "hysteresis".
2) NTC motstånd, ett motstånd där motståndet sjunker med stigande temperatur.
Med på 1000Ohm vid 25C och 90,45 Ohm vid 100C skulle det behövas 4 st parallellkopplade för <20Ohm vid 100C
Hake är om dom tål strömmen när Instrumentet lampen slår till för hög temp !
men strömmen borde du kunna mäta med en amperemeter mellan "TempUtgången" och "Jord"=Minus på ett 12V batteri.
View attachment 523726
3) Ytterligare en möjlighet är ett Temperarturstyrt Relä.
Exempel:
Om just det reläet duger ? Ska monteras skyddat och vibrationsdämpat......

Talade med en kompis och han trodde att en OP förstärkare kopplad som comparator kan funka. Dock har jag ingen koll på detta men fattar jag tätt är typ två spänningsdelare och när den enas spänning blir högre eller lägre öppnar OP förstärkaren. Får ta och googla och kolla mer hur detta funkar. Jag skulle ju på nåt vis velat få kontakt till jord vid runt 20 Ohm eller lägre.

Testade med ett motstånd (en pot) i serie men det funkar dåligt man behöver ha runt 20K för att dioden inte ska tändas och då gör ju inte 100-150 Ohm nån skillnad.

Dock vete sjutton om man inte skulle ha en separatoljetempmätare istället, Kevin Schwantz GSX hade ju bara varvräkare och oljetempmätare. Sen tror jag inte rent krasst att man klarar sig utan oljetempmätare för min körning, är väl mer att det vore kul att ha det när det ändå finns en givare för det.

 
Talade med en kompis och han trodde att en OP förstärkare kopplad som comparator kan funka. Dock har jag ingen koll på detta men fattar jag tätt är typ två spänningsdelare och när den enas spänning blir högre eller lägre öppnar OP förstärkaren. Får ta och googla och kolla mer hur detta funkar. Jag skulle ju på nåt vis velat få kontakt till jord vid runt 20 Ohm eller lägre.

Testade med ett motstånd (en pot) i serie men det funkar dåligt man behöver ha runt 20K för att dioden inte ska tändas och då gör ju inte 100-150 Ohm nån skillnad.


Dock vete sjutton om man inte skulle ha en separatoljetempmätare istället, Kevin Schwantz GSX hade ju bara varvräkare och oljetempmätare. Sen tror jag inte rent krasst att man klarar sig utan oljetempmätare för min körning, är väl mer att det vore kul att ha det när det ändå finns en givare för det.

Smart jobbat ! :tummenupp
Då verkar det ju som snacket om 20 Ohm är feltryck, det ska vara 20kOhm. Effekten i motståndet blir max 14,5x14,5/20000=0,01W. Då borde det gå med ett större NTC-motstånd.
Eller flera !
https://se.rs-online.com/web/p/thermistor-ics/6841232
10 st för 9,57 + moms + frakt. Du har bra lödgrejor och bra syn !? 0,8 mm x0,8 mm x1,6 mm
Om det stämmer att dom minskar med 4,52%/K
så blir 100000 Ohm vid 25C
till 3115 Ohm vid 100C
Du skulle behöva 7 st seriekopplade för ca 20000Ohm vid 100C
men jag hade valt 3 st seriekopplade i serie med en 20K potentiometer.
Då blir det med 0 Ohm på potentiometern ca 83C när dioden tänds och med 20kOhm
ja då tänds den aldrig, dvs du kan ställa tillslaget så högt du vill.
 
*/ ?>
Nyheter
Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top