Bygga egen hastighetsmätargivare till digitalmätare och givare till oljetemp-lampa

Kul det verkar fungera ! :)
Byter du motståndet på 22 Ohm till ett motstånd på 27 Ohm ska Tempvarningen slockna.
Kruxet är just hur det påverkas av högre spänning. Det vet vi inte. Samt hur det påverkas av temp -25 till -30C jämfört med normalt för sommarhoj +5 till + 30C.
Så det blir nog enklast att avvakta några månader med slutinställning av Potentiometern.
När jag byggde "laddningsregulatornlikriktaren" till SV650S 2010 hade jag läst en massa om konstantspänningsunderhållsladdning med 13,7 Volt så jag ställde in laddspänningen på 13,7 Volt. Vilket funkade utmärkt vid småturer runt Göteborg. Självklart i vackert väder.
(Varför ta ut hojen i regn för nöjestur ? Inget nöje komma hem med genomblöta kläder handskar att torka och tvätta hoj efteråt ! )
När hojen senare inte gick igång i Sundvall efter 8 timmar körning i regn och natten ute i regn så blev det anskaffning av kapell och batteriladdare hos Biltema i Sundsvall och när solen kom (det gäller ha tur) och motorn gick igång nästa dag skruvade jag upp laddspänningen till 14,1 Volt. Lätt fixat med laddningsregulatorn under sadeln.

Nu har jag testat med motorn igång och det påverkar kretsen, det verkar bli lättare att tända lampan då motorn är igång och spänningen blir högre.

Jag lyckades justera kretsen så den tänder med ett 27 Ohms motstånd och inte tänds med ett 10R motoånd till vid 37 Ohm det var de motstånd jag lyckades hitta. Hade gärna haft en lämplig trimpot att laborera med men hittade ingen. Minns jag rätt så är 27 Ohm runt 110 grader och 37 nånstans runt 100 grader. Fick dock avbryta testet på grund av avgaserna i garaget då jag inte är så sugen att öppna dörrarna i garaget med -32 ute och ett skyhögt elpris.

Är nog lika bra att sluta justeringen nu, det jävliga med att justera med motorn igång är ju att man måste ha i en växel så jag fick justera lite på känn. Ska se om jag kan komma åt neutralkontakten och koppla ur den så man enkelt kan justera med motorn igång.

Lite intressant är att lampan tänds på tomgång och slocknar då man varvar men om jag minns rätt från då jag höll och byta laddregulatorn så hade jag något högre spänning på tomgång mot på varv.

Är nog lika bra att vänta med finjusteringar till det blir varmt och man kan ut och köra.

Nu har jag testat med motorn igång och det påverkar kretsen, det verkar bli lättare att tända lampan då motorn är igång och spänningen blir högre.

Jag lyckades justera kretsen så den tänder med ett 27 Ohms motstånd och inte tänds med ett 10R motoånd till vid 37 Ohm det var de motstånd jag lyckades hitta. Hade gärna haft en lämplig trimpot att laborera med men hittade ingen. Minns jag rätt så är 27 Ohm runt 110 grader och 37 nånstans runt 100 grader. Fick dock avbryta testet på grund av avgaserna i garaget då jag inte är så sugen att öppna dörrarna i garaget med -32 ute och ett skyhögt elpris.

Är nog lika bra att sluta justeringen nu, det jävliga med att justera med motorn igång är ju att man måste ha i en växel så jag fick justera lite på känn. Ska se om jag kan komma åt neutralkontakten och koppla ur den så man enkelt kan justera med motorn igång.

Lite intressant är att lampan tänds på tomgång och slocknar då man varvar men om jag minns rätt från då jag höll och byta laddregulatorn så hade jag något högre spänning på tomgång mot på varv.

Är nog lika bra att vänta med finjusteringar till det blir varmt och man kan ut och köra.
Hoppas du låter bli med fler köra motorn i garaget övningar. Vi blir allt färre på SH. :huvet
Men rejält kul att lampan tänds vid 27 Ohm och slocknar med 37 Ohm. :)
Det verkar ju FUNGERA som tänkt ! :)
Nu är det bara vänta till sommaren. :)

Hoppas du låter bli med fler köra motorn i garaget övningar. Vi blir allt färre på SH. :huvet
Men rejält kul att lampan tänds vid 27 Ohm och slocknar med 37 Ohm. :)
Det verkar ju FUNGERA som tänkt ! :)
Nu är det bara vänta till sommaren. :)

Nu har jag ju ett garage som är hyfsat stort och högt i tak och att höra nån som här körning då och då är nog inte hela världen. Har dock kommit över ett svetsutsug och jag mina planer på att man kanske skulle kunna göra ett T med spjäll innan fläkten så man också kan ha en slang lämplig för ett avgasutsug.

Det verkar ju funka sen får man väl trimma så gott det går när det blir varmt och man kan vara ute. Ska man göra detta riktigt seriöst behöver man väl egentligen ta loss givaren och kolla motståndet vid olika temperaturer. Lyckas man tända lampan nånstans mellan 22 och 27 Ohm får man nog vara nöjd då är ju oljan på 110-120 grader varmt, troligtvis kommer den knappast att tändas även om den slår till vid 110 grader.

Har beställt kontaktdon nu så snart ska jag väl få ihop det hela så att även växelindikatorn funkar.

Jag kom på att det bör väl funka med att bara sätta ett labbaggregat på batteriet och ställa in spänningen på samma spänning som hojen har på tomgång där spänningen verkar högst dock kommer jag inte riktigt ihåg men kanske 14.3V. Då slipper man ju avgaserna i garaget samt problemt att ha växel i och hålla inne kopplingen och samtidigt justera poten.

Tror jag gör ett försök att ställa in labbaggregat på 14V och justera så Lampan tänds vid 22 ohm och då förhoppningsvis inte tänds vid 32 ohm. Har man labbaggregat kan man ju också enklare testa sig fram hur hur spänningen påverkar kretsen genom att justera spänningen.

Kom att tänka på att den varierande spänningen kanske kan vara en fördel så den är högre på tomgpng än varv. Ligger på gränsen att lampan ska tändas vid körning kommer den att tändas på tomgång, dock så tror jag inte denna lampa kommer att tändas för vad jag minns har aldrig tempen gått över 100 grader vid min körning.

Tror jag ska testa är ju ändå svinkallt ute så jag har ju ändå inget vettigare för mig.

Nya tester av lampan har nu justerat så lampan med 14.1V på batteriet, börjar den lysa svagt vid 27 Ohm, lyser med fullt sken vid 22 Ohm och lyser inte vid 32 Ohm. Vad jag dock upptäckte är att det krävs 61 ohm på NTC:n för att lampan ska tändas i neutral, detta innebär att man måste upp med motortempen till ca 80 grader innan den funktionen kommer igång.

Kanske inte riktigt helt korrekt funktion men egentligen är detta inte en så dålig miss då man måste ha runt 60 ohm för att tända lampan i neutral. Ser man detta från andra sidan blir detta en funktion att motorn är uppe i temp, då lampan börjar tändas i neutral vet man att man har oljetempen uppe runt 80 grader då man ska pressa motorn hårt😉

Jag kom på att det bör väl funka med att bara sätta ett labbaggregat på batteriet och ställa in spänningen på samma spänning som hojen har på tomgång där spänningen verkar högst dock kommer jag inte riktigt ihåg men kanske 14.3V. Då slipper man ju avgaserna i garaget samt problemt att ha växel i och hålla inne kopplingen och samtidigt justera poten.

Tror jag gör ett försök att ställa in labbaggregat på 14V och justera så Lampan tänds vid 22 ohm och då förhoppningsvis inte tänds vid 32 ohm. Har man labbaggregat kan man ju också enklare testa sig fram hur hur spänningen påverkar kretsen genom att justera spänningen.

Kom att tänka på att den varierande spänningen kanske kan vara en fördel så den är högre på tomgpng än varv. Ligger på gränsen att lampan ska tändas vid körning kommer den att tändas på tomgång, dock så tror jag inte denna lampa kommer att tändas för vad jag minns har aldrig tempen gått över 100 grader vid min körning.

Tror jag ska testa är ju ändå svinkallt ute så jag har ju ändå inget vettigare för mig.
Det kan var en god ide att använda installera en säkring i tex plusledningen från labbaggregatet för i motsatts till bättre batteriladdare finns inget skydd mot felanslutning till batteriet. Utan likriktaren i Labbaggregatet brinner vid felanslutning till batteriet.
Jag vet: Eldade upp likriktaren på mit Peaktech 30V/10A genom felanslutning.
Lärde mig att det var likriktaren i Labbaggregatet som brinner i manualen till mitt senaste Labbaggregat och har monterat säkring i anslutningsledning.
Gissar att klarar labbaggregatet 10A så duger en 15 Ampere säkring för "likriktare" klarar ofta 10 gånger högre ström än nominell ström under ett kort ögonblick. Här en 35A likriktare vid 60 graders temperatur som klarar 1000A under 300 mikroSekunder.
Och en 15 A säkring bör inte påverka vanlig användning vid max 10A Labbaggregat så mycket att det har betydelse för mätresultat.
1771150210010.png

Nya tester av lampan har nu justerat så lampan med 14.1V på batteriet, börjar den lysa svagt vid 27 Ohm, lyser med fullt sken vid 22 Ohm och lyser inte vid 32 Ohm. Vad jag dock upptäckte är att det krävs 61 ohm på NTC:n för att lampan ska tändas i neutral, detta innebär att man måste upp med motortempen till ca 80 grader innan den funktionen kommer igång.

Kanske inte riktigt helt korrekt funktion men egentligen är detta inte en så dålig miss då man måste ha runt 60 ohm för att tända lampan i neutral. Ser man detta från andra sidan blir detta en funktion att motorn är uppe i temp, då lampan börjar tändas i neutral vet man att man har oljetempen uppe runt 80 grader då man ska pressa motorn hårt😉
Detta tyder på (tror jag) att motståndet R6 är för stort eller att det finns ett spänningsfall mellan D1 och jord när Neutralströmbrytaren S1 är sluten.
DVS, det finns ett Inte försumbart motstånd i Neutralläges kontakt och kontaktens jordning.
En möjlighet upptäcka spänningsfall är väl att mäta med Voltmeter mellan D1 och en bra jordad (oxidfri skruv) på skruv på motorn. Eller mellan Neutralläges sladden från instrumentet och en bra jordad (oxidfri skruv) på skruv på motorn
1771166012588.png

Detta tyder på (tror jag) att motståndet R6 är för stort eller att det finns ett spänningsfall mellan D1 och jord när Neutralströmbrytaren S1 är sluten.
DVS, det finns ett Inte försumbart motstånd i Neutralläges kontakt och kontaktens jordning.
En möjlighet upptäcka spänningsfall är väl att mäta med Voltmeter mellan D1 och en bra jordad (oxidfri skruv) på skruv på motorn. Eller mellan Neutralläges sladden från instrumentet och en bra jordad (oxidfri skruv) på skruv på motorn
View attachment 525667

Var ut i garaget och stoppade in dokumentation med schema, layout och hur mätaren är kopplad i pärmen med shopmanualen och då torrväxlade lite och du är nog inne på rätt spår att det är neutralkontakten. Nu testade jag inte så mycket men lampan blinkar vid växling med något högre motstånd än tidigare och lyser om man trycker växelpedalen nedåt. Får kolla lite mer men man kan nog misstänka en att den 43 år gamla kontaken ger viss resistans.

Dock gillar jag mer och mer tanken på att lampan först börjar tändas i neutral då oljetempen är uppe i nånstans 70-80 grader. Helst skulle man ju haft en röd/grön lysdiod så den började lysa grönt vid 80 grader och byta till rött vid 120 grader. Men nåt sånt ska jag inte nog ge mig in på även om det säkert är fullt möjligt att byta lysdiod och göra en egen extra anslutning för att tända den gröna dioden då motorn kommit upp i temp.

Men ska man börja tjorva till det mer ska man nog istället direkt ta en Koso RX2N som har rikrigt tempmätare. Men mitt vad är att denna mätare är för att den går till 15000 rpm och rödvarvar vid 10000 rpm samt att den har växelindikator, Koso RX2N går bara till 10000 rpm och saknar växelindikator.

Jag har åkt på nåt mindre skönt och fått in inflammation på ett ställe där man definitivt inte vill ha det😉 Orkade ut en snabbsväng i garaget i dag och gjorde ett snabbt fräsarbete men nu är det vila igen. Fräste till sexkantskallar på två rostfria M8x30 och limmade dit 6x8 mm magneter i sexkanthålet.

Blev bra och man kan använda original låsbleck för att låsa skruvarna till bromsskivan. Nu återstår kontaktdonet till växelkablaget men kontaktdon har kommit till Coop idag så förhoppningsvis hämtar frugan ut dom.

20260219_114442.jpg20260219_112050.jpg

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back