Bygga egen hastighetsmätargivare till digitalmätare och givare till oljetemp-lampa

Vad är det för en konstig varvräknare som mäter nivå och inte frekvens?

Den är väl som vilken vanlig varvräknare som mäter frekvensen på negativa sidan av tändspolen.

Är det för svag signal eller är det en bugg i varvräknaren ? Som gör att läge 2 ger högst varv.
Läge 1 eller Läge 4 borde ge högst varv tycker jag .....
Ett enkelt sätt ta reda på det är att koppla in ett motstånd i ledningen mellan tändspole och varvräknare. Ett motstånd på tex 10kOhm.
Visar varvräknaren då lägre varv vid samma hastighet som idag så är det för svag signal. Gå vidare med Förstärkare.
Visar den samma varv är det inte för svag signal. Utan för lite pulser.
Förslaget är då att koppla båda tändspolarna med 10 kOhm motstånd till Varvräknaren.
View attachment 527386

Ska testa med ett motstånd och se vad som händer.

Kom på att jag ju har en signalgenerator men en sån borde man väl kunna kolla att mätaren visar rätt med att ställa in en viss frekvens. Bli dock lite osäker på hur man ska koppla in den? Jag har bara haft den till att lägga på signal in i förstärkare. Blir det mellan jord och kabeln in till varvräknaren, hur är det med den negativa signalen?

Har även nu köpt en handhållen varvräknare så med den borde det gå att kolla motorns verkliga varvtal.

Dock är jag väldigt rädd att varvräknaren helt enkelt visar fel.

Kolla om cdi-boxen har en utgång för varvtal.

Det tror jag knappast, original varvräknaren är kopplad till den högra tändspolen via den svart/gula kabeln som kommer från CDI:n.

Och du har den som signal till den nya också?

Japp, testade även att koppla in en ny kabel från den andra tändspolen dirket till varvräknaren om det skulle vara strul med original kablaget men det blev ingen skillnad.

Kunde inte hålla mig utan gick ut i garaget och testade med ett 10K motstånd och det verkar inte bli nån skillnad, man kan nog i detta läget anta att det är mätaren som är problemet.

Testade med Biltema varvräknaren på rotorn så jag kunde hålla koll på motorn verkliga varvtal och den visar också att mitt antagande med gearing commander är hyfsat rätt. Det är snarare mot 30% felvisning på mätaren med 2000 rpm på mätaren har man ca 2600 rpm på motorn och vid 3000 rpm har man ca 3800 rpm på motorn, nu var det ju lite svårt att hålla gasen, mätaren och kolla varvräknaren men grovt så ligger felet på 25-30%. Detta också stämmer hyfsat väl mot den gamla mätaren som dock inte villa visa vartal över ca 5500 rpm.

Kollade genom mätarens inställningar och den är ställd i läge 1, hittade en annan instruktion på nätet och det verkar vara gånger tändingar per varv som siffran anger vilket då är logiskt att 1x visar högst varvtal och vid 2x halveras varvtalet och 4x ger en 1/4 av varvtalet.

Just nu så känns det ut som att man måste in med en krets som ändrar antalet pulser om mab ska få till detta. Får väl försöka fördjupa mig i hur man kan göra detta med CD4046 kretsen som AI rekommenderar.

Detta säger AI
Screenshot_20260404_215846_ChatGPT.jpgScreenshot_20260404_215902_ChatGPT.jpgScreenshot_20260404_220002_ChatGPT.jpg

Som jag ser det ska du reklamera "Mätaren". Eller är det en begagnad mätare ?

Som jag ser det ska du reklamera "Mätaren". Eller är det en begagnad mätare ?

Tror man i sånt fall köper en ny för 300 kr och hoppas på bättre tur, misstänker att en reklamation är dyrare. Är en kina kopia på Koso RX2N, har en sån liggandes men den har ingen växelindikator och tänker ta den till turbobygget. Just denna mätare med dess funktioner passar perfekt till GSX:en om den bara funkar.

Detta var morgonens övning, enligt devisen friskt vågat hälften brunnit. Kopplad in signalgeneratorn till mätaren och underlättar konstatera att vid 100 Hz visar mätaren 4200 rpm. Tog sen fram oscilliskopet från återvinningen och kollade upp signalgeneratorn då den blir känslig att ställa i 100-1.2K läget. Försökte sen ställa in frekvensen så gott det går och jag får att mätaren visar ca 7500 vid ca 170 Hz vilket bör motsvara 10000 rpm. Vad som är intressant är att växellampan tänds vid 7500 rpm på mätaren och den ska tändas vid 10000 rpm som jag förstår vilket gör att den bör stämma hyfsat väl i förhållande till felvisningen. Verkar vara själva varvräknare som visar fel.

I detta läget är det ju inget annat alternativ en annan mätare eller att bygga nåt som kan kompensera pulserna, att "shift light" börja lysa redan vis 7500 rpm gör ju inget utan är nog mer lämpligt än vid 10000 rpm.

Det enda positiva är ju att man kan utesluta att det är problem med signalen från hojen.

20260405_105443.jpg20260405_101121.jpg

Det verkar ju vara ett instrument "typ milliamperemeter" som visar varvtalet.
Med 12 till 14 Volt tillgängligt från batteriet så Gissar jag att det finns ett motstånd i serie med "typ milliamperemeter". För se till så varvräknaren visar rätt. Det råkar väl inte vara så att det motståndet är en potentiometer ?
Två möjligheter: Du struntar i felvisningen. Sätter dit tejp för tex 4000 RPM, 8000RPM # och 10000 RPM.
Motorn ska ju maxa vid 9500 RPM och kanske onödigt kolla spänsten i de 43 år gamla ventilfjädrarna. Och så är det bra med det.
Kanske beställer ett nytt instrument. Billigare än reklamation.
# Jag försöker själv hålla Busan mellan 4000 och 8000 RPM onödigt plåga motorn med låga och höga varv (utom i slutet av omkörning ! :rodnar).
Vill du det ska "se fräckt ut" vid lokala kiosken kan du ju testa med två 10kOhm motstånd, ett från vardera tändspolen. FÖR
Citat: Försökte sen ställa in frekvensen så gott det går och jag får att mätaren visar ca 7500 vid ca 170 Hz vilket bör motsvara 10000 rpm.
Slut Citat
Med lite flax (och två 10kOhm motstånd) visar då mätaren 2 x 7500 = 15000 vid 10000 RPM och du vet att håller du den mellan "6000" och "12000" (4000RPM och 8000RPM) så mår den gamla motorn riktigt bra ! Som jag ser det. :)

Last edited:
Det verkar ju vara ett instrument "typ milliamperemeter" som visar varvtalet.
Med 12 till 14 Volt tillgängligt från batteriet så Gissar jag att det finns ett motstånd i serie med "typ milliamperemeter". För se till så varvräknaren visar rätt. Det råkar väl inte vara så att det motståndet är en potentiometer ?
Två möjligheter: Du struntar i felvisningen. Sätter dit tejp för tex 4000 RPM, 8000RPM # och 10000 RPM.
Motorn ska ju maxa vid 9500 RPM och kanske onödigt kolla spänsten i de 43 år gamla ventilfjädrarna. Och så är det bra med det.
Kanske beställer ett nytt instrument. Billigare än reklamation.
# Jag försöker själv hålla Busan mellan 4000 och 8000 RPM onödigt plåga motorn med låga och höga varv (utom i slutet av omkörning ! :rodnar).
Vill du det ska "se fräckt ut" vid lokala kiosken kan du ju testa med två 10kOhm motstånd, ett från vardera tändspolen. FÖR
Citat: Försökte sen ställa in frekvensen så gott det går och jag får att mätaren visar ca 7500 vid ca 170 Hz vilket bör motsvara 10000 rpm.
Slut Citat
Med lite flax (och två 10kOhm motstånd) visar då mätaren 2 x 7500 = 15000 vid 10000 RPM och du vet att håller du den mellan "6000" och "12000" (4000RPM och 8000RPM) så mår den gamla motorn riktigt bra ! Som jag ser det. :)

Då jag var ute sist så växlade jag då mitt motoröra tyckte att jäklar nu är det nog, kollade varvräknaren då jag kom hem och maxvarvet var runt 6700 rpm vilket är ju runt 8700 rpm. Har för mig att rödmakeringen ligger på 10000 på denna men kanske är det 9500 rpm.

I detta läget är det ju nästan bäst att köpa ett nytt instrument föe 280 kr och hoppas att det inte vissar galet. Sen kan man ju öppna och se om man kan hitta nåt. Tänker att jag inte öppnar mätaren innan jag har en till så hojen är användbar.

Hittade denna bild på CBR-forumet, detta ska vara en SS182 mätare som är öppnad.
ss182inside.jpg

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back