Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är bara jag som söker förklara att det gör inget att Varvaräknaren visar 15000 RPM när varvatalet på vevaxeln är 10000 RPM för då råkar ju summan av varvtalet på vevaxeln och en kamaxel vara 15000 RPM vilket är max vad Varvräknaren kan visa, RENT TRAMS ALLTSÅ.Jag hänger inte riktigt med, om man kopplar ihop tändspolarna som är förskjutna 180° i förhållande till var andra är jag med på men hur kommer kamaxel kommer in i bilden? Skulle man ha en kamaxelgivare och kombinera den med en pulsen från tändspolen eller vevaxelgivar skulle man vad vara hemma då kammen snurrar två varv per vevaxelvarv.
Nästa sak är värdet på motståndet, på gamla tvåcylindriga Rotax motorer så fungerar stoppen så att man kortsluter tändspolarna med varandra. Undra om det finns några risker om man skulle kortsluta tändspolarna med varandra? Tänker mest på risken att ta död på CDI-boxen vilket skulle vara ganska onödigt.

Men då utnyttjas ju hela skalan och 6000 skala= 4000 RPM vevaxel och 12000 skala = 8000 RPM vevaxel och kan vara förslag på lämpliga växlingspunkter vid vanlig vägkörning.
Vad det gäller kortslutning så är den med 20 kOhm motstånd. Om motståndet i tändspolen är 5 Ohm kommer en 100 Volt puls från Spole 14 bli 100Volt*5/(20000+5)=0,025 Volt till CDI boxen utgång Spole 23. Fuskräkning för jag bortser från Impedansen i spolen.....räknar bara resistansen. Orolig ! Testa och koppla oscilloskåpet och mät spänningen före och efter 10kOhm motståndet med motorn igång.
Last edited: