Bygga egen hastighetsmätargivare till digitalmätare och givare till oljetemp-lampa

Jag hänger inte riktigt med, om man kopplar ihop tändspolarna som är förskjutna 180° i förhållande till var andra är jag med på men hur kommer kamaxel kommer in i bilden? Skulle man ha en kamaxelgivare och kombinera den med en pulsen från tändspolen eller vevaxelgivar skulle man vad vara hemma då kammen snurrar två varv per vevaxelvarv.

Nästa sak är värdet på motståndet, på gamla tvåcylindriga Rotax motorer så fungerar stoppen så att man kortsluter tändspolarna med varandra. Undra om det finns några risker om man skulle kortsluta tändspolarna med varandra? Tänker mest på risken att ta död på CDI-boxen vilket skulle vara ganska onödigt.
Det är bara jag som söker förklara att det gör inget att Varvaräknaren visar 15000 RPM när varvatalet på vevaxeln är 10000 RPM för då råkar ju summan av varvtalet på vevaxeln och en kamaxel vara 15000 RPM vilket är max vad Varvräknaren kan visa, RENT TRAMS ALLTSÅ.
:rodnar:rodnar:rodnar:rodnar:rodnar:rodnar:rodnar:rodnar:rodnar:rodnar
Men då utnyttjas ju hela skalan och 6000 skala= 4000 RPM vevaxel och 12000 skala = 8000 RPM vevaxel och kan vara förslag på lämpliga växlingspunkter vid vanlig vägkörning.
Vad det gäller kortslutning så är den med 20 kOhm motstånd. Om motståndet i tändspolen är 5 Ohm kommer en 100 Volt puls från Spole 14 bli 100Volt*5/(20000+5)=0,025 Volt till CDI boxen utgång Spole 23. Fuskräkning för jag bortser från Impedansen i spolen.....räknar bara resistansen. Orolig ! Testa och koppla oscilloskåpet och mät spänningen före och efter 10kOhm motståndet med motorn igång.

Last edited:
Ett sätt skydda CDI skulle vara sätta in en diod i serie med 10 kOhm och kontrollera om det fungerar precis som förut, varvräknaren fungerar ochså med en diod inkopplad, samma varvtal som utan diod. Funkar det inte med diod inkopplad växla riktning på dioden.
Funkar det med diod inkopplad så skulle man kunna använda diod i serie med två 10 kOhm motstånd för att få dubbelt så många pulser och kunna utnyttja hela skalan upp till 15000.
Och är dioderna riktade åt samma håll så kommer inte puls till spole 14 kunna påverka CDI kopplad till spole 23.
Dioderna måste vara Växelspänningsdioder för tex likriktning av 230VAC tex 600 VDC.
1775592980311.png

Last edited:
Det är bara jag som söker förklara att det gör inget att Varvaräknaren visar 15000 RPM när varvatalet på vevaxeln är 10000 RPM för då råkar ju summan av varvtalet på vevaxeln och en kamaxel vara 15000 RPM vilket är max vad Varvräknaren kan visa, RENT TRAMS ALLTSÅ.
:rodnar:rodnar:rodnar:rodnar:rodnar:rodnar:rodnar:rodnar:rodnar:rodnar
Men då utnyttjas ju hela skalan och 6000 skala= 4000 RPM vevaxel och 12000 skala = 8000 RPM vevaxel och kan vara förslag på lämpliga växlingspunkter vid vanlig vägkörning.
Vad det gäller kortslutning så är den med 20 kOhm motstånd. Om motståndet i tändspolen är 5 Ohm kommer en 100 Volt puls från Spole 14 bli 100Volt*5/(20000+5)=0,025 Volt till CDI boxen utgång Spole 23. Fuskräkning för jag bortser från Impedansen i spolen.....räknar bara resistansen. Orolig ! Testa och koppla oscilloskåpet och mät spänningen före och efter 10kOhm motståndet med motorn igång.

Helt klar är det ju mer användbart om man nyttjar hela hela skalan och för det är ju lättare att använda sig av varvräknaren om maxvarv ligger på slutet av skalan mit på mitten. Man kan ju även göra en ny skala med siffror att klistra på där varvtalet blir rätt, dock lär man få skippa belysningen på siffrorna men det måste väl vara.

Jag tänkte att jag tar det lugnt med detta till den nya mätaren kommer och skulle den visar sig ha samma fel på den så får man väl fortsätta med att hitta på nåt.

Last edited:
Helt klar är det ju mer användbart om man nyttjar hela hela skalan och för det är ju lättare att använda sig av varvräknaren om maxvarv ligger på slutet av skalan mit på mitten. Man kan ju även göra en ny skala med siffror att klistra på där varvtalet blir rätt, dock lär man få skippa belysningen på siffrorna men det måste väl vara.

Jag tänkte att jag tar det lugnt med detta till den nya mätaren kommer och skulle den visar sig ha samma fel på den så får man väl fortsätta med att hitta på nåt.
En sak du kan göra är att köpa:

*en frekvens till spänningskonverterare.
*en potentiometer (som spänningsdelare för att justera spänningen).
*en spänning till frekvenskonverterare.

Antingen som kretsar eller kort.
Koppla dem efter varandra från tändspole eller cdi till mätare.
Det är möjligt att iden bara funkar om mätaren visar för mycket. Vilka kort eller kretsar man väljer påverkar också.

En sak du kan göra är att köpa:

*en frekvens till spänningskonverterare.
*en potentiometer (som spänningsdelare för att justera spänningen).
*en spänning till frekvenskonverterare.

Antingen som kretsar eller kort.
Koppla dem efter varandra från tändspole eller cdi till mätare.
Det är möjligt att iden bara funkar om mätaren visar för mycket. Vilka kort eller kretsar man väljer påverkar också.

Det är en idé jag fått via AI man ska tydligen kunna ha en LM2907 och kunna omvandla frekvensen från tändspolarna till spänning, en trimpot och en sen låter man en NE555 göra om spänningen till en ny frekvens.

Der är väl en del pill med detta men då kan man ju justera in varvräknaren exakt efter vevaxeln om man mäter varvet med den handhållna varvräknaren.

Jag har dock ingen erfarenhet av såna kretsar, jag har mest hållit på med rörgitarrförstärkare.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back