bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul det verkar fungera !
Byter du motståndet på 22 Ohm till ett motstånd på 27 Ohm ska Tempvarningen slockna.
Kruxet är just hur det påverkas av högre spänning. Det vet vi inte. Samt hur det påverkas av temp -25 till -30C jämfört med normalt för sommarhoj +5 till + 30C.
Så det blir nog enklast att avvakta några månader med slutinställning av Potentiometern.
När jag byggde "laddningsregulatornlikriktaren" till SV650S 2010 hade jag läst en massa om konstantspänningsunderhållsladdning med 13,7 Volt så jag ställde in laddspänningen på 13,7 Volt. Vilket funkade utmärkt vid småturer runt Göteborg. Självklart i vackert väder.
(Varför ta ut hojen i regn för nöjestur ? Inget nöje komma hem med genomblöta kläder handskar att torka och tvätta hoj efteråt ! )
När hojen senare inte gick igång i Sundvall efter 8 timmar körning i regn och natten ute i regn så blev det anskaffning av kapell och batteriladdare hos Biltema i Sundsvall och när solen kom (det gäller ha tur) och motorn gick igång nästa dag skruvade jag upp laddspänningen till 14,1 Volt. Lätt fixat med laddningsregulatorn under sadeln.
Nu har jag testat med motorn igång och det påverkar kretsen, det verkar bli lättare att tända lampan då motorn är igång och spänningen blir högre.
Jag lyckades justera kretsen så den tänder med ett 27 Ohms motstånd och inte tänds med ett 10R motoånd till vid 37 Ohm det var de motstånd jag lyckades hitta. Hade gärna haft en lämplig trimpot att laborera med men hittade ingen. Minns jag rätt så är 27 Ohm runt 110 grader och 37 nånstans runt 100 grader. Fick dock avbryta testet på grund av avgaserna i garaget då jag inte är så sugen att öppna dörrarna i garaget med -32 ute och ett skyhögt elpris.
Är nog lika bra att sluta justeringen nu, det jävliga med att justera med motorn igång är ju att man måste ha i en växel så jag fick justera lite på känn. Ska se om jag kan komma åt neutralkontakten och koppla ur den så man enkelt kan justera med motorn igång.
Lite intressant är att lampan tänds på tomgång och slocknar då man varvar men om jag minns rätt från då jag höll och byta laddregulatorn så hade jag något högre spänning på tomgång mot på varv.
Är nog lika bra att vänta med finjusteringar till det blir varmt och man kan ut och köra.