Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

andersson turbo skrev:gammla svarta motorn ställde ut 50- 55 grader runt 6000rpm
andersbrink skrev:2-ventilad motor? De gamla Kaworna låg runt 42 grader, men 50 grader? Låter helt sjukt... låter som en motor som gjord för att torska med någon som helst form av trim/överladdning.
Vad är det för kompression original i en sån motor, runt 8.5:1 - 9:1?
andersson turbo skrev:Kompet ligger på 12-1 förklaringen som jag fått är att 5-ventilarna brinner väldigt långsamt platta förbränningsrum med bred flamfront

(om man nu slipper tull moms å vad allt heter
)
jag bygger om min hoj i detta nu.... men måste jag verkligen ha ett annat styrsystem för att kunna backa tändningen under ladd?? min målsättning är ca 200 på hjulet.andersson turbo skrev:För det första så lär du använda vacumförgasarna om du ska ladda turbo
Tändläget vid momenttopp på yamahatändningen är direkt ogynnsamt för att
åka överladdat
gammla svarta motorn ställde ut 50- 55 grader runt 6000rpm
dom nyare lite mindre men även där på tok förmycke
FZR motorn saknar ju som bekant tändplatta utan läser hål direkt på veven
och går således inte att fippla med
Att det inte finns nån dyna 2000 till den motorn vet jag redan det va därför jag menar att man får bygga sig en liten dosa att placera tändpickupp och rotor i
FJ motorns eller GPZ 900 kawa spec på dyna prylarna är väl det som ligger närmast eller nån annan modell som har plattan på vänster sida
Tillgång till nån händig svarvarkurre bör man väl ändå ha om man ska bygga turbo på sin mc
Att köra på E 85 kan väl kanske funka men varför på dessa låga effektnivåer
och framförallt låt lite folk testa hur bra det funkar först hittills är det bara rena spekulationer (ingen har provat)
BYGG FÖR GUDS SKULL INTE UTAN LADDLUFTKYLARE på denna hoj
kolvar kan det gå åt ändå under "lärlings åren"
hitills har jag inte varit med om en enda turboåkare som nöjt sig med att "ladda litegrann"
Peter ( 10 år med turbo på fzr 1000)
Lycka till![]()
![]()
kithseefried skrev:jag bygger om min hoj i detta nu.... men måste jag verkligen ha ett annat styrsystem för att kunna backa tändningen under ladd?? min målsättning är ca 200 på hjulet.
andersson turbo skrev:Kompet ligger på 12-1 förklaringen som jag fått är att 5-ventilarna brinner väldigt långsamt platta förbränningsrum med bred flamfront
dom ställer på mycke tändning runt moment-topp för att sedan backa till ca 38-40 grader högre upp i varv
motorn trivs med väldig mycke tändning och gillar inte att backas som oladdad
jag körde ju haltech på min å hadde förmånen att kunna göra vilken kurva ja ville och då även backa på tryck
FZR en har även väldigt låg tändning på låga varv å tomgång ca 5grader vilket med fördel kan höjas till ca 10-15 grader ( med lågkomp)
ok fattar vinken....andersson turbo skrev:Förutsatt att du bygger med laddluftkyl och en inte allt för liten turbo
och gör allt annat rätt
och framförallt inte laddar mer än 200hk
men jag vet att du inte kommer nöja dig med det (ingen gör det)
sen märker du hur mycke bättre de går med "baaara" liiite mer laddtryck
sen är karusellen igång hehe
(köp hem mycke konsumkassar så du har nåt att ha kolvarna i)![]()
![]()
![]()
Men annars så , Ja det går![]()
R1 T skrev:Går det att lura tändningen med trottelsensorn? den påverkar väl bra tändningen på en förgasarhoj?
Tändningen på R1:an är 5 grader tomgång, 55 grader 5000 rpm
Robban_C skrev:TPS borde väl ställa tändningen tidigare på delgas. (dvs på måttlig belastning)
Men hur mycket är det kanske ingen som vet. Och vid vilka varvtal. Och vid vilka positioner på trottel.
Och hur mycket på vilka växlar vid vilka varvtal.....
Teoretiskt sett skulle användning TPS kunna ge kombinationen av laddtryck och tidig tändning. Inte bra. Dvs övertryck i insugen men TPS säger att puffran går på halvgas och alltså ska ha mer förtändning.
Hmmm, det gäller att veta vad alla pinaler har för sig för hyss.
PD skrev:Ja den ställer bara om tändning, är det nått jox med till tändningen i marklundsatserna eller hur har du gjort på din?
andersson turbo skrev:MMMM de va därför ja ruttna på busans orginalsprut å gjorde det lätt för mig å gick över till aftermarket spruten![]()
![]()
Eller va de så lätt
köpte ett accel inte bra sålde innan montage
köpte ett DTA monterade höll på en sommar inte bra ska säljas
ska köpa NIRA system hoppas dom e bra orkar inte prova fler haha
innan dessa aftermarkaet har även pc2 provats och sen civinco mellanbox
Körde haltech på yamahan
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Äntligen!