Börjar blir lite tramsigt detta eller?
Den bästa vore om vi i sverige fokade på max nytta GLOBALT, istället för småsaker lokalt.
Så kom igen nu, ge förslag
Diskuterade saken med en kollega som var lagd åt miljöhållet och framförde att det bästa för diverse elektrifierade lösningar vore att utmana de rådande alternativen på den fria marknaden. Alltså att stater och myndigheter så gott det går ger
fan i att lägga sig i och låter fri konkurrens avgöra vilken produkt som är mer eller mindre eftertraktad. Om din produkt inte är eftertraktad får du jobba för att göra den mer attraktiv, inte ta genvägar genom att manipulera marknaden
Om en produkt rakt av är bättre än en annan kommer jag som konsument köpa den, varför skulle jag inte? Detta inkluderar även eftertankens kranka blekhet vad gäller utsläpp och klimathot. En stor bit till varför jag personligen inte anser elfordon speciellt miljövänliga är kopplat till vikt, däck, broms och vägslitage. I mitt fall hade man då behövt göra berört fordon betydligt lättare för att jag skulle finna det attraktivt. Utvecklingen är utan tvekan på väg framåt vad gäller batterier och dylikt, men poängen kvarstår. Låt produkten visa sig värdig utan kryckor och hjälpmedel, det är det bästa sättet att undvika onödig skepsis vad gäller produkten i fråga
Samma fritänkande regel gäller även vad gäller energiförsörjningen. Frågar man mig är mitt första kort kärnkraft, mitt andra vattenkraft. Varför? Jo för jag lever under uppfattningen att ett land som får 100% av sin el från kärnkraft, jämfört med ett land som får 100% av sin energi från vindkraft, har en stabilare, mer pålitlig energiförsörjning, punkt.
För min del är det inga imponerande argument mot kärnkraft att ett gäng skogstokiga sovjeter stress-testade sitt kärnkraftverk tills det bort om allt rimligt tvivel fick nog

eller att ett gäng kamikaze piloter placerade ett kärnkraftverk mitt i prick i tsunamiutsatt område
Samma princip gäller i båda fallen även om det är olika områden. Den miljömedvetna kollegan tyckte inte att argumenten var speciellt upprörande eller problematiska, vederbörande tyckte snarare att det var ganska reko perspektiv
Ska vi börja snacka global politik så är nog det bästa jag kan komma med att bara för man själv ser sig som ett fantastiskt föredöme betyder inte att andra gör det. Man kan inte utgå ifrån att andra länder bryr sig överdrivet mycket om vad man själv håller på med och hittar på. För att återkoppla till tidigare punkter så håller jag då fast vid att det bästa är att uppvisa en produkt som klarar att stå på egna ben, resten kommer av sig självt