Sverige idag..

Detta är en typ av argumentation som kan verka logisk vid första anblick men som snabbt faller isär när man tänker efter. En jämförelse:

"Varför ska just JAG sluta med våldtäkter? De våldtäkter jag utför är bara en obetydlig del av alla våldtäkter som sker, så även om jag slutar har det ingen betydelse!"

Man ska sluta med våldtäkter för att det är objektivt fel, och för att det är lätt att göra rätt.

Tyvärr har många i världen åsikten att om många gör fel, så blir fel rätt. Detta synsätt delar jag inte.

Som jag skrev tidigare har Sverige en unik position att vara i framkant när det gäller minskade utsläpp och miljötänk generellt. Vi har både ekonomin och kunnandet att kunna ta stora språng miljömässigt, utan att det behöver döda vår konkurenskraft eller minska vår levnadsstandard.
"Han ramlar, han ramlar! Årstalänken, precis innan avfarten upp mot dem hära partihallarna här...! I södergående, strax innan tunnlarna, innan rondellen, precis vid avfarten, ligger han på backen!"

Ajajaj vilken tankevurpa, brutal jävla highside :crash

Du jämför helt plötsligt utsläpp med våldtäkt och rättfärdigar detta med "logik"? :va

Ett sådant argument dras oftast bara av ett intellekt så snedvridet och bristfälligt att inga debatter hjälper :dummer

Lätt att göra rätt för vem? För dig som har råd med 100kr/l bensin? För dig som har råd med en ny dyr elbil? För dig som har råd att köpa dyra matprodukter? För dig vars intressen eller livsstil inte påverkas märkbart? För dig som anser sig ha rätt att bestämma över andra för deras eget bästa?

Eftersom du som nyss jämfört utsläpp med våldtäkt tycker jag du som självutnämnd våldtäktsman kan göra mänskligheten en stor fet tjänst, jag bidrar med ett par meter rep och fixar knuten, sen tar du ett litet steg för en man, ett jättesprång för mänskligheten :hihi
Eller passar den lösningen inte riktigt dig, Ers hycklande Majestät? :Bugar
Vad sägs som en 5-stjärnig hydda i Kongo utan el och rinnande vatten? Garanterat lågt klimatavtryck! :tummenupp Du kan göra skillnad redan idag :7peta

Eftersom du inte besvarat angående din misstänkta kappvändning vad gäller kärnkraft drar jag slutsatser därefter, klimatutsläppens hot mot mänskligheten bleknar i jämförelse med dina kognitiva utsläpp :mattias Imponerande när någon lyckas blanda ihop äpplen och päron och samtidigt kasta sten i glashus med så pass pompös självgodhet :rofl

EDIT: Ett hutlöst angrepp mot en tyrannisk självutnämnd våldtäktsman, hur ska detta tolkas? :wiggle

Detta är en typ av argumentation som kan verka logisk vid första anblick men som snabbt faller isär när man tänker efter. En jämförelse:

"Varför ska just JAG sluta med våldtäkter? De våldtäkter jag utför är bara en obetydlig del av alla våldtäkter som sker, så även om jag slutar har det ingen betydelse!"

Man ska sluta med våldtäkter för att det är objektivt fel, och för att det är lätt att göra rätt.

Tyvärr har många i världen åsikten att om många gör fel, så blir fel rätt. Detta synsätt delar jag inte.

Som jag skrev tidigare har Sverige en unik position att vara i framkant när det gäller minskade utsläpp och miljötänk generellt. Vi har både ekonomin och kunnandet att kunna ta stora språng miljömässigt, utan att det behöver döda vår konkurenskraft eller minska vår levnadsstandard.
Fast frågan här blir - varför ska just vi som redan har lägre utsläpp än de flesta andra plåga oss ännu mer - och svaret blir - Nej det ska vi inte :P

Hur många fordon äger du förresten, och hur många av dem är rena nöjesditon? Du har ju minst två hojar enligt din profil, hur miljövänligt är det? Du borde på sin höjd tillåtas cykla om du vill ha rätt att uttala dig. Det är inte så lite präktigt att sitta och predika om hur dåligt det är med utsläpp och att varje liten människa ska dra sitt strå till stacken om man inte ens lever som man lär... :7peta

Ditt resonemang att ALLA ända ner på individnivå bidrar i någon betydande omfattning hade jag möjligen kunnat acceptera från någon som bor i en handbyggd koja ute i skogen, livnär sig på rötter och bär och spenderar all vaken tid med att meditera för att sänka sin andningsfrekvens och minska sina utsläpp av koldioxid. Allt annat är rent jävla hyckleri, särskilt om man inte ens begränsar sig till att använd fossila drivmedel i minsta möjlig utsträckning och endast för nyttoändamål. Någon som äger minst två fossildrivna nöjesfordon har knappast rätt att tala om för oss andra hur vi borde resonera kring miljötänk... :dummer

Last edited:
Man kan ha hur många fordon som helst och vara miljöhjälte så länge man jämför sig med folk som ynglat av sig. Det griseriet kommer man aldrig ikapp.

Börjar blir lite tramsigt detta eller?
Den bästa vore om vi i sverige fokade på max nytta GLOBALT, istället för småsaker lokalt.
Så kom igen nu, ge förslag :hej

Den bästa vore om vi i sverige fokade på max nytta GLOBALT, istället för småsaker lokalt.
Om det är något som är tramsigt så är det väl ändå att som enskild individ uttala sig om vad "vi" har råd med, som om alla i Sverige har exakt samma förutsättningar att pröjsa si eller så mycket för drivmedel... Där kan vi snacka klassförakt, samma typ av sossejargong som "det är häftigt att betala skatt". Finns nog ganska många som inte tycker att det är särskilt häftigt att behöva betala sisådär 15kr/l i ren skatt när man ska försöka få en skral månadsbudget att gå ihop...

Här är ett förslag: den som tycker att drivmedel är onödigt billigt får betala dubbelt, hälften av det de betalar sparas i en fond som sen kan dela ut drivmedelsbidrag till bättre behövande bilister som inte tycker att det är lika häftigt/nödvändigt med dyra drivmedel. Win-win för samtliga, de som har det knapert får lättare att klara transportdelen av sina fasta utgifter och de som tycker att bensinen ska vara dyr för att folk ska dra ner på bilkörandet får lite incitament att fundera en extra gång kring huruvida de verkligen behöver ta bilen eller klarar sig på annan väg.

Att vi svenskar slutar dricka kaffe. Amazonas räddas, stor global nytta. 😜
Förlåt, lyfte inte nivån och väldigt tramsigt.

Jag gillar när de skulle ha miljömöte i Brazilien och skövlade en hel jävla massa regnskog för att bygga en motorväg för dignitärerna som skulle skuldbelägga alla andra för att de saboterar naturen.

Verkligen. Tyvärr verkar folk trivas med att klaga på andra länders utsläpp, samtidigt som de söker billigast möjliga pris på alibaba och temu.

Diskuterade saken med en kollega som var lagd åt miljöhållet och framförde att det bästa för diverse elektrifierade lösningar vore att utmana de rådande alternativen på den fria marknaden. Alltså att stater och myndigheter så gott det går ger fan i att lägga sig i och låter fri konkurrens avgöra vilken produkt som är mer eller mindre eftertraktad. Om din produkt inte är eftertraktad får du jobba för att göra den mer attraktiv, inte ta genvägar genom att manipulera marknaden :ajjabajja

Om en produkt rakt av är bättre än en annan kommer jag som konsument köpa den, varför skulle jag inte? Detta inkluderar även eftertankens kranka blekhet vad gäller utsläpp och klimathot. En stor bit till varför jag personligen inte anser elfordon speciellt miljövänliga är kopplat till vikt, däck, broms och vägslitage. I mitt fall hade man då behövt göra berört fordon betydligt lättare för att jag skulle finna det attraktivt. Utvecklingen är utan tvekan på väg framåt vad gäller batterier och dylikt, men poängen kvarstår. Låt produkten visa sig värdig utan kryckor och hjälpmedel, det är det bästa sättet att undvika onödig skepsis vad gäller produkten i fråga :tummenupp

Samma fritänkande regel gäller även vad gäller energiförsörjningen. Frågar man mig är mitt första kort kärnkraft, mitt andra vattenkraft. Varför? Jo för jag lever under uppfattningen att ett land som får 100% av sin el från kärnkraft, jämfört med ett land som får 100% av sin energi från vindkraft, har en stabilare, mer pålitlig energiförsörjning, punkt. :fakta

För min del är det inga imponerande argument mot kärnkraft att ett gäng skogstokiga sovjeter stress-testade sitt kärnkraftverk tills det bort om allt rimligt tvivel fick nog :brinnerup eller att ett gäng kamikaze piloter placerade ett kärnkraftverk mitt i prick i tsunamiutsatt område :hojsmilie

Samma princip gäller i båda fallen även om det är olika områden. Den miljömedvetna kollegan tyckte inte att argumenten var speciellt upprörande eller problematiska, vederbörande tyckte snarare att det var ganska reko perspektiv :krama

Ska vi börja snacka global politik så är nog det bästa jag kan komma med att bara för man själv ser sig som ett fantastiskt föredöme betyder inte att andra gör det. Man kan inte utgå ifrån att andra länder bryr sig överdrivet mycket om vad man själv håller på med och hittar på. För att återkoppla till tidigare punkter så håller jag då fast vid att det bästa är att uppvisa en produkt som klarar att stå på egna ben, resten kommer av sig självt :hej

Jag gillar när de skulle ha miljömöte i Brazilien och skövlade en hel jävla massa regnskog för att bygga en motorväg för dignitärerna som skulle skuldbelägga alla andra för att de saboterar naturen.

Påminner mig om en såndär insändare fråga jag såg på SVTs chatt när USA hade kidnappat mäktiga maduro :hihi Det var ett relativt långt inlägg med meningarna klädda i oro och osäkerhet vad gällde världsläget, krig och död. Men den sista, mest talande meningen var självfallet, "kommer kaffepriset påverkas?" :rofl

Hörde/läste någonstans när kaffepriset drog iväg om att en stor bidragande orsak är att det börjar bli poppis bland den ökande medelklassen i både Indien och Kina att dricka kaffe.

Så personligen så tror jag några miljarder indier&kineser som börjar gilla att dricka ice-coffee har större påverkan på miljön mer än några miljoner svenskar.
Speciellt då dom får den i en plastmugg med sugrör och en liten plastpåse att hålla den i.

Men visst dom svenskar som tycker att vi ska betala 30kr liten för soppan bara för att vi kan dom borde givetvis föregå med gott exempel genom att sluta dricka kaffe

Om det är något som är tramsigt så är det väl ändå att som enskild individ uttala sig om vad "vi" har råd med, som om alla i Sverige har exakt samma förutsättningar att pröjsa si eller så mycket för drivmedel... Där kan vi snacka klassförakt, samma typ av sossejargong som "det är häftigt att betala skatt". Finns nog ganska många som inte tycker att det är särskilt häftigt att behöva betala sisådär 15kr/l i ren skatt när man ska försöka få en skral månadsbudget att gå ihop...
Håller med.
Ge fan i att förstöra vår konkurenskraft genom fördyringar!
Som dessutom inte betyder nogåt globalt, jämfört med det som HADE gjort det.

Här är ett förslag: den som tycker att drivmedel är onödigt billigt får betala dubbelt, hälften av det de betalar sparas i en fond som sen kan dela ut drivmedelsbidrag till bättre behövande bilister som inte tycker att det är lika häftigt/nödvändigt med dyra drivmedel.
bra!

Diskuterade saken med en kollega som var lagd åt miljöhållet och framförde att det bästa för diverse elektrifierade lösningar vore att utmana de rådande alternativen på den fria marknaden. Alltså att stater och myndigheter så gott det går ger fan i att lägga sig i och låter fri konkurrens avgöra vilken produkt som är mer eller mindre eftertraktad. Om din produkt inte är eftertraktad får du jobba för att göra den mer attraktiv, inte ta genvägar genom att manipulera marknaden :ajjabajja
Medhåll.
Samma fritänkande regel gäller även vad gäller energiförsörjningen. Frågar man mig är mitt första kort kärnkraft, mitt andra vattenkraft. Varför? Jo för jag lever under uppfattningen att ett land som får 100% av sin el från kärnkraft, jämfört med ett land som får 100% av sin energi från vindkraft, har en stabilare, mer pålitlig energiförsörjning, punkt. :fakta
Ren logik, vi behöver planerbar effekt, inte då det blåser!
At inte alla begriper det är ytterst märkligt.

Ska vi börja snacka global politik så är nog det bästa jag kan komma med att bara för man själv ser sig som ett fantastiskt föredöme betyder inte att andra gör det. Man kan inte utgå ifrån att andra länder bryr sig överdrivet mycket om vad man själv håller på med och hittar på.
Kineser, ryssar och andra diktaturer bara skrattar, då vi förstör vår konkurenskraft!
Så de kan svämma över hela västvärlden med produkter som tas fram med olja/lok/gas som energikälla - samt transporteras på skitig båttrafik.
Men då de utsläppen inte "syns" i västpolitikers miljörapporter" är det givetvis OK!!!!

Kineser, ryssar och andra diktaturer bara skrattar, då vi förstör vår konkurenskraft!
Så de kan svämma över hela västvärlden med produkter som tas fram med olja/lok/gas som energikälla - samt transporteras på skitig båttrafik.
Men då de utsläppen inte "syns" i västpolitikers miljörapporter" är det givetvis OK!!!!
Inte bara dom. Räkna med att resten av EU förstår nyttan av att vi ställer hårdare krav än dom gör. Högre avgifter, säljer billig el till Tyskland (som inte har några elområden) och som sabbat sin egen produktion.
Man förstår att använda lagstiftning och miljöregler för att gynna det egna landet.
Glöm bort att vårt klimat gör att det går åt mer energi eller att vi redan gjort stora förbättringar av vår energiförbrukning. "Vi" är bara blåögda.

Ren logik, vi behöver planerbar effekt, inte då det blåser!
At inte alla begriper det är ytterst märkligt.
Så som jag fick det förklarat under en föreläsning någon gång under högskoletiden så skulle det inte ens fungera med 100% vindkraft över huvud taget, även om det alltid blåste tillräckligt, då det krävs viss energivolym eller "tryck" för att över huvud taget kunna förflytta elen längre sträckor genom nätverket. Hur mycket miljömupparna än önskar så skulle det inte räcka med enbart vindkraft, det är helt enkelt så att vi behöver mer kraftfull produktion i form av kol-/olje-/kärn-/och/eller-vattenkraft för att över huvud taget kunna producera och distribuera elen genom landet. Sol-/vindgenererad kraft kan helt enkelt inte pumpas ut i systemet på ett adekvat sätt.

*/ ?>
Back